رییس پیشین کمیسیون آموزش مجلس معتقد است انتشار نامه رییس جمهور به وزیر علوم، فشاری سیاسی به دانشگاه ها و انتخاباتی است.

امید کریمی: علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم می گوید نامه محمود احمدی نژاد به کامران دانشجو کاملا با خصوصیات رییس جمهور و سابقه او همخوانی دارد.

او در گفت و گو با خبرآنلاین، انتشار چنین نامه ای را سیاسی و تهدید روسای دانشگاه ها می داند. این گفت و گو را بخوانید؛

 

- نامه رییس جمهور به وزیر علوم، هنوز تایید یا تکذیب نشده است، اما وزیر علوم پیش از این وجود فشارها را رد کرده بود. گمان می کنید این نامه و محتوای آن چقدر جدی است؟

دو هفته قبل شایعه شده بود که رییس دانشگاه صنعتی شریف هم در این جمع هست. اما گویا از این لیست درآمده اند. ضمن اینکه دو هفته قبل بود که پیامکی از مرجعی آمد که آقای احمدی نژاد می خواهد در دانشگاه شریف بیاید اما تحرکی نشد و نیامد.

 

- چرا آقای احمدی نژاد در ماه های پایانی دولت از وزیر علوم خواسته روسای چند دانشگاه را تغییر دهد؟

من فکر می کنم نامه بیشتر جنبه استفاده از محیط دانشگاه ها برای مقاصد سیاسی دارد. اما فشار سیاسی را روسای دانشگاه ها تا حدی می توانند تحمل کنند مخصوصا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری. ضمن اینکه در این روزها دانشگاه در عین حال که باید نشاط انتخاباتی داشته باشد باید از یک آرامش هم برخوردار باشد.

 

- وزیر می تواند دربرابر این خواسته مقاومت کند؟

دانشگاه هایی مثل تهران و امیرکبیر محیط حساسی دارند و ممکن است که روسا برخی مقاومت هایی داشته باشند. البته من فکر نمی کنم که مقاومت وزیر علوم به حذف او منجر شود. چون دولت لب مرز است؛ بعد از برکناری وزیر بهداشت اگر وزیر دیگری بخواهد برکنار شود باید کل دولت رای اعتماد بگیرد و دولت با احتیاط و مذاکره تلاش می کند خواسته هایش را پیش ببرد. این فشار روی وزیر علوم هست و دولت فکر نمی کنم بخواهد این ریسک را بپذیرد.

 

- به نظر شما نامه بیشتر یک ابزار فشار است؟

دولت می خواهد با بکار گیری مکانیزم هایی حرفش را بزند. به همین دلیل ممکن است بعد بگویند نامه شایعه بوده است. یعنی به اهدافشان برسند یا توافق کنند. مثلا بگویند در سطحی بوده است و رییس جمهور هم چنین نامه ای را تکذیب کند. وقتی در این سطح چنین اختلافاتی مطرح می شود، یعنی هدفی دارد. حدس می زنم برای استفاده ابزاری از دانشگاه ها برای انتخابات ریاست جمهوری بوده. بحثی مطرح بوده و نهایتا منجر به تهدید روسای دانشگاه ها شده است.

 

- اما این حرکت در آستانه انتخابات موجب ملتهب شدن فضای دانشگاه ها نمی شود؟

معمولا چیزی که در نظر گرفته نمی شود بحث منافع ملی و آرامش و مصلحت است. از خصوصیات اخلاقی ریس جمهور هم بر می آید و نشان داده است قبلا برای اهدافش چنین کارهایی می کند. این حرکت های اقای احمدی ژاد شناخته شده و نگارش و انتشار چنین نامه ای به نظر با خصوصیات اخلاقی ایشان منطبق می آید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 283136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =