علی اصغر جمعه ای رئیس اتاق بازرگانی سمنان و رئیس کمیسیون امور تشکل های اتاق ایران دیدگاه های خود در مورد اقتصاد ایران در 1391 را از پشت عینک بخش خصوصی مطرح می کند.

محمد هیراد حاتمی:
علي اصغر جمعه اي رئيس اتاق بازرگانی سمنان و رئيس كميسيون امور تشكل هاي اتاق ايران ديدگاه هاي خود در مورد اقتصاد ایران در 1391 را از پشت عینک بخش خصوصی مطرح می کند. او اعتقاد دارد آنچه اقتصاد ایران را در سالی که گذشت رنج داد عدم مدیریت صحیح بخش اقتصاد بود. برای این گفته خود هم تورم بیش از 30 درصد سال 1391 را دلیل می آورد. متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

 

سال 1391 سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شد. به عنوان فردی که در بخش خصوصی فعالیت می کنید و ریاست کمیسیون امور تشکل های اتاق ایران را بر عهده دارید مروری کنید بر اینکه شعار سال 1391 تا چه اندازه عملیاتی شد؟
اگر ما یک بررسی اجمالی داشته باشیم باید عرض کنم متاسفانه سیاست گذاران اجرایی بخش اقتصاد این توفیق را نداشتند که سال خوبی به لحاظ اقتصادی را گذرانده باشند. کما اینکه در طول سال گذشته جلسات متعددی که مقام معظم رهبری با دست اندرکاران مربوطه داشتند همواره از این موضوع یاد کردند و سفارشات فراوانی داشتند. حتی در آخرین گفت و گو های ایشان با مجلس خبرگان و چه پیش از آن مواردی مطرح شد مبنی بر این که به معیشت مردم باید رسیدگی شود و به مسائل اقتصادی مردم باید سامان دهی شود.
مشکل اصلی در عدم این توفیق چه بود؟
در سالی که گذشت ما متاسفانه با عدم تثبت برنامه ریزی در جهت تثبت قوانین و مقررات مواجه بودیم. به طوریکه چه در امور مربوط به مسائل بانکی- گمرکی و چه در امور مسائل مختلف اقتصادی شاهد تغییرات بسیار زیاد دستورالعمل ها و بخشنامه ها بودیم. حتی برخی دستورالعمل ها و بخشنامه ها به یک هفته هم دوام پیدا نکرد. این امر سبب شد با یک تلاطم مواجه شدیم و هجمه زیاد اختلافات و نابسمانی های ارز شکل گرفت. با کمال تاسف باید بگویم که در سال 1391 طبق آماری که بانک مرکزی ارائه کرده است تورم بیش از 30 درصد را داشته ایم. در حقیقت این آمار ممکن است در عمل بیش از این باشد.
تورم بیش از 30 درصد با انتقاد های بسیاری روبرو بوده است. به نظر شما چه عاملی سبب شد رشد تورم در سال 1391 رقم بخورد؟
این موضوع به این مساله بر می گردد که ما مدیریت امور اقتصادی را خوب انجام ندادیم. جای تاسف دارد که مسئولان ارشد اقتصادی در مصاحبه های اقتصادی تلویزیونی اذعان کنند که به طور مثال در رابطه با موضوعی تصمیم غیر کارشناسی گرفته شده است. تصمیم غیر کارشناسی نباید انجام شود. کار کارشناسی صورت بگیرد و سپس به طور مثال پیش فروش سکه را اعلام کنند. یا اینکه در رابطه با نوع کالا هایی که قرار بود ارز به آنها اختصاص پیدا کند. اولا من باید ارز کنم که تفاوت قیمت و چند نره بودن ارز محل سوال است. چرا که ما اعتقاد داریم چند نرخی بودن ارز منشاء فساد است. ولی همین مقدار هم نشد مدیریت شود که شما مشاهده کردید که تغییرات زیادی در طبقه بندی کالا ها شد. این می طلبد حتما برای سال جدید تدبیر اندیشیده شود. قطعا رویکرد مقام معظم رهبری در جهت سا مان دهی اقتصاد مد نظر قرار بگیرد.
این موضوعی که مسئولان دولتی تاکید دارند شرایط تحریم بخشی از این مشکلات را رقم زده چگونه تحلیل می کنید؟
تحریم اثر داشته اما می توانستیم خیلی مدبرانه عمل کنبیم. کما اینکه در سطوح مختلف کشورمان توانسته ایم تحریم را کم اثر کنیم. در برخی جا ها حتی توانستیم تحریم را بی اثر کنیم. در مسائل اقتصادی هم به دلیل عدم کارشناسی ها با مشکلاتی مواجه شدیم. در سال جدید تدبیر را سرلوحه تصمیم گیری ها قرا دهیم. کارشناسی کنیم. شاهد تثبیت مقررات و تصمیم گیری های افتصادی باشیم تا بخش خصوصی بتواند با خیال راحت بر مبنای تصمیم گیری صحیح و شفاف اقتصادی خودش را تطبیق بدهد.
در رابطه با جدی گرفته شدن نیروی کار در سالی که گذشت ارزیابی شما چیست؟
در شرایطی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری سال گذشته به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مطرح شده بود، انتظار می‏‏‏‏رفت تا در این خصوص و در رابطه با تقویت کار ملی حرکت‏‏‏‏ها و اقدامات ارزنده و قابل توجهی صورت گیرد. اما تا ماه‏های پایانی سال مشاهده کردیم، اقدامی که بتواند نیروی کار و تولید داخلی را در این راستا تقویت کرده باشد، مشاهده نشده است. هر چند این امر بدان معنی نیست که زمان از دست رفته و دیگر مجالی برای بازگشت و حمایت از کار و سرمایه ایرانی وجود ندارد چرا که هر زمانی در این خصوص عزم جدی صورت پذیرد نیروی کار و سرمایه برای دستیابی به تعالی اقتصادی و بازگشت رونق کار واقتصاد به کشور آماده است.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 284196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =