حمید رضا صدر

نخستین قهرمانی پس از پایان جنگ با درخشش او رقم خورد. جامی که به آن نیاز داشتیم. خیلی زیاد. در ششم مهر 1369. وقتی علی پروین روی در بازی‌های آسیایی 1990 چین روی نیمکت نشسته بود. با پیروزی 3 - صفر برابر مالزی. 2 - یک برابر کره شمالی. یک - صفر برابر ژاپن در پلی اف و سرانجام یک - صفر برابر کره جنوبی بزرگ ترین حریف ما در وقت اضافی با گل استثنایی او. گل سیروس قایقران. گلی با نواختن آن ضربه غیرمنتظره از فاصله‌ دور با پاس تماشایی مجتبی محرمی. نبرد دوباره با کره شمالی در دیدار نهایی. درخشش احمد رضا عابد زاده 24 ساله با وجود آسیب دیدگی از ناحیهٔ انگشتان دست که سه ضربه پنالتی را مهار کرد. کاپیتان قایقران آن شب در چین، جام قهرمانی را بالا برد. در پکن. بالا برد و کنار شمایل های فوتبال ایران جای گرفت. از چهار مدال طلای ایران یکی به فوتبال تعلق داشت. سه مدال دیگر بر گردن اویس ملاح، بهروز یاری و رضا سوخته سرایی آویخته شدند.
آن قهرمانی را با سیروس قایقران به یاد سپردیم. بازیکنی از خطه شمال. با او که ملوان را به رتبه قهرمانی باشگاه‌های گیلان رسانده بود. با او که با زدن دو گل به پرسپولیس، غول پایتخت را مغلوب کرده بود. او که سال 1363 به تیم ملی دعوت شد و سه سال بعد پرویز دهداری بازوبند کاپیتانی تیم ملی ایران را بر بازوانش بست. او که یکی از امضا کنندگان استعفا ‌نامه معروف علیه پرویز دهداری بود و استعفایش را پس گرفت. او که در جام‌ ملت‌های آسیای 1988 کاپیتان بود و عنوان سوم را به ارمغان آورد. او که در 21 بازی ملی کاپیتان بود و 14 گل ‌زد. او که در مسابقات انتخابی جام‌جهانی 1994 به تیم ملی دعوت نشد. او که سال 1372 به عنوان بازیکن / مربی به کشاورز تهران فعالیت کرد.
او که 18 فروردین 1377 در بازگشت از تهران به انزلی در حوالی امامزاده هاشم طی حادثه تصادف اتومبیل همراه پسرش جان سپرد. او که فوتبال ایران را عزادار کرد. او که فقط به خودش تعلق نداشت و باید احتیاط می کرد. باید هوشیارتر می ماند. ولی نماند و ما را گذاشت و ‌رفت. با این وصف او را در آن گل، در آن جام، در آن پیروزی زنده نگاه داشتیم. در خاطره‌ جمعی مان. در خاطره‌ای ورای لحظه‌های‌های شخصی. اهمیت بسیاری از خاطره‌های فوتبالی در همین جمعی بودن شان است. در این که تعداد خاطره‌های جمعی‌ فوتبالی مان پرشمار است و برای همین هم تصور می کنیم خوشبخت هستیم. در این که همه، یا دستکم خیلی‌های مان، در همان روز، همان ساعت، همان لحظه، به آن ضربه نگاه کردیم. نگاه کردیم و برای همیشه به یادش سپردیم. بدون توضیح اضافی و تلاش برای توصیف جزئیاتش. گل قایقران از آن فاصله دور به کره نیازی به توصیف نداشت. انگار همیشه آن جا نزدیک میانه میدان ایستاده تا دوباره ضربه‌اش را شلیک کند. باز هم. دوباره. بارها و بارها.

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    64 0
    یادش گرامی باد سیروس با تعصب تیم ملی ایران.
  • رضا IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
    60 4
    ما ایرانی ها ذاتا مرده پرست هستیم آقای صدر فقط خوبی ها رو نوشتی ولی تلخی ها را نگفتی یا دلت نخواست بگویی من رشتی هستم ولی مثل تمام رشتی هاکه از غرور بی مورد فوتبالیست های انزلی متنفرن عاشق سیروس آبای با معرفت هستم کسی که تو تیم ملی امیر افتخاری بچه رشت از کنارش جم نمیخورد کسی که تهرانی های اون موقع تیم ملی میپرستیدنش عابدزاده با اون محبوبیت فوق العاده تا زمانی که ایران بو هرسال تو مراسمش شرکت میکرد ولی تا حالا نپرسید این سیروس آبای مهربان با اون خنده معروف چرا تو بندر عباس مربی شده بود؟من فوتبال بازی میکردم 3بار موفق به زیارت اسطوره ام گردیدم هر 3بار گفت بچه جان درس بخون تا واسه خودت کسی بشی من که کاپیتان تیم ملی بودم وضعم اینه ؟ وضعش چی بود کسی میدونه؟
    • سید مرتضی IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۸
      34 14
      آقای رضای رشتی عزیز شما که میدانید و احتمالا زنده پرست هستید چرا 120 دقیقه به سید جلال حسینی از بزرگان فوتبال ایران و دومین کاپیتان تیم ملی بعد از جواد نکونام فحش ناموس دادید؟ همین کار راهم در بازی لیگ برتر تکرار کردید . کمی در خودتان تامل کنید .
  • رضا IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    17 20
    آقای سید مرتضی عزیز تا دیروز ادعای کاپیتانی علی کریمی رو داشتید حالا سید جلال شد کاپیتان اشکالی ندارد اگه دلخوشی شما اینه بگذار باشه در مورد فحاشی در مورد سید جلال تمام سایتهای خبری در مورد رفتاره تماشاگران رشتی با علی کریمی وسید جلال ومهدوی کیا قبل از بازی نوشتند احتیاج به توضیح نیست چرا این ادعای فحاشی را در مورد علی کریمی که گیلانی میباشد وجود نداره هرچی هست در رفتاره سید جلال در طول بازی میباشد کسی که عکس سیروس رو دستش میگیره یادش باشه احتمالا یادش نمیاد چون قنداقه بوده قایقران همیشه تنها انزلی چی بود تو رشت که به تماشاچیای رشت تعظیم میکرد
  • علی US ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    22 4
    متنی که برای سیروس قایقران نوشته میشه باید خیلی خیلی بهتر از این چند خط تکراری باشه. ایا سیروس فقط همین ها بود ؟ این متن چند تا ایراد داشت اول اینکه سیروس به کره جنوبی از فاصله دور گل نزد که 2 بار تو این متن اورده شده دوم اینکه تو بازی های پکن کاپیتان نبود و پنجعلی برگشته بود و بازوبند می بست. از لحاظ ادبی هم مدام اقای صدر گفتن او که او که او که یعنی جمله بندی بهتری نمی شد داشت. دیگه اینکه سیروس به روایت کریم باوی استعفا نامه رو امضا نکرد. آیا سیروس فقط همین ها بود ؟؟ سیروس چرا رفت کاوه بندرعباس مربی گری کرد و بازیکن مربی کشاورز شد . قبل از اون یک فصل توی قطر بازی کرد و یک سال هم در استقلال انزلی. راستی سیروس واسه شوتهای استثنایی اش معروف نبود و این و به شاگردش کریم باقری منتقل نکرد ؟
    • بدون نام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
      11 1
      مسعود هرمزگان نه کاوه. کاپیتانم درست گفتی پنجعلی بود نه مرحوم سیروس
  • بدون نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    23 1
    خدارحمت کنه کاپیتان سیروس رو که همیشه یادش توی قلب ما هست .. ممنون ازشما دکترصدرعزیز که همیشه به فوتبال ازبعد زیبایی آن نگاه میکنید
  • محسن IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    15 5
    خدا رحمت کنه سیروس عزیز را انشاالله بقای عمر خانوادش باشه جناب آقای صدر من از شما خواهش میکنم در اجراهای تلویزیونی که شرکت میکنید دیگه این کت قهوه ای را نپوشید. فکر کنم دیگه پوسیده....
    • علیرضادنیزلی A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
      12 5
      محسن جان هروقت به اون درجه ازعلم فوتبال رسیدین که واسه یه برنامه زنده تلویزیونی .شمارو بعنوان کارشناس دعوت کنن اونوقت واسه هربرنامت برو یه لباس نو بپوش ....پس فعلا هیچی نگو تااون روز..............افتاد..................
    • مهدی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      7 4
      کاملا محسن راست میگه چه ربطی داره مثلا شما اگه بخوای از رییس جمهور انتقاد کنی باید رییس جمهور باشی؟؟؟!
  • معین ملوانی IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    14 0
    به احترام سیروس همه از جای برمیخیزیم. روحت شاد کاپیتان