مهدی غضنفری روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به نماینده مردم قم در خصوص علت افزایش نرخ خودروهای داخلی در سال 91 توضیح داد.

وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه بايد كشور به سوي ارزآوري وارز درون زا حركت كند گفت: سال گذشته براي صنعت خودروسازي كشور سال سختي بود.
به گزارش خبرآنلاین مهدي غضنفري روز چهارشنبه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي و در پاسخ به نماينده مردم قم در خصوص علت افزايش نرخ خودروهاي داخلي در سال 91 افزود: با توجه به دغدغه هاي مطرح شده از سوي رييس جمهوري، نمايندگان مجلس و مردم، از سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان خواسته شده تا فعال تر شوند و قيمت هاي جديد خودرو را بر اساس ارز مبادلاتي تعيين كنند.
وي تاكيد كرد: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان و شوراي رقابت قرار است با كمك يكديگر قيمت هاي جديد و قابل قبول را ارايه كنند، چرا كه نرخ هاي اعلام شده از سوي خودروسازان در ماه هاي پاياني سال گذشته مورد قبول دولت، نمايندگان و مردم نيست.
وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با مهم خواندن پرسش ˈاحمد اميرآبادي فراهانيˈ نماينده مردم قم و اين كه، اين موضوع افزايش قيمت خودرو، دغدغه نمايندگان و مردم بوده و از قبل از عيد مطرح است، گفت: آنچه در اين جا گفته مي شود در دفاع از مديريت خودروسازي نيست، بلكه آنها بايد به كيفيت و كاهش قيمت توجه كنند.
وي افزود: ما نيز در سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان هر گاه كه آنها يا يكي از شركت هاي وابسته يا نمايندگان آنها تخلفي را در ارتباط با گرانفروشي داشته اند، از طريق تعزيرات و جريمه كردن آنها، برخورد كرده ايم.
غضنفري با بيان اين كه، اظهارات وي در صحن علني مجلس توجه دادن به صنعت خودروسازي ايران در شرايط حساس كشور است و اگرنه به تخلفات گرانفروشي رسيدگي مي شود، گفت: اگر مراقبت لازم در خصوص توليد كيفي، تامين نقدينگي و تخصيص ارز به آنها صورت نگيرد، دچار مشكل بيشتر مي شويم.
وي افزود: موضوع گرانفروشي بايد از سوي مسولان مربوطه دنبال شود، اما از طرفي بايد نگران بود صنعتي كه مي تواند بقا را ادامه دهد با شكست و ضرر و زيان هنگفت روبرو نشود.
اشتغال يك ميليون و 200 هزار نفر درصنعت خودرو
وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهارات خود پيش از ورود به مقوله قيمت گذاري خودرو به بيان آماري در خصوص وضعيت خودروسازها و قطعه سازان پرداخت و گفت: هم اكنون نزديك به 39 بنگاه خودروسازي بزرگ و 1200 قطعه ساز در كشور مشغول فعاليت هستند.
به گفته وي، اين دو بخش صنعت از يك ميليون و 100 تا يك ميليون و 200 هزار نيروي كار را در خود جاي داده كه بخش خدمات فروش مستثني از آن است.
ارزش افزوده صنعت خودرو 20 درصد است
غضنفري با تاكيد بر اين كه، بايد بازار خودرو را به دقت مراقبت كنيم، گفت: ارزش افزوده صنعت خودرو 20 درصد است، حال آن كه ارزش افزوده فولاد، لوازم خانگي و نساجي به ترتيب هشت، سه و 2 درصد برآورد شده است.
وي سهم ارزش افزوده خودرو در توليد ناخالص داخلي كشور را 3.6 درصد عنوان كرد و گفت: رتبه كشور پيش از اتفاقات سال 91 در حوزه خودرو در منطقه اول، در آسيا پنجم و در جهان سيزدهم بود.
وزير صنعت، معدن و تجارت از سال 91 به عنوان سالي سخت براي صنعت خودروسازي كشور نام برد و افزود: بايد ديد وضعيت نرخ ارز به چه ميزان بر روي صنعت خودروسازي كشور تاثيرگذار بوده است.
به گفته وي، ميزان فروش صنعت خودروسازي در سال 90 ، 25 هزار ميليارد تومان بود، حال آن كه در سال 90 براي فروش 5.5 ميليارد دلار جذب شد.
24 درصد صنعت خودرو در سال 90 با ارز ارزان
غضنفري توضيح داد: با توجه به اين كه، در سال 90 از ارز ارزان استفاده شد، مي توان گفت كه در اين سال شش هزار ميليارد تومان ارز ارزان توسط خودروسازان مورد استفاده قرار گرفت و به بياني ديگر 24 درصد صنعت خودرو در سال 90 با ارز ارزان فعال بود.
3939
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 286106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    157 5
    آقای وزیر شما اسم این 4 چرخه های مونتاژ شده را می گذارید خودرو؟؟؟!!!! چرا ما مردم ایران باید جانمان ، آسایشمان روحمان پولمان را برای این اعداد و ارقامها و بقول شما اشتغال زایی بدهیم همه پرسنلشان را با بهترین حقوق بازنشست کنید بگدارید ما آسایش و آرامش داشته باشیم و واسه ماشین های درجه 2 و 3 جهان عقده ای نشویم
    • علی GB ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      46 3
      شما که جونتون رو می دهید کمی سختی بدهید و نخرید مشکل به زودی حل میشه عزیزم همه می نالید اما بازم می خرید !! نون شب واجب تر نیست که عزیزم !!
    • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
      1 9
      جناب علی آقای عزیز شما و امثال شما طوری می گویند نخرید نخرید که انگار مقصر گرانی ها خرید کردن مردم است. نمی دانم شما فکر می کنید اگر تعرفه 100 درصدی واردات خودرو نبود باز هم مردم خودروی بی کیفیت می خریدند؟ امثال شما که هر روز در شبکه های مجازی می نویسید مردم مرغ نخرید، گوشت نخرید تا ارزان بشه فکر می کنید اگر مردم نمی خریدند مثلا الان مرغ و گوشت و زمین و مسکن به قیمتهای 20 سال پیش بود؟ لطفا در سطح سواد اقتصادی خود به مردم توصیه کنید و اگر سواد اقتصادی ندارید سکوت بهتر است. دلایل گرانی به دلیل سیاستهای پولی و مالی نادرست دولتی و همچنین طرح تثبیت قیمتهاست که فشار مضاعف بر روی تولید کننده های داخل وارد کرد است.
  • محمد IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    158 5
    آنچه شما میگویید بیانگر نا کارآمدی شما و تیم اقتصادی دولت نهم و دهم است . مردم را بیچاره کردید
  • حسین IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    140 4
    سلام به خدا ما که از صحبت های اقای وزیر نفهمیدیم علت گرانی خودرو چیه؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    163 4
    مگر مونتاژ قطعات چینی هم صنعته؟
    • بدون نام EU ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      دوست عزیز شما که در جریان امور نیستید اینگون قضاوت نکنید ، بک خودرو از 10000قطعه تشکیل شده که حدود 5% آن چینی است !!
    • بدون نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
      9 3
      اگر فقط 5% قطعات چینی است پس چرا باید هزینه های اون با ارز بالا و پایین بشه؟ تو سال گذشته حقوق که افزایش پیدا نکرد، هزینه برق و این مسائل هم که ثابت بود پس دلیل این افزایش چیست؟ اگر واقعا حرف خودت رو قبول داری حساب کن که پراید 8 میلیون تومنی 5% اش می شه 400 هزار تومن که مثلا بوده 400 دلار. الان 400 دلار به ارز مبادله ای میشه حدودا 1 میلیون تومن. یعنی این قیمت باید می شد 8600000 نه 20 میلیون تومن!!!!!
  • محمدجواد IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    117 3
    75 میلیون ایرانی فدای اشتغال زایی برای 1 میلیون و 200 هزار نفر
    • بدون نام IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
      36 0
      مقدار خسارت و تلفات و کشته ها و اتلاف منابع و سرمایه با تولید کالاهای غیر رقابتی و بدون ارزش و مورد پسند مردم و بدون ایمنی و در یک کلامن خطرناک این خودرو سازهای رانت خوار و زورگو با این روش اشتغال زایی(هر چند ظاهری و برای حفظ امارهای من دراوردی اشتغال چند میلیونی!!) و منافعی که از قبال تولید ان دارد قابل مقایسه نیست و ارزش جان هایی که در اثر استفاده از این اهن قراضه های تحمیلی از بین رفته هیچ جور با درامد ها حاصل از این گران فروشی ها قیاس نیست و اگر از خیلی از ضررهای جانبی این صنعت مادر مثل الودگی ها و دیگر حاشیه های ان فاکتور بگیریم باز ارزش تولید و خرید به ضرر مستقیم مصرف کننده نهایی در شرایط انحصاری و چند برابر قیمت واقعی بدون داشتن ایمنی و کیفیبت فنی روز جهان به این شکل تحمیلی ندارد !
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    95 1
    اگه خودرو ملی هست چرا با قیمت ارز بالا و پایین میره مردم رو مسخره کردید. آقای وزیز مردم از شما آگاهتر هستند 1200نفر اشتغال به چه قیمتی خودرو داخلی به دلیل نبود ایمنی از جنگیزخان مغول بیشتر آدم گشتن.
    • بدون نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      15 3
      برادر 1200 نه ، 12000000 نفر صحیح است
  • هادی صداقت GB ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    82 5
    لطفا یه نفر که اطلاعات داره به من بگه تو دنیا چند تا کشور تولید کننده خودرو داریم که ما رتبه سیزدهم هستیم....حتما سیزده تا بیشتر نداریم
  • حمید EU ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    ایکاش مردم عزیزمان در جریان این امر قرار میگرفتند که اگر صنعت خودرو را تعطیل کنیم و خودرو با این دلار وارد کنیم چقدر مردم قشر کم درآمد میتوانند خودروی ارزان استفاده کنند!! مطمئن باشید اگر خودروسازی را فلج کنیم و خودرو وارد کنیم با این نرخ ارز ارزانترین خودرو سواری کوچک حداقل 40 میلیون تومان خواهد بود و باز هم هیچکس نمی تواند خودرو ارزان (پراید 15 میلونی و یا پژو 20 میلیونی )بخرد و نتیجه هم این مشود 1.5 میلیون نفر بیکار به بیکاران جامعه افزوده و امنیت مردم بمراتب کمتر خواهد شد. پس بهتر است بجای تلاش برای انزوای یک صنعت ملی بیاییم بنا بر شعار رهبری عزیمان که همان حمایت از کار و سرمایه ایرانی است و استمرار این شعار معظم له در پیام نوروزی باز تاکید گردید ، عمل کنیم. انشالله ...
    • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      38 1
      حمید اقای عزیزوقتی پول این کشور اینقدر بی ارزش شده که پراید 9میلیونی رو باید 16میلیون بخریم تقصیر خودروهای وارداتی چیست که گران به نظر میایند.کیفیت ماشینهای خارجی قابل قیاس با این چهار چرخ های غیر استاندارد نیست.شما به نفع انسان ها حرف میزنید یا خودروسازان
    • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      37 0
      شما به 15 20 می گی ارزان توجه بفرما با همین پول میشه بهترین ماشین ها (حداقل بهتر از پراید و تیبا ) رو خریداری کرد
    • بدون نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      35 0
      دوست عزیز مگر یک خودروی خارجی چقدر قیمت دارد به عنوان مثال قیمت یک سوزوکی التو حدودا6000دلار است اگر با دلار 3500تومانی حساب کنیم میشود21ملیون .این درحالی است که سوزوکی التو خیلی بالاتر و بهتر و ایمن تر از 405وپراید وحتی خودروهای دیگر است و ظاهری مدرن و جدید دارد.در ضمن چینی هم نیست.
    • بدون نام EU ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      32 0
      آقا یا خانم عزیز لطفا اطلاعات خود را بروز کنید . با همین ارز گران هم اگر تعرفه های ورودی را حذف کنند ماشین های استاندارد و خوب را می شود با همان 17 یا 20 میلیون هم خرید. از کدام صنعت ملی صحبت می کنی؟؟ مونتاژ یک خودرو بمدت 15 سال و هیچگونه تغییر در ساختار را می گویید صنعت ملی؟؟؟ عزیز من اینها آنقدر به همین شکل تولید می کنند و سود می برند و در نهایت مثل خودرو پیکان نهایتا مونتاژ را متوقف و می روند سراغ یک خودرو دیگر و بازهم روز از نو روزی از نو
    • بدون نام IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
      8 1
      اصلا اینطور نیست من خودم مزدا 3 مونتاژ آمریکا رو توی کانادا قیمت کردم 8700 دلار که با ارز مبادلاتی میشود 22 میلیون تومن !!!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    18 0
    به گفته این وزیر 24 درصد صنعت خودرو در سال 90 با ارز ارزان کار کردند و بدین گونه آن را معنا کردند که تنها 24 درصد صنعت خودرو سازیشان فعال بوده و جالب است در آن سال بازار خودرو هیچگونه نوسان قیمت نداشته و.... خوب دولت چرا یک میلیون و دویست هزار نفر رو سرکار گذاشته به نظر من اگه این آمار و نمودارهاشون راست باشه بیاد فقط و فقط 24 درصد صنعت خودرو رو دوباره با ارز ارزان راه بیاندازه و قیمت ها رو به سال 90 برگردونه اون 76 درصد دیگه رو بیخیال
  • بدون نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    31 0
    بسیاری معتقد هستند که با باز گذاشتن راههای واردات خودروهای معمولی خارجی میتوان کمک موثری کرد.لطفا نظر بدید دوستان...
  • بدون نام IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    16 0
    با سلام و احترام به استحضار میرساند طی تماس با ایرانخودرو در مورد پیشفروش های عید غدیر آبان ماه تحویلی اسفند قایل به این هستند که اگر چه تاریخ پرداخت تا 5 اردیبهشت 92 تمدید شده ولی هیچ تغییری در نرخهای تجاری و نجومی خود نخواهند داد! پس دلیل این تمدید مهلت پرداخت چه بود؟ واقعا تکلیف ما چیست؟
  • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    25 0
    واقعا خودرو سازها برای مهندس ها و کارکنانش خیلی پول حیف و میل میکنه ریخت و پاش زیادی در این شرکته هست خداراشکر که وضیعت انها اینجوری شد
  • سهند IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    29 0
    سلام به همه اگر صنعت خودروسازی تعطیل بشه خودروهای خارجی وارد میشه. خودروهای خارجی که 2 سال کار میکنه قیمتش نصف میشه اگه همون خودروی دست دوم رو بگیریم با این قیمت ارز کمترین قیمت حدود 10 تا 20 میلیون میشه نه 40 میلیون. تو انگلیس یک بنز که قیمتش 100 هزار پوند هستش بعد از 6 سال کارکرد میشه 7 هزار پوند خریدش تا برسه به ماشینی مثل مزدا 3 یا مزدا 2 که با 2 یا 3 سال کارکرد میشه 15 میلیون تومان خریدش 2سال کارکرده مزدا 3 بهتره یا 3سال کارکرده 206 که 23 میلیون قیمتشه؟ اگه این صنعت تعطیل بشه قطعه سازان ما که میگن قطعه با کیفیت میسازن میتونن برای کشورهای دیگه با نیروی کار ارزان قطعه بسازن هم فاله هم تماشا یعنی هم قطعه سازا بیکار نیستن هم داریم برای کشور ارز آوری میکنیم.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    34 0
    1200000نفر ضربدر میانگین 800هزارتومان حقوق چیزی نمی شود بیایید خودرو وارد کنید و حقوق آنها را از تعرفه بپردازید ببینید هزینه بیمارستانها کمتر و فرزند یتیم کمتر معلول کمتر و مصرف بنزین کمتر و الودگی کمتر میشود یا نه . و از همه مهمتر مصرف کمتر خودرو . چرا که سالانه چندین هزار خودرو در تصادفات از بین می رود و طرف مجبور است مجدد خودرو هیه کند . در صورتی که اگر از مصرف کنندگان خودروهای خارجی سئوال کنید می بینید یک خودرو تویوتا را 20 سال بدون هزینه گذاف نگه داشته
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 1
    آقا ببخشید پراید کیلویی چنده
  • علي IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    6 1
    تعطيل كنن اين خودرو سازي رو عوضش اين پول و سرمايه انساني رو ببرن تو كشاورزي مي شيم قطبي تو دنيا والله
  • Alu IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    3 1
    مي شه اين سرمايه پولي و انساني رو برد تو كار كشاورزي شد قطب در اون صنعت در جهان
  • آنتی پراید IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    7 0
    اگر طی این 30 سال اینقدر که از صنعت چهارچرخ سازی حمایت شده از کشاورزی یا صنایع دستی حمایت می شد الان 10 میلیون نفر شغل و زندگی بهتری داشتن. آقای وزیر از خانواده های 1200000 نفر هم سوال کنید اکثراً از درآمدو شغل و شرایط کارشان ناراضی هستن. من سرکارگر کارگاه تولید جعبه فرمان پراید هستم قطعات مونتاژ شده ما به هیچ عنوان استاندارد نیست . جمع دریافتی من هم836000 تومنه. شما به این سیستم مونتاژ چینی می گید صنعت؟ چرا برنج و چای و سیب زمینی و پرتقال بیش از نیاز وارد کشور شد و یک میلیون کشاورز ضرر کردن هیچ وزیری نگران نشد. کسی پیامی نداد به خاطر خدا یکبار هم واقعیت را بیان کنین. سایت خبر خواهشاً نظر منو انعکاس بده حداقل نظر یک کارشناس مکانیک هم وطنته. حیف از فرصتهایی که در ایران عزیز ما از دست می ره .
  • مجمد IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۵
    10 0
    باید خودروسازی تعطیل بشه با دروغ نمیشه خودروسازی کرد ماشین شما مگه همینا نیس که تو خیابانه؟بخدا 2000نمیارزند کاش مردم یه خودروی خارجی ببینند بعد قضاوت کنند
  • دوست مردم A1 ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
    9 0
    اصلا این خودرو سازان خودشو بهترین ماشینشون رو با یک تویوتا 10سال کار مقایسه کنن اصلا نیاز ب جربحث نیست ب خدا مردم خوبین مردم ایران نمیخواد مردم رو ب زاد ولدتشویق بکنین خودرو دست دوم وارد کنیین همه 1200ملیون بیکار نمیشن فوقش 1 چهارم بیکار میشن اینا که تو جادها الکی تلف میشن خونشون ب گردن شماست ب قران قسم بزارین مردم ماشین خوب سوار شن دعاتون کنن ن پراید وبقیه البته رییس جمهور محترممون یه قولایی دادن منتظریم ماشین ایرانی نبینیم
  • همشهری A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    0 0
    اقا نخرین والا نخرین اگه جونتونو دوست دارین 5 ماه صبر کنین ن که تا سایت باز میشه انگار میخوان حاجت بگیرن بابا ما خودمون هم مقصریم اینا فهمیدن ما به چه سازی میرقصیم حالا شما صد بگین ماشیناتون فرقونه یه قوطی حلبه ب قول برره پول وده ما کار نداشته بید پول وده ب مننار که راضی نبید ما پول وخایم