مقایسه منحنی تغییرات قیمت دلار و قیمت مسکن در پایتخت نشان از تاثیر نوسان بازار ارز بر قیمت مسکن دارد.

علی پاکزاد: در تازه ترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایان پاییز سال 91 به 3 میلیون و 282 هزار تومان رسیده که این رقم در مقایسه با اسفند سال 90 رشد 49 درصدی را تجربه کرده است.
نگاهی به روند تغییرات قیمت دلار و قیمت مسکن در تهران طی دو دهه گذشته نشان می دهد طی دو دوره 71 تا 87 و 88 تا نه ماهه سال 91 نوسان قیمت مسکن و قیمت دلار همراستا بوده است.
طی 22 سال گذشته قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران از حدود 47 هزار تومان به 3 میلیون 282 هزار تومان افزایش یافته است، رشد قیمت مسکن در سالهای دولت هاشمی بالغ بر 237 درصد بوده است، در دولت خاتمی، 274 درصد و در دولت احمدی نژاد با احتساب رشد شدید اتفاق افتاده در سال 91 رشدی بالغ بر 405 درصد صعود را شاهد هستیم.

 


ریشه تاثیر گذاری قیمت ارز بر قیمت مسکن را باید در تغییر قیمت های نسبی و مقاومت مالکان در مقابل کاهش ارزش داراییشان جستجو کرد.
در سالهای اخیر افزایش شدید تورم و رشد نقدینگی به کاهش ارزش پول ملی منتهی شده است، در کنار این عامل افزایش نرخ ارز که بخشی از آن ناشی از تحریم و بخش دیگر آن ناشی از نحوه مدیریت پولی کشور و فشار بر بانک مرکزی برای تامین منابع ریالی از طریق رونق دادن به قیمت ارز بوده، این عوامل در کنار یکدیگر قیمت های نسبی را به شدت تغییر داده است.
به طور مثال اگر ملکی قبل از سال 89 معادل 100 هزار دلار ارزش داشته است، بعد از تغییر قیمت های نسبی قیمت آن به زیر این رقم رسیده در حالی که از نظر ریالی قیمت همان ملک بیش از دو برابر هم رشد کرده است، در چنین شرایطی مالک تلاش می کند قیمت ریالی دارایی خود را افزایش دهد تا دوباره معادل 100 هزار دلاری را بر قرار سازد.
متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در پایان سال 90 معادل 2.2 میلیون تومان بوده است، این رقم با احتساب متوسط قیمت دلار آزاد در سال 90 که 1360 تومان بوده ، قیمت 1620 دلاری را به ازای هر متر واحد مسکونی در تهران به ما می دهد.
در نه ماهه نخست سال 91 متوسط قیمت دلار به 2320 تومان رسیده است و قیمت هر متر مربع واحد مسکونی 2میلیون و282 هزار تومان شده، یعنی قیمت هر متر فضای مسکونی به 1415 دلار رسیده است. با فرض پیش گفته شده می توان گفت در زمستان سال 91 نیز رشد قیمت ها ادامه پیدا کرده است و اگر قیمت های سال 91 بخواهد خود را با قیمت سال 90 هماهنگ کند، می توان پیش بینی کرد، رشد قیمت مسکن در سال 92 به گونه ای خواهد بود که متوسط قیمت هر متر فضای مسکونی به 4 میلیون 200 هزار تومان برسد یعنی قیمت مسکن در حال حاضر در مقایسه با پاییز سال 91 تا 30 درصد جای رشد دارد.

 

برای دیدن نمودار در ابعاد بزرگتر بر روی آن کلیک کنید

/31222 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    71 68
    با این قیمت ها به خریداری وجود ندارد. به نظرم حباب قیمت ها خواهد ترکید. به هیچ وجه عقل قبول نمی کند که یک واحد 100 متری هشتصد میلیون ارزش داشته باشد. با این حساب در بهترین نقطه آمریکا می توان کسب و کار راه انداخت
    • محسن IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      16 26
      نه عزیزم اصلا اینطور نیست که شما میفرمائید : مقاله به نکته بسیار صحیحی اشاره کرده است. میزان ملک موجود در مناطق 22 گانه تهران علی الخصوص مناطق مرکزی کاملا ثابت است و نمیتوان زمین در این مناطق تولید نمود. و نرخ برابری قیمت هر متر مربع ملک با ارز های معتبر جهانی مانند دلار و یورو را ملاک قرار دهید و با فرض تورم جهانی 0 درصد . الان قیمت هر متر مربع آپارتمان در "مرکز" پاریس حدود 10000 یورو است که این نرخ نسبت به 3 سال قبل دوبرابر شده است (بنابر اظهار دائی خودم که در کار املاک است در پاریس) چرا که در مراکز پایتخت ها و شهر های بزرگ امکان توسعه زیاد وجود ندارد و پردیس و پرند هرگز کارکردی معادل داخل تهران را ندارند و با توجه به افزایش نرخ سوخت و ترافیک روز افزون ورود و خروج به مرکز تهران سبب گرانی
    • اقتصاددان IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      19 13
      با سلام دو دروغ بزرگ مافیای مسکن که همه حتی مقامات کشور هم باور کرده اند: 1- تعداد مسکن در کشور کم است و کمبود داریم. با مسکن مهر و رشد خیره کننده ساخت وساز دو سال اخیر در تمام کشور ( بخصوص کلانشهرها ) در حال حاضر تعداد مسکن از تعداد خانوار پیشی گرفته است . 2- زمین در تهران کم داریم. به هیچ وجه درست نیست. چرا که با تمام برجهای ساخته شده در تهران متوسط ارتفاع آپارتمانهای تهران حدود 2.6 طبقه است در حالی که در اکثر پایتختهای جهان این رقم بین 4 تا 5 است یعنی حتی اگر یک متر هم حریم تهران را افزایش ندهیم براحتی با 4 یا 5 طبقه ساختن همین خانه های یک و دو طبقه حدود 80 درصد به ظرفیت مسکن تهران اضافه می شود یعنی حدود 6 میلیون نفر دیگر که تا 20 سال آینده هم جمعیت تهران به این تعداد نمی رسد.
    • اقتصاددان IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      17 13
      ادامه : 3- اوج تعداد ازدواج در ایران در سال 90 بود( حدود 800 هزار) که در سال 91 به 730 هزار کاهش یافت و تا سال 95 به حدود 500 هزار خواهد رسید. 4- با قوانین مالیاتی صحیح همچون قانون مالیات بر خانه های خالی و قانون مالیات بر ارزش افزوده ملک اضافی قیمت مسکن در تمام ایران کاهش می یابد و نقدینگی بسوی تولید روانه می شود.
  • بنگاه مسکن داران تهران IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    65 36
    خودتان می گویید 9 ماهه سال 91 ولی اگر افزایش قیمت زمستان 91 را هم حساب کنید متوجه می شوید افزایش قیمت در سال 91 غیر قابل قبول خواهد بود و این حباب است مثل بازار سکه و طلا و خودرو بهترین راه تحریم خرید مسکن توسط خریدارن و در نتیجه کاهش قیمت هاست
    • بدون نام IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      33 7
      دوست عزیز خریداران که دیگر پول ندارند تا بخرند چه برسد به تحریم. الان بیش از دو ماه هست که بنگاه داران هیچ خرید و فروشی را انجام نداده اند و همه این قیمت های کاذب از 3 ماه پیش آغاز شد و مسکن را در رکود برد.
  • دلال نژاد IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    80 19
    مسکن را دلار گران کرد - دلار را دلال گران کرد پس مسکن را دلال گران کرد !!!!
    • بدون نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
      28 12
      دلال کجا بود دوست من؟ این حرفها واسه سرگرم کردن من و شماست. ارزش پول ملی کشورمون سقوط کرد. دلال دلال کردن دردی رو دوا نمیکنه
    • بدون نام IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      26 5
      خودرو را هم دلال گران کرده بود. الان در بازار دلال ها ارزانتر از کارخانه ماشین را می فروشند. همین بلا را هم سر مسکن می آورند.
  • ابراهیمی IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    67 11
    یکی از مهمترین دلایل گرانی مستمر مسکن در تهران و کرج وجود تقاضای بسیار زیاد و هجوم شدید جمعیت به این منطقه است به نحوی که احساس میشه انگار کل مملکت میخاد بیاد تهران زندگی کنه در مقطعی هم با واگذاری زمین شهری و فروش تراکم سعی در مهار تقاضا شد که نه تنها تقاضا را کم نکرد بلکه باعث رشد شدید جمعیت تهران هم شد. تا زمانیکه این حجم شدید مهاجرت به این منطقه انجام میشه و توزیع جمعیت به شکل نامتعادل انجام میشه امیدی به بهبود وضع مسکن نیست.
    • بدون نام IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      28 5
      این ها فقط یک جو روانی هست و فقط نتیجه دلال بازی ها هست. بسیاری از مشاوران املاک هم پیش بینی رکود شدید در مسکن رو دارند . اگرچه زیاد لو نمی دهند. در همسایگی ما متری 5 میلیون آپارتمان نوساز رو می فروختند ، دیروز ازش سوال کردم چند . گفت الان 8 میلیون. این سازنده عزیز می خواهد سه برابر سود کند.
    • کوهنورد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      13 3
      حتی اگر افزایش جمعیت تهران را حساب کنید باز وقتی که خرید و فروشی نیست چطور این عامل افزایش جمعیت می توانست تاثیری بر روی قیمت ها داشته باشد؟ این اعلام قیمت ها بیشتر به دلیل دلال بازی ها هست و جو روانی که ایجاد شده است. وگرنه زمینی که 81 درصد گران میشود هیچ مبنایی ندارد و مصالح و دستمزدها به هیچ وجه دو برابر نشده است که بگوییم این قیمت ها واقعی هستند.
  • مجید IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    25 4
    وقتی می نویسید افزایش قیمت مسکن 30 در صد جا دارد خود این چنین مطالبی به گرانی مسکن بیشتر دامن می زند.
    • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      15 4
      تازه آقای مصطفی قلی خسروی پیش بینی کاهش 30 درصدی قیمت مسکن را کرده اند. چطور امکان افزایش 30 درصدی هست؟
  • بنگاه مستاجر داران تهران IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    13 19
    مسکن پایین بیا نیست، ارقامم غیر واقعی ست، فقط در زمستان 91 شاهد رشد 50 درصدی قیمت آپارتمان و ملک بودیم به طوریکه آپارتمام متری 4.5 میلیون تومان در شمس آباد شده 6.2 میلیون تومان!
  • امیر IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    14 3
    به نظر من مطالب گفته شده علیرغم تلخ بودن آن چون بیان کننده حقایق جاری کشور است را باید پذیرفت. زیرا شرط حل هر مسئله ای در ابتدا پذیرفتن وجود آن مسئله است.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    15 0
    هیچی.تا جایی که امثال ما باید بریم چادر بزنیم گوشه خیابون.تو رو خدا نقطه ای که شیب رو به بالای جهشی شروع میشه رو ببینین!دقییقا سال ازدواج من بدبخت.از همونجا بود که این خط لعنتی مستقیم رفت بو به بالا و .......................!!
  • ایمان DE ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    15 5
    رشد قیمت مسکن با توجه به نرخ تورم موجود کاملا قابل توجیهه و اگه به نمودارها دقت کنین متوجه میشین که تورم بازار مسکن هنوز هم از تورم واقعی عقب تره.. این رکودی که در بازار مسکن هست به خاطر قدرت خرید پایین مردمه نه بالا بودن غیرمنطقی قیمت مسکن .. نقدینگی بالای موجود و سوءمدیریت در مهار اون, اصرار غیرکارشناسی بر بالا نگهداشتن کاذب ارزش پول ملی در 3 دهه اخیر ,در کنار مدیریت بی حساب و کتاب بازار عرضه و تقاضا و هدررفت سرمایه ملی در قالب ماجراجوییهای بدون برنامه ریزی از قبیل مسکن مهر, وضعیت رو به اینجا رسونده و همه چی رو نمیشه به گردن دلالها انداخت..
    • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      12 7
      عزیزم نمودار رو دیدم مسکن که از دلار هم بیشتر بالاتر رفته چطور ممکنه در عرض 2 ماه قیمت مسکن دو برابر بشه؟ یعنی تورم تو این دو ماه اتفاق افتاده؟ کاملا معلومه که قیمت ها کاذب هست و کار دلال بازی ها هست. الان تو تهران چهار برابر نیاز تهرانیها آپارتمان ساخته شده و خالی هست و هنوز نه اجاره داده شده و نه به فروش رفته.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    34 3
    آجر یا سفال یا شن یا ماسه کجاش دلار احتیاج داره؟؟؟؟ دولت خودش مسکن رو گرون کرد که مسکن مهر رو به مردم قالب کنه
  • بدون نام IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    27 0
    جالب اینجاست که تو مملکت ما دلار همه چی رو گرون می کنه اما وقتی که می گیم اقا تو فلان کشور حقوقا اینه می گن شما تومن خرج می کنین!!!!! فقط حقوق کارمندان بیچاره هست که همیشه کم و خیلی کم بالا می ره
  • بدون نام IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    28 16
    با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در تابستان بازهم افزایش قیمت در مسکن خواهیم داشت منتها این بار وحشتناک بالا میره. اگه الان نتونیم صاحب خونه بشیم دیگه خانه دار شدن رو باید تو خواب ببینیم
    • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
      15 10
      دیگه بیشتر از این کجا میخواد بره؟ مسکن به دلیل عدم توان مالی خریداران به کما خواهد رفت و بعد مدت کوتاهی و همینطور با تحویل بیشتر مسکن مهرها قیمت ها به طور فجیعی خواهد شکست. همانطوری که آقای قلی خسروی هم گفتند 30 درصد قیمت مسکن پایین خواهد آمد
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    22 0
    بازار مسكن آنقدر بي ثبات است كه ما بازنشسته ها هيچوقت صاحب خانه نخواهيم شد حتي 40 متر در پائين شهر چون تا ميآئيم پولي كه گفتند درست بكنيم خانه چندين برابر شده و ....خرما بر نخيل و دست ما كوتاه .... بغض گلوم گرفته نيمتونم چيزي بنويسم !!!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    17 12
    حباب قیمت مسکن در تهران خواهد شکست .از قیمت طلا در دنیا که مهمتر نیست.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    18 7
    دوستان عزیز باید بپذیریم که بی ارزش شدن پول ملی منجر به این مسائل شده است. نباید احساسی حرف بزنیم باید بپذیریم متاسفانه
  • عباس IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    22 9
    با سلام اگر خریداری نباشد فروشنده ای هم نخواهد بود ومسکن روی دست دلالان خواهد ماند
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    6 0
    مسکن را عدم شفافیت گران کرد. عدم شفافیت سازنده ها ، عدم شفافیت نرخ ها مصالح ، عدم شفافیت هزینه های شهرداری و...
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۲
    3 4
    قیمت مصالح نسبت به 10ماهه گذشته حداقل دو برابر شده است.
  • حسين IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۹
    1 0
    دراين چندروز اخير دنبال خريدن يك آپارتمان با بنيه مالي 180 ميليون در جنوب شهر هستيم كه ميتوانيم آپارتمان 50متري خريداري كنيم وقتي به املاك مراجعه ميكنيم ميگويند صاحبان ملك با هماهنگي از فروختن املاك خود خودداري ميكنند ودست نگاه داشته اند به خاطر همين ملك خوب پيدا نميشود چون ميگويند ملك گران ميشود