داود فتحعلی‌بیگی پژوهشگر، مدرس و هنرمند تئا‌تر سعدی افشار را آخرین بازمانده نسلی از سیاه‌بازان ایران می‌داند که مجالس شادکامی مردم را گرم می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با درگذشت سعدی افشار که ظهر جمعه 30 فروردین دیده از دنیا فرو بست، نمایش‌های سنتی ایران بزرگ‌ترین هنرمند خود را از دست داد.


داود فتحعلی‌بیگی مدرس و هنرمند تئا‌تر که سال‌هاست روی نمایش‌های سنتی ایران کار و پژوهش کرده است، درباره جایگاه سعدی افشار در عرصه سیاه بازی می‌گوید: «او تنها بازمانده نسلی به شمار می‌رفت که در شادکامی‌های مردم مثل جشن عروسی و تولد و... حضور پیدا کرده و در حیاط خانه‌ها به هنرنمایی پرداخته بودند.»


این نویسنده با اشاره به اینکه هنر بزرگ سیاه‌بازان شاد کردن مردم است، ادامه می‌دهد: « تا 40 سال پیش رسم بود گروه‌های نمایش سیاه باری در جشن‌ها به خانه‌ها دعوت شوند و روی صحنه‌های چوبی که بیشترشان روی حوض حیاط‌ها زده می‌شد، برنامه اجرا کنند.»

 

سعدی افشار در دو سال گذشته بارها در بیمارستان بستری شده بود


او می‌افزاید: «به دلیل دگرگونی سبک زندگی، تبدیل خانه‌های ویلایی به مجتمع‌های آپارتمانی و تغییر ذائقه و سلیقه نسل‌های جدید، این سنت دعوت از گروه‌های سیاه بازی چند دهه پیش منسوخ شد و سعدی افشار تنها هنرمند زنده‌ای بود که تجربه این نوع بازی را داشت.»


فتحعلی بیگی با بیان اینکه دانشجویان و علاقه‌مندان هم نسل او زمانی که خواستند نگاهی دانشگاهی و علمی به سیاه بازی داشته باشند، به سراغ سعدی افشار رفتند، تاکید می‌کند: «وقتی ما به نمایش‌های سنتی علاقمند شدیم و خواستیم در باره آن‌ها پژوهش بکنیم و فوت و فن کار را یاد بگیریم، تنها کسی که می‌توانست کمکمان کند، سعدی افشار بود. چرا که دیگر بزرگان و پیشکسوتان این عرصه یا از دنیا رفته یا خیلی پیر شده بودند.»


این بازیگر می‌گوید: «چون سعدی افشار از نزدیک با سیاه بازان بزرگی مثل محمود نظری، حسین حوله‌ای، عزیز نادرجو، حسن شمشاد، علی اژدری، محمد احمدی، رحمان محسنی، اسدالله قاسمی و... کار کرده بود، تنها میراث‌دار این نمایش سنتی به شمار می‌آمد و برای همین نسل ما و نسل‌های بعدی وامدار شیوه و سبک بازی او شدند و هستند.»


او با تاکید بر بداهه‌پردازی در نمایش‌های سیاه بازی می‌افزاید: «سبک سعدی افشار بیشتر کمدی کلامی بود و از نظر حاضر جوابی که مهم‌ترین ویژگی یک سیاه است، همتایی نداشت.»


این پژوهشگر درباره سخت کوشی سعدی افشار توضیح می‌دهد: «او در کارش بسیار جدی بود و چون علاقه‌مندان و طرفداران زیادی داشت، سال‌ها بدون خستگی کار می‌کرد. برای مثال تا قبل از بسته شدن تئاترهای لاله زار در سالن‌های پارس و نصر روی صحنه می‌رفت و چراغ این نمایش سنتی را روشن نگاه می‌داشت. بعدش هم از هیچ کوششی برای آموزش جوان‌تر‌ها دریغ نمی‌کرد.»


داود فتحعلی‌بیگی با ابراز تاسف از بی‌اعتنایی تلویزیون به نمایش سیاه بازی می‌گوید: «جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی که امسال شانزدهمین دوره‌اش برگزار می‌شود، تنها جایی است که هنوز به نمایش‌های تخت حوضی توجه نشان می‌دهد و می‌کوشد این میراث ملی را به نسل‌های آینده منتقل کند.»


قرار است زمان و مکان مراسم تشییع پیکر و یادبود سعدی افشار به زودی از سوی روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی اعلام شود.


58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 287713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =