خبرگزاری مهر نوشت:

دکتر آیت اللهی از عدم توزیع اندیشه در کشورانتقاد کرد و گفت: موضوع مملکت ما تولید اندیشه نیست بلکه توزیع اندیشه است. یعنی اندیشه های ما توزیع نمی شود در حالیکه در کشورهای غربی همت خود را بر این موضوع گذاشته اند. به همین دلیل ضرورت دستیابی آسان به مباحث احساس می شود و یکی از این راهها ارائه این گونه کتابها در فضای مجازی و به صورت آنلاین است.

مراسم رونمایی از 4 کتاب جدید در حوزه مطالعات رسانه دوشنبه دوم اردیبهشت در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. کتابهای «فلسفه رسانه» به سرويراستاری دكتر سيد حسن حسيني، «رسانه و دين» به سرويراستاری دكتر حسن بشير، «جامعه شناسي رسانه» به سر ويراستاري دكتر محمدمهدی لبيبي و «تاريخ رسانه» به سرويراستاری دكتر ويدا همراز، عناوین چهار جلد از سری مجلدات دهگانه ای است که توسط گروه مطالعات رسانه پژوهشگاه علوم انساني تدوین شده اند.

دکتر حمیدرضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در بخشی از این مراسم، تدوین این مجموعه چهار جلدی در حوزه مطالعات رسانه را یک واقعه توصیف کرد و افزود: متأسفانه در کشور ما برخی حرفها آنقدر در سطح پایین می آید که بعدا اگر کسی بخواهد بر روی آن کار علمی انجام دهد دیگر مورد توجه قرار نمی گیرد که بحث «سبک زندگی» که یک دغدغه اجتماعی است الان متأسفانه در حد شعار شده است. اما خوشبختانه در بحث رسانه اتفاق خوبی که افتاد این بود که قبل از اینکه وارد این حیطه ها شود کار دقیق علمی و جدی درباره آن صورت گرفت که جای تبریک دارد.

وی تأکید کرد: این مجموعه علاوه بر اینکه جامعه محقق و رسانه ای کشور را به دور هم جمع کرد، زمینه ای است برای کلیه فعالیتهای که له یا علیه آن صورت می گیرد تا نشاط علمی را در جامعه ما به وجود آورد. متأسفانه جامعه ما به سمتی می رود که برخی از افراد این مباحث را از حالت علمی و دغدغه های فکری خارج می کنند، اما امیدواریم که این مسئله( مطالعات حوزه رسانه) دچار این مشکلات نشود و مسیر خود را با قوت طی کند.

دکتر آیت اللهی در پایان تأکید کرد: موضوع مملکت ما تولید اندیشه نیست، بلکه توزیع اندیشه است. یعنی اندیشه های ما توزیع نمی شود در حالیکه در کشورهای غربی همت خود را بر این موضوع گذاشته اند. به همین دلیل ضرورت دستیابی آسان به مباحث احساس می شود و یکی از این راهها ارائه این گونه کتابها در فضای مجازی و به صورت آنلاین است چون برای ما اهمیت ندارد که چقدر این کتاب منتشر شده است و اصل برای ما این است که چه تعداد مخاطب این مباحث بوده اند لذا انتشار آنلاین آن بسیار اهمیت دارد.

نیازمند بازنگری در حوزه عینیت و ذهنیت در رسانه ها هستیم/ امروز رسانه در دنیا قوه چهارم یک جامعه است

در ادامه این نشست دکتر محمدمهدی لبیبی از اساتید دانشگاه و سرویراستار جلد سوم این مجموعه با عنوان« جامعه شناسی رسانه» نیز با تشریح موضوع مقالات منتشر شده در این مجلد، تصریح کرد: مجموعه تدوین شده می تواند پشتوانه فکری برای برنامه سازان رسانه ای گردد.

در ادامه دکتر شکربیگی که مقاله ای با عنوان« رسانه و سبک زندگی» را در این مجموعه ارائه کرده است؛ طی سخنانی یادآور شد: رسانه ها در خلوت انسانها ورود پیدا کرده اند به گونه ای که کوچکترین رفتار و گفتار ما را طراحی می کنند. بحث خانواده و رسانه در تحقیقات دانشگاهی به نوعی دچار بحران شده است و واقعیتی به لحاظ جامعه شناختی در جامعه ما به وجود آمده است که ما را به این سمت می برد که هدف از بحثهای تئوریک دستیابی به نظریات کیفی و کاربردی است. ما نیازمند بازنگری در حوزه عینیت و ذهنیت در رسانه ها هستیم. معناکاوری و معرفت شناسی رسانه باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از مشکلات جامعه ایران این است که جامعه شناسی را داریم اما از معرفت شناسی غافلیم که پرداختن به این موضوع ما را در حل بسیاری از مسائل یاری خواهد کرد.

دکتر رحیمیان از اساتید دانشگاه و نویسنده مقاله« فیلم و فلسفه» نیز گفت: رسانه امروز در دنیا قوه چهارم یک جامعه است و حتی قوی تر و تعیین کننده تر از سه قوی دیگر( مجریه، مقننه و قضائیه) است.

/6262

کد خبر 288429

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =