براساس طرح وزارت بهداشت هر خانواده ایرانی باید 5 تا 6 فرزند داشته باشند، اما اقتصادانان می گویند این خانواده ها باید بیش از دو میلیون تومان درآمد داشته باشند.

محمد حسین نجاتی: چند سالی است که اقتصاد خانوار های ایرانی اگر بدتر وضعیت اقتصادی صنایع، فعالان بخش دولتی و خصوصی و به طور کلی کسب و کار در کشور نباشد، بهتر نیست. بررسی وضعیت هزینه های ناخالص خانواده های ایرانی از سال 1385 تا سال 1390 طبق آمار رسمی بانک مرکزی نشان می دهد، که هزینه هر خانوار ایرانی (که معمولا ملاک جمعیتی 4 نفری در نظر گرفته می شود) در سال 1385 از 7 میلیون و 700 هزار تومان به 17 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. (شرح کامل در نمودار شماره یک)

حالا با این تفاصیل وزارت بهداشت از طرح جدید جمعیتی خود پرده برداشته است که با توجه به وضعیت کنونی هزینه، درآمد و اقتصاد خانواده ها سوال های زیادی را به وجود می آورد. در هفته ای که گذشت رییس جدید مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت در اولین روز آغاز به کارش سیاست‌های جمعیتی جدید این وزارتخانه را تشریح کرد، بر این اساس قرار است رشد جمعیت کشور از نرخ 1.8 کنونی به دو برابر و به حدود 3.6 تا 3.8 درصد برسد که به‌طور متوسط هر خانواده ایرانی باید پنج یا شش فرزند داشته باشد.

گرچه رئیس جدید مرکز سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت اشاره ای به چگونگی توانمند کردن خانواده ها از نظر اقتصادی برای فرزندآوری نکرده است اما در این گزارش با اشاره کوتاهی به هزینه های خانواده ها ی ایرانی این سوال را مطرح می کنیم که با توجه به افزایش 124 درصدی هزینه خانوار های ایرانی طی 6 سال اخیر، چطور خانواده های ایرانی به طرح فرزندآوری آن هم تا 5-6 فرزند تن می دهند؟

 

نمودار شماره یک- در نمودار زیر روند افزایش هزینه های ناخالص خانوار های ایرانی طی 6 سال اخیر را ببینید؛


خانواده ها با 5 تا 6 فرزند با چه میزان درآمدری زیر خط فقر نمی روند؟
صحبت فرزندآوری از سوی مسئولان وزارت بهداشت، آن هم نه یک بچه، نه دو بچه بلکه 5-6 تا شاید به راحتی مطرح شود اما اقتصاددانان نظر دیگری در این زمینه دارند.

گرچه مسئولان وزارت بهداشت به مسایل اقتصادی این طرح اشاره ای نکرده اند اما حسین راغفر اقتصاددان در پاسخ به این سوال که با وضعیت اقتصادی امروز حداقل نیاز ماهانه یک خانواده با پنج فرزند در شهر تهران برای داشتن وضعیت متوسط چه مبلغی است، می‌گوید: «برای سطح زندگی حداقلی شامل هزینه‌های مسکن، خوراک، حمل‌ونقل و دیگر ضروریات اولیه خط فقر برای یک خانواده با پنج فرزند در شهر تهران دو‌میلیون و 200‌هزار تومان است، البته این مبلغ برای گذران یک زندگی خوب نیست، برای زندگی روی مرز خط فقر است.»

 

نمودار شماره دو

در نمودار زیر نسبت هزینه های خالص یک خانواده شهری را ببینید؛


 

افزایش هزینه های خانوار های ایرانی و افزایش جمعیت
اجزای هزینه ناخالص در نظر گرفته شده برای خانوار ایرانی در سال 90 (آخرین آمار موجود برای هزینه های خانوار)، از 12 گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»، «دخانیات»، «پوشاک و کفش»، «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها»، «لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه»، «بهداشت و درمان»، «حمل و نقل»، «ارتباطات»، «تفریح و امور فرهنگی»، «تحصیل»، «رستوران و هتل» و «کالاها و خدمات متفرقه» تشکیل شده است. بنابراین ملاحظه می‌شود اجزای «هزینه ناخالص خانوار» که در این آمار منظور شده، به نوعی بازتابنده «سبد مصرفی خانوار» است که آن نیز هزینه زندگی مصرف‌کننده را منعکس می‌کند. ( شرح کامل در نمودار شماره یک) حالا وقتی هزینه های خانواد های ایرانی هر روز در حال افزایش است، کدام خانواده ی ایرانی با توجه به طرح وزارت بهداشت مبنی بر اینکه هر خانواده باید 5-6 فرزند داشته باشد، تن خواهد داد؟

47237

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 90
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    340 5
    هنوز کسی از دهه 60 عبرت نگرفته؟
    • بدون نام US ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      105 0
      مردم عبرت گرفته اند، نگاهی به نرخ بارداری بیانداز. مردم دارند جبران مافات خوش خیالی های خود در دهه 50 و 60 را میکنند. ولی مسئولان مثل همیشه، مثل همیشه ی همیشه ی همیشه، 10 سال کامل از مردم عقب هستند، به جای اینکه جلو باشند، عقب هستند.
    • بدون نام US ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      65 13
      گشت ارشاد نمیزاره ازدواج کنیم.
    • عمو مصي IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      بسم الله الرحمن الرحيم بنام خداوند بخشنده مهربان روزي رسان خداوند تبارك و تعالي غصه بي روزي ماندن فرزندان با داشتن خداوند رزاق و توانا عين كفر مي باشد چون شما به توانا بودن خدا شك كرديد. اوست كه رزاق است و رزق همه موجودات عالم را تقسيم مي كند. دوستان عزيز ايران در 30سال آينده جمعيتش پير ميشود واصولاًنيروي جوانش كم شده و كشور عزيزمان ايران سرفراز در مورد تهديد كشور هاي زياده خواه و استعمار گر قرار مي گيرد.
    • بدون نام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      61 1
      "غصه بي روزي ماندن فرزندان با داشتن خداوند رزاق و توانا عين كفر مي باش" دوست عزیز درست است غصه بی روزی ماندن فرزندان کفر است ولی عقل معاش نداشتن هم کفر بزرگتری است .بچه یک موجود زنده است که بنا به خواست ما به دنیا می آید . من که به هیچ عنوان تحمل گرسنگی و محرومیت و حسرت کشیدن فرزندم را ندارم . اگر بچه ام بیمار شود و توان درمان کردنش را نداشته باشم می میرم . اینکه با زحمت بچه ای را بزرگ کنیم و هنگامیکه پس از 20سال زحمت بیکار و مجرد و ناامید باشد بسیار ظالمانه است .
    • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      86 0
      روزی رسان خداست برمنکرش لعنت.ولی ((لیس لاانسان الا ماسعی)).... یک کارمند جقدر بایدسعی کند؟
    • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      17 0
      عمو مصي: ما در توانا بودن خدا شك نداريم، در توانا بودن خود شك داريم اگه بخوام با اين ديد جزمي تو به اين موضوع نگاه كنم كه خدا خود رزق را بين بندگانش تقسيم مي‌كنه، بايد بگم كه داره خيلي بد تقسيم مي‌كنه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      7 0
      خداوند عقل داده همونطور که به گفته شما رزق روزی میده خجالت آوه که بزرگترین نعمت خدا را نادیده بگیریم و با بی عقلی یه کار کاملا غیر عقلانی انجام بدیم !!! آیه قرآن می گه عقل چراغ ره زندگیه فرده و فردی که بدون عقل گام برداره گم راه میشه حالا شما روایت میاری برای نادیده گرفتن عقل !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
    • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
      6 0
      عموجان شما میتونی بشینی خونه تا روزیتون رو خدا براتون بفرسته
  • م ! IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    318 2
    5 تا بچه...2تا اولیا...میشه 7 تا... 7تا 45 تومن...تقریبا 300 تومن.. 500 تومن هم حقوق... میشه 800.. بسه دیگه..دیگه چی میخوایم از این دنیا..!؟ به حول قوه الهی طی یه برنامه 5 ساله ، ما بریم طرح وزارت بهداشت رو پیاده کنیم..
    • بدون نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
      44 0
      حول و قوه الهی رو خوب اومدی
  • ! US ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    143 5
    17 میلیون تومان؟!
  • بدون نام IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    236 2
    از طراحان و مجریان محترم این طرح باید پرسید که : خود شما چند فرزند دارید ؟ ویا مایل هستید که در آینده چند فرزند داشته باشید؟ ویا حقوق و درامدتان که قاعدتا دولتی است کفاف پرورش چند فرزند را می کند ؟ در عالم واقع ، آیا قراره این طرح اجرائی شود و یا صرفا روی کاغذ باقی می ماند؟ با توجه به واقعیتهای فرهنگی و اقتصادی موجود ، ارائه چنین طرحی بیشتر شبیه شوخی است.
    • عباس IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
      52 1
      قربونت اين چه سواليه! اونا به اندازه كافي وضعشون خوب هست.
  • رامی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    277 4
    ای بابا شما هم وقت گیر آوردین. اصلا من میگم ازدواج کردن تو این زمونه اشتباهه چه برسه به خرج اولاد. یعنی یه بیکار بره ازدواج کنه یکی دیگر راهم بدبخت کنه بعدش هم چند تا بدبخت دیگه وارد جامعه کنه اونم 5 یا 6. خدا وکیلی خندیم آی خندیدم
  • بینا US ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    207 3
    اقتصاددانان ورییس مرکز سلامت یا بسیار کم بینا وبلکه نابینا هستند یا حساب وکتاب بلد نیستند یا خارج از ایران زندگی مکنند . من سه تا بچه دارم هزینه سالانه تحصیلی هرکدام درشرایط فعلی ماهانه بیشاز 200000تومان است وهزینه مواد خوراکی خانواده بیش از 1500000 سایرهزینه حداقل 1500000 درماه بعبارتی اگر درآمد کمتر از 3200000باشد فقط زنده میمانیم زندگی نمی گنیم.
    • بدون نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
      4 74
      باور کن من دانشگاه میرم (حسابداری ورودی 89 دانشگاه آزاد) ماهی 200000 تومان خرج تحصیلم نمیشه خب شما هم درآمد نداری یکم (یکم) توقعت رو بیار پایین دیگه. البته ایشالا که هم شما و هم بقیه داشته باشن تا جا خرج تحصیل بچه هاشون کنن. خرج تحصیل خرج نیست سرمایه گذاریه
    • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
      34 9
      هزینه مواد خوراکی خانوار 1500000؟ بابا خیلی وضعت خوبه
    • نابینا! IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      2 56
      به نظر من خط فقر در هر منطقه جغرافیایی متفاوته. مثلاً پایتخت با مراکز استان ها و یا مراکز استان با شهرستان های صنعتی و مهجر پذیر و الخ ... ممکنه حتی جایی هم باشه که درآمدی که شما گفتی هم کفاف نده! ضمناً شما از امریکا نظر نمیخواد بدی ما خودمون گرتاریها و مشکلات خودمون رو داریم ولی نیازی نداریم شما دروغ بافی کنی.
    • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      46 1
      جناب نابینا!!!اول یاد بگیر که هرکس کنار اسمش عکس پرچم یه کشور دیگه بود لزوما در اون کشور زندگی نمیکنه و از اونجا کامنت نمیذاره بعدا برای بقیه گرفتاریهات یه فکری بکن!!
    • سارا IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      43 0
      آقای نابینا تا جالا vpn و فیلتر شکن دیده ای؟؟؟؟ در دور ترین منطقه ایران اگه از اونها استفاده کنی بغل اسم مبارکت پرچم کشوری که اون vpn یا فیلتر شکنو ساپورت می کنه می افته بعدشم مگه چی گفته که فکر کردی چون تو امریکاست داره جو می ده،شاید تو تهران زندگی نمی کنی؟؟!! تو تهران اگه تازه مستاجر نباشی دست کم 2 میلیون واسه گذروندن یه زندگی معمولی 3 نفره لازم هست !!
  • داش مجید IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    180 2
    فعلا که خانواده های دو و سه نفره به زور دارند روزگار میگذرانند،آقای وزیر به جای ادعاها و برنامه های واهی بفکر سلامت مردم باشید که با این وضع افتضاحات شما هیچ کس جرات نزدیک شدن به مطب و دارو رو نداره
  • حسین IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    167 2
    دو میلیون و 200 ؟ این روی خط فقر هم نیست ؛ همش که خورد و خوراک نیست ؛ این فقط پول خورد و خوراکه اون هم خوردنی های پایین و ارزان . . . هزینه ی تحصیل ؛ احیانا بیماری ؛ ازدواج بچه ها ؛ کمی تفریح و سالی فقط یکبار مسافرت و هزینه ی دانشگاه و چه و چه . . . 5 یا 6 بچه حداقل ماهی 3.5 میلیون درآمد میخواد
    • amir IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      41 0
      با 5 یا 6 تا بچه فقط باید ماهی حداقل 2,000,000 تومان پول اجاره خونه داد. آخه 5 -6 تا بچه رو که نمی شه تو خونه 1 خوابه بزرگ کرد. حد اقل ماهی 6,000,000 تومان مورد نیاز است
  • بدون نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    142 1
    مگه آمریکا یا اروپا یا کشورهای پیشرفته جهانه که ملت بالای 2بچه! بیارن؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    205 3
    مشکل اینه که همه آدمهای فرهیخته و با هوش بالا می دانند که طرح افزایش جمعیت منطقی نیست و بچه دار نمی شوند. اما خانواده های فقیر، کم درآمد و با سطح سواد و فرهنگ پایین تر متاسفانه تحت تاثیر این جو تبلیغاتی قرار خواهند گرفت و بچه های خود را افزایش خواهند داد. نتیجه اینکه با دست خودمان داریم ترکیب جمعیتی کشور را به سوی فقر و کم سوادی می بریم.
    • بدون نام IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
      42 0
      بهترین نظری که خوندم این بود. البته این افراد از طبقه پایین سربازان خوبی میشند برای موارد خاص.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    160 1
    با این وضع اقتصادی منتظر منفی شدن رشد جمعیت باشید. فکرم نکنید مردم با این خروس قندی ها (سکه و مرخصی و ...) گول می خورند و جوجه کشی راه می اندازند. این وضع افتضاح اقتصادی را درست کنید مردم خودشون می دانند چه باید بکنند و نیازی به نسخه پیچی شما نیست!! جوونا ازدواج می کنند و ملت بچه دار میشن و ..... نگران نباشید!
  • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    157 2
    امکان ندارد یک خانواده 7 یا 8 نفره با ماهی 2 تومن اداره بشه....از همین اول کارتون اشکال داره.
    • محمد IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
      26 0
      اداره که نمیشه با این پول فقط از گشنگی نمیمیرن! همین
  • بدون نام IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    143 1
    ارزو دارم خداوند به بعضی مسئولان ما انقدر قدرت بیان بدهد که سنجیده تر حرف بزنند
  • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    175 1
    قبل ازاينكه ٥-٦ بچه رديف شود بايد ازدواج كرد!!! كه باتوجه به شرايط فعلي بسياربعيداست!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    179 1
    من كه با٣٠ سال سن جرات انديشيدن به مقوله ازدواج رادرسر نميدارم!!! چه رسدبه ٥ فرزند كاكل بسر؟!!!!!!!!
  • ناشناس IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    151 1
    الان جوانان جرات ازدواج ندارند چه برسد به اینکه بخواهند 5-6 بچه داشته باشند
  • بدون نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    155 1
    ما دو تا بچه هستيم (دو پسر) با درآمد ماهي يك ميليون با بدبختي داريم زندگي ميكنيم بعد چطور برا 6 تا بچه 2 ميليون كافيه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    169 2
    كسيكه بخواد٦تا بچه داشته باشه علاوه برمنزل شخصي بايدماهي ٨ تومن درآمدداشته باشه تا خرج زن و بچه كنه تادرآينده بچه هاش با عقدههاي اجتماعي بزرگ نشن!! عقده اجتماعي: حال ٩٥٪ امروز جامعه جوان ايران!!! لطفا نمايش بده
  • بدون نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    157 2
    استاد حالاازين ٥ شيشتا بچه چندتاپسر باشه چندتا دخمل؟!؟؟ بيزحمت اطلاعرساني كنين ملت تكليفشونو بدونن!!
  • بدون نام IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    78 36
    منم با ٦ تا بچه به مناسبت شيش تاييا موافقم!
    • بدون نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
      65 35
      ششم جدول هم هستین.. دیگه بهتر :)))
    • محمد IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      16 9
      مثبت و منفي ها نشون ميده كه پرسپوليسيا از چه قشرين. هه
  • ققنوس چت IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    34 24
    سلام ممنون از سایت خوب و اطلاعات مفیدی که میگذارید سپاسگذارم
  • بدون نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    148 2
    آقا بايد قبلش ازدواج كردا!؟!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    146 1
    استادگويانرخ پوشك دستت نيست كه اينطوري براي ملت نسخه ميپيچي!!!!؟؟!؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    185 1
    آقا من٢٤سالمه خدمت رفتم ليسانسمم گرفتم! اگه كسي مايل باشه ميتونم نقش يكي ازون شش بچه رو براش ايفا كنم!؟؟؟!! شرايط جاي خواب و سه وعده غذاي گرم!! جمعه هام آزاد! ماهيم ٦٥٠ هزار تومن پول توجيبي بابيمه!!!
  • حمید EU ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    136 1
    کلی خندیدیم 5 تا 6 بچه بعد همه مردم ایران به جای پراید باید مینی بوس برای رفت و آمد تهیه کنند و این حرفها و دستورات در 50 سال پیش شاید جواب میداد ولی امروز زوج های جوان در مورد داشتن حتی یک فرزند هم توافق ندارند بعد شما بفرما که امروز با این جمعیت توی تامین شغل و مواد غذایی اولیه موندیم بعد به دنبال چند برابر کردن جمعیت هستید
  • بدون نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    139 1
    اول اقتصاد عقب مانده کشور وگرانی ابسار گسیخته را برای این مردم درست کنید بعد ازاین ازدیاد جمعیت راصحبت کنید چرا همش دنبال بیچاره کردن ملت را درفکر ومخیلتان دارید
  • ناشناس IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    111 1
    نمی دونن که یک نیروی شرکتی با 600000تومان در ماه چگونه باید این تعداد فرزند داشته باشد فقط فکر خودشون رو میکنن راست میگی بشین حساب کن ببین با 600000تومان یک نفر هم بزور می تواند از پس مخارج خود براید اقای...حساب کن بگو اگر این یک نفری که من گفتم:مریض شود ونیاز به عمل جراحی داشته باشد.بعضی از پزشکان شما چقدر زیر... از این شخص می خواهند و دیگر هیچ
  • نیما IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    145 3
    ما با 3 نفر جمعیت دو نفر کار میکنیم درآمد کلمون 1500 میشه کرایه خونه نداریم، تهرانم زندگی نمیکنیم، آخر ماه کم میاریم. بعد چطور خط فقر 2200 تو تهران؟؟!! به نظرم اونا که گفتن 5-6 تا بچه حالشون خوش نیست اون اقتصادانام باید برن بز بچرونن... نظریه دومی هم مطرح نیست... بهتره مردمو خر نه انگارن. لطفا پخش کنین نگیم نامردید
  • بابک IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    40 0
    به نظر بنده این موارد که بیان شد، تنها هزینه های جاری می تونه باشه! در حالی که 5 یا 6 بچه که در آپارتمان های زیر 100 متر امروزی جا نمیشن و یک واحد حداقل 4 خوابه برای این زندگی لازمه، یک خواب برای والدین 3 اتاق هم اگه هر دو تا بچه رو توی یک اتاق جا دهیم؛ با این حساب فکر نمی کنم در هیچ کجای تهران بتوان آپارتمان 4 خوابه زیر یک میلیارد تومان پیدا کرد! اکنون سؤال اینجاست با 2 میلیون تومان درآمد ماهانه، بعد از چند ماه می توان این خانه را به شرط اینکه قیمتش ثابت بمونه، تهیه کرد. یا اگه بخواهی آنرا اجاره کنی، چقدر از 2 میلیون رو باید اجاره پرداخت نمود؟!
  • داش مجید IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    29 0
    فعلا که خانواده های دو و سه نفره به زور دارند روزگار میگذرانند،آقای وزیر به جای ادعاها و برنامه های واهی بفکر سلامت مردم باشید که با این وضع افتضاحات شما هیچ کس جرات نزدیک شدن به مطب و دارو رو نداره
  • س IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    27 0
    حالا ازدواج کردیم این همه مشکلات هم به کنار بفرمایید که 5-6 تا بچه را چه جوری باید بیاریم سالی یکی یا توی یک سال 5-6 تا روشن تر بشه یا به عبارت دیگه شفاف سازی کنیدتا به حد مطلوب برسید
  • علی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    28 0
    حالا به فرض مشکلات اقتصادی وهزار تا مشکل دیگه هم که حل بشه شما یکی از خانمهای امروزی رو میتونی راضی کنی 6 تا بچه بیاره؟؟؟عمراااااااااااااا آقایون فکر کنید و حرف بزنید.لطفا!!!
  • امیر IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    35 0
    به نظر شما تو این دوره زمونه کدوم زن حاضره 6 تا بچه بزاد؟
  • مجید EU ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    23 0
    هیچکس نسبت به آینده اقتصادی مملکت مطمئن نیست چون هر سال نرخ تورم از سال گذشته بیشتر میشود ولی دستمزدها به نسبت نرخ تورم افزایش پیدا نمیکند به همین علت فقیرها روز به روز فقیرتر میشوند و ثروتمندان ثروتمندتر به همین علت بیشتر مردم آینده اقتصادی خود را تاریک میبینند و نمیخواهند فرزندشان شاهد این آینده تاریک باشد .
  • بدون نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    46 0
    وزارت بهداشت! شما سعی کن آدولت کلد و استامینوفن و آسپیرین کم نیاری. نیاز به طرحهای اینجوری نیست.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    36 0
    الان وظعیتی است که مرغها هم به این راحتی تخم نمی کنند, چطور انتظار دارند که آدمها تند وتند بچه تولید کنند.
  • حسن IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    2 15
    هرچي خدا به وعده اش عمل نكند
  • مقیمی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    19 0
    قبل هر چیزی باید درآمد را به ارز محاسبه کنید چون این تورمی که وجود داره ماهی 5 میلیون فعلی را هم دوساله می کنه زیر خط فقر.
  • بدون نام DE ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    22 0
    حالا همه چیز به کنار، وقتی الگوی مسکن ما، حدود 60 متر مربع است... تکلیف چیه؟
  • مهدی IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    29 0
    ما بدون بچه زیر خطیم شما رو نمی دونم...
  • محمدرضا IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    44 0
    هر آنکه دندان دهد، عقل هم دهد!
    • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
      15 0
      باید با طلا نوشت. قربون دهنت.
  • بی نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    41 0
    طرح میدهند که در 30 سال آینده جمعیت کار داشته باشیم. من یه پیشنهاد دیگه دارم،بیایید همین روند را طی کنید و آن زمان زحمت بکشید همون نصف هزینه ای که میخواهید برای هر ایرانی بکنید،برید و از کشورهای دیگه مثل سایر کشورهای پیشرفته کارگر بیارید و همون جمعیت جوانی که در اون زمان داریم و دانشمند و دکتر و فرهیخته تحویل بدید... در ضمن الان که بهترین هرم جمعیت جوان دنیا رو داریم چه گلی به سر جامعه زدید که اون موقع بخواهید بزنید؟؟؟همین جوون ها کار ندازن،درآمد ندارن 50سال سعی کنند نمیتونند با این درآمدها اگر هم شغلی باشد یه خونه بخرند،اونوقت فکر افزایش جمعیتید؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    32 0
    مگر فقط مسئله اقتصادی است . حتی اگر کسی ماهانه 100 میلیون تومان در آمد داشته باشد. رسیدگی به تربیت ، تحصیل ، تفریح و... 5-6 فرزند مگر در جامعه امروز ما کار راحتی هست ؟ من که حاضر نیستم همچین خطای فاحشی انجام دهم ...
  • بدون نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    32 0
    با سلام . بعضی مسئولین دوست دارند جوک بگویند، اشکال نداره .هر روز یک یا چند جوک ، فقط بدیش این است که جوکهایشان خنده دار نیست.
  • hekmat IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    23 0
    مرد مسلمان اگر از غصه بمیرد رواست....................بابا کسی جرات نداره زن بگیره وزیر 5تا5تابچه میخاد
  • بدون نام IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    49 0
    من بابام کارگر بوده، بابابزرگم هم کارگر بوده، خودم هم کارگر ام ، گرچه الکی یه لیسانسی هم گرفتیم، حالا تو صد ساله گذشته هم حق بابابزرگم خوردن، هم حق بابام خوردن هم حق خودمو چون ما همیشه کارگریم، حالا مگه دیونه ام این سلسله رو ادامه بدم، واسه قشر مرفه پولدار کارگر مفت درست کنم، یه وقت مجبور نشن حقوق کارگراشون تو آینده زیاد کنن..... برو آقا برو
  • حسام GB ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    38 0
    ای کسانی که در بخش خانواده جامعه خبر آنلاین مطلب می نویسید قبول کنید امکان بچه دار شدن با این شرایط دشوار اقتصادی نیست. حتی اگر امکانش هم باشد با این وضعیت کشور ایران که کشور خشک و کم آبی است نباید دست به این کار زد؛ زیرا باید منابع انرژی و آبی و جنگل ها را برای هزاران سال در این کشور نگه داشت و نباید آنها را نابود کرد. لطفا تشویق نکنید زیرا فایده ندارد و به صلاح نسل آینده هم نیست همین الان هم خیابان ها در حال انفجار است، اصلا نیاز به محاسبه نداریم. فقط به جاده های منتهی به شمال و به خیابان ها نگاه کنید؛ به نبود تسهیلات، به بیکاری و به تورم نگاه کنید. نزنید این حرف ها را!! کامنت ها و آرا در همین صغحات نشان می دهد که مردم ما نگران و مخالف افزایش جمعیت هستند.
  • سروش IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    38 0
    با عرض خسته نباشید به مسولین محترم . لطفا شروع کنید خودتون ...
  • مهدی A1 ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۳
    35 0
    مهندس بالاخره مشخص نکردی 5تا یا 6 تا؟ یه بچه دارم در طول یکسال حدود یک میلیون تومن فقط پول پوشک دادم.اگه شش تا باشن و هر بچه دو سال پوشک استفاده کنه میشه 12 میلیون تومن. حقوقم 600 تومنه. یعنی باید یکسال و هشت ماه کار کنم تا پول پوشکشون رو در بیارم. بقیه هزینه ها هم به کنار!!!
  • مرتضی A1 ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    22 0
    این اقا 5-6 تا بچه رو گفت 2-3 تار و بگیره لا اقل
  • dan CN ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    41 0
    آخه یکی ب من بگه واسه چی افزایش جمعیت? اتفاقا یک کار درست تو این کشور انجام شد کنترل جمعیت بود چرا کره زمین رو به مخاطره بندازیم?
  • بدون نام IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    20 0
    آقای مسئول در وزارت بهداشت که این طرح رو واسه خودت در آوردی . عزیز جان الان شما وضع مالیت خوبه . اگه دو ماه دیگه با جابه جایی وزیر شما بیکار شدی دیگه فکر نکنم از این نظریه به ذهن مبارک برسه ها .!!! از ما گفتن .
  • محمد IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    16 0
    مگه ميشه زني پيدا كرد كه 5 -6 تا بچه داشته باشه و حاضر باشه با پرداخت ماهانه 17 ميليون با ما ازدواج كنه ؟
  • بهرام بهرام IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    27 0
    میکم بخاطر گرانی ما که با دو تا بچه جانمون به لبمون رسیده انوقت چرا باید 5یا6 بچه داشته باشیم چطوری باید هزینه این زندگی رو داد حتما با یارانه های شما اره...چرا چند سال قبل اقایان اساتید بزرگوار می کفتیدنباید دو تا بجه بیشتر داشت حتا تهدید میکردیدشناسنامه نمیدیم کوپن نمیدیم...
  • بنده خدا IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    26 0
    ببخشيد اين اقتصاد دان شما در كدام بعد فضائي يا زماني زندگي ميكند هزينه 7 نفر در تهران امروز 2 ميليون و 200 هزار تومان است ؟؟؟؟!!!!!!
  • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    34 0
    سلام اقا این مساله 5-6 تا بچه داشتن به کنار . به قول دوستان اولش باید ازدواج کرد و بعدا بچه دار شد . اقایون و خانومهایی که 30 سال بیشتر سن دارند و ازدواج نکرده اند بی زحمت اون علامت رو فشار بدهند یه امارگیری بکنیم ببینیم وضعیت چجوریه . مرصی
  • محسنی IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    40 0
    از شما درخواست می کنم یک نظرسنجی انجام دهید و از خوانندگان بپرسید آیا با افزایش جمعیت موافقید یا خیر؟
    • بدون نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
      21 0
      کامنت های همین پست نشون می ده اوضاع چطوره. حالا نظرسنجی هم باشه که چه بهتر.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    65 0
    ازاین 6 تا بچه 5 تاشون زور گیری میکنن میرن بالای دار یکیشم معتاد میشه.
  • پسرمجرد IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    15 0
    سلام بااین مواردچطورازدواج کنیم تابچه داربشیم:تالارعروسی ده میلیون.....هزینه ارایشگاه عروس هشتصدهزارتومن....هزینه حلقه حدودیک میلیون ....سرویس طلای عروس ده میلیون....هزینه اتلیه عروس یک میلیون وخورده ای.....هزینه های اجاره خونه بیست میلیون پولیش سیصد کرایه ...هزینه لوازم بزرگ جهزیه حداقل ده میلیون...
    • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
      1 1
      اصلا کل هزینه مراسم ازدواج را فاکتور بگیر از روز بعد عروسی ماهانه باید برای زندگی دو تفر بخور نمیر حداقل 1.5 میلیون بدیم ماشین حسابشون خراب بوده خونه 1 خواب با کرایه کمتر 200 و پول پیش کمتر 10 جایی سراغ داری؟!!!!!! که عملا میشه 500 کرایه حداقل !! قیمت مواد غذایی و لباس و ....که دیگه سر به فلک !!!!
  • مهدی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    15 0
    تو رو خدا چه جوری حساب کردی من با وجود داشتن خونه و ماشین و فقط یه قسط 500 تومانی و دو میلیون حقوق بیستم ماه به نفس نفس می افتم تازه یه بچه دارم ...ماشین حسابتون خراب بوده
  • پانی US ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    29 0
    من الان باردارم اولین و آخرین فرزندم تو سن سی سالگی...تا حالا کلی هزینه داشتیم واسه دکتر و داروهای مکمل تغذیه و پوشاک و...کلی هم هزینه های دیگه واسه زایمان و نوزاد...بیمه های درمانی هم ک خیال خودشونو راحت کردن حتی هزینه قرص آهن مادر رو هم نمیدن...من و همسرم هر دو شاغلیم تازه همسرم چندجا تدریس میکنه و آخرش همه اش فکرمون شده حساب کتاب و دو دو تا چهارتا.من خودم یه دهه شصتیم به سختی خودمو راضی کردم باردار بشم از بس تو بچه گی تا بزرگسالی همیشه تو صف بودم و هیچ جا جام نبود.از مدرسه بگیر ک روی نیمکت دو نفره چهار نفری می نشستیم و تا موقع کنکور و تا سالی یه بار لباس و کفش خریدن واسمون.شغل گیرآوردن من هم مثنوی واقعا واسه خودش...که چقد حقمو خوردنو پارتی نداشتنم باعث بدبختیم شد...
  • آزاد IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    4 0
    چه خوبه اسم كساني كه اين مقالات رو مينويسند رو هم درج كنيد.تا معلوم بشه طرف چه كاره است و اصلا" تو اين جامعه زندگي ميكنه يا نه . من مجردم . مستاجر ، با 20ميليون وديعه و ماهي 200 هزار تومان اجاره و براي امسال صاحبخانه 300000 تومان به اجاره من اضافه كرده ، بدون هيچ تفريح و مخارج غير ضروري روزانه بين 20 تا 40 هزار تومان فقط خرج خورد و خوراك و رفت و آمد به محل كار و خريد مايحتاج ضروري زندگي ام ميشود.اينكه شما ميخواهيد براي جنگ هاي آينده سرباز به اندازه كافي درست كنيد يك مقوله است و اينكه به فكر افزايش جمعيت باشيد چيز ديگه .
  • م م A1 ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    4 0
    فقط مشکل اشتغال جوانان فعلی حل بشه اینا ازدواج هم میکنن ، هر زوج یه بچه هم که بیاره مشکل آقایان برنامه ریز کمی حل میشه. با وضع فعلی که همه شاهدیم ،عقل سلیم حکم نمیکنه افزایش اولاد بشه.
  • سعید EU ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    2 1
    در نهایت بعد از بیست سال می رسیم به راه حلی که کشور های غربی رسیدن . البته به شرط پیشرفت اقتصادی . یعنی ناچار میشیم استعداد های خوب و جوان کشور های دیگه که پر جمعیت هستند را در قالب مهاجرت جذب کنیم . مثل کانادا و استرالیا و سوئد و غیره . این خودش مشروط میشه به اینکه مهاجرت خودمون معکوس بشه . و سیستم هم پیش نیاز های این پذیرش جمعیتی را فراهم بکنه .
  • محمد IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    1 0
    برای زنده ماندن یک میلیون برای زندگی کردن 3 میلیون
  • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    1 0
    سلام من یه دهه شصتی هستم بچه فقط غذا نمی خاد که بگیم خدا می رسونه بچه به لباس مسکن ودارو وخیلی چیزهای هم نیاز داره وبا این وضع بیکاری ما حتی نمی تونیم ازدواج کنیم
  • بی نام EU ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    0 0
    واسه ادم مجردش هم دیگه نون هم گیرنمیادبخوره ؛زن و۶تابچه؟