مهر نوشت:

تصادف ظهر پنج شنبه اتوبوس محور اهواز – اصفهان که منجر به کشته شدن 17 نفر شد ابهامات فراوانی را درخصوص چرایی این حادثه ایجاد کرده، ابهاماتی که ناشی از اتش گرفتن اتوبوس است؛ سرنشیان این اتوبوس پیشرفته از تصادف جان سالم به در برده بودند اما در حریق بعد از تصادف زنده زنده سوختند.
حوالی ساعت 10 روز پنجشنبه، اتوبوسVIP مدل اسکانیا، ترمینال اهواز را با هشت مسافر به سمت اصفهان ترک و در بین راه یا احتمالا در خروجی ترمینال چند نفر دیگر را سوار کرد و راهی اصفهان شد ولی در محور اهواز - هفتکل و نرسیده به این شهرستان، این اتوبوس با یک کامیون بنز حامل سیمان، رخ به رخ می شود و 14 نفر از هر دو وسیله در دم جان خود را از دست می دهند.

نکته مهم این تصادف این بود که اتوبوس هنگام تصادف آتش می گیرد و مسافران اتوبوس نه به علت شدت این تصادف که به علت آتش سوزی جان خود را از دست دادند. نیروهای امداد نیز در هنگام حضور در منطقه پنج نفر از سرنشینان اتوبوس را زنده پیدا و به سرعت آنها را به بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز منتقل می کنند.

به علت شدت سوختگی، یکی از این مجروحان قبل از آغاز عملیات درمانی در بیمارستان طالقانی اهواز، یکی دیگر شامگاه پنجشنبه و دو تن دیگر صبح جمعه یعنی روز بعد از حادثه فوت می کنند و تعداد کشته های این تصادف به رقم 17 می رسد. هم اکنون تنها یک نفر از این مجروحان در بیمارستان طالقانی اهواز تحت بستری است و گفته می شود احتمال زنده ماندن وی خیلی بالا است.

علت تصادف هم سبقت بی موقع اتوبوس و رخ به رخ شدن وی با کامیونی که در طرف مقابل جاده ( محور یک بانده و دو طرفه است) در حال حرکت بوده عنوان شد. ضمن اینکه شدت این برخورد به گونه ای بود که رانندگان دو طرف در دم به علت آسیب جدی که به خودروها وارد شده بود، کشته شدند.

اما این همه ماجرا نبود زیرا این تصادف ابهامات فراوانی را با خود به همراه دارد که به زودی و با اعلام نظر کارشناسان، حقایق بیشتری این ماجرا برای مردم معلوم می شود.

ابهام اساسی این است که چرا اتوبوس پیشرفته ای به علت یک تصادف به این شدت دچار حریق می شود و ابهام دوم این است که چرا هیچ یک از مسافران که درون اتوبوس گیر افتاده بودند نتوانستند با استفاده از چکشهایی که معمولا این اتوبوس ها در بالای سر هر مسافر دارند شیشه ها را شکسته و خود را آتش نجات دهند.

همین ابهامات باعث شد صبح روز جمعه تیمی 15 نفره از کارشناسان خوزستان را به محل حادثه بکشاند تا آنها علت های مخفی مانده این تصادف مرگبار را کشف و بررسی کنند؛ هر چند هنوز هیچ یک از کارشناسان نظر قطعی در این خصوص صادر نکرده است.

 

در این گروه کارشناسانی از پلیس راه، راه و شهرسازی، آتش نشانی، شرکت مسافربری، شرکت اسکانیا به همراه مالک اتوبوس به محل اعزام شدند و بررسی هایی در این خصوص انجام دادند.

جهانبخش امانی، معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان یکی از افراد حاضر در این تیم کارشناسی در این خصوص گفت: اتوبوس حادثه دیده بسیار پیشرفته بود و با توجه به اینکه هم این اتوبوس و هم کامیون هر دو گازوئیلی هستند و قدرت این نوع سوخت قدرت اشتعالی کمتر از بنزین دارد آتش گرفتن اتوبوس ابهاماتی فراوانی را ایجاد کرده است.

وی افزود: دو ابهام جدی در این تصادف وجود دارد. اینکه علت آتش سوزی اتوبوس چیست؟ و اینکه چرا چکش هایی که بالای سر مسافران بوده مورد استفاده قرار نگرفته تا افرادی که در درون اتوبوس گیر افتاده بودند با شکستن شیشه ها خود را آتش گرفتن نجات دهند.

امانی عنوان کرد: در این نوع اتوبوس ها، چکش هایی بالای سر هر مسافر قرار دارد که در مواقع ضروری و هنگامی که درهای اتوبوس به هر دلیل باز نشوند، مسافران می توانند به استفاده از آنها شیشه های اتوبوس را شکسته و خود را به بیرون برسانند و به عبارتی نجات پیدا کنند ولی در این حادثه هیچ یک از مسافران اقدام به چنین کاری نکرده است.

وی تصریح کرد: به هر حال باید مشخص شود که این اتوبوس چکش داشته یا نداشته؟ اگر نداشته باید برخورد قاطعی با افراد یا موسسه ای که در این خصوص اهمال کاری کرده است صورت بگیرد زیرا چند مسافر بی گناه به دلیل این بی دقتی به کام مرگ رفته اند و صحنه هایی به شدت دلخراش برای سایر مسافران عبوری خلق کرده اند.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان اظهار کرد: همچنین علت آتش گرفتن اتوبوس هم هنوز مشخص نشده است و در این خصوص کارشناسان نتوانستند نظر قطعی بدهند و این امر به حضور نماینده شرکت اسکانیا در تهران نیز موکول شد تا وی نسبت به این امر اظهار نظر کند. ضمن اینکه باید مشخص شود که آتش سوزی اصولا از اتوبوس آغاز شده یا از کامیون بنز.

امانی یادآور شد: نکته امیدواری برای مطلع شدن از ابهامات این حادثه این بود که در این تصادف هنوز دو نفر زنده هستند. شاگرد اتوبوس و یکی از مسافران که هنوز در بیمارستان طالقانی تحت مداوا قرار دارد. این مسافر هر چند می تواند صحبت کند ولی به علت اینکه همسر و فرزندش را در این تصادف به شکلی دردناک از دست داده است بنا به صلاحدید کادر درمانی فعلا امکان بیان اتفاقات را ندارد.

 

وی ادامه داد: البته در این خصوص صحبتهایی با شاگرد اتوبوس که در حین این تصادف موفق شده خود را به بیرون برساند صورت گرفته که به علت ضد و نقیض بودن، اظهاراتش باید مورد بررسی جدی قرار بگیرند به همین دلیل از وی که بعد از خارج کردن خود با یک اتوبوس دیگر راهی منزلش در استانی دیگر شده است خواسته شده که به سرعت به اهواز آمده و وقایع را برای بررسی بهتر و دقیق تر این حادثه بازگو کند.

امانی در خصوص اینکه اگر شیشه ای شکسته نشده چگونه شاگرد اتوبوس خود را نجات داده است، عنوان کرد: این فرد مدعی شده که از دریچه بالای اتوبوس خود را به همراه چند مسافر نجات داده که همانگونه که گفتم اظهارات وی باید مورد بررسی قرار بگیرد. البته مسافرانی که خود را نجات داده اند دچار سوختگی شدید شده اند و به غیر از یک تفر در بیمارستان فوت کرده اند.

معاون راهداری اداره کل راه و شهرسازی خوزستان گفت: یکی از مواردی که شاگرد به آنها اشاره می کند این است که قبل از وقوع تصادف، دودی از پشت اتوبوس بلنده شده به همین دلیل راننده دستپاچه می شود و با انحراف به سمت مخالف با کامیون روبرو برخورد می کند. ضمن اینکه طبق بررسی های صورت گرفته و آسیب وارده به هر دو خودرو، سرعت اتوبوس بین 80 تا 100 کیلومتر بوده که با توجه به بارش باران و لغزندگی جاده این سرعت بسیار بالا است به گونه ای که اگر اتوبوس آتش هم نمی گرفت قطعا افرادی که در هر دو خودرو در ردیف های جلویی نشسته بودند کشته می شدند.

امانی در خصوص اینکه چرا سایر خودروها به اتوبوس و مسافران در حال آتش گرفتن کمک نکرده اند، گفت: آتش به گونه ای بوده که با انفجارهای متوالی همراه بود و هیچ یک از مردمی که در کنار اتوبوس بودند امکان کمک رسانی به آنها را نداشتند.

وی تاکید کرد: این تصادف به خصوص در مورد علت آتش گرفتن اتوبوس با ابهامات فراوانی مواجه است به همین دلیل باید تا چند روز آینده صبر کرد و نظر دقیق و کارشناسی شده ای در مورد آن اعلام کرد ولی بی شک بهترین فردی که می تواند در این خصوص اظهارنظر واقعی و بدون جانبداری داشته باشد؛ مسافری است که هم اکنون در بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز بستری است.

به هر حال با وجود تمام این اتفاقات تلخ، این شانس وجود داشته که به علت بارش باران شدید در اهواز تنها 11 مسافر سوار اتوبوسی که گنجایش 27 مسافر را داشته شده اند و در صورت تکمیل بودن مسافران حادثه بسیار ناگوارتر و فجیع تر می شد ولی در این خصوص باید معلوم شود که علت آتش گرفتن این اتوبوس چه بوده است تا جان مسافران به این راحتی بازیچه بی دقتی ها و بی احتیاطی ها نشود و مسافران در جاده های کشور شاهد زنده زنده سوختن و ضجه های مسافران داخل یک اتوبوس در حال آتش گرفتن نباشند.

47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 290675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    55 3
    همچین میگید اوتوبوس پیشرفته که هر کی ندونه فکر میکنه اتوبوس از نوع مارکوپولو هست! اتوبوس های بنز رویال سفر و نیز اسکانیا همگی از یونولیت های قابل اشتعال ساخته میشن که به شدت شعله ور میشن. درب این اتوبوس ها هم که همگی برقی هست و با تصادف قفل میشه. مصدومان این حادثه بخاطر ضربه و شوک وارده به سر دیگر نمیتوانند از چکشهای مخصوص شکستن شیشه استفاده کرده و زنده زنده در آتش می سوزند. و این اولین و آخرین حادثه دلخراش هم نخواهد بود...
    • بدون نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      11 8
      معلوم نبوده كه اتوبوس داشته چي رو حمل مي كرده كه اين طوري اتيش گرفته
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    48 1
    اين چكشها از اتوبوسهاي شركت واحد و قطارهاي مترو نيز برچيده شده اند!!!!! اگر تخلف باشد كه .....
  • سحر DE ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    32 3
    چه فایده این حرفها؟ دیگه کسی زنده نمیشه. همیشه شاهد این حوادث ناگوار بوده و خواهیم بود. هر نیم ساعت 2 کشته !!! و رکورد ایران همیشه دست نیافتنی خواهد بود
  • شهروند IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    43 0
    من بارها سوار اتوبوسهای جدید شدم ولی تمام ابزارهای امنیتی مثل چکش شیشه شکن و... از اتوبوسها برداشته شده و جاشون خالیه. راننده های سنتی و در مقابل ماشینهای مدرن که با هم جور نمیشن ، سبک رانندگی و فرهنگ و آموزش باید برنامه جدی شرکتهای مسافربری باشه . تو برخی از کشورهای دنیا رانندگان اتوبوس و کامیون دوره های طولانی مدت آموزشی رو سپری میکنن هم علمی و هم تجربی مثل یه دانشگاه رانندگی .
  • امیر IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    44 1
    اتوبوس های بین شهری خیلی وقته از این چکشها دیگه استفاده نمی کنند باید راهنمایی و رانندگی این موضوع را به طور جدی بررسی کند
    • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
      26 0
      ای بابا. کدوم راهنمایی و رانندگی! جاده رو درست نمیکنند دیگه بیان چکش بذارن؟!
  • بدون نام IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    22 0
    ما تو جاده داشتیم اب می خوردیم همسرم را جریمه کردند .گفتند اب خوردن سیگار کشیدن و اشغال به بیرون پرت کردن جریمه داره ..ولی از این کار به این مهمی گذشت کردند استفاده از چکش ایمنی
  • بدون نام ZA ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    13 1
    14 نفر در دم یکی از این مجروحان قبل از آغاز عملیات درمانی در بیمارستان طالقانی اهواز یکی دیگر شامگاه پنجشنبه دو تن دیگر صبح جمعه 18 نفر میشه
  • مهدی IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    16 0
    همین حالا هم برید تو مترو داخل هیج یک ازواگنها یه چکش هم نیست تواتوبوسها هم همینطور اگه کارشناسان محترم یه سر به مترو واتوبوسها بزنن متوجه میشن ولی چه فایده چند روز همه کارشناسن ولی هیچ کس مسئولیت قبول نمیکنه وماه بعد دوباره همین آش وکاسه واین مردم بیچاره هستندکه آسیب میبینند
  • مریم IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    17 0
    اتوبوسا چکش ندارن. آخه چرا رسیدگی نمیشه؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    25 1
    فقط خدا باید به داد این ملت برسه ! ای خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا به دادمون برس فقط مردم کم درامد سوار این ماشین ها می شن . نمایندگان و مسئولین که همیشه هواپیما سوار هستند ، خبر از مردم دارند ؟
  • خشایار IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    13 0
    خدایا تا کی باید شاهد این بی نظمی ها و حوادث ناگوار بود.اون پدری که تو بیمارستانه حالا چه زجری میکشه .خداوند صبرش دهد.
  • مسافر IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    14 0
    توی اتوبوسهای داخل شهری هم نوشته در صورت وقوع حادثه از چکشهای موجود جهت نجات خود استفاده کنید سالهاست ما نه چکشی دیدیم نه نجاتی دیدیم نه نطارتی دیدیم نه قانونی دیدیم فقط کشته دیدیم و کشته خواهیم دید کاش فریادرسی بود مارا
  • بدون نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
    8 0
    خیلی سخته خیلی خیلی خیلی :(:(:(:(:(:(آشنای ماهم توشون بود یک ماه تا عروسیش مونده بود ای خداا..چرا اخه؟!گناه خونوادش و نامزدش چی بود؟
  • بدون نام A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    4 0
    مگه برای جون مردم ارزشی هم قائلند درسته که 17 نفر کشته شده اند ولی چندین خانواده مدت های مدیدی دچار مشکلات متعددی خواهند شد با نظر آقا رضا صد در صد موافقم من نیز شاهد تصادف اتوبوس رویال سفر بوده ام واقعا جز یونولیت با روکشی از حلب روغن از چیز دیگری ساخته نشده اند
  • لطفی IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    5 0
    متاسفانه لوازم اضطراری داخل اتوبوسها قطارها وحتی هواپیماها نیز توسط مسافرین سرقت میشه که خود شاهد بوده ام
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    5 0
    واقعا برای مسئولین متاسفم واقعا که برای جان انسانها ارزش قائل نیستن کشورهای خارجی چنان به حیوانات میرسند و ارزش قائلند چه برسد به انسانها مسلمان هم نیستند ولی ما ایرانی ها چی مسلمانیم!!!
  • محمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    8 1
    در زمان دولت اصلاحات وزير راه بخاطر تصادف تانكر سوخت با يك دستگاه اتوبوس وانفجار قطار در نيشابور استيضاءشد ولي در دولت فعلي اين موضوعت ربطي به دولت پيدا نمي كند
  • ندا IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    8 0
    واقعا ناراحت کننده بودتاکی بایدشاهدهمچین اتفاقایی باشیم حالایه چندوقت دیگه این اتفاق هم فراموش میشه وبازمم مسائل ایمنی رورعایت نخواهیم کرداین اتفاق اولی وآخری نیست
  • نادر A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱
    0 0
    سلام چراالان که چهارماه ازاین تصادف میگذردمسببین این قضیه مشخص نشده اندوکسی سراغ خانوادههای قربانیان رانمیگیرد.مسولین لطفاپیگیری کنند...............