گزارش خبرآنلاین از نظرات چند تن از علمای اهل تسسن درباره هتک حرمت به مزار شریف و پیکر مطهر شهید «حجربن عدی» و هم چنین آرامگاه «جعفر طیار» که علاوه بر شیعیان، مسلمانان و برادران اهل سنت نیز این اقدام را محکوم کردند.

در همین راستا و برای اطلاع از عکس العمل علمای اهل سنت ایران و دیگر کشورهای مسلمان، گلچین اظهارات این عالمان دینی را در ادامه بخوانید.
علمای اهل سنت کردستان


ماموستا بهمنی از علمای اهل سنت شافعی

  • این حادثه مایه تاسف و نگرانی برای جامعه اسلامی است و این امر تازه اتفاق نیفتاده و از زمان های قدیم هم این کار هارا انجام می دادند. زمان های قدیم، اصحاب رسول الله را به اسم دین می کشتند؛ خود حضرت علی (ع) را در محراب مسجد یک انسان متهجر به شهادت رساند و "حجر بن عدی" که صحابی رسول خدا بوده به دست انسانهای متهجر به شهادت رسید و امروز به قبر ایشان نیز هتک حرمت می کنند.
  • آزار دادن آنها آزار دادن پیامبر اکرم(ص) است روایتی از حضرت رسول است که اگر کسی استخوان مرده ای را بشکند گویا استخوان زنده ای را شکسته است.
  • ما علمای اهل سنت شافعی کردستان، این عمل وقیحانه و متهجرانه را محکوم کرده و اعلام می کنیم این بی ادبی ها هیچ ارتباطی به اهل سنت ندارد و این اقدامات وقیحانه دنباله رو فتواهای غلطی است که مفتی های وهابی سعودی می دهند.
  • پیام ما به تمام مسلمانان اینست که نباید در برابر این کارهای بی تفاوت باشند و احساس مسئولیت کنند، اگر جایگاه این بزرگان را پایین بیاوریم از اسلام چه چیزی می ماند؟ وقتی ما احترام به قبر آنها میگذاریم نه به این معناست که آنها را پرستش می کنیم، بلکه احترام به مقام علمی و تقوای آنهاست.

 

ماموستا سید عارف عنایتی از چهره های شاخص اهل سنت

  • به عنوان طلاب و روحانیون اهل سنت این عمل شنیع را به شدت محکوم کرده و براین اعتقاد هستیم که خداوند دستور داده حرمت تمام انسانها را نگه داریم چه برسد به مقدسات اسلامی.
  • ما کسانی را که این کار را انجام داده اند نه تنها اهل سنت نمی دانیم، بلکه مسلمان نمی دانیم و به فرموده شهید بزرگوار علامه البوطی اینان یا جاهلند و یا عالمانه دست در دست ایادی استکبار گذاشته‌اند، زیرا نبش قبر گرچه کافر باشد حرام است، تا چه برسد به اصحاب پیامبر (ص) آن هم کسی که در جنگ های اسلام حضور داشته است.
  • استکبار همه ساله مبالغ هنگفتی را در بین این افراد توزیع می کند تا میان شیعه و سنی اختلاف بیندازند تا دیروز قرآن سوزی و توهین به ساحت مقدس پیامبر بود و امروز نبش قبر اصحاب و یاران پیامبر را در دستور کار خود قرار دادند.

ماموستا راستی امام جمعه موقت اهل سنت سنندج و از چهره های شاخص تقریبی اهل سنت

  • اولاً از نظر فقهی نبش قبر به صورت مطلق حرام است چه برسد به نبش قبر یک صحابه جلیل القدر پیامبر اکرم حجر بن عدی که به دست گروه ضاله افراطی تکفیری النصره انجام شده که یک عمل شنیع و حرام است و در هیچ یک از مکاتب اسلام اعم از شیعه و سنی شافعی و حنفی و مالکی حنبلی و بقیه مذاهب چنین چیزی وجود ندارد.
  • عمل این فرقه هیچ تناسب و سنخیتی به اسلام ندارد و اینها دست نشانده استکبار جهانی هستند که می خواهند بین مسلمانان تفرقه بیندازند و شعار«تفرقه بینداز و حکومت بکن» را اجرایی کنند.
  • پیام من به تمام مسلمانان اعم از شیعه و سنی اینست که فریب این فرقه منحرف را نخورند و متوجه باشند اینها آمریکایی هستند و بدون واسطه در خدمت استکبار جهانی هستند.

مولوی عبدالغنی دهانی مدرس حوزه علمیه اهل سنت زاهدان

  • مسلماً این افرادی که دست به هتک حرمت به مقام صحابه می‌زنند، جایگاهی در میان مسلمانان ندارند، این افراد از ناحیه غرب وارد سوریه می‌شوند، آن‌ها حتی به بزرگان اهل سنت در سوریه جسارت کردند و مفتی بزرگ سوریه را به شهادت رساند.
  • هدف این افراد در راستای خواسته‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است، و گرنه صحابه پیامبر(ص) در تمام مذاهب شیعه و سنی محترم هستند و مزار این بزرگواران نیز از جایگاه خاصی برخوردار هستند و کسی نمی‌تواند به صحابه هتک حرمت کند، به عبارتی دیگر این تروریست‌ها بویی از انسانیت نبردند.
  • این فعالیت توهین آمیز از ناحیه غرب، آمریکا، رژیم صهیونیستی و وهابیت حمایت می‌شود،‌ به طوری که پول‌های کلان و دلارهای نفتی برای حمایت از مخالفان حکومت سوریه اختصاص پیدا می‌کند.
  • تروریست‌های دلشان برای مردم سوریه و دموکراسی نسوخته است تا پای میز مذاکره بیایند، آن‌ها تلاش دارند که اسلام و مقاومتی که سال‌ها در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه بوده است را مورد هدف قرار دهند، در حالی که سوریه جبهه خط مقدم مقاومت در منطقه است.
  • علمای اسلام باید در این زمینه متحد شوند و در مواجهه با این توهین‌ها محکم بایستند و با ارشاد کسانی که به اشتباه در این مسیر گام برداشته‌اند، صراط مستقیم را به آن‌ها نشان دهند.

شیخ عبدالکریم محمدی عضو شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت

  • این قبیل مسائل که رخ می‌دهد، اسم آن فتنه است، دشمنان در صدد هستند با استفاده از فتنه‌گران، بر این آشوب بیش از بیش دامن بزنند.
  • در این شرایط باید با آرامش و طمأنینه رفتار کرد تا ارزش‌های منفی جایگزین ارزش‌های مثبت نشود و در سایه آرامش به نتیجه رسید.مسلمانان واقعی از انجام این اقدامات مبرا هستند و چنین اقداماتی از سوی دشمنان مشترک شیعه و سنی هدایت می‌شود.

 مولوی عبدالستار حسین زهی، امام جمعه شهرستان خاش

  • صحابه پیامبر(ص) از احترام و جایگاه خاصی میان مسلمانان برخوردار هستند. کسی حق ندارد به مقدسات اسلامی توهین کند و موجبات دشمنی را به وجود آورد تا اختلافات دو چندان شود.
  • احترام به صحابه پیامبر(ص) و اهل بیت پیغمبر(ص) در نظر اهل سنت جزو ایمانی ما است، واقعیت این است که نمی‌دانیم چه کسانی دست به این کار می‌زنند، آن‌ها برای دامن زدن به اختلافات اهل سنت و تشیع و منافع شخصی‌ خودشان این هتاکی‌ها را انجام می‌دهند.
  • باید جایگاه صحابه به ویژه اهل‌ بیت مطابق آنچه که در قرآن، حدیث و آرای فقها و مقدسین آمده است از طریق جلسات، نشست‌ها و رسانه‌ها برای مردم تبیین شود. 

شیخ مصطفی سلیمان از روحانیون سوری

  • جنایاتی که امروز در سوریه انجام می گیرد، علاوه بر عوامل سیاسی، ناشی از برنامه ریزی 20 ساله وهابیت در این کشور است. تلاش های وهابیت در این کشور باعث شده است که غربی ها با سوء استفاده از شرایط به وجود آمده، برنامه های خود را در سوریه دنبال کنند.
  • وهابی ها از 20 سال قبل تلاش کردند در مدارس و معاهد دینی سوریه نفوذ کنند و بدون آنکه تبلیغ رسمی و علنی داشته باشند، اقدام به یارگیری و نفوذ در مجموعه های دینی در کشور سوریه شدند.
  • آنها بعد از چندسال، بتدریج اندیشه های خود را نشر دادند و زمینه را برای فضایی که امروز در سوریه می گذرد، فراهم آوردند. حتی تلاش های متعددی را به کار بستند تا شیوخ و روحانیون معتدل در وزارت اوقاف و جاهای دیگر، برکنار و چهره ای وهابی جایگزین آنها شوند.

قسمت هایی از بیانیه جماعت علمای عراق

  • سریال هدف قرار دادن اندیشه‌ها و شخصیت‌ها و نماد‌‌های تاریخ اسلام همچنان ادامه دارد و هفته گذشته شماری از خارج شدگان از دین، بارگاه «حجر بن عدی»، از صحابه گرانقدر حضرت علی(ع) را پس از تخریب نبش قبر کردند که یکی از مظاهر و نشانه‌های توهین به شخصیت‌ها و نمادهای تاریخ و دین اسلام است.
  • ادامه هدف قرار دادن عمدی بارگاه‌ها و مزارها و اماکن عبادی مسلمانان و مسیحیان و دیگر ادیان در سوریه بیانگر خط مشی وحشیانه و گمراهی است که این جنایتکاران در پیش گرفته و افشا کننده ماهیت واقعی حملات ددمنشانه آنها علیه اسلام، مسلمین و نشانه‌ها و سمبل‌های آن است.
  • جماعت علمای عراق از این اقدام شرم‌آور ابراز تاسف و آن را محکوم می‌کند و از جامعه بین‌ المللی و موسسات و نهادهای وابسته به سازمان ملل می‌خواهد هرچه سریع‌تر در اقدامی، حمایت کامل از اماکن مقدس مذهبی و آثار تاریخی و مناطق مقدس تمام ادیان و طوایف را در سوریه و تمام کشورهای بحرانی منطقه خاورمیانه و جهان تامین و تضمین کند.
  • که این جماعت از تمام مسلمانان جهان می‌خواهد که به ددمنشی این حمله که تمدن و تاریخ اسلام و مسلمانان را در همه جا هدف قرار داده است، توجه داشته باشند و صفوف خود را متحدتر و متشکل‌تر کند و به طرد و بیرون راندن فتنه‌گران و تفرقه‌انگیزان و عاملان مرگ و ایجاد وحشت اقدام کنند.

62303/

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =