هفته گذشته زمانی که در شورای شهر صحبت از واگذاری ۵۰ درصد از مدیریت شهری به زنان شد مخالفین این مساله با مطرح کردن اینکه منطقی نیست که در ۵ سال آینده ۵۰ درصد مدیران شهری زن شوند مانع از به تصویب این طرح شدند. اما حضور زنان به عنوان کاندیدای شورای شهر در این دوره بی تردید قابل توجه بود.

مریم صدرالادبایی-زهرا تالانی:برای بررسی حضور زنان در شورای شهر چهارم میزگردی را با حضور فرحناز قندفروش مدیرکل سابق اداره امور زنان  استانداری تهران و عشرت شایق نماینده دوره هفتم مجلس  و البته هر دو از کاندیداهای این دوره شورای شهر برگزار کردیم که می خوانید:


خانم قند فروش شما تا کنون پستها و مسئولیتهای دولتی و غیر دولتی مختلفی داشته اید؛ از مشاور وزیر کشور تا فعالیت های حوزه مد و لباس اسلامی. چه شد که فکر کردید می توانید در شورا حضور موثر داشته باشید؟

قند فروش:من سابقه 20 ساله حضور در فعالیت های اجتماعی دارم. البته زمانی که فرزندانم کوچک بودند، ترجیح دادم آنها را بزرگ کنم و کمتر فعالیت اجتماعی داشتم، اما حدود 20 سال است که در جامعه حضور ثابت دارم. زمانی که مسئولیت دولتی نداشتم هم خودم در حوزه های مختلف اجتماعی فعال بودم. بنابراین چون در حوزه شهری کار کرده ام و فعالیتهای من میدانی بوده اند، نیازهای جامعه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی را خوب می شناسم. من با دستی پر نسبت به سایر کاندیداها در این حوزه وارد شدم واین توانایی و انگیزه را در خودم می بینم که در شورای شهر حضور پیدا کنم.


خانم شایق انگیزه شما از داوطلبی برای این دوره از انتخابات شورای شهر چیست؟این که در حوزه زنان قعالیت شورا بیشتر شود؟
شایق:
بنده بیش از30 سال سابقه فعالیت فرهنگی، اجتماعی،ورزشی و سیاسی دارم. به عنوان یک معلم ،کارشناس فرهنگی واجتماعی در اولین دوره شورای شهر تبریز حضور داشتم. در آن زمان وظایف شورای شهر بر روی مدیریت شهری متمرکز شده بود و افراد با تخصص های مختلف در شورا حضور داشتند. در این دوره نیز احساس کردم که تجربیات فرهنگی، اجتماعی ، ورزشی و همچنین نمایندگی مردم در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی می تواند برای حضور در شورای اسلامی تهران مفید واقع شود و قصد دارم در صورت انتخاب شدن از سوی مردم، بخشی از وظایف و مسئولیت های شورای شهر به ویژه در حوزه های فرهنگی و اجتماعی را که کار کمتری روی آن ها صورت گرفته دنبال کنم.


همانطور که اطلاع دارید در این دوره افراد مختلفی از گروههای ورزشی و هنرمندان ثبت نام کردند. شما دلیل این استقبال را چه می دانید؟
قندفروش:
سهل بودن شرایط ثبت نام سبب شده تا هرکسی به خودش اجازه بدهد که ثبت نام کند.اما تهران نیاز به افراد مدیر و توانمند دارد. ما در گذشته هم افرادی را داشتیم که در شورای شهر بودند اما نقش تعیین کننده ای نداشتند وتابع سایر افراد بودند. اما برای موثر بودن در شورای شهر باید صاحب فکر بود و توان مدیریت داشت. البته باید حرمت هنرمندان و ورزشکاران را نگه داشت و به افراد متخصص اجازه داد که وارد شورای شهر شوند تا مسائل و مشکلات شهری را حل کنند.
شایق: برخی هنرمندان و ورزشکاران برای حضور در شورای شهر انگیزه شخصی دارند، البته ممکن است برای رای گرفتن سایر افراد هم در لیست خاصی قرار بگیرند.اما به نظر من باید هر کس با توجه به جایگاه خودش فعالیت کند.هنرمندان ممکن است در موضوع فرهنگی کمک کنند اما در نهایت شورای شهر نیاز به افرادی دارد که متخصص در امور شهری باشند و مدیریت کلان را تجربه کرده باشند. مردم به هنرمندان و ورزشکاران به خاطر شهرت و محبوبیت شان توجه دارند، اما دلیلی ندارد از این محبوبیات در جایگاه دیگری استفاده شود.


اما برخی هاهم شورای شهر را سکویی بر ای ورود به عالم سیاست می دانند و حتی بعضی از هنرمندان و ورزشکارانی که در شورای شهر ثبت نام کرده اند هدف خود را کسب تجربه سیاسی عنوان می کنند، نظر شما در این مورد چیست؟
شایق:
بالاخره همه افراد ورود به سیاست را از یک جایی شروع کرده اند و این مانعی ندارد اما باید تمام فعالیت های و سوابق افراد باهم سنجیده شود. کسانی که از حوزه سیاست وارد شورای شهر می شوند، یک حسن دارند و آن داشتن تجربه لازم در تصویب و پیگیری مصوبات است که می تواند در اداره بهتر شهر مورد استفاده قرار گیرد. سیاسی بودن افراد مشکلی ایجاد نمی کند آنچه برای شورای اسلامی شهر مضر است سیاسی کاری در شوراست و بنده بشدت با آن مخالفم. شورای شهر نهادی سیاسی نیست اما رفتار برخی افراد ممکن است آن را به سمت سیاسی شدن ببرد که باید جلو این حرکت گرفته شود.

عشرت شایق


یعنی کسانی که تجربه سیاسی دارند بهترمی توانند شهر را اداره کنند؟
شایق:
داشتن سابقه سیاسی به تنهایی نه حسن است و نه عیب. اگر این سابقه به عنوان تجربه کاری باشد می تواند نقطه قوت برای فرد محسوب شود اما چنانچه بهانه ای برای سیاسی کاری در شورا شود یک عیب و نقص است. همه کسانی که وارد شورا می شوند باید به جنبه اجتماعی بودن این نهاد توجه داشته باشند.


به نظر شما جایگاه شورای شهر در مدیریت کشور کجاست؟
شایق:
باید توجه داشت که بخش زیادی از فرهنگ سازی در حوزه شهری اتفاق می افتد. شورای شهر در واقع یک پارلمان منطقه ای است که وظیفه اصلی آن، تسهیل شرایط زندگی برای شهروندان با استفاده از امکانات موجود و توانمندی های بالقوه ای است که بکارگیری نشده اند.انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد مجموعه شهرداری از وظایف اصلی شورای شهر است اما همه وظایف نیست. سیاست گذاری در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و شهری و همچنین بررسی مشکلات شهری و ارائه راه حل های قانونی برای کاستن آن ها از دیگر وظایف شوراها به شمار می رود که نیازمند حضور جدی اعضا در جلسات و کارگروه هاست تا با استفاده از خرد جمعی و اخذ نظرات کارشناسان بتوانند بهترین تصمیمات را اتخاذ و ابلاغ کنند.قوانین کلی کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان مردم می رسد اما در زمینه مسائل محلی این شوراها هستند که تصمیم گیر هستند. اگر شورای اسلامی یک شهر بتواند وظایف خود را به نحو شایسته ای انجام دهد بسیاری از مشکلات روز مره مردم حل و یا کاهش خواهد یافت.با گذشت زمان و بروز مسائل جدید، وظایف شوراهای اسلامی نیز متنوع تر شده است که این موضوع می طلبد تا نمایندگانی از اقشار مختلف جامعه و با تخصص های گوناگون در این شوراها حضور یابند البته شکل گیری شوراها از طریق لیست های همفکر می تواند در پیشبرد اهداف کمک موثری باشد.


همانطور که می دانید در قانون، شورای شهر یک نهاد اجتماعی و فرهنگی است اما شورای شهر تهران تا کنون بیشتر سیاسی بوده است.شما چه تصوری از شورای شهر دارید؟ آیا آن را سیاسی می بینید؟
قندفروش:
عملکرد شورای شهر نسبت به مجلس، کمتر سیاسی است و خروجی آن هم معمولا مربوط به برنامه های شهری است . چون در این دوره انتخابات شورای شهر همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، بیش از پیش سیاسی شده و تمام کاندیداهای ریاست جمهوری در نظر دارند لیستی از کاندیداهای مورد نظرشان را برای شورای شهر ارائه کنند. در گذشته تنوع در لیستها تا ابن حد نبود و مثلا اصولگرایان همه یک لیست داشتند. اما الان احزاب و گروهها زیاد شده اند؛ در حالی که افراد حاضر در لیست های مختلف تفاوتی در اصول ندارند و در فروع هم تفاوتشان خیلی کم است.اما در کل، در تهران شورای شهر سیاسی شده است و اگر کسی در لیست نباشد نمی تواند رای بیاورد. اما سیاسی بودن افراد با سیاسی کاری در شورای شهر متفاوت است. باید به دور از سیاسی کاری به مردم خدمت کرد و مشکلات مردم را حل کرد.
 

 

خانم شایق شما از طرفی شورای شهر را یک نهاد اجتماعی می دانید که با مدیریت شهری سرو کار دارد.اما بعد به لیست اشاره می کنید. آیا به نظر شما بحث ارائه لیست با سازوکار شورای شهر در تضاد نیست؟
شایق:
ارائه لیستی از افرادی که دارای اشتراکات فکری هستند در واقع خود یک حرکت جمعی و مشورتی برای شورای شهر است. اگر در یک مجموعه، افراد دارای افکار و سلیقه های نزدیک به هم حضور داشته باشند قطعا در تصمیم گیری ها و اقدامات بهتر و مفیدتر عمل خواهند کرد. در این نوع مجموعه، افراد درک متقابلی از هم دارند و می توانند یک حرکت اجتماعی را تعریف و با تقسیم وظایف به اجرای آن بپردازند. البته بودن نام فردی در لیست یک گروه سیاسی به این معنی نیست که تمام فعالیت های او سیاسی است حتی حضور در مناصب اجرایی کشور و یا داشتن سابقه ادوار مجلس نیز نمی تواند صرفا دلیل سیاسی بودن افراد باشد. این یک سابقه کاری و نشان دهنده نوع فعالیت فرد است. متاسفانه در شرایط فعلی جامعه همه چیز سیاسی شده است. به نظر می رسد اگر روح حاکم بر روابط کاری و شخصیتی افراد دارای سابقه سیاسی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد قضاوت در مورد آنان به واقعیت نزدیک تر خواهد بود تا اینکه بخواهیم همه تجربیات، فعالیت ها و ارتباطات اجتماعی این افراد را از پشت عینک سیاست نگاه کنیم.


آیا شما در لیستی حضور دارید؟
قندفروش:
تاکنون برای حضور در چند لیست از من دعوت شده و همان طور که می دانید، نام من در لیست جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام شده است.
شایق: هنوز مرحله احراز صلاحیت ها به پایان نرسیده و لیست ها نیز مشخص نشده اند.


برای اینکه در لیستی قرار بگیرید چه معیاری دارید؟
قندفروش:
سوگیری سیاسی و سابقه کاری افرادی که در یک لیست هستند برای من مهم است. من شورای شهر را مقدس تر از این می دانم که سیاسی شود و بخواهند از آن بهره برداری سیاسی کنند. من انتظار دارم کسانی که وارد شورای شهر می شوند زنان را دستاویز اهداف سیاسی خود نکنند و اجازه بدهند تعداد زنان در لیست ها، تعدا قابل توجهی باشد.

فرحناز قندفروش


هماطور که اطلاع دارید در دوره گذشته میان دولت و شهرداری اختلاف سلیقه های زیادی وجود داشت. به نظر شما شورای شهر باید فردی را به عنوان شهردار انتخاب کند که همسو با دولت باشد تا مردم کمتر آسیب ببینند؟
قندفروش:
اگر یک مجموعه هدفش خدمت گذاری باشد باید بیشترین تعامل را با زیر مجموعه های خودش داشته باشد تا کار تسهیل شود. وگرنه لطمه اصلی را مردم می بینند، مثل اتفاقی که برای متروی تهران افتاد. به نظر من تمام مجموعه های کشوری مانند زنجیر به هم وصل هستند وهماهنگی بین آنها لازم است. رئیس جمهور یا اعضای شورای شهر را مردم انتخاب می کنند برای اینکه انتظار خدمت رسانی از آنها دارند و آنها نباید از جایگاه خود برای رفع و رجوع اختلافات شخصی شان استفاده کنند.
شایق: مقام معظم رهبری به مسئولان فرمودند: که بازسازی معنوی کنید تا لغزش نداشته باشید. زمانی که مسئولان ما خدا محور باشند خود خواه نمی شوند. بعضی از مسئولان و دستگاهها قانون را درست اجرا نمی کنند و این بدتر از بی قانونی است. برخی ها که تحمل و ظرفیت اقبال مردم را ندارند و پس از مسئولیت یافتن تغییر رفتار می دهند. در جریان شورای شهر، شهردار و دولت هم همینطور است. همه باید براساس قانون رفتار کنند و خدمت را بازیچه شعار انتخاباتی قرار ندهند. شهردار منتخب شورای شهر و مجری مصوبات آن است و به صورت غیر مستقیم توسط مردم انتخاب شده است و باید شان و منزلت همه افراد در هرجایگاهی که هستند حفظ شود و اینطور نباشد که شعارهایی داده شود و انتقاداتی صورت گیرد اما وقتی پست ها و مسئولیت ها تغییر یافت همه آن ها فراموش گردد، در این صورت شهر و شهروندان آسیب خواهند دید.


امسال تعداد اعضای شورای شهر زیاد شده است.به نظر شما چه تعداد از این 31 صندلی باید برای زنان باشد؟
قندفروش:
الان آقایان لیست انتخابات را تنظیم و تعداد زنان تعداد تعیین می کنند. در این شرایط زنان نمی توانند عملکرد مستقل داشته باشند مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد. هنوز به نظر می رسد زنان ما نتوانسته اند جایگاه مناسبی برای ارائه توانمندی های خود بیابند تا در زمان انتخابات حضوری عادلانه داشته باشند و بتوانند اعتماد رای دهندگان را جلب کنند. امیدوارم روزی برسد که برای حضور زنان در عرصه های مختلف، موکول به تصمیم گیری های مردانه نباشد و به جای آن به شایستگی های زنان توجه شود. رهبری معظم هم معتقد است حضور در اجتماع و فعالیت اجتماعی هیچ ربطی به جنسیت ندارد.یکی از مطالبات رهبری از زنان منتخب این است که فضای مناسب برای حضور اجتماعی زنان را فراهم کنند و در جهت بهبود وضعیت زنان بکوشند. این موارد، مطالبات اصلی از نمایندگان زن است و زنان نماینده در کنار داشتن مسئولیت برابر با مردان نماینده، باید نگاهی ویژه به بهبود وضعیت اجتماعی زنان داشته باشند. وقتی زنان به کسی رای می دهند می خواهند که او به وضعیت آنها رسیدگی کند. فضا باید برای زنان جوانی که نبض امروز جامعه را در دست دارند فراهم شود تا وارد شورای شهر شوند و بهتر بتوانند مدیریت کنند و به مسائل زنان رسیدگی کنند.
شایق: هر کس که توانایی داشته باشد و مورد اعتماد مردم قرار بگیرد باید در شورای شهر حضور داشته باشد و زن و مرد تفاوت ندارند. اما با توجه به حجم مطالبات زنان از مدیریت شهری و کمبودها و نارسایی های موجود در این زمینه، به نظر می رسد حضور پرتعداد زنان در شورای شهر می تواند حداقل بخشی از این مطالبات را برآورده سازد.


اخیرا در شورای شهر موضوع واگذاری 50 درصد از مدیریت شهری به زنان مطرح شده اما اعضای شورا با آن مخالفت کرده اند. به نظر شما چرا چنین است؟ مگر زنان نمی توانند در مدیریت شهری نقش داشته باشند؟
قندفروش:
در ابتدا به نظر من باید دید که خاستگاه این پیشنهاد در روزهای نزدیک به انتخابات چیست. چرا در روزهای پایانی شورای شهر موضوع واگذاری 50 درصد از مدیریت شهری به زنان مطرح می شود؟ کسانی که با این واگذاری مخالفت می کنند باید بدانند که مقام معظم رهبری هم موافق حضور اجتماعی زنان هستند و آنان را تشویق می کنند. اما در جامعه ما مدیران ارشد در دوره های مختلف به فرمایشات رهبر و امام درباره زنان توجه لازم را نکرده اند.سهم مدیریت 2.7 درصدی زنان سهم خیلی کمی است. اما من موافق تعیین درصد و نرخ برای این حضور هم نیستم. آنچه مهم است این است که زنان و مردانی که در جایگاه مدیریتی قرار می گیرند، خدمت به زنان را وجهه خدمت خود قرار دهند. طرح این موضوع را در روزهای پایانی شورای شهر یک بازی سیاسی و تبلیغاتی برای انتخابات می دانم. به نظر من احساسات زنان جامعه را نباید با طرح این شعارها تحت تاثیر قرار داد. در کلیه انتخابات های قبلی مربوط به ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر، گروه هایی بودند که به نام زنان و به کام خود، شعارهای زیادی برای بهبود وضعیت زنان دادند. اما این شعارها عملی نشد چون زیرساخت های لازم ایجاد نشد و مسئولان، عملکرد قابل قبولی در این زمینه نداشتند. باید اولویت اصلی خدمت به زنان و کودکان باشد و ما تاثیر این خدمت ها را در فضای شهری، فرهنگی و اجتماعی شاهد باشیم.

وقتی صحبت از مدیریت زنان می شود، زنان به داشتن تفکر فمینیستی متهم می شوند اما مردانی که مخالف مدیریت زنان هستند به نگرش جنسیتی متهم نمی شوند. الان زنان بسیاری داریم که تحصیلات بالای و صلاحیت مدیریت دارند. من شنیدم یکی از آقایان در شورای شهر گفته هر زنی صلاحیت داشته باشد مسئولیت می گیرد؛ اما چه فرصتی به زنان داده شده که مشخص کند صلاحیت ندارند و آیا هر مردی که مسئولیت گرفته، صلاحیت داشته است؟ بهتر است در مسائل مدیریتی، افراد را به زن و مرد تقسیم نکنیم تا جامعه بتواند از توانمندی افراد صرف نظر از جنسیت آنها بهره مند شود.


45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد تجريشي IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    7 2
    وقتي تعداد زنان تحصيلكرده و متخصص در كشور افزايش يافته و عملكرد مطلوبي نيز در مديريت ها دارند، حق اين است كه تعداد زنان در شوراهاي شهر و روستا نيز حداقل بيشتر از دوره هاي قبل باشد.