نگاه 4 نشریۀ جهان به اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران.

لوموند:
در اوج تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران، واشنگتن این پیام را به ایرانی ها یادآوری کرد که رئیس جمهور آیندۀ ایران که آنها روز 14 ژوئن آن را انتخاب خواهند کرد، باید کشور را از بحران اقتصادی نجات دهد. بحرانی که متعاقب تحریم های بین المللی بر سر پرونده هسته ای ایران در مقابل این کشور به کار وضع شده است. این بار پیام باراک اوباما، تصویب نهمین دور تحریم هایی بود که ریال و صنعت اتومبیل سازی را هدف گرفت؛ گفتنی است ارزش پول ملی از اواخر سال 2011 نزدیک به دو سوم کاهش یافته است.
الجزیره انگلیسی:
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در سومین دور مناظره، بحث داغی پیرامون سیاست هسته ای ایران در تلویزیون داشتند. حسن روحانی، نامزد میانه رو و سعید جلیلی، مذاکره کننده در پرونده هسته ای ایران انتقادات تند و سختی را به یکدیگر وارد کردند. جلیلی، روحانی را به دادن امتیاز بالا به غرب و از بین بردن منافع ایران متهم کرد و روحانی نیز اعلام کرد که ایران باید از تفکرات افراط گونه فاصله بگیرد.
روحانی، یکی از چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی؛ رئیس جمهوری سابق پراگماتیک ایران طی سالهای 1989-1997 است. روحانی، با کاندیداتوری خود و همچنین سخنان آراستۀ تلویزیونی که در آن بر اعتدال و دیپلماسی تأکید دارد، اشتیاق عمومی را برانگیخته است.

نوول آبزرواتور:
هوشنگ امیراحمدی، مردی که با نامزدهای فعلی ریاست جمهوری فاصله دارد، شیوۀ آمریکایی ها را در برخورد با انتخابات در پیش گرفته است.
امیراحمدی، استاد اقتصاد در دانشگاه روتجرز در یک ویلای شیک در حومۀ پرینستون در نیوجرسی زندگی می کند. زمانی می گفتند که او رئیس جمهور آینده ایران خواهد بود. اما کاندیداتوری وی توسط شورای نگهبان در ماه می رد شد. اما با این حال، این ایرانی-آمریکایی 64 ساله همچنان چشم به آینده دارد و در شبکه های اجتماعی و همچنین با ملاقات های متعددش برای برای "ایران بهتر" تبلیغ می کند. در اتاق های امیراحمدی عکس های متعددی با مقامات آمریکایی دیوارها را مزین کرده است.
برای مردی از خطۀ شمال ایران که در سال 1975- چهارسال پیش از انقلاب اسلامی ایران و همچینن پیش از قطع رابطه دیپلماتیک میان دو کشور- به آمریکا آمد، بازسازی رابطه میان دو کشور ضروری است. امیراحمدی در این باره می گوید: راه حل اینست که دو طرف نگاهشان را تغییر دهند و با عینک جدیدی به موضوع بنگرند.
به اعتقاد امیراحمدی، تحریم های آمریکا علیه ایران با تضعیف پول ملی که بیشتر بر نفت ایران سنگینی می کند، سبب روی کارآمدن کاندیداها و نامزدهای افراطی به میدان می شود.
هافینگتون پست:
کارنامۀ احمدی نژاد چیست؟ ایران در سال 2013 ایزوله و منزوی شده، در حالیکه در سال 2005 اینگونه نبوده است و دلیل آن تشدید تحریم های بین المللی بر سر پرونده هسته ای ایران است.
احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوری‌اش بیشتر با کشورها و اقتصادهای نوظهور از جمله در آمریکای لاتین مراوده داشت و سیاست باز وی در خاورمیانه با بحران سوریه با شکست مواجه شد و تضادهای منطقه ای را افزایش داد.
اقتصاد در وضعیت بدی قرار دارد. رئیس جمهور با اعطاری یارانه ها از منبع درآمد نفتی کشور بدون اینکه برنامه ای برای توسعۀ کشور در بلندمدت داشته باشد، آنها را به قشر مردمی داد.
4952

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    15 4
    عجب توهمی زده بود آقای امیراحمدی