پس از زنده یاد همایون خرم نوازنده ویلن و آهنگساز، جلیل شهناز نوازنده چیره دست تار و سه تار هم با نوای محمدرضا شجریان به آرامگاه ابدی‌اش رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این بار هم محوطه باز تالار وحدت میزبان مراسم وداع با یکی دیگر از بزرگان فرهنگ و هنر ایران بود. جدا از چهره های شناخته شده موسیقی ایران، جمعیت زیادی پنجشنبه 30 خرداد، در محوطه تالار وحدت گرد آمده بودند تا با استاد جلیل شهناز ودارع کنند.

سید عباس سجادی شاعر و ترانه سرا، اجرای مراسم را به عهده داشت و محمدرضا شجریان، حسین علیزاده ، فرهاد فخرالدینی و علی اصغر شاه‌زیدی برای حاضران از شهناز سخن گفتند.

جلیل شهناز که سال 1300 در اصفهان به دنیا آمده بود، صبح روز دوشنبه 27 خرداد در بیمارستان آراد تهران با زندگی خداحافظی کرد.

حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده ایرانی در این مراسم از حلیل شهناز به عنوان استادی نام برد که الهام بخش بسیاری از هم نسلان او بوده است؛«ای کاش مسوولان و مدیران هنری کشورمان در زمان حیات این استاد مسلم عکس العمل بیشتری در مقابل هنر او داشتند.»

خالق آثار ماندگاری چون «نی‌نوا»، «راز نو ، آواز نو»،« نوبانگ کهن» بی اعنتایی به هنرمندان عرصه موسیقی را ناشی از نداشتن درک دانست و گفت که ما با هنر شهناز زنده‌ایم و او هم همیشه بین ما خواهد بود.

مراسم تشییع پیکر شهناز

فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر پیشین ارکستر ملی ایران هم از شهناز به عنوان استادی نام برد که گنجینه‌ای منحصر به فرد از موسیقی ایران را در سینه خود داشت؛ «غمگینی موسیقی ما در فراق شهناز بی دلیل نیست، زیرا ما پا برجا بودن این هنر در ایران را مدیون هنرمندان بزرگی چون شهناز بوده و هستیم.»

آهنکساز موسیقی سریال «امام علی» گفت:«مردم ما نوای ساز استاد جلیل شهناز را به یاد دارند، اما چهره او را نمی‌شناسند، چون مسوولان ما از نشان دادن چهره هنرمندانی چون شهناز مضایقه می‌کنند.»

محمدرضا شجریان استاد آواز ایران هم در این مراسم از هنر شهناز گفت و به این مساله اشاره کرد که «شما مردم همیشه دنباله رو هنرمندانی بوده‌اید که زبان حال شما بوده‌اند. امیدوام تمامی هنرمندان این سرزمین با مردم باشند و از دل مردم سخن بگویند.»

شجریان پس از پایان صحبت‌هایش با همراهی نوای نی محمد موسوی قطعه آوازی را با مطلع «یاران موافق همه از دست شدند» خواند.

علی اصغر شاه‌زیدی خواننده و از دوستان استاد شهناز هم در سخنانی از او به عنوان هنرمندی نام برد که در سال‌های پایانی عمرش مورد بی مهری قرار گرفته بود؛«سال ها پیش خیلی‌ها افتخار می‌کردند که در کنار استاد شهناز باشند و با او عکس یادگاری بگیرند، اما همین افراد در سال‌های آخر عمر استاد یادی از او نمی‌کردند.»

کیومرث شهناز فرزند این استاد موسیقی ایرانی هم از مردم برای حضور در مراسم ختم پدرش تشکر کرد و گفت : «از همه کسانی که با آمدن‌شان در این مراسم دل ما را شاد کردند، سپاسگذارم، اما نباید فراموش کنیم که پیش از مرگ هنرمندان باید قدردان آن ها باشیم.»

عکس‌ها: ایسنا

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 52
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    406 6
    خدا رحمتش کنه واقعا چرا ما نباید اساتید موسیقی کشورمون رو بشناسیم؟
  • مهدی NL ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    353 8
    روحش شاد از خدواند بخشنده بهترینها را برایش ارزمندم.
    • بی نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      172 8
      آخه منفی یعنی چی!!!!!؟؟؟؟
    • صادق A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      عده ای دچار روان پریشان هستند که منفی می دهند !
    • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      23 34
      اینایی که منفی می دن لنگی ان می بین طرف قرمز رنگ نداره می خوان امتیازش بره بالا
    • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      6 57
      در منفی دادن لذتی است که در مثبت دادن نیست
  • سعدی A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    156 5
    صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را / / که یکی همچو توفرزندبزایدمادرگیتی . آیا چون او جهان موسیقی کلاسیک ایران بخودخواهددید. ؟ خدایش رحمت کناد . شادی روانش را آرزومندیم.
    • احمد A1 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      97 4
      صبر بسيار ببايد پدر پير فلك را.... .... تا دگر مادر گيتي چو تو فرزند بزايد... .... سعدي عليه الرحمه
  • شاهرخ پهلوان GB ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    75 3
    روحش شاد و یادش گرامی باد . متاسفم برای افرادی که منفی میزنن ....خدا اینشالله همه را به راه راست هدایت کند نه راه گمراهان . آمین
  • احمد IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    41 2
    این کوزه گر دهر چنین جام لطیف چرا می سازد و باز بر زمین می زندش
  • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    45 3
    از هنر وقت دنبال سینما و بازیگرا هستیم اینهمه اساتید هنر داریم که به خیلیاشون توجهی نمیشه
  • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    43 2
    روحش شاد.....
  • پرويز A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    70 3
    سهم اين هنرمند از تلويزيون پخش 10 ثانيه از تشيع جنازه اش بود.
    • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      51 3
      کاش همین ده ثانیه در زمان حیات استاد بود و نه مراسم تشییع جنازه.شاید هم کم بود به دلیل حضور استاد شجریان
  • علی IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    57 7
    همه اساتید که رفتن حداقل قدر استاد شجریان رو بیشتر بدونیم. امسال بزرگان موسیقی سنتی رو از دست دادیم . خدا بیامرزتشون
  • حسن A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    واقعا شرم آوره! آقاي شجريان جمعا ده تا برنامه با استاد شهناز اجرا نكرده مياد واسه خودنمايي سخنراني ميكنه مراسم تبديل ميشه به آوازخواني و تجليل از آقاي شجريان!! اين در حاليه كه استاد ايرج كه دهها برنامه با آقاي شهناز داشته ساكت يه گوشه ايستاده و نظاره گر هنرنمايي آقايان است!! واقعا متاسفم آقاي شجريان!
    • رضا ق IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      63 16
      همکاری استاد شهناز و استاد شجریان محدود به همون به قول شما ده برنامه نیست .استاد شجریان پیش از این ارتباط بسیاز نزدیکی با استاد شهناز داشته اند تا جایی که بارها خودشونو شاگرد استاد شهناز می دونستن و گروهی که تاسیس کردن رو به اسم شهناز نامگذاری کردند.پس به نظر بنده حق مسلم ایشونه که سخنرانی کنه.
    • ناصری A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      34 16
      علاقه ای که جلیل شهناز به استاد شجریان داشت رو هرگز به ایرج نداشت. این رو خود جلیل شهناز هم گفته بود و از شجریان به عنوان قله ی آواز ایران نام برده بود. در ضمن آقای ایرج هیچوقت جایی سخنرانی نکرده و قدرت بیان خاصی نداره و خودش دوست نداشته که بره صحبتی کنه وگرنه علیزاده، فخالدینی و دیگران هم رفتن صحبت کردن، ایرج هم می تونست بره. ضمناً صدای ایرج آماده ی اجرای زنده نیست.
    • بی نام A1 ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      22 14
      درروزهای بیماری استادشهناز این استادشجریان بود که دائم به دیدارش رفت براش بزرگداشت گرفت گروهش رابه نام شهناز نام گذاری کرد بارها نشست ودست شهنازرابوسید گفت من ازهیچ کس به اندازه شهناز موسیقی یاد نگرفتم ایشون مرد قدرشناسی است و درمراسم یزرگداشت هم ه هنرمندان برنامه زنده اجراکرد حتی بدون ساز میدونی بدون ساز برنامه زنده اجراکردن کار وجرات هرکسی نیست تو که نمیدونی چراباتعصب حرف میزنی؟
    • بی نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      7 12
      استاد شجریان بار ها خودشو شاگرد استاد شهناز دونسته. برای خودت متاسف باش که هیچی راجع به هنر نمیدونی و موسیقی کوچه بازاری رو با موسیقی ناب استاد شجریان یکی میکنی
    • محمد IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      9 7
      حسن آقای عزیز، فقط یه سرچ کوچیک با عنوان "آواز شجریان در بزرگداشت استاد شهناز" توی گوگل بکن متوجه میشی ارتباط بین این استاد و شاگرد در چه حدی بود و هست . . . . . استاد ایرج هم حنجره ای طلایی دارن. همیشه باید درمدار حق سخن گفت نه از روی غرض
  • شاعر IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    19 2
    اي كاش اينهايي كه دم از استاد ميزنند بگويند خودشان يادي از استاد كردند . يا مرگ حق ولي براي همسايه
  • الهامه A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    نميدونم اين آقاي شجريان چرا هميشه همه جا حي و حاضره! آخه اين مراسم واسه هنرنمايي جنابعاليه؟؟ لااقل احترام استاد ايرج هنرنمد پيش كسوت رو نگه مي داشتي و نميرفتي بالا !
    • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      39 14
      شما چرا عادت کردید نظر خودتون رو تحمیل کنید. حضور استاد شجریان بسیار با ارزش بود در این مراسم . کجا بیجا حاضر بوده ایشون که چنین نظری دادید
    • kami IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      42 13
      چه ربطي داره؟... به نظر من استاد شجريان از همه خواننده ها هم استاد تره و هم لايقتر از همه ... همون بهتر كه استاد شجريان آواز خوندند.. خدمتي كه استاد شجريان به آواز سنتي ايراني كرده هيچ خواننده اي نكرده..پس به جا و درست بود كه ايشون همونجا آواز خوندند..هرچند جناب ايرج هم استاد بزرگي هستند اما نه به اندازه استاد شجريان....
    • بی نام A1 ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      14 11
      بی خیال این الهامه بشید حالا فرض که استادشجریان شرکت نمی کرد اون وقت می گفت شجریان این قدرمغروره که در مراسم استادشهناز شرکت نکرد این الهامه باور کنید حتی یه بار هم ساز آسمانی شهناز رانشنیده چه میدونه شهناز چه می کردباسازش
    • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
      11 14
      ببخشید با تمام علاقه ای که به ایرج دارم.زمانی که ایشون ترانه های دوزاری فیلمفارسی می خوند شجریان از معلمی و خوشنویسی امرار معاش می کرد
    • محمد حسین IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
      4 5
      اگه اون کلیپی که استاد شجریان روی مزار استاد عبادی خوندن دیده باشی (همین شعری که روی مزار استاد شهناز خوندن با همون نی محمد موسوی) و ببینی که حتی سی نفر هم توی اون مراسم نیستند می فهمی که استاد هیچ وقتی برای خود نمیایی این کارا رو نمی کنه و یه نکته دیگه هم توی اون کلیپ هست و اون این که استاد از کسی که میکروفونو جلوش گرفته می خواد که میکروفونو کنار ببره و بدون میکروفون می خونن
  • جواد A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    18 41
    من با دوستان موافقم وقتي ايرج پيش كسوت اونجاست اقاي شجريان به احترام ايشون نبايد سخنراني ميكرد يا آواز ميخوند مخصوصا كه شهناز ده برابر شجريان با ايرج برنامه اجرا كرده
    • شهرزاد A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      24 19
      خدماتی که استاد شجریان به موسیقی ایران کردند رو با ایرج مقایسه نکنین. آقای ایرج وقتی در اوج بودن مهمترین کارشون خوندن در فیلمهای فردین بوده . یک خواننده ی مطرح رو نام ببرین که شاگرد ایرج بوده باشه. در صورتی که تقریبا تمام خواننده های امروز ما شاگردان استاد شجریان بودن.
  • صبا IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    13 3
    کاش قدر استادامون رو در زمان حیاتشون بدونیم؛ شعر از یکی از ادیبان بزرگ است که می فرماید: برگ سبزی اگر امروز به من هدیه کنید/ حرمتش بیشتر است/ زانهمه گل که پس از مرگ، سر سنگ مزارم پاشید... جایگاه استاد شهناز همیشه در دل و جان ماست... یادش گرامی
  • سحر A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    24 13
    خانمها و آقايان گرامي، مگه ملاك عزيز بودن شهناز براي شجريان به تعداد برنامه هاييه كه با هم اجرا كردن؟؟؟ كمي حرفه اي نگاه كنيد، شجريان اسم گروهشو گذاشته شهناز، ميدونيد اين يعني چي؟ دست استاد شهناز و بوسيده و اين عكسشو بزرگ در ابعاد ان در ان گذاشته تو دفترش، داريم راجع به كسي حرف ميزنيم كه هيچكس تو مغرور بودنش شك نداره، شجريان خودشو شاگرد شهناز معرفي كرده! مطمئن باشين يكي از تنها كسايي كه ميدونه ارزش شهناز رو ، شجريانه!!!
  • هاشم A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    26 12
    آقای حسن و خانم الهامه که به شجریان تاخته اید. در زمان زنده بودن استاد شهناز و دوران بیماری ایشان می دانید چه کسانی از ایشان یاد میکردند و در کنار ایشان بودند. در اینگونه مراسم معمولا چند نفر از پیشکسوتان صحبت میکنند و این بمعنی عدم احترام به دیگر هنرمندان نیست. آیا سزاوار است به بهانه نادرست عدم احترام به یک هنرمند ( استاد ایرج) ، هنرمند دیگری ( شجریان ) را با واژگانی نا مناسب خفیف کرد. مرحبا به شما دوستداران هنر و هنرمند
    • بی نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
      9 16
      بی خیال بابا. ادم رو عصبانی میکنن به ایرج هم آدم یه چی بگه. ایرج جای خودش خواننده خوبیه اما تهش همون پیرن صورتیه بابا. استاد شجریان کلاسش اصلا فرق می کنه
  • ali A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    11 30
    زنده باد استاد آواز ايران: ايرج آقاي شجريان هميشه از اين كارها ميكنن و مردم ديگه به اينطور زيستن و رفتارهاي عجيب و غريبشون عادت كردن. روح استاد شهناز هم شاد.
  • بی نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    12 13
    تا جاييكه ميدانم در خانه هنرمندان سالني به نام استاد جليل شهناز نامگذاري شد و اين امر خوشبختانه در زمان حيات ايشان بود لذا جا دارد از استاد محمد سرير و ساير دست اندركاران اين امر تشكر كرد
  • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    25 12
    خدا استاد شجریان و سایر بازماندگان از نسل قدیم موسیقی ایران را سلامت بدارد.
  • فراز شاکری A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    12 17
    دوستان لطفا جایگاه استاد ایرج رو تحریف نکنید. شجریان خواننده بدی نیست یعنی خوب کار کرده ولی یه خواننده شش دانگ نبوده ببینین چن نفر عین صدای اونو تقلید میکنن؟ (از همایون گرفته تا سینا سرلک و قربانی و جمشیدی و نوربخش و سالار عقیلی و.....!!!! اما یه نفر نشون بدین تونسته باشه ده درصد صدای استاد ایرج رو تقلید کنه! این نشون میده که صدای ایرج منحصر بفرده ولی صدای شجریان یه صدای معمولی قابل تقلیده. در مورد برنامه های آوازی هم مشخصه ایرج لااقل دو سه برابر شجریان برنامه های گلها داره . در مورد ترانه پیرهن صورتی هم که گفتین مگه شجریان کم از این ترانه ها داره؟ "مثلا مامانم سر پیری از من مینی .... میخواد." ولی خب شجریان زرنگی میکنه و با فرصت طلبی خودشو تو مجالس جا میزنه و سیاست بازی در میاره این دیگه ...
    • فروغ A1 ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
      10 0
      پیرهن صورتی را اقای وفایی خوندن.
  • اصغر IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    19 3
    تفاوت صدای ایرج با شجریان در این است که اوج صدای شجریان نت (لا) می باشد اما ایرج سابقه خواندن تا نت (دو بالا) را هم دارند.نت دو بالا که همان سومین دو می باشد (بدون احتساب دو معکوس ) بالا ترین نت ممکن برای صدای مرد است که تا به حال اجرا شده است و می توان به جرات گفت تعداد کسانی که در جهان توانایی اجرای این نت را دارند به تعداد انگشتان دو دست نمی رسد.نکته دیگری که ایرج را از دیگر خوانندگان تنور ایران جدا میکند قدرت صدای او است.لازم می بینم نکته ای را یاد آوری کنم و آن این است که بین قدرت صدا و صدای بالا تفاوت های زیادی است.خواننده ای که صدای آن تنور هست ۱۰۰٪ صدای بالایی دارد ولی این دلیل نمی شود که بگوییم آن شخص صدای قوی دارد .شخصی که تنوریست هست به صورت مادر زادی صدای بالایی دارد.
  • شهداد IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    16 11
    چون بحث تخصصی داره اجازه میخوام یکی دو کلمه عرض کنم : ) تحریرهای شجریان در آثار اخیر خیلی بی رمق و کسالت آور شدن و بیشتر از اینکه تحریر باشند ... شاید بتونم اسمشو بذارم تحریرهای آکسان دار البته نه آنگونه که آکسان واقعی در تحریر وجود داره مثل تحریرهای یونس دردشتی یا تاج و ایرج بلکه آکسانهای کوتاه و بیجان. اغلب تحریرهای چند ساله اخیر شجریان مقطع و کوتاه و گریزان از زمان وقفه بوده اند . مخصوصا اونایی که تو دستگاهها و مایه هایی چون دشتستانی و حتی افشاری اجرا شدن . 2) شجریان همیشه بیشتر ترجیح داده از گوشه های تکراری ساده وبی طنین استفاده کنه تا مبادا صداش خفه بشه و یهویی بگیره یا نتونه بره روی اوج .این تخصص چنان در این خواننده بیداد میکنه که حتی گوشه ای چون بوسلیک رو هم تبدیل میکنه به مویه .
    • نا شناس IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
      2 9
      تو اول باید بری چند تا از کنسرت های استاد رو ببینی مخصوصا کنسرت اسپانیا رو که اون تیکه که با همایون دو نفری اجرا می کنن بعد بیای حرف بزنی
  • علی A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    12 1
    از استاد شهناز بایستی هنر و اخلاق آموخت شهناز همیشه در قلب خوبان و هنر دوستان زنده است
  • شهداد IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    9 4
    واقعا موسیقی اصیل ایرانی مدیون زحمات اساتیدی چون ایرج در وهله اول و گلپا در مرحله بعد است. امثال شجریان از فرصتهای ایجاد شده در بعد انقلاب تا حد اعلای ممکن استفاده کردن و خودشون رو تا حد تبدیل شدن به بت!!! بالا کشیدن.
    • نا شناس IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
      2 6
      من که هر چی آهنگ های گلپا رو شنیدم چیزی نفهمیدم . ایرج هم فقط بلده چهچه بزنه و در حالت عادی صداش خیلی معمولیه. تازه شما که میگید به موسیقی اصیل خدمت کرده دو تا از شاگرداش مطرحشو نام ببرید. در حالی استاد شجریان شاگردانی مثل : حسام الدین سراج و همایون شجریان و قربانی و...... رو تربیت کرده. در کل این دو تا خواننده با غیر قابل مقایسن. شجریان کجا ایرج کجا
  • شناسنامه دار IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    6 0
    برای درک تفاوت شجریان با استاد ایرج کافیه اینو بخونین! نمونه زیر مصداق بارز ضعف صدا و تکنیک شجریان در مقایسه با یک خواننده تمام عیار است.جالب اینجاست که تمامی فایلهای مقایسه ای از بین آثار شاهکار! شجریان انتخاب شده است بعد از این فایل خواهش میکنم منصفانه به شجریان نمره بدهید.منطقا در مقابل ایرج نمره 2 را به ایشان در اجرای این فایل باید داد در واقع نباید این مقایسه صورت میگرفت چون مانند مثال کشتی گیر سنگین و سبک وزن است و نتیجه روشن اما به دلیل وضع کنونی و برعکس شدن جایگاه هنرمندان و تبدیل شدن ضد ارزشها به ارزش ناچارا مقایسه غیرمنصفانه ای بین دو خواننده غیر هم سطح انجام میشود در واقع شجریان خواننده خوبی نیست(اصلا خواننده نیست چون صدا ندارد) اما تقریبا ردیف میداند و میتواند معلم موسیقی و ا
  • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    5 0
    و این یکی رو.: از ایرادات تحریرهای شجریان به جز بحث جنس تحریر عدم مهارت در ایجاد نواهای خاص و زیبا است.یعنی یک تحریر ساده و خطی در اوج دارد.در واقع بحث خوش لحنی تحریر است در زیر نمونه ای از تحریر افتخاری که به اجرای تحریر بدون فشار و بدون اوج گیری خیلی زیاد و با ریتمی زیبا اجرا شده توجه کنید تحریر بدون اوج زیاد از افتخاری دانلود کنید تحریر زیر بارها توسط خوانندگانی امرزی مورد تقلید واقع شد که شاید علیرضا قربانی پرچمدار و بیشترین تقلید را از این لحن داشته است.مثل اکثر آثار دهه 60 و 70 شجریان باز هم اغراق و زیاده روی در ایجاد یک فضایی خاص که به ناله خیلی شبیه میشود تحریر اغراق آمیز از آقای شجریان دانلود کنید
    • نا شناس IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
      1 3
      هر چی هم شجریان توی تحریراش ضعف داشته باشه و هر اشکالی هم داشته باشه . من آلبوم آذرستون شجریان رو با کل آثار ایرج عوض نمی کنم. (به قول مرحوم برومند آقای ایرج کلا تو کار آواز کش داره)
  • امید طلوعی A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
    6 0
    زنده باد یگانه صدای بی ریا و بی نظیر آواز ایران: استاد ایرج.
  • اصغر A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    6 1
    نمیدونم این آقای شجریان کی دست از سر موسیقی ما بر میداره! اون از شاگرد تربیت کردنش که همشون کپی خودش میخونن و حتی یکیشون خلاقیت نداره . اون از سیاسی بازیشون که هر روز یه ساز میرنه . اینم از حضورش در مراسم و سخنرانیهای بی پایانش و خوندن با صدای همیشه گرفته شون . و اینم از بی احترامی به پیشکسوت های موسیقی مثل استاد ایرج تو مراسم استاد شهناز. واقعا براتون متاسفم آقای شجریان!
  • عبداله A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    5 1
    استاد شجریان استاد بی بدیلیه ولی استاد ایرج رکوردار آواز و تحریر می باشد و به اندازه سن شجریان با استاد شهناز برنامه داشته ولی به نظر بنده باید شجریان آواز می خوند و استاد ایرج هم یک تسلیت باید می گفت
  • ایران IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱
    4 5
    واقعا شما ها ایرج رو به شجریان ترجیح میدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ توی ویکی پدیاش خوندم که هزار برنامه اجرا کرده. کل اون هزار برنامه به اندازه ی یک دقیقه ی آلیوم های استاد شجریان آدم رو تو تو حس نمی بره. تازه ایرج تو عمرش کی کلاس مجانی مثل استاد شجریان بر گذار کرد؟؟ بسه دیگه بابا هرچی هم بگید نود و نه درصد مردم ایران شجریان رو بهتر استاد آواز تاریخ ایران میدونند.