روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «مقابله خردورزانه با تحریم‌ها» نوشت:

وضع تحریم‌های جدید توسط آمریکا علیه حساب‌های ریالی در شبکه بانکی خارج از کشور و صنایع خودروسازی جمهوری اسلامی ایران آن هم دقیقاً در زمانی که رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان به اوج خود رسیده بود، حاوی نکات بسیار مهمی است که نباید اجازه داد امروز که نتایج انتخابات مشخص شده مغفول بماند.

اگر دولتمردان و مدیران ارشد صنعتی کشور تدابیر مناسبی برای مدیریت پیامدهای تحریم در حوزه خودروسازی اندیشیده بودند و اجازه نمی‌دادند آرامش نسبی این حوزه چنان که در 6 ماهه گذشته شاهدش بودیم، دچار خدشه شود، آیا امروز تحریم کنندگان به این نتیجه می‌رسیدند که با اعمال تحریم‌های خاص بر صنعت خودرو، این بخش حساس را در اقتصاد ایران دچار مشکلات بیشتر کنند؟

آیا اگر طی دو سال اخیر مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با تدابیر مناسب و به دور از ناهماهنگی‌های پرهزینه، دامنه تأثیرات منفی تحریم‌ها بر ارزش پول ملی را محدود و مدیریت کرده بودند، امروز تحریم کنندگان از حربه محدودسازی گردش ریال در حساب‌های بانکی خارج از ایران به نفع اعمال فشار بیشتر بر اقتصاد ایران می‌توانستند، بهره بگیرند؟!

پاسخ این پرسش‌ها قطعاً منفی است. بنابر این باید انتظار داشت و امیدوار بود دولت یازدهم که عنوان دولت تدبیر و امید را بر خود نهاده است با اتخاذ روش‌ها و رویکردهای مناسب و برنامه ریزی‌های لازم مسیر اینگونه بهره برداری‌های پرهزینه را برروی دشمنان کشور ببندد و در گام‌های بعدی نیز از دامنه و گستره تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان بکاهد.

این واقعیت را نباید نادیده گرفت که برخورد غیرفعال با قطعنامه‌های سازمان ملل و کاغذ پاره دانستن آنها و ایراد سخنان خارج از عرف سیاسی درباره رویدادهای ضد مصالح ملی در سال‌های اخیر،‌مشکلات زیادی را برای اقتصاد کشور پدید آورده است. اکنون که رئیس‌جمهور جدید با رویکردی متفاوت نسبت به سیاست خارجی و مسائل هسته‌ای قرار است زمام امور اجرائی کشور را به دست بگیرد، باید به صورت جدی در برخوردهای گذشته تجدیدنظر به عمل آید و سیاستی مدبرانه، منطقی و منطبق بر مصالح ملی که در برگیرنده حقوق ملت باشد در پیش گرفته شود تا در عین حال که مانع طمع‌ورزی‌های نظام سلطه می‌شود، از وارد شدن صدمات بی‌جهت به اقتصاد کشور نیز جلوگیری گردد. این، کاری است که قابل انجام است و با حاکم کردن خردورزی در سیاست می‌توان به آن دست یافت.

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    43 2
    آن موقع که باید صداتون در می آمد و جلوی این کار رو می گرفیتد سکوت کردید
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    123 2
    کاغذ پاره خواندن قطعنامه و بالا رفتن از دیوار (سفارت)مردم!
  • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    47 2
    کاملا درست میفرمائید موافقمممممممممممممممممم.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    37 1
    راست میگفت کاغذ پاره نبود که .......
  • خلیل IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    71 3
    اون روزی که احمدی نژاد میگفت اینا کاغذ پارن،تو کشور واسش سوت وکف میزدن که رییس جمهورمون شجاعه.حالا میان نقد میکنن.نه به اون شوری نه به این بی نمکی.
  • علی IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    34 1
    ساده اندیشی یا فرافکنی
  • ع ر IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    67 1
    الان كشورهايي مثل تركيه و امارات و چين و ساير كشورها كه از تحريم هاي ايران سود كلان مي بردند كمي نگران شدند. چون سياست هاي ناآگاهانه دولت فعلي ايران كاملا در جهت منافع اين كشورها و در تضاد با منافع مردم ايران بود. مملكت شده بود فقط شعار و شعار و شعار كه ما فلان هستيم ما فلان ميكنيم و رجزخواني هاي بي مورد. در عصر حاضر موفقيت و پيشرفت بدون تعامل سازنده با سايرين بدست نمي آيد
  • ع ر IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    66 2
    يك سوال اساسي و ريشه اي كه هنوز درست و حسابي پاسخ داده نشد: چرا ازميان همه كشورهاي منطقه و حتي دنيا فقط ايران بايد اينچنين مورد حساسيت ساير كشورها بخصوص كشورهاي غربي قرار بگيره؟ واقعا ريشه اين دشمني در كجاست؟ آيا واقعا اينقدر از انقلاب اسلامي يا به قول داخلي ها از اسلام بدشان مي آيد؟ مگر كشورهايي مثل اندونزي و مالزي مسلمان نيستند؟
    • علی A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      3 8
      به نظر من این سوال را باید از انگلیسیها پرسید.در دوره استعمارگری قرون 19 و20 آنها در وزارت مستعمراتشان برای هر قوم و ملتی یک نسخه مخصوصی پیچیدند.
    • خلیل IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      5 15
      اگه به تاریخ و صحبت مقامات خارجی در زمان انقلاب رجوع کنیم متوجه میشیم که نتیجه ی انقلاب ایران(جمهوری اسلامی)به هیچ وجه باب میل کشورهای غربی و شرقی نبوده.در واقع به جای اینکه ما هم شرقی یا غربی بشیم،خودمون یه طرح نو درانداختیم.حالا در طول این سی وچند سال به طرق و بهانه های مختلف با ما نمیسازن.فرق ما با مالزی و .... همینه.دین و حقوق بشر و سلاح هسته ای و .... بهانه است.مثلا عربستان حقوق بشر داره؟رژیم اسراییل بمب نداره؟غربی ها با دین مشکل ندارن،با استقلال مشکل دارن.
    • نگار IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      0 1
      ع ر عزیز؛شیعه یه سری چیزا داره که مردم مالزی و اندونزی ندارن.اونم با تمسک به دو اندیشه است یکی عاشورا یکی مهدویت..توی این دو تا تفکر شما نمی تونی بگی من مسلمونم و به سیاست کاری ندارم.توی تفکر شیعه استکبار ستیزی وجود داره و حتی شیعیان مسئله حکومت براشون مهمه که دست کی باشه.توی فرهنگ عاشورا؛کوفه که میگن یه شهر معمولی مثل شهر من وتو نبود همه مردمش عالم دین بودند اما,به امامشون گفتن حسین یه افراطیه یه از دین خارج شده؛چرا چون با یزید دست بیعت نداد مگه چی میشه ما شیعه باشیم یه فاسق شرابخوار...به ما حکومت کنه.تو با افراطت دین و به خطر میندازی چی شد عاشورا ماندگار شد حسین متعلق به تمام ادیان شد.و مهدویت,نمیشه نشست گفت امام زمان بیاد من خودمو ساختم خودم تو فرهنگ مهدوی کافی نیست.ونا از این تفکر میترسن
    • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      2 0
      دوست عزیز اونها هم مسلمون هستند اما نمیان توی سازمان ملل حرف از نابودی اسرائیل بزنن و در ارتباط با تولیدات و پیشرفتهای هسته ای هم بگن به دیگران مربوط نیست و بعدش تحریمها رو هم کاغذ پاره بدونن تمام اینها و دیگر مواردی که خارج از حوصله این نظره ، تمام دنیا رو روبروی ما قرار داده که ما نتونیم از این همه درآمد نفتی ، منابع و امکانات و ... استفاده کنیم و عملا کشور رو به فلج شدن پیش بره
  • مصطفی EU ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    7 1
    باید مجلس یک قانونی تصویب کنه که هر کسی شد رئیس جمهور هر حرفی را که دلش خواست نزنه و این قابل پیگیری باشه تا کشور و ملت این همه خسارت نبینند .
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    5 2
    آقا جون کجایی آب از سرچشمه گل آلود است
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    3 0
    حمايت هاي روزنامه جمهوري اسلامي و كيهان و كل هم روزنامه ها و سايتها (بجز تعداري انگشت شمار) فراموشمان و فراموشتان نشود.