آذربایجان، خط لولۀ ناباکو را دور زد

خط لولۀ جدیدی قرار است نفت دریای خزر را به اروپا ببرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی یوروپ پرس، گروه سوکار، یکی از اعضای کنسرسیوم گازی شاه دنیز2(متشکل از سوکار، بی‌پی، استات اویل و توتال) با امضای قرارداد جدید انتقال گاز به طرح لولۀ ناباکوی غربی پایان داد.
پروژۀ مذکور که تپ (Tap) نام دارد به همراه آکسپوی سوئیسی، استات اویل نروژی و ای‌آن آلمانی قصد دارند پروژۀ خط لولۀ گاز دریای خزر را از طریق آلبانی و یونان به ایتالیا برسانند. این لوله قرار است در سال 2018 منابع شاه دیز در آذربایجان را به ترمینال سان فوکا در ایتالیا متصل کند. پروژۀ تپ که در آتن به امضاء رسید، به گفتۀ یانیس استورناراس، وزیر دارایی یونان نزدیک به 2700 شغل ایجاد خواهد کرد.
قرار است از سال 2019 تا 2020 سالیانه نزدیک به 10 میلیارد مترمکعب گاز در این مسیر به جریان بیفتد و 3% از نیاز اروپا به گاز را تأمین کند.
پروژۀ مذکور می‌تواند ناباکو را حذف و از میزان وابستگی اروپا به گاز روسیه و شرکت گازپروم بکاهد. در حال حاضر میزان واردات اروپا از گاز روسیه سالیانه به 300 میلیارد مترمکعب می‌رسد. گفته می‌شود این پروژه، رقیب طرح سوت استریم است که توسط گروه گازپروم راه اندازی شده و قرار است گاز روسیه را از طریق دریای سیاه انتقال دهد.

3152

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =