درحالی که دیوان عدالت دستور داده تفکیک دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران متوقف شود، اما از دانشگاه ایران خبر می رسد ظرفیت های کنکور ۹۲ هم به سازمان سنجش اعلام شده است.

امید کریمی: کنکور همین امروز به پایان رسید. اما هنوز تکلیف دانشگاه علوم پزشکی ایران مشخص نشده است. از سویی دانشگاه علوم پزشکی ایران بودجه ندارد، از سویی دلش می خواهد دانشجوی جدید هم بگیرد و از سویی دیوان عدالت اداری می گوید فعالیت این دانشگاه غیر قانونی است

در بودجه ای که مجلس برای دانشگاه ها در سال ۹۲ مصوب کرد، هیچ نامی از دانشگاه علوم پزشکی ایران نبود. هرچند که دولت از مجلس خواست که بودجه ای به دانشگاه ایران بدهد،‌ اما مجلس با این ردیف بودجه مخالفت کرد و همه بودجه دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران را در یک ردیف بودجه دید

البته وزارت بهداشت گفته که جای نگرانی و نیست و راه هایی برای تامین بودجه دانشگاه علوم پزشکی ایران وجود دارد. به موازات هم بخش های اداری و ستادی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی ایران از دانشگاه علوم پزشکی تهران جدا می شوند.

اما چالش تازه ای که دانشگاه علوم پزشکی ایران با آن مواجه شده است، جذب دانشجو برای سال تحصیلی ۹۲-۹۳ است. درحالی که معاون آموزشی این دانشگاه می گوید نام دانشگاه علوم پزشکی ایران در دفترچه انتخاب رشته محل های سازمان سنجش درج می شود،‌ اما رییس دیوان عدالت چنین چیزی را رد کرده است. 

 

از اصرار تا انکار

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عدالت اداری امروز دراین باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سازمان سنجش به دنبال پذیرش دانشجو برای دانشگاه ایران است ولی ما فعلا دستور موقت داده‌ایم که سازمان سنجش نباید برای دانشگاه ایران دانشجو بپذیرد.

این پرونده باید در هیات عمومی رسیدگی شود و اگر تشخیص داده شد که این کار خلاف قانون است؛ این دانشگاه نباید به پذیرش دانشجو اقدام کند. حتی در قانون بودجه نیز ردیفی برای دانشگاه ایران گذاشتند که مجلس آن را رد کرد. البته دیوان نیز هنوز حکمی برای این پرونده صادر نکرده است.

اما نظر معاون أموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران متفاوت است. مسعود فراست کیش با اشاره به درج نام دانشگاه علوم پزشکی ایران در لیست سازمان سنجش و آموزش کشور برای جذب دانشجو، به ایسنا گفت: این دانشگاه امسال از طریق کنکور سراسری در رشته‌های مختلف علوم پزشکی دانشجو می‌پذیرد.

به گفته او ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ایران همانند سال‌های قبل از ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران تعیین شده است: ظرفیت اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی ایران در مقطع دکترای حرفه‌ای 135 نفر، کارشناسی 420 نفر، کارشناسی ناپیوسته 130نفر است که در مجموع 680 نفر ظرفیت پذیرش برای دانشگاه علوم‌پزشکی ایران اعلام شده است. همچنین ظرفیت اعلام شده در پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی ایران 50 نفر است.

 

سازمان سنجش: تکلیف هنوز مشخص نیست

در ماجرای انکار و اصرار دیوان عدالت و دانشگاه علوم پزشکی ایران اما یک عده هنوز تکلیف خودشان را نمی دانند؛ سازمان سنجش و داوطلبان انبوه رشته پزشکی.

سازمان سنجش که از امروز مشغول تصحیح پاسخنامه های کنکور ۹۲ شده است، همزمان باید دفترچه انتخاب رشته را هم آماده کند. دفترچه ای که نیمه دوم مردادماه منتشر می شود و البته معیار نهایی برای جان گرفتن دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ است. 

رییس سازمان سنجش تایید می کند که دانشگاه علوم پزشکی ایران ظرفیت های سال تحصیلی ۹۲-۹۳ را اعلام کرده است،‌ اما می گوید تضمینی نیست که این ظرفیت ها در دفترچه نهایی هم دیده شود. 

ابراهیم خدایی دراین باره به خبرآنلاین گفت: درباره دانشگاه علوم پزشکی ایران ما دو تا مکاتبه داریم یکی از دیوان محاسبات و یکی هم از دیوان عدالت اداری. دیوان عدالت رایی که داده این هست که بحث تفکیک مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران موقتا متوقف شود. دیوان محاسبات هم استناد کرده چون بودجه ای برای دانشگاه علوم پزشکی ایران دیده نشده است، اگر دانشجو برای این دانشگاه در نظر گرفته شود مشکلات پیش می آید.

به گفته او روال سازمان سنجش همکاری با شورای گسترش دو وزارتخانه علوم و بهداشت است: ما یک سازمان اجرایی هستیم نه تصمیم گیر. ما موظف به اجرای قانون هستیم. این نامه ها که امد طی یک نامه رسمی به همکارانمان در وزارت بهداشت اعلام کردیم تا نظر آن وزارت در این باره به ما منتقل کنند.

رییس سازمان سنجش گفت: اما هنوز دفترچه انتخاب رشته را آماده نکرده ایم. دفترچه از ۱۵ مرداد به بعد منتشر می شود. اما این موضوع باید بین وزارت بهداشت و دیوان عدالت این مشکل قانونی برطرف شود. 

او درباره پیش بینی اش از سرنوشت نهایی اعلام ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی ایران هم گفت: الان نمی توانم بگویم که مجوز پذیرش دانشجو برای دانشگاه علوم پزشکی ایران می آید یا نه. اما با توجه به نامه هایی که برای ما آمده است، احتمال نیامدنش زیاد است. 

اما اگر ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام نشود، سرنوشت دانشجویان چه می شود؟ رییس سازمان سنجش می گوید برای این سازمان حق داوطلبان در اولویت است، یعنی ظرفیت حداکثری.

خدایی گفت: اکنون ظرفیت ها دو تکه شده است. ما بیشتر دنبال این بحث هستیم که چه دو دانشگاه ادغام شود چه تفکیک، به هیچ عنوان نباید از ظرفیت نهایی کم نشود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    71 20
    آخه كجاي دنيا ميان يه دانشگاه رو منحل و ادغام مي كنن!!! تصميم از اول اشتباه بود ، پذيرفتن اشتباه نشانه عقل است اما اينجا ظاهراً بازيهاي سياسي دخيل است
    • الف A1 ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      17 5
      ببخشید، همه می دانند این انفصال سیاسی و لج بازی است.
    • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      2 0
      فقط توی ایران! بانظر موافقم.
  • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    29 33
    چرا باید در سال حماسه اقتصادی که باید اقتصاد مقاومتی را در پیش بگیریم یک انتزاع دست کم 500 میلیارد تومانی انجام شود ، ادغامی که منجر به پیدایش برزگترین دانشگاه علوم پزشکی در جهان اسلام شده بود را چرا باید لغو کرد؟
    • بی نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      37 27
      به نظر من ،شما با این روحیه بروید منزل همسایه هاتون رو تصرف کنید بعد این کار منجر به پیدایش بزرگترین واحد ساختمانتان خواهد شد....
    • بی نام A1 ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      6 9
      یاد بگیر بعضی جاها نظر ندی
    • مسعود EU ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      12 6
      اگر اين مخارج سبب اعتلاى درمان يا آموزش ميشد باز قابل قبول بود.اينكار فقط ايجاد حياط خلوت براي مديران قدرت طلبى است كه در دانشگاه تهران به حق بى ميز شدند. خداوند به راه راست هدايتشان كند
    • ایرانی A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      5 18
      یک سوال از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه ایران بپرسید تا مشخص شود که چقدر از این تفکیک خوشحال هستند... ضررهای آموزشی، پژوهشی و درمانی که پس از اقدام به بخش بهداشت و درمان وارد شده را نمی توان در اعداد شمارش کرد
    • حسین A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
      0 0
      سلام . دوست عزیز اگر شما به دنبال خلق بزرگترین دانشگاه جهان اسلام هستید فکر می کنم بهتر است تمام دانشگاه های علوم پزشکی در هم ادغام شوند چون به این روش نام این دانشگاه در کتاب گینس هم ثبت خواهد شد . ضمنا چرا دانشگاه تهران در دانشگاه ایران ادغام نشود چون بر اساس استدلال شما در هر حال بزرگترین دانشگاه پزشکی جهان اسلام از ان ما خواهد بود.
  • بی نام EU ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    13 11
    آفرین سازمان سنجش که به دنبال حق داوطلبان یعنی ظرفیت حداکثری است
    • بی نام EU ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      13 7
      برادر من ، اميدوارم اين انتزاع صورت نگيرد تا اين ظرفيت حداكثرى براي دانشجويان در دانشگاه بزرگ و محبوب تهران ايجاد شود
    • بی نام EU ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      13 10
      انتزاع صورت نگيره ظرفيت به دانشگاه تهران داده ميشه كه خيلي إز اين دانشگاه بى درو پيكر ايران بهتره
  • چرا IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    22 15
    با توجه به مخالفت دیوان محاسبات،مجلس شورای اسلامی، دیوان عدالت اداری ، هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی تهران و نداشتن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و عدم تخصیص بودجه، دلیل اصرار وزارت بهداشت به این انتزاع که هزینه 500 میلیاردی به همراه دارد آن هم در سال حماسه اقتصادی چیست؟
    • هیات علمی دانشگاهخ علوم پزشکی ایران A1 ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      3 10
      نمی دونم هزینه 500 میلیاردی چیست که این همه تکرار می شود.لطفا ریز آن را اعلام کنید که همگان بدانند.خواهش می کنم بدون سند صحبت نکنیم. با این حال به نظرم انحلال که از ابتدا کار بدون کارشناسی واشتباهی بود واز همه بدترنحوه اجرای آن که مستبدانه بود.ولی باید قبول کرد انتزاع هم بدون کارشناسی بود وما داشتیم بعد از التیام زخم دوساله به آرامش می رسیدیم....این تصمیم هم بدتر از تصمیم قبلی واجرایش هم بدتر....هنوز هم دیر نیست،یک رفراندوم در دانشگاه ایران برای سه گروه دانشجو ،کارمندان وهیات علمی بگذارید .اگر حداقل 2 تا رای اکثریت برای ادغام یا انتزاع را داشتند ان را اجرا کنید وهردو طرف هم کوتاه بیایند ودیوان هم براساس این نظر سنجی همراهی کند.اتفاقا ادغام برای اعضای هیات علمی فرصت های جدید ایجاد کرد.
    • بی نام A1 ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      13 8
      دلیلش چیزی جز خواست روسای سابق ایران و دسیسه های مدیران دانشگاه شهید بهشتی نیست که این وسط دارد کاسه داغ تر از اش شده و نقش انگلستان را بازی می کند. واقعا اگر وزارت بهداشت توانایی اداره درست دانشگاه ها را ندارد بهتر است بی خیال آموزش شود و برود سراغ درمانی که دارد این روزها جان خیلی ها را در این بیمارستان ها می گیرد. چه لزومی دارد بودجه وزارت بهداشت به جای دارو و درمان مردم صرف احیای یک دانشگاه شود. که در بهترین حالتش در بازگشت دانشگاهی تیپ 3 خواهد بود؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      7 9
      کارمند دیگه این وسط چیکارست که بیاد تو رفراندوم شرکت کنه؟؟! حق با دانشجوهاست که طبق آمار رسمی دانشگاه 95 شون خواستار عدم انفصال اند.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      1 0
      دانشجوي بي تجربه، كارمند يعني پرسنل بخش درمان كه خيلي بيشتر از تو به جامعه نفع مي رسونن.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    7 14
    دیوان عدالت اداری رای داده که موضوع جدا شدن دو دانشگاه ارتباط موضوعی به دیوان ندارد از کدام مخالفت میگویید؟
    • بی نام EU ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      14 7
      اگر ممکنه واضح بگید،دیوان عدالت اداری رئیسش نظر داده حالا شما چطور میگی دیوان عدالت گفته بی ربطه!!!!!!!!!
  • بی نام EU ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    27 17
    اصرار بيجا به احياى دانشگاه ايران كه به موجب راي هيات امناي خودش منحل شده و اشاعه اين كار ناصواب كه ناشى از قدرت طلبى چند مدير بى ميز شده متمول است چه وجاهتى دارد؟ چرا با سرنوشت دانشجو و خانواده اش بازي ميكنيد؟ وزير ٢٠ روزه كه راى ناپلىوني آورد به چه مجوزى خود را محق به بازى كردن با سرنوشت بزرگترين و با سابقه ترين دانشگاه كشور ميداند؟ روشنگرى خبر آنلاين جاى تقدير دارد
    • كارمند EU ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
      11 7
      آقا والله درست ميگيد.حالا دانشجوها به كنار ، ما كارمند ها چه گناهي كرديد كه دوابرها بأيد زير ستم اين مديران فرصت طلب متمول شويم.خدايا خوات كمك كن انتزاع صورت نگيرد
    • بی نام IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      8 12
      هر کودکی پدر ندارش را به یک یغماگر متمول ارجح می داند. بسی جای تعجب و حیرت است که به جای جبران اشتباهات گذشته همچنان بر طبل رفتار نادرست می کوبید. باورتان می شود که در هنگام ارائه رزومه هر کدام از فارغ التحصیلان دانشگاه علوم پزشکی ایران به خارج باید توضیح داد که چرا نام این دانشگاه و سابقه اش نیست؟ مگر می شود که دانشگاهی با این قدمت را منحل کرد. این کار در هیچ کجای دنیا سابق نداشته اما شما دوستان توجه بفرمایید که در پایان دولت همه ساختارهایی که منحل شده بودند یا احیا شدند یا در همین مدت باقی مانده در دست اقدامند نظیر سازمان مدیریت برنامه و بودجه خانه سینماو... اعتدال را فراموش نکنیم.
    • کارمند A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      11 5
      من نمیدانم شما به چه حقی مارا کودک و خودت را پدر فرض میکنی؟ مدیر بی میز شده من میخواهم در تهران بمانم و تو هیچگاه حتی حق صحبت در مورد پدر بودن نداری. پیشنهاد میکنم در وزارت بهداشت یا هر جای دیگه یک میز به اینها بدید تا بگذارند روند عادی و درست کارها پیش برود.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      5 9
      اول: اینکه قصدم تشبیه بود و نه تحقیر .دوم: من تا بحال نه سمت مدیریتی داشته ام و نه اجرایی. سوم : اموال یک دانشگاه را برده اید و از پس دادن آن این همه به عذاب افتاده اید از قدیم گفته اند "مال مفت و دل بیرحم" چهارم :ما میخواهیم همانی باشیم که سالها بوده ایم شما که از این اوضاع رنج می برید یک قلم و کاغذ بردارید درخواست انتقال بدهید .پنجم :با مرور برخی کامنت ها چقدر این حس تداعی می شود که عده ای بنام کارمند ،از سوی "تهرانی" ها به نام" ایران" پیام می گذارند.ششم: جانب ادب و انصاف را نگه داریم.
  • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    7 2
    این مثه اینکه یه سندرم بود در دوران احمدی نژاد (و البته با کمک مجلس) که دانشکاه یا وزارتخانه را درهم ادغام می کردن و درنهایت هم به این نتیجه میرسن که اشتباه بوده و دوباره از هم جدا میکنن!!!!!
  • بی نام A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    8 1
    آقا در بحبوحه انتخابات هم دانشگاه عباسپور رو در دانشگاه بهشتی ادغام کردند. اونهم بزودی سرو صدا خواهدکرد
  • بی نام A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    7 7
    ماجراي دانشگاه ايران وتهران مثال شكار وشكارچي هست معمولاً شكارمغلوب اين كارزار هست ولي گاهي قدرت وهوش شكار مانع از شكارشدنش ميشه .دانشگاه ايران فعلاًنقش شكارراداره ولي مطمئناً شكارچي درنده را دنبال خودش ميكشه تارشكارچي درنده ازشكار مايوس بشه ."دست برداريد ازاين قدرت نمايي بچه گانه"
    • دانشجو A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      10 5
      شما از این تفکرهای بچه گانه دست بردارید و خود را ملزم به رعایت قانون بدانید. تبعیت از قانون نشانه هوش است نه فرار از آن . مدیران بی میز شده نباید شما را بازی دهند. درثانی ما دانشجویان خودمان میخواهیم در تهران بمانیم. راست میگین نظر سنجی کنید.
  • بی نام EU ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    8 1
    قضیه سنگ و چاهه
  • بی نام A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    12 15
    احیاء دانشگاه علوم پزشکی ایران بسیار کار منطقی و بجائی است
    • محسن EU ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      12 9
      کاملا صحیح است. موافقم
    • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      9 4
      خب این نظر جناب عالیه! ظاهرا هیچ دلیل منطقی هم براش ندارید...
    • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      3 4
      خوب دلیل درست بودنش را بیاورید ما هم بدانیم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    5 0
    خواهش مي كنم اصل بيطرفي رارعايت كنيد وهمه نظرات راانعكاس نماييد.متشكرم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    4 0
    با اینکارا آدم یاد پت و مت میفته
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    8 6
    یادمه اون موقع که ایران رو در تهران ادغام کردن دانشجوها و اساتید دانشگاه ایران تا مدتها اعتراض شدیدی داشتند. حالا چی شده از احیاء دوباره دانشگاه کسی حمایت نمیکنه؟!
  • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    12 5
    اگر دوباره دکتر مرضیه دستجردی وزیر بهداشت شود و دکتر لاریجانی هم رئیس دانشگاه تهران شود امکان دارد که دانشگاه ایران منحل شود و دانشگاه تهران بزرگ ایجاد شود.
  • الف A1 ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    10 2
    لطفا یک حقوقدان نظر بدهد که در این ماجرای انفصال دانشگاه (چه خوب چه بد) سرآخر نظر چه کسی نافذ و برنده است؟؟؟ وزارت بهداشت یا دیوان محاسبات و دیوان عدالت اداری و مجلس؟؟؟
  • بی نام EU ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۰
    12 2
    یکی از مهمترین ایرادات وارد به دولت عدم تمکین به قانون است،قانون را بپذیریم حتی اگر خلاف میل ما باشد،این دانشگاه انتزاعش خلاف قانون است