اقتصادهای نوظهور هم علائم بیماری از خود نشان می‌دهند.

ارزش روپیه، پول ملی هند کاهش یافته است. برزیل صحنۀ آشوب و خشونت میان معترضان و نیروهای دولتی است که به سیاست های اقتصادی کشور اعتراض دارند، رشد اقتصادی روسیه- کشوری که بخش اصلی درآمدهای خود را از طریق فروش مواد خام بدست می‌آورد کاهش یافته و موتور اقتصادی چین نیز دیگر همانند گذشته کار نمی‌کند. اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس(متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)- که زمانی انتظار می‌رفت به دلیل بحران، گوی سبقت را از قدرتهای سنتی اقتصاد جهانی بربایند، امروز با بحران‌ رشد اقتصادی روبرو شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ تریبون، اقتصادهای نوظهور در سال 2013 و 2014 متعاقب سیاست‌های پولی آمریکا شاهد کاهش ورود جریان سرمایه به کشورشان خواهند بود. طبق تحقیق منتشر شده از سوی موسسۀ بین‌المللی امور مالی، سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا تأثیر مهم و مستقیمی بر حجم سرمایه‌گذاری‌ها در اقتصادهای نوظهور داشته است. در این گزارش آمده است که جریان خالص سرمایه‌های خصوصی که به سمت کشورهای بریکس می‌روند در سال 2013 با کاهش 36 میلیارد دلاری به 1.145 میلیارد دلار خواهد رسید. این کاهش در ریتم سالانه تا سال 2014 ادامه خواهد داشت.
نگرانی‌های زیادی پیرامون توقف حمایت‌های بانک مرکزی آمریکا از بازارهای مالی این کشور وجود دارد. هانگ تران، مدیر اجرایی موسسۀ بین‌المللی امور مالی در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرمایه‌گذاران به شدت نگران توقف حمایت‌های بانک مرکزی آمریکا از بازارهای مالی این کشور و تأثیرات آن هستند. از سویی روند رو به افزایش نرخ بهره در بانک‌های جهان از دیگر چالش‌هایی است که رهبران این کشورها را نگران کرده است. کاهش شاخص بورس در این کشورها متأثر از احتیاط سرمایه‌گذاران در سرمایه‌گذاری در این کشورها به خوبی بیانگر این واقعیت است؛ به گونه‌ای که از 22 ماه می تا کنون به میزان 15% کاهش یافته و در مقایسه با کشورهای ثروتمند از ابتدای سال جاری روند نزولی داشته‌ است.
با این حال این چالش و تبعات منفی آن برای همۀ کشورها یکسان نیست. برای اقتصادهایی که تا اندازۀ زیادی به سرمایه‌های خارجی وابسته‌اند، این مسئله تبعات منفی بیشتری دارد. اما برای کشورهای صادرکننده کالا و سرمایه این وضعیت بهتر بوده است؛ همانند صادرکنندگان و تولیدکنندگان نفت همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی و روسیه و یا کشورهای صادرکنندۀ کالا از جمله چین که بانک مرکزی آن به تازگی نرخ بین بانکی را برای سرمایه گذاران ضعیف کاهش داده است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لوموند، این در حالیست که برخی از اقتصادها نوظهور متأثر از کاهش رشد اقتصادی و یا بروز بحران‌های اجتماعی متأثر از نارضایتی اقتصادی خسارات قابل توجهی را متحمل شده‌اند.
کشورهای عضو بریکس که انتظار می‌رفت در هنگامۀ بحران اقتصادی برای قدرتهای سنتی جهان، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشند، کاهش نگران‌کنندۀ رشد اقتصادی را تجربه می‌کنند. رشد اقتصادی چین از 10% به 7 تا 8% کاهش یافته است. رشد اقتصادی هند که پیشتر رقم بیش از 7% را نشان می‌داد امروز به 4% رسیده و روسیه نیز از رشد 8% به 4% رسیده است.
برخی کارشناسان کاهش واردات کشورهای ثروتمند را یکی از دلایل کاهش رشد اقتصادی این کشورها می‌دانند. به گونه‌ای که کاهش 0.2 درصدی صادرات چین، تولید ناخالص داخلی این کشور را 2 امتیاز کاهش داده است. با این حال هر یک از این کشورها دلایل خود را دارند: برزیل، هند، اندونزی از کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش راهسازی، راه آهن، بنادر و انرژی برق رنج می‌برند در حالیکه روسیه، آفریقای جنوبی و آرژانتین متأثر از سیاست‌های نادرست سرمایه‌گذاری، داخلی و خارجی، دچار مشکلاتی شده‌اند.
اطلاعات موجود در اینفوگرافیک ذیل، روند بحران رشد در اقتصادهای نوظهور را به تصویر کشیده است:

اینفوگرافیک بریکس

3152

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =