بهار نوشت:

سردرگمی در تحصیل. این حال و اوضاع این روزهای دانش‌آموزان ایرانی است که به شکل «آسیاب به نوبت» هر سال گریبان یکی از پایه‌ها و مقاطع را می‌گیرد. تغییرات در نظام آموزش‌وپرورش از روز سه‌شنبه بیست‌و‌دوم آذر 1390 و با رونمایی از «سند تحول بنیادین» نظام آموزش‌وپرورش در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما، با حضور محمود احمدی‌نژاد و وزیر آموزش‌وپرورش، حمیدرضا حاجی‌بابایی که وزارتخانه تحت تصدی‌اش را وزارتخانه مادر در امر تعلیم و تربیت و بزرگ‌ترین دستگاه آموزشی کشور می‌داند، آغاز شد. اتفاقی که «خیلی»ها را که این «خیلی» اعم از معلمان، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها بود را حیران کرد. حیرت از این نظر بود که آنان به واقع نمی‌دانستند که می‌خواهد چه اتفاقی در عرصه آموزش‌وپرورش بیفتد.
«مهدی بهلولی»، کنش‌گر صنفی فرهنگیان، در این زمینه گفت: «تجربه این تغییرات از سال گذشته اتفاق افتاد که شتابزدگی در آن مشهود بود. این نابسامانی تا اندازه‌ای بود که حتی کتاب ریاضی سال ششم ابتدایی در حد و اندازه‌های این سن نبود. در واقع سرفصل‌ها متعلق به سال اول راهنمایی بود و در نتیجه در توان بسیاری از معلمان نبود تا آن‌ها را تدریس کنند. این ایراد حتی در کلاس‌های ضمن خدمت هم وجود داشت.» بهلولی در ادامه با این‌که ما از همان ابتدا می‌دانستیم که کار سختی پیش‌روی معلمان است، گفت: «کار و فناوری کتابی بود که کارهای کامپیوتری، کشاورزی و موارد دیگری را دربرداشت که همان کتاب حرفه‌و‌فن سابق بود و به حتم نیاز به سایت و کارگاه داشت. این قضیه، در صورتی بود که خیلی از مدارس پنج کلاسه، حتی گنجایش ایجاد کلاس ششم را هم نداشتند چه برسد به کارگاه و سایت. البته چون بیشتر نویسندگان کتاب‌های درسی، استاد دانشگاه هستند، چندان اطلاعی از چگونگی تالیف صحیح کتاب‌های درسی ندارند. همین اتفاق سبب می‌شود تا این کتاب‌ها هیچ‌گاه از سوی معلمان تدریس نشود و آن‌ها، در مقابل، کتاب‌ها را به کناری گذارند و به جزوه‌گویی مشغول شوند.» اما این فعال عرصه آموزش‌وپرورش در پایان به جمله‌ای کلیدی اشاره کرد که بسیار مهم بود: «معلمان در این تغییرات هیچ نقشی ندارند و حتی نظرشان نیز پرسیده نمی‌شود. آنان عملا از این اتفاقات برکنار هستند.»

اما سند تحول بنیادین چیست که این‌قدر محل تبادل نظرات شده است؟
براساس آنچه در این سند که «سند ملی آموزش» نیز نام گرفته، قرار است تا پایان سال تحصیلی 98-97 تمامی کتب درسی تغییر کند. بخشی از این تغییرات از سال تحصیلی 91-90 و از پایه اول ابتدایی آغاز شده در سال گذشته تحصیلی نیز با تغییر کتب درسی پایه دوم و استقرار پایه ششم ابتدایی این روند ادامه پیدا کرده است و سال آینده تحصیلی با تغییر کتب پایه سوم دبستان و اول راهنمایی ادامه خواهد یافت. اقدامات بحث‌برانگیز دیگری چون اجرای طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان سوم دبستان (سباح)، طرح طناورز یا آموزش طناب‌زنی به دانش‌آموزان چهارم دبستان، طرح آموزش ژیمناستیک به دانش‌آموزان دوم دبستان، طرح آموزش دومیدانی به دانش‌آموزان ورودی به پایه ششم دبستان از امسال از اقدامات مهم وزارت آموزش‌وپرورش در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت است. کامل‌تر آن‌که قرار شده است تا نظام آموزش‌وپرورش به آنچه در سال 1345 عمل می‌شد، بازگردد که همان نظام 6-3-3 است. اما به نظر می‌رسد این تغییرات بیشتر بازی با عناوین است.

حمیدرضا افضلی یکی از معلمان مدارس غیرانتفاعی است که  گفت: «نمی‌دانیم دوم راهنمایی را هفتم دبستان بنامیم یا اول متوسطه یک. این عنوان‌هایی که انتخاب نمی‌کنند واقعا محل اعجاب است برای ما که از نزدیک با این سیستم سر و کار داریم، زیرا تصور می‌کنم این آقایان هیچ برخورد نزدیکی با کار ندارند. البته اگر بخواهیم با توجه به تفکر انتزاعی به این قضیه نگاه کنیم، در قدیم همه معتقد بودند که تفکر انتزاعی در 13‌سالگی اتفاق می‌افتد، اما دکتر حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش، بر این اعتقاد است که کودک در سنین 10-9 سالگی به لحاظ عقلی و روانی به این جایگاه می‌رسد. اما به ‌هرروی کلیات کار، شتابزده بود، یعنی برنامه براین اساس بود که ابتدا این طرح در یک استان، به شکل آزمایشی اجرا شود و‌ آن استان شکل شاخص و مبنا به خود بگیرد. هرچند آموزش ضمن خدمت هم کمکی به کار نکرد، زیرا این آموزش‌ها تنها برای معلمان رسمی و دولتی اجباری است و برای غیرانتفاعی‌ها، خیر. در نتیجه بسیاری از آموزگاران در مدارس با مشکل مواجه و مجبور شدند به آنانی که این سرفصل‌ها را می‌دانند رو بیندازند و بخواهند با ساعتی 50-40هزار تومان همان دروس را در مدارسشان تدریس کنند. وقتی شما خمیری را سال‌ها به شکلی خاص ورز داده‌اید، نمی‌توانید شکل آن را یک‌شبه تغییر دهید.

به نظر می‌رسد این طرح سند تحول بنیادین بیشتر یک کل‌کل سیاسی بوده باشد.» کتاب ریاضی ششم دبستان، برای مثال، در نخستین سال انتشار آن، مباحثی را در‌برداشت که متناسب با سن 10‌سالگی نبود. فصل اول (کسر متعارفی)، فصل دوم (عددهای اعشاری)، فصل سوم (اندازه‌گیری طول و زاویه)، فصل چهارم (عددهای تقریبی)، فصل پنجم (تناسب و‌ درصد)، فصل ششم (آمار و احتمال)، فصل هفتم (مقایسه و اندازه‌گیری سطح) و فصل هشتم (مختصات و عددهای صحیح) فصول کتاب ریاضی ششم دبستان است که نام عناوین، خود به وضوح می‌رساند چه در کتاب آمده است.
در سیستم جدید، ساعات آموزشی دانش‌آموزان ابتدایی 925 ساعت، اول متوسطه یک 1110 ساعت، متوسطه نظری 1295 و متوسطه فنی‌و‌حرفه‌ای 1480 ساعت است. همچنین برنامه هفتگی دانش‌آموزان ابتدایی 25 ساعت، اول متوسطه 30 ساعت، دبیرستان 35 ساعت و فنی‌و‌حرفه‌ای 40 ساعت است که ساعت هر کلاس آموزشی برای دانش‌آموزان اول تا سوم ابتدایی 45 دقیقه و برای دانش‌آموزن چهارم به بعد 50 دقیقه است.
اما نکته قابل تامل آن است که باید دید در دولت جدید که تا چندی دیگر زمام امور را در دست می‌گیرد، همین روند را ادامه خواهد داد یا خیر، زیرا ممکن است وزیر جدید از اساس با این سیستم مخالف باشد و بخواهد همه‌چیز را عوض کند. این نگرانی درباره بچه‌ها هم وجود دارد که آن‌ها اذیت خواهند شد وقتی ببینند کلاس‌های قبل و بعدشان هیچ سنخیتی با آن‌ها ندارد و آن‌ها پا در هوا مانده‌اند و معلق.» باید شاهد بود در دولت جدید که تا 33 روز دیگر امور را به دست می‌گیرد، رییس‌جمهوری منتخب مردم، وزارتخانه آموزش‌وپرورش خود را به چه کسی می‌خواهد بسپارد و آیا او با سیستم 6-3-3 موافق خواهد بود و آن را نگه خواهد داشت یا باز هم شاهد تغییرات تازه‌ای در نظام آموزش‌وپرورش خواهیم بود.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    52 0
    لطفا هیچ کس نگران نباشد چون کار کارشناسی صورت گرفته است. البته برای اینکه چه جوری همه رو سرکار بگذارند!!!! اگر نتیجه ای غیر از سردرگمی داشت جای تعجب بود. مگر بقیه تحولات این دولت چه نتیجه ای داشته است؟!!!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    5 15
    به این نکته دقت کنید که کسی که وارد کلاس ششم میشه درواقع اول راهنمایی و مباحث ریاضی این کتاب در همین راستا است. به عنوان یه معلم ریاضی من خودم از مخالفان این کتا ب بودم ولی از زمانیی که تدریس کردم به جرات می تونم بگم توانایی ریاضی یه کلاس ششمی به کمک این کتاب بسیار بالاتر از بجه هایی که ریاضی اول راهنمایی روخوندن
    • بی نام IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      20 0
      ولی سالی که گذشت کتاب ریاضی ششم سرشار از اشکال بود،بعضی مباحث پیچیده تر از اونی بود که یک دانش اموز کلاس ششمی بتونی بفهمه،بعضا معلم ها هم دچار مشکل می شدند
    • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      5 0
      بله نگفتم بدون اشکاله .در مورد متاسفانه باید بگم دانش ریاضی خیلیهاشون در ابتدایی به خصوص مدارس دولتی محدود ه وتوانایی انتقال این مباحث براشون دشواره
    • بی نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      9 0
      شما معلم تخصص ریاضی هستی ولی برای معلم ابتدایی انتقال این مطالب سنگینه وبرای بچه های مدارس عادی فهم مطالب مصیبته. شما خودت رو نگاه نکن تو مدارس خوب درس میدی
  • ف IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    14 1
    واقعا باعث تاسف هست. خیلی از مدارس روستایی دو یا چند پایه هستن معلم بدبخت چطوری برسه این حجم از کتاب رو تعلیم بده ؟ وزیر چرا انقد آرمانی فکر میکنن ؟!
  • ثابت قدم A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    10 0
    خبر انلاین عزیز دانش اموز کلاس ششم 12 ساله است نه 10 ساله به کنش گر مسائل صنفی فرهنگیتون بفرمائید تا اصلاح کنند.
  • مهربان توسی A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    2 9
    تغییرات کتب نظام اموزشی رتبه بندی معلما و .... نیاز امروز این وزارت خانه بود و من معلم از وزیر محترم ممنونم البته کاش پارلمان معلمان هم داشتیم
    • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      2 0
      تغییرات کم کم خوبه نه یه شبه و با سردرگمی معلمان و به هم ریختن ساختار راهنمایی و اواره شدن معلمان راهنمایی
  • منوچهر EU ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    5 2
    کارها واقعا کارشناسی میشود ولی کارشناسها کارشناس نیستند که اوضاع قمر در عقرب میشود !
  • بی نام A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    7 2
    این سیستم آموزشی برای کشورهایی خوب است که قانونمدار هستند نه برای ما که مسئولین شب یه خواب میبینند و فرداش میخواهند اجرا شود در ضمن این سیستم بزرگترین ضربه را به دانش آموزان مناطق محروم میزند که امکاناتی ندارند و بیشتر معلمان آنها نیز از نهضت سوادآموزی راه به دبستان پیدا کرده اند(حاجی بابایی غیر از این کارش کاهی دیگری انجام داده است که خلاف قانون بوده است وپیش درگاه الهی باید جوابگو باشد )خبرآنلاین لطف کن این نظر را نمایش بده
  • سعید IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    16 0
    مشکل نظام آموزشی ما به تقسیم بندی مقاطش نیست. بلکه ناکارآمدی و بدردنخور بودن اطلاعات و دروسه. کلی درس بی ربط و بلااستفاده به دانش آموز یاد میدن ولی فرد بعد از گرفتن دیپلم نه بلده یه نامه ساده اداری یا مقاله علمی بنویسه. نه درست حسابی انگلیسی به بچه یاد میدن! نه از حقوق اجتماعی و مسائل حقوقیش اطلاعی داره. نه واقعا مسائل و احکام دینیشو یاد میگیره. نه از نظر بهداشتی و روانشناختی آموزش دیده ( این مورد بسیار خطرناکه و باعث شیوع بیماری های مقاربتی تو جامعه شده. گرچه ظاهرا مسئولین بدشون نمیاد به هر بهانه ای جمعیت زیاد بشه!!) در نهایت دو تا کار فنی مناسب هم بلد نیست! تنها آموزش کاربردی این ۱۲ سال باز کردن در شیشه مربا زیر آب گرمه!!
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    5 0
    در مورد درس زبان کتاب ها گرامر محور شده و ازمون ها از گرامر بچه ها سوال میکنند و سیستم اموزش و پرورش هم این گونه از معلم میخواهد پس راهی به جز اموزش سطحی گرامر ندارد . و این میشود نتیجه اش که بچه بعد از هفت سال درس خوندن زبان بلد نیست و همچنین در دبیرستان وقتی در هفته به زور یه زنگ زبان دارند و بچه ها بیشتر وقتشان را روی دروس دیگر میگذارند انتظار میرود که بچه بتواند به خوبی انگلیسی صحبت کند؟در کشور های جهان دومی و سومی که دانش اموزان زبان یاد میگیرند دو یا سه جلسه در هفته کلاس انگلیسی دارند و کتاب هایشان هم استاندارد است