وقتی مغولان کتابها را به دجله ریختند...

مغولان آثار زیادی از میراث مسلمانان را به دجله ریختند و ضربه ای کاری بر تمدن اسلامی وارد آوردند.

مدتی قبل در جایی نوشتم که نسخه ای از کتاب سنن ابن ماجه که در سال 562 هجری کتابت شده است، اکنون در کتابخانه با عظمت و مهم مرعشی در قم نگهداری می‌شود.
آنچه در این نسخه محل توجه است یادداشت ها و حواشی مهمی است که بر ارزش این نسخه افزوده است.
در این میان، از همه جالب تر جمله ای است که کسی در حاشیه صفحه ای از آن نوشته و گفته است که کتاب را بعد از آن که مغولان ـ یا به گفته وی تاتارها ـ بغداد را گرفتند و کتابها را به دجله ریختند، از آب گرفته و در واقع آن را نجات داده است.
گشودن بغداد توسط مغولان در سال 656 یعنی 104 سال پس از تألیف این کتاب بوده است.
نجات دهنده این کتاب، خود را احمد بن محمد بن ابی بکر بن ابی الفوارس بن .... نامیده و نام جد چهارم او در این جا خوانده نمی شود.
آن موقع که یادداشت مزبور را نوشتم، تصویر خوبی از صفحه مزبور در اختیار نداشتم اما اکنون به یمن همراهی دوست عزیز جناب آقای علی اکبر صفری بدست آوردم که آن را تقدیم می کنم.
خدای عالم است که چه مقدار کتاب از میراث اسلامی وایرانی در این حمله نابود شد و این نشانی است مستند و دقیق از ریختن کتابها در دجله. در واقع این عبارت سند بسیار بسیار مهم تاریخی از خساراتی است که مغولان به فرهنگ اسلامی زدند.

عبارت این است:
لقد انتشلت هذا الکتاب من نهر دجلة بعد ان رماه التتر و ذلک سنه 656 هـ و انا الفقیر الیه تعالی محمد بن احمد بن ابی بکر بن ابی الفوارس بن....
«انتشلت» از ماده «نشل» به معنی نزع و گرفتن است. نویسنده گوید: من این کتاب را از نهر دجله گرفتم، و این زمانی بود که تاتارها آن را پرتاب کرده بودند و این در سال 656 بود و من فقیر الی الله محمد بن احمد بن ابی بکر بن ابی الفوارس بن ... هستم.

جعفریان

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301937

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    59 9
    آقای جعفریان یک تیتر هم می زدید وقتی مسلمانان کتاب و کتاب خانه ها را به آتش می کشیدند و میراث تمدن ابران را می سوزاندند.
    • محمد mm IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      9 24
      درباره این قضیه بهتره به کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام شهید مطهری رجوع کنی
  • بی نام A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    آقای جعفریان آیا درسته که مسلمانها خودشون در زمان فتح ایران بخش زیادی از میراث گذشته ایران رو به دجله ریختند؟
    • بی نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      4 45
      میراث گذشته ایران!!! توهم
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    40 9
    در زمان حمله مغول به قلعه الموت با آتش زدن کتب اسلامیتلی از خاکستر درست کردن وبا چرم جلد کتابها برای سربازان کفش ساختند که البته یک عامل این جنایتها خود مسلمانان مانند ملکشاه جوینی بودند
    • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      20 3
      حرفت درسته. اما اسم جوینی ملکشاه نیست عطامَلِک جوینی است. البته به گفته خودش در بخش اسماعیلیان کتاب جهانگشا، چند جلدی هم نجات داده.
  • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    9 5
    لعنت بر مغولان خونخوار
  • ایران دوست IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    12 5
    حالا مغولان از بی عقلی وبی دینی ونفهمی این کاررا کردند اما مسلمانان چراباکتابخانه های ایران ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محسن جعفري مذهب IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    5 1
    بدون آنكه قصد دفاع از مغولان و خرابكاريهايشان را داشته باشم (حاشا و كلا) ميپرسم: جناب جعفريان چگونه از عبارت: "بعد ان رماه التتر " فهميدند كه: "مغولان کتابها را به دجله ریختند ..." آيا داستانهاي كتابسوزي و كتابستيزي در تاريخ از همين تك روايتها ساخته نميشود. ميگويم تا نوشته دكتر جعفريان مستند داستانهاي بعدي قرار نگيرد تا قراين بيشتري بدست آيد.
  • چنگیز خان A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    3 4
    اگر مغولها این خزعبلات را به آب نمیریختند رنسانس علمی دوره ایلخانی را نمی توانستند شکل بدهند.
  • صدیق پامیر A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    1 2
    البته می دانیم که درباره مغولان مبالغه فراوان شده وسرنگونی خلافت به اصطلاح اسلامی وبرقراری روابط یکسان وبرابر با مردم شیعه و سنی و استفاده از شایستگان فِرق مختلف اسلامی و... در این گزارشهای متعصبانه دخیل بوده است وجالب اینکه استاد جعفریان نیز از این بلیه مصئون نمانده است وجمله مفرد که هم فاعل و مفعول را قاعدتا مفرد نشان می دهد به جمع تفسیر نموده یک جریان معنی می نماید.قضیه واحده را عمومیت می بخشد!؟