علی​رغم آنکه رییس جمهور منتخب از تشکیل دولتی فراجناحی و اعتدالی سخن می​گوید اما برخی اصولگرایان نگران سهم​خواهی اصلاح‌طلبان از دولت یازدهم هستند.

فاطمه استیری: «سهم‌خواهی» به کلید واژه رایج این روزهای بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تبدیل شده است. در یک سوی ماجرا اصولگرایان هستند که در قالب هشدار، تذکر، نصیحت و ... از خطر سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از دولت یازدهم سخن می‌گویند در دیگر سو اصلاح‌طلبان هستند که هرچند ضمنی و آشکارا بر نقش خود در پیروزی حسن روحانی تاکید می کنند اما خود را سهم خواه کابینه یازدهم نمی دانند.
ورای سخنان شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی اما این رییس جمهور منتخب است که در چند اظهارنظر رسمی خود بعد از انتخابات 24 خرداد بارها بر تشکیل کابینه‌ای فراجناحی متشکل از نیروهای اعتدال‌گرا تاکید کرده است و خود را رییس جمهور منتخب کل ملت دانسته است.
در جدول زیر به برخی اظهارات مطرح شده از سوی چهره‌های وابسته به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در این خصوص اشاره شده است؛

اسامی

وابستگی سیاسی و حزبی

اظهارات

انصاری، مجید

عضو مجمع روحانیون مبارز/اصلاح طلب

 کسی به دنبال سهم‌خواهی از آقای روحانی نیست اما فضای عمومی می‌خواهد به گفتمان تحول‌خواهی بر پایه عقل‌گرایی و تعامل سازنده، احترام به نخبگان، شایسته‌سالاری و گفتمان اصلاح‌طلبی پیگیری شود و این یک مطالبه جدی است.

تابش، محمدرضا

نماینده اردکان در مجلس/اصلاح‌طلب

 اصلاح طلبان در هیچ وعده‌ای از دولت یازدهم سهم خواهی نکرده‌اند و بر همین منوال تا آخر پیش خواهند رفت.

اصلاح‌طلبان در هیچ رده‌ای به دنبال سهم‌خواهی نیستند و عزت نفس و مناعت طبع آنها بالاتر از این است که خود را عرضه کنند ولی در هر رده‌ای که آقای رئیس جمهور نیاز به کمک داشته باشد دوستان ما آماده همکاری هستند.

جلالی، کاظم

رییس فراکسیون رهروان ولایت/ اصولگرا

شرایط کشور هم اکنون به گونه‌ای است که باید از تمام ظرفیت‎ها برای حل مشکلات استفاده کرد، از طرف دیگر سهم خواهی در کابینه دولت کار درستی نیست، چون دولت شرکت سهامی نیست که هر کسی به دنبال سهم خودش باشد.

حبیبی محمدنبی
دبیرکل حزب موتلفه اسلامی/ اصولگرا
ما در ملاقاتی که با آقای روحانی داشتیم اعلام کردیم که بنای ما بر همکاری و پشتیبانی از دولت است و ایشان نیز از اعلام آمادگی ما اظهار خرسندی کردند. اگر از ما - چه در مورد افراد و چه برنامه‌ها - همکاری خواسته شود دریغ نمی‌کنیم و به قولمان وفاداریم. حزب موتلفه اسلامی چه در رابطه با کابینه دولت حسن روحانی و چه کابینه‌های قبلی به هیچ وجه قصد سهم‌خواهی نداشته و نخواهد داشت اما اعلام آمادگی خود را در جهت همکاری با دولت آینده اعلام می‌کند.

روانبخش، قاسم

عضو جبهه پایداری/اصولگرا

همانطور که آقای روحانی در تبیلغات انتخاباتی خود بر پختگی و توانمندی مسئولان دولتی تأکید داشت و یکی از اتهامات دولت فعلی را استفاده از نیروهای ناپخته می‌دانست، لذا باید از افرادی کارآزموده و با تجربه استفاده کند. چراکه دولت شرکت سهامی عام نیست که بخواهیم برای بدست آوردن دل برخی از احزاب گروه‌ها به هر کدام سهم وزیر بدهیم و بخش اقتصاد را نیز در اختیار کارگزاران بگذاریم.

رهبر، فاطمه

عضو حزب موتلفه اسلامی/اصولگرا

گفتمانی که آقای روحانی در شعارهای قبل و بعد از انتخابات مطرح کرده، همواره مبتنی بر اعتدال‌گرایی بوده و خود رئیس‌جمهور منتخب  عنوان کرده است که وام‌دار هیچ حزب و گروهی نیست.

زیباکلام، صادق

استاد علوم سیاسی/ اصلاح‌طلب

اصلاح‌طلبان حق زیادی به گردن روحانی دارند و اگر حمایت خاتمی و انصراف عارف نبود، روحانی نمی‌توانست حدود 19 میلیون رای بیاورد، با این وجود اصلاح‌طلبان برای حضور در دولت یازدهم هیچ‌گونه توقع و انتظاری از روحانی ندارند.

اقدامات اصلاح‌طلبان در دوره انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با هدف پیشبرد دموکراسی، پایان دادن به مدیریت ناموفق اصولگرایان و نجات کشور از بحران بود و اگر امروز صحبت از سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان می‌شود، باید بگویم که این امر، القائات اصولگرایان است.

سالک، احمد

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز/اصولگرا

اصلاح طلبان دولت یازدهم را رها نخواهند کرد، چون در واقع فرصتی است که به نظر خودشان باید از آن استفاده کنند.

جامعه روحانیت مبارز از روحانی سهم‌خواهی نمی‌کند، و قوی‌تر از گذشته از مواضع روحانی حمایت می‌کند.

سجادی، کمال

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری/ اصولگرا

دولت یازدهم دولتی فراجناحی خواهد بود براین اساس احزاب و تشکل‌های سیاسی نباید از دولت سهم‌خواهی کنند. اعضای کابینه باید براساس شایسته‌سالاری، تجربه، تخصص و پایبندی آنها به قانون تعیین شود. برای تشکیل کابینه فراجناحی نباید وابستگی حزبی را مد نظر قرار داد.

سلیمی نمین، عباس

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران/اصولگرا

{در پاسخ به سوالی مبنی براینکه هدف جریان اصلاحات از مصادره حجت‌الاسلام روحانی سهم‌خواهی از کابینه است؟}: اینکه افرادی در آستانه شکل‌گیری دولت جدید سعی کنند حرف بزنند که ناشی از سهم‌خواهی باشد مبنای درستی ندارد و هدف‌شان این است که بتوانند خود را به کانون قدرت و تصمیم‌سازی نزدیک کنند، هرچند برخی از اصولگرایان هم در این مسیر حرکت می‌کنند.

عارف، محمدرضا

معاون اول دولت /اصلاح طلب

باید دست دولت در انتخاب اعضای کابینه اش باز باشد، اگر رئیس دولت احساس کند، نیرویی به او تحمیل می شود باعث ایجاد فتنه و دعوا می شود. باید به رئیس جمهور پیشنهاد کرد اما نباید فردی را به وی تحمیل کرد چراکه حس سهم خواهی به وی القا می شود.

عبدی، عباس

عضو جبهه مشارکت/اصلاح‌طلب

اصلاح طلبان قرارداد ننوشته‌اند که ما از شما حمایت می‌کنیم که اگر پیروز شدی باید این کارها را برای ما انجام دهی. اگر صد درصد رای آقای روحانی منبعث از حمایت من نوعی باشد، حق ندارم از ایشان مطالبه‌یی فراتر ازقول‌های داده شده او داشته باشم. هیچ گروهی حق سهم خواهی از روحانی را ندارد.

علم الهدی، احمد

عضو جامعه روحانیت مبارز /اصولگر

برخی از روحانی با عنوان یک اصلاح‌طلب یاد می‌کنند اما باید بدانیم روحانی پیش از آنکه جریانی با عنوان اصلاح‌طلب و اصلاحات ایجاد شود، عضو جامعه روحانیت مبارز بوده است. حال باید ببینیم که چنین فردی در بلوک اصلاح‌طلبان جای می‌گیرد یا در بلوک اصولگرایان؟ اینکه یک جریان سیاسی بخواهد روحانی و انتخابات را مصادره کند برای مردم فهیم ما قابل توجیه نیست.

کرباسچی، غلامحسین

دبیرکل ‌کارگزارن/ اصلاح‌طلب

اعضای حزب کارگزاران در خدمت آقای روحانی بوده و هستند و اینکه در آینده جایگاه آن چگونه خواهد بود بستگی به انتخاب آقای روحانی دارد. کارگزاران خود را محق‌تر از دیگران نمی‌داند و دنبال سهم خواهی  نیست و هرجا که لازم باشد به آقای روحانی کمک می‌کند.

موسوی لاری، عبدالواحد

عضو مجمع روحانیون مبارز /اصلاح طلب

به دنبال سهم خواهی از دولت روحانی نیستیم، شورای مشاوران آقای خاتمی به هیچ‌وجه دنبال سهم‌خواهی از دولت نیست. قصد شورای مشاوران آقای خاتمی کمک به دولت است و بیش از آنکه سهم حضور در مناسبات قدرت را دنبال کند، پیگیر مطالبات مردم و آرمان‌هایی است که در طول این مدت مطرح شده و تبدیل شده به گفتمانی که کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی به عنوان تابلوی خود تحقق آن را دنبال می‌کردند.

هاشمی، یاسر

عضو حزب اعتدال توسعه /اصلاح طلب

انتشار لیست‌های عجیب و غریب گمانه‌زنی رسانه‌هایی است که به اعتقاد من هدف‌شان آشتی ملی نیست. کسانی که این شایعات را مطرح می‌کنند می‌خواهند طوری وانمود کنند که دایره انتخاب آقای روحانی بسیار محدود است. باید بگویم به خاطر مردم اجازه سهم‌خواهی در دولت تدبیر و امید نداریم.

*اسامی افراد در این جدول بر اساس حروف الفبا مرتب شده است.

/29220

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    ولی همه کسانی که به روحانی رای دادند به اصلاحات رای دادند. امیدواریم روحانی قبل از انتخابات رو که از طرف تلویزیون و اصولگرایان جاسوس خطاب میشد رو فراموش نکند
    • بی نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      اصلا اين طور نيست. خودت هم ميدوني كه اگر آقاي روحاني كه عضو جامعه روحانيت مبارز بودن اعتدال گرا نبود، اونوقت اصلاح طلبان به جاي برگزاري مراسم هاي تقدير از اين و اون، احتمالا مراسمهاي عزا به پا ميكردن.
  • باب اتش IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    فریب کار تر از اصولگرا ها اصلا تو مملکت وجود نداره
    • آرمان IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      13 78
      گهي زين به پشت و گهي پشت به زين!
  • روح الله IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    با اینکه اصلاح طلب دو آتیشه هستم ولی اصولگرایان لایق کم نیست.مثل آقای مطهری.توکلی.ولایتی بزرگوار و...(خواهشا یا رای نده یا اگه میدی از رو تعصب نباشه)
    • سعید IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      78 4
      اصلاح طلب دو آتیشه ، همین آقای مطهری که شما نام بردی و اصرار داره وزیر فرهنگ بشه ، فقط برای نشان دادن اتفاقی یک خانم از تلویزیون در زمان بازی چه غوغایی که نکرد!!! (خواهشا یا چیزی ننویس یا اگر مینویسی بافکر باشه)
    • روح الله IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      51 8
      به اشتباه خودم پی بردم توکلی لایق نیست.منفیا به خاطر توکلی افراطیه...حق دارین
    • نازنین A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      17 1
      آقای روح الله-تو اصولگراها فقط ولایتی-بقیه افراطیییییین شدییییییییییییییید
  • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    109 3
    آدم میمونه چی بگه این اصولگراها ول کن ماجرا نیستند به فرض هم که اصلاح طلبها دنبال سهم خواهی باشن حقشونه چون زمانی که اکثر اصولگراها حتی جامعه روحانیت مبارز پشت ایشون رو خالی کرده بودن این اصلاح طلبا بودن که از ایشون حمایت کردن تا جایی که نماینده اصلی شون یعنی آقای عارف به نفع جناب روحانی کنار رفت در ضمن نیروهای قوی و مدبر و مدیران توانمند زیادی توی این جریان وجود داره که انتخاب این افراد عین شایسته سالاری پس خواهشن آقایان اصولگرا بس کنید
  • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    111 6
    به کسی ربطی نداره ایشون کی انتخاب میکنه برا احمدی نژادهم اینقدر پیگیر بودین
  • ناشناس A1 ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    15 30
    سفره را پهن میکنیم و همه باهم میخوریم چرا دعوا؟؟؟,,, یه اندازه کافی برای ما همه هست,,خودمان را عشق است,, انها (دیگران) هم خودشان میدانند
  • شهروند A1 ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    93 6
    آیا ملت فراموش خواهد کرد؟ آیا هاشمی واصلاح طلبان من جمله خاتمی از شخص آقای روحانی در قبال جریان مقابل ،حمایت نکردند؟
  • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    53 6
    شما چکاره هستی که برای رییس جمهور تعیین تکلیف میکنی
  • ارشيا IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    9 96
    با اين كه آقاي روحاني گفته اند كه دولت يازدهم فراجناحي است ولي بسياري از اصلاح طلبان خودشون را چسبودن به روحاني و ول كن نيستند و بنابراين به احتمال قوي دولت آينده متشكل از اطلاح طلبان خواهد بود.
  • بی نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    ظاهرا اصلاح طلبان دست بردار نيستند و فكر كنم آخرش آقاي روحاني بايد كليد رو بده دستشون و خودش بره كنار!
  • بی نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    33 3
    من يكى كه خوشحال مى شوم از برخى كانديداى رياست جمهورى استفاده شود ازجمله اقايان عارف و ولايتى
  • بی نام A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    39 5
    اصولگرایان شایستگی شون رو به اندازه کافی تو این 8 سال ثابت کردند!!! پس اگر قرار بر شایسته سالاری باشه، ....
  • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    9 4
    اینهایی که این سرکار خانم نامبردند شخصیت سیاسی نیستند و چهره های تاثیر گذار نیستند که بصورت جدول در آورده اند
  • علی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    20 2
    کسی انتخاب کن حداقل روشن فکر باشن.شجاع باشن.متخصص باشن.میهن پرست باشن نه حکومت پرست . به مردم و خاک ایران وفادار باشن نه اشخاص.
  • بی نام IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    25 5
    آقای روحانی قصد و نیت و عملشون در معرفی اعضای کابینه فراجناحی و معتدل هست منتــها مجلس به اصلاح طلبان رای اعتماد نمیدهند و در نهایت مجبورش میکنن به داشتن کابینه ای اصولگرا....
    • آرمان IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      5 18
      خودت داري ميگي آقاي روحاني اعضاي كابينه را فراجناحي و معتدل معرفي ميكنه، اونوقت ميگي مجلس به اصلاح طلبان راي نميده! حالت خوبه؟!!!
    • بی نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      8 2
      آقاي احمدي نژاد هم با راي اعتماد گيري مشكل داشت.
    • بی نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      7 6
      فكر ميكنم منظور كاربر "بي نام" اين هست كه اصلاح طلبان به سمت اعتدال گرايي تغيير موضع دادند تا طرفداراشون بيشتر بشن.
    • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
      4 0
      آرمان میدونی اعضای معتدل معرفی میکنه یعنی چی؟ظاهرا نمیدونی ولی برات میگم تا متوجه بشی:اعضای معتدل شامل اصولگراهای معتدل و اصلاح طلبان است و اینکه مجلس فقط به بخش اصولگراشرای میدن حرف واضحیه نمیدونم چرا حرفم برای شما پیچیده ست!!!
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    6 2
    سهم اصلاح طلبان در کابینه ی اصول گرایان چقدر بود؟! تا قبل از اعلام حمایت اصلاح طلبان از آقای رو حانی سبد رای ایشان چقدر بود؟! درضمن نویسنده خودش داره جواب خودش رو میده!! اااااااااعتتتتتتتتتتتتتتتتتتداااااااال
  • علیرضا A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    11 1
    هی میگه گمانه زنی نکنید جون ..... باز شما ول نمی کنید؟ به چه زبونی باید بگه؟ مدیونید اگه منتشر نکنید
  • قلي A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    0 0
    هنوز درگير مسائل جناحي هستيد بابا محض رضاي خدا از خواب بيدار شيد حال اقتصاد اين مملكت اصلا خوب نيست و اين يعني نزديك شدن به پرتگاه خداكنه اقاي روحاني افرادي رو انتخاب كنه كه تخصص و تجربه داشته و با درد اين مردم و اين مرز و بوم اشنا باشن همين
  • سایه IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
    1 1
    من و خیلیهای دیگه به دو دلیل به روحانی رای دادیم اولیش به خاطر ناکارمدی اصولگریان و دوم به خاطر حمایت اصلاح طلبان از روحانی . اگر این حمایت از شخص دیگه ای هم میشد الان رییس جمهور بود. اصولگرایان انگار خودشون رو زدن به نابینایی و نمی خوان قبول کنن مردم از سیاستهاشون کلافه شدن.