نقد «گذشته» در «هفت» / قطبی زاده: تعصب نزدیک به جهل است / معززی نیا: فضای نقد این فیلم شتابزده بود

فیلم «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی با حضور سعید قطبی‌زاده منتقد مخالف و حسین معززی‌نیا منتقد موافق این فیلم در برنامه «هفت» نفد و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این نشست، حسین معززی‌نیا با بیان این مطلب که من فیلم را بسیار دوست دارم و فکر می‌کنم مقایسه «گذشته» با ساخته‌های پیشین اصغر فرهادی مقایسه درستی نیست، اظهار داشت: «وقتی یک فیلمساز تصمیم گرفته برای مخاطب جهانی در یک کشور دیگر فیلم بسازد، باید فیلم را با همان معیارها سنجید و با در نظر گرفتن این معیارها به نظرم فیلم «گذشته» فیلم بسیار موفقی است

سعید قطبی‌زاده نیز گفت: «برای هیچ منتقدی که سالی یکبار به برنامه هفت دعوت می‌شود خوشایند نیست برای نقد فیلمی در این برنامه شرکت کند که آن را خیلی دوست ندارد. «گذشته» فیلم مهمی است و مهم بودن فیلم لزوما به معنای خوب بودن آن نیست. بهرحال «گذشته» اولین فیلم سینمای ایران است که با معیارهای جهانی ساخته شده، در یک جشنواره مهم درخشیده و اصغر فرهادی افتخار سینمای ایران نیست، بلکه افتخار ملی ماست

او ادامه دادولی فکر می‌کنم این فیلم‌ دچار کاستی‌هایی است. البته من در این نشست به عنوان یک علاقمند فرهادی شرکت کرده‌ام و اگر منظور او از اکران فیلمش در ایران سنجیدن واکنش مردم و مخاطبان است، بهتر است که من نظر واقعی‌ام را نسبت به این فیلم بگویم و اصلا برای همین اینجا هستم

حسین معززی‌نیا نیز در خصوص فضای نقد فیلم «گذشته» از زمان اکران فیلم گفت: «فکر می‌کنم مجموعه فضای نقدی که حول و حوش این فیلم شکل گرفت، شتاب‌زده و عصبی بود. به نظرم بعضی از منتقدان عجله داشتند، پیش از همه فیلم را ببینند و اولین نقدها را روی آن بنویسند. این رفتار با فیلم «گذشته» رفتار درستی نیست، چون «گذشته» یک فیلم معمولی است. در واقع بهتر است بگویم فیلم جنجالی نیست که بخواهیم با چنین حاشیه و جنجالی درباره‌اش فضاسازی کنیم. این نخستین تجربه ما بود که همزمان با جهان به تماشای یک فیلم بنشینیم و این فیلم همزمان در ایران و جهان اکران شود، به خاطر همین منتقدان باید سعه صدر بیشتری نشان می‌دادند

قطبی‌زاده هم در ادامه سخنان سردبیر مجله ۲۴ اظهار داشت: «تعصب به نظر من نسبت خیلی نزدیکی با جهل دارد. اگر فرهادی آدم محترم و دوست‌داشتنی‌ است، این دلیل نمی‌شود که نسبت به او صادقانه موضع نگیریم

این دو منتقد سینمایی پس از این مقدمه وارد بحث اصلی نقد فیلم «گذشته» شدند. قطبی‌زاده گفت: «سابقه طولانی اصغر فرهادی نشان می‌دهد که او یک فیلمنامه نویس کلاسیک است. ولی من فکر می‌کنم فیلم «گذشته» اساسا از نظر فیلمنامه دچار مشکل است. فیلم خسته‌کننده و ملال‌آور است. به خصوص یک ساعت اول آن بسیار خسته‌کننده است و اصلا نیازی نیست که ما شاهد این همه صحنه‌های ملال‌آور باشیم. البته من الان از منظر عامه‌پسندانه دارم به این فیلم نگاه می‌کنم. از منظر تماشاگری که منتظر جذابیت است. اما ریتم فیلم کند است و آن قصه‌ای که روایت می‌شود بضاعت دو ساعت و خرده‌ای زمان را ندارد

معززی‌نیا اما درپاسخ گفت: «من با این حرف موافق نیستم. به اعتقاد من باید فیلم را با مسیر آگاهانه‌ای که فرهادی برای فیلم انتخاب کرده سنجید. این را هم در پرانتز بگویم که متاسفانه نمایش فیلم در سینماهای ایران بسیار با مشکل روبرو بود. علی‌رغم همه حرف‌هایی که درباره تجهیز سالن‌های سینما می‌زنند ولی نمایش فیلم در بهترین سالن‌های سینمای شهر تهران اصلا قابل مقایسه با آنچه که در کن نمایش داده شد، نیست. «گذشته» فیلمی ۱۳۰ دقیقه‌ای است که قرار است آرام‌تر از ساخته‌های قبلی فیلمساز باشد و قهرمان‌گرایی ندارد. شخصیت‌پردازی آرام است و از موسیقی استفاده کمی شده. به خاطر همین شیوه نمایش این فیلم خیلی مهم است. برای دیدن این فیلم باید صدا را خوب بشنویم و تصویرها را بهتر ببینیم. در کن این فضاسازی ساندافکت واقعا روی دیدن فیلم تاثیر می‌گذاشت. ولی در سینمای ما بسیاری از صداها اساسا شنیده نمی‌شود و تصاویر هم چشمگیر نیست

او افزود: « به نظرم فرهادی انتخاب‌های آگاهانه‌ای در این فیلم داشته است. شخصیت‌ها موقعیت‌هار ا مدام به هم پاس می‌دهند تا این که در سکانس انتهایی که از نظر دراماتیک بسیار تاثیرگذار است قصه به نتیجه می‌رسد. یعنی وضعیت نقطه‌گذاری فرهادی که در آن هیچ کدام شخصیت‌ها شخصیت محوری نیستند بسیار هوشمندانه است. چرا که شخصیت‌ها در این فیلم موقعیت‌ها را به هم تحویل می‌دهند تا موقعیت جدیدی بسازند. البته ریتمش به تندی ریتم فیلم «جدایی نادر از سیمین» نیست چون فیلم‌های قبلی فرهادی از ساختار کلاسیک فیلمنامه‌نویسی استفاده کرده است. با این حساب آیا معقول است که فیلم «گذشته» را با ساختار قبلی سنجید؟»

قطبی‌زاده نیز با اشاره به پایان‌بندی فیلم «گذشته» اظهار داشت: «آن پایان‌بندی به لحاظ زیبایی‌شناسی نمی‌تواند پایان منطقی برای فیلم باشد. چون اتفاقات فیلم در یک بستر رئالیسم رخ می‌دهد ولی پایان‌بندی سانتی‌مانتال است و این دو با هم تضاد دارند. این میزان احساسات‌گرایی از فرهادی بعید است و با منطق فیلم نمی‌سازد. چرا که تخصص فرهادی ساختن ملودرام بدون احساسات‌گرایی است ولی «گذشته» این ویژگی را ندارد

معززی‌نیا اما معتقد بود: «ما شاهد داستانی تلخ و بدبینانه هستیم درباره آدم‌هایی که مهاجرند. فیلم با لحن تلخی به گذشته بازمی‌گردد و حال را بیان می‌کند. خود این پایان نشانه سانتی‌مانتال بودن نیست و این نوع موضع‌گیری نسبت به پایان‌بندی‌های احساسی چیزی است که در سینمای ما مد شده است

قطبی‌زاده، منتقد سینما هم گفت: «اصل این قصه بسیار جذاب است. داستان مردی که بعد از چهار سال به زندگی سابقش بازمی‌گردد برای این که همسرش را طلاق دهد. اما این قصه به نظر من زیر این شیوه قصه‌گویی دفن شده است. به نظرم ذهن فرهادی از بس درگیر خلق معما و گره‌افکنی بوده که قصه را نابود کرده است. من هیچ فیلمساز بزرگی را نمی‌شناسم که به اندازه فرهادی در چهار فیلم آخرش به یک مضمون تکراری پرداخته باشد. چهار فیلم آخر فرهادی «چهارشنبه سوری»، «درباره الی ...»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» درباره پنهانکاری است. پرداختن مدام به یک سوژه مستلزم این است که شما واریاسون‌های مختلفی با این ایده مطرح کنید. ولی ما با فیلمسازی سر و کار داریم که یک موضوع را دارد بیش از حد تکرار می‌کند

این منتقد ادامه داد: «در آن سه فیلم قبلی غافلگیری موضوع و بازی‌های درخشان باعث می‌شد فیلم گلیم خود را از آب بیرون بکشد ولی در «گذشته» این اتفاق نیفتاده است. این نوع شیوه قصه‌گویی روح ندارد. فرهادی در این فیلم در مانعی گیر می‌کند که خودش طراحی کرده است و به خاطر همین خودش غیرمنطقی از آن می‌گذرد

 حسین معززی‌نیا گفت: «نکته خیلی اساسی این است که ما برای اولین بار در سینمای ایران با این موقعیت مواجهیم که یک فیلمساز ما بدون قصد مهاجرت دائم، و فقط برای تجربه یک فضای جدید، آن هم با زبانی که به آن تسلط ندارد، فیلمی جهانی با استاندارد بالا بسازد. از این حیث خود این اتفاق، اتفاق بزرگی است

قطبی‌زاده نیز با اشاره به بازی بازیگران آثار فرهادی اظهار داشت: «از ترانه علیدوستی فیلم «شهر زیبا» تا این فییلم ما شاهد یکی از مهم‌ترین جلوه‌های کارگردانی یعنی هدایت درست بازیگر و شناخت روحیه او بوده‌ایم.و اگر بخواهیم روزی راجع به بهترین کارگردانان در زمینه بازی گرفتن صحبت کنیم قطعا فرهادی یکی از آن کارگردانان است

معززی‌نیا در این رابطه افزود: «در آثار فرهادی ما با تعریف دیگری از بازیگری مواجهیم. کاری که شاید بتوان سراغش را در فیلم‌های قدیمی مهرجویی گرفت. او بازیگر را به عنوان یک وجود چند وجهی می‌بیند و آنقدر او را در تمرین‌ها می‌چرخاند تا یکی از وجوه او با یکی از وجوه نقش همخوانی داشته باشد و همین را مبنای کار با بازیگر قرار می‌دهد.»  

۵۷۵۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    53 82
    کاملا با آقای قطبی زاده موافقم..مشکل ما ایرانی ها جوه...جو گیر که بشیم دیگه چشمامونو میبندیم..حالا اگه فیلم افراطی ها رو هم اصغر فرهادی بسازه میگن نه این فیلم بسیار عالی و هنری است!!!....اصغر فرهادی رو بت کردن..فیلم مسخره هم بسازه میگن بهترین فیلمه دنیاس!!...مشکل اصلی این است...گذشته رو نتونستم کامل ببینم و وسط فیلم بلند شدم و واقعا خسته کننده بود!
    • بی نام EU ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      91 22
      شما که (از اونوری) جوگیر نیستی فیلم رو تا آخر میدیدی بعد دربارش نظر میدادی!!!
    • علی A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      20 50
      آقای بی نام ما هیچ تعهدی امضا نکردیم که باید در سینما شکنجه بشیم . 15 دقیقه اول فیلم اگه جذبت نکرد و حرفی برای گفتن نداشت باید بلند بشی و از سینما بری بیرون ، تو کشورهایی که بهشون میگیم توسعه یافته وقت ارزش زیادی داره و مردم بخاطر هیچ اسمی وقتشون و پولشونو دور نمی ریزند.
    • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      33 14
      علی آقا شما تا حالا چند تا فیلم تو عمرت دیدی برادر؟
    • امین IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      17 10
      عزیزان من اصغر فرهادی تقریبا داره به سمت فیلمای کاملا مستقل میره ،که 70درصد بیننده ها این جور فیلما رو نمیپسندن ولی فیلم بین های حرفه ای معمولا فقط از این فیلم ها میبینن اگه شما خسته شده ای یا خوابت برده صد در صد دلیلش اینه که یا اون روز حوصله نداشتیه یا فیلم بین حرفه ای نیستی ،بنده به عنوان کسی که 7-8 ساله سینمای مستقل رو دنبال میکنم از نظرم فیلم فوق العاده بود دقت کارگردان محشر بود ،فیلمنامه هم واقعا قوی بود...بازیگری ها هم که دیگه حرفی برای گفتن نزاشتن....(وودی آلن یکی از بزرگترین و خاص ترین کارگردانان سینما شدیدا از جدایی نادر از سیمین تعریف میکنه،اسپیلبرگه استثنایی از گذشته تمجید میکنه اون وقت دوتا به اصطلااااح منتقد........جای تاسف داره)
    • بی نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      18 11
      در حالی که منتقدین برجسته سینمایی دنیا فیلم را تحسین می کنند در داخل یک عده در حال کوبیدن فیلمند نمی دانم احتمالا منتقدین سینمایی بنام دنیا دانش و درک منتقدین ما را ندارند؟!
  • رضا EU ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    76 16
    من که تحت تاثیر فیلم قرار گرفتم...فوق العاده نبود اما واقعاً قشنگ بود.
  • شاهین A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    34 31
    ایرادهای آقای قطبی زاده موجه نبود.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    59 7
    من همین 3 روز پیش فیلم رو در سینما سعدی شیراز، سانس 10 شب دیدم. سینما هم تقریبا پر بود. داشتم قبل از فیلم به همسرم میگفتم که بیچاره اینهمه جمعیتی که با خانواده و زن و بشه اومدن این فیلم رو ببینن. یقین داشتم که 70 درصد جمعیت، مثل این دوست قبلی، حوصلشون سر میره. ولی اینطور نشد. همه با آرامش فیلم رو که نسبتا طولانی هم بود دیدند و آخر هم تشویق کردند. شخصا هم از فیلم خوشم اومد و از اینکه فیلمسازی صاحب سبک در کشورمون داریم بسیار خوشحال هستم. گرچه هنوز فیلم مورد علاقه من از آقای فرهادی همون شهر زیباست.
    • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      9 3
      شهر زیبا محشره...
  • شيرازي A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    43 7
    نميدونم اين تنگنظري ها واسه چيه ؟!من يكي كه از ديدن فيلم لذت بردم ،با وجود ريتم اهسته فيلم اتفاق هايي كه مي افتاد غير قابل پيش بيني بود ،
  • دخترگیلانی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    11 3
    ببخشید نظر سنجی دیشب چی شد کدوم گزینه رای بیشتری آورد؟
    • رضا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
      1 6
      شهاب حسینی اول هدیه تهرانی دوم ترانه سوم مصفا چهارم
  • رضا IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    12 20
    به نظر منم این فیلم اصغر فرهادی در مقایسه با کارای قبلی ایشان یک قدم به عقب بود. فیلم شدیدا مشکل فیلم نامه داره. تعلیق های فیلم خیلی سطحی اند و اصلا مثل فیلم درباره الی یا جدایی آدم رو درگیر نمیکنن. البته بی انصاف ی اگه نگم که باز هم یک سرو گردن از کارای حال حاضر سینمای ایران بالاتره.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
    18 5
    اين منتقد ها ياد گرفتن بگن از نگاه مردم عوام اين جور اون جور من به عنوان يك تماشاگر عادي فيلم رو ديدم هيچ هم كند و كسل كننده نبود. تو سينما فلسطين دوسوم سالن پر بود و همه در سكوت داشتن نگاه مي كردند و در آخر هم دست زدند. يكي لطفا به گوش آقاي قطبي زاده و ساير وكلاي تماشاگران عادي برسون
    • رضا IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
      2 4
      دوست عزیز ، منم به عنوان یک تماشاگر عادی اظهار نظر کردم. این که دو سوم سینما پر بوده یعنی خیلیا مثل من انتظار یک کار خاص مثل جدایی رو داشتیم.اینکه در سکوت نگاه میکردن و در آخر هم دست زدند مال اینه که همه میدونیم که فرهادی یه چیزی بیشتر از یه فیلمساز واسه ما قابل احترامه و حرمتشو نه واسه این فیلم بلکه واسه مردمی بودنش پاس میداریم.
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    14 3
    من آدم بی حوصله ای هستم اما واقعا تعجب میکنم وقتی میگن از فیلم فرهادی حوصله مون سر رفت!
  • امیرعلی IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    فیلم نامه خوبی داشت اما مشکلش عدم داشتن کشش کافی برای نگه داشتن مخاطب بود سکانس ها در جاهایی طولانی بود که این برای مخاطب خسته کننده بود.البته در ساخته های قبلی آقای فرهادی این مشکل وجود داشت ولی در کل می توان گفت بی شک آقای اصغر فرهادی فیلم ساز تواناییست
  • محمد RO ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    1 1
    به نظر من فیلم گذشته خیلی حساب شده کار شده بود ، کاری به نظر دوستان ندارم نظر همه در جای خودش محترمه اما نمی شه که شما یک فیلم با این همه عناصر هنری رو نادیده بگیرید، نمی دونم دوستانی که می گن 15 دقیقه اول فیلم خسته شدن و بلند شدن رفتن اصلاً این نوع سینمای رئالیستی رو می شناسن یا نه؟ سکانس اول فیلم که همراه با نمایش نام فیلم هست کل داستان رو در یک اتفاق ساده بیان می کنه ، زن داره دنده عقب می ره و مانع پشت سرش رو نمی بینه و باهاش برخورد می کنه ، برگشتن به عقب یا گذشته همیشه همراه با اتفاقاتی هست که نمی شه راحت حلشون کرد و زمانی که به انتهای داستان می رسیم تازه عناصر و نشانه های بکار رفته در ابتدای فیلم رو درک می کنیم. پس حتما باید فیلم رو تا انتها ببینید
  • ایرانی A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
    2 2
    به نظر من تنها مشکل فیلم زمان اونه. فیلم فوق‌العاده س، بینظیره اما اگر این فیلم یک ساعت و نیم هم میشد هیچ اتفاقی نمی‌افتاد. همین
  • حمید IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۹
    0 2
    به نظر من که فیلم از جهت فیلم نامه و اینکه یتونه بیننده رو تا آخرپای گیرنده بنشونه عالی بود. مشکل من با محتوای فیلم نامه اس. مشکل من توهین به هرچی غیرت مرد ایرانی و مسلمونه! رواج بی تفاوتی مردا نسبت به روابط حتی جنسی زنشون با کس دیگه است! اگه دقت کرده باشین توو فیلم فقط یه نفر از این روابط میرنجه اونم زن سمیره که اصلیتش فرانسویه . همه آدمایی که توو فیلم هستن و این خیانت ها براشون فرقی نداره شرقی هستند!