مثلث در گفت و گویی با صادق زیباکلام نوشت:

شما معتقدید آقای روحانی تصمیاتشان را برای چینش کابینه گرفته‌اند؟

آقای روحانی کارگروه‌هایی مشخص کرده‌اند. در این کارگروه‌ها کسانی که در زمان انتخابات با ایشان بوده‌اند یا قبلا استاندار و وزیر بوده‌اند و نیز افراد نزدیک به هاشمی، خاتمی و خود ایشان حضور دارند. این کارگروه‌ها در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی فعال هستند که آقای روحانی از آنها خواسته‌اند نام چند نفر را برای هر پست به ایشان بدهند. بنابراین آقای روحانی و حلقه نزدیک به ایشان پس از مشورت، بررسی می‌کنند که کدام گزینه شانس بیشتری برای گرفتن رای اعتماد از سوی مجلس دارند، بنابراین با رایزنی‌هایی که می‌شود آقای روحانی یکی از افراد پیشنهاد شده از سوی کارگروه‌ها را انتخاب می‌کند و به مجلس می‌فرستد.

به نظر شما آقای روحانی می‌تواند به رقبای خود اعتماد کند که در کابینه‌اش دلسوزانه کار کنند؟
بله، اینها دشمن که نبودند، رقیب انتخاباتی بودند.

ولی آنها دیدگاه متفاوتی با آقای وحانی داشتند، حتی با آشتی ملی که شما مطرح کردید هم کاندیدا‌های دیگر مخالف بودند.
نه، آقایان محسن رضایی و قالیباف با دولت آشتی ملی موافق بودند.

اما آقای محسن رضایی مخالف بودند و بارها این نظریه که از سوی آقای هاشمی مطرح شده بود را رد کرده بودند.
این آقایان خودشان هم نقطه نظراتی دارند، بنابراین اگر به آنها پیشنهاد همکاری داده شود آنها هم خواسته‌هایی دارند که ممکن است به توافق برسند و نهایتاً آقای روحانی به این نتیجه برسد که برخی از خواسته‌های آقای قالیباف معقول است یا آنکه خواسته‌های ایشان دولت یازدهم را از مسیر اصلی دور می‌کند در این صورت روی آقای قالیباف را می‌بوسند و دست یکدیگر را می‌فشارند اما با هم همکاری نمی‌کنند.

شما فرمودید بحث حضور آقای ولایتی در کابینه دولت آقای روحانی جدی است. آیا این جدیت به دلیل همان شایعاتی است که در زمان انتخابات شنیده می‌شد، یعنی درخواست آقای هاشمی از آقای ولایتی برای عدم کناره‌گیری از کاندیداتوری به نفع حسن روحانی که البته این موضوع موجب دلخوری اصولگرایان نیز شد. آیا شما چنین تحلیلی را قبول دارید؟
خیر، اینها همه توطئه است، زیرا از آنجایی که پیش‌بینی می‌شد در شورایعالی امنیت ملی می‌خواهد از آقای ولایتی استفاده شود خصوصا در رابطه با پیشبرد بحث هسته‌ای در واقع از آنجایی که آقای ولایتی در مناظره‌های هسته‌ای نشان دادند فردی معتدل و میانه‌رو هستند و با خط تند و رادیکالی که از طرف آقای سعید جلیلی دنبال می‌شده موافق نیستند و بالاخره ایشان اعتماد کامل رهبری را نیز دارند، بنابراین شخص خوبی است که اگر بتواند بیاید خصوصاً در شورای امنیت ملی و مذاکره با 1+5 از ایشان استفاده شود.

آقای دکتر! پیش‌بینی می‌کنید کابینه آقای روحانی به سمت آقایان هاشمی یا خاتمی برود و در کل به اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان نزدیک‌تر باشد؟
کابینه آقای روحانی در حقیقت به سمت هیچ کدام از اینها نخواهد بود، بلکه کابینه یازده به سمت اعتدالگرایی و عقلانیت، پرهیز از افراطی‌گری و رادیکالیزم خواهد بود.

29301

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    16 3
    واقعا همین طوره رویکرد ایشون به دکتر روحانی نزدیک و از چهره های میانه رو هستند که انتخابات زمان خوبی برای شناختن ایشون و دیدگاههای واقعیشون بود
  • مهدی EU ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    19 3
    ولایتی اصول گرایی میانه رو با اندیشه فراجناحی است وامیدوارم دکتر روحانی از حضور ایشان در کابینه و یا بصورت مشاور در امور بین الملل و سیاست خارجی استفاده کنند.
  • بی نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    20 2
    من كه با حضور اقاي ولايتي براي شوراي امنيت ملي موافقم.شما چي؟
  • بی نام A1 ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    7 2
    یکم امیدوار شدم
  • مهربان توسی A1 ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    11 2
    موافقم
  • ممد IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    8 36
    آقای زیبا کلام هرروز سازی می زنی ؟ اصلا معلوم است شما چکاره ای ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    16 2
    اگر آقای ولایتی وزیر امور خارجه باشد و پرونده هسته ای نیز از دبیرخانه امنیت ملی در اختیار وزارت خارجه باشد بهتر است مثل همانگونه که در دوران مذاکره دفاع مقدس بود. به نظر میرسد شایسته نیست که وزارت خارجه که در چنین پرونده مهمی خارج گود باشد.
  • سجاد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    10 0
    من یه اصلاح طلبم اما به نظرم اقای ولایتی انسانی کارامد ولایقی برای دولت یازدهم هستند
  • طه IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    آقای ولایتی امتحانش ا پس داده .بهتره کابینه دولت را به موزه تبدیل نکرد و از جوان ها استفاده شود.کار مذاکره محافظه کاری و میانه روی نمی طلبد بلکه جسارت و شجاعت می خواهد تا به سرنوشت مذاکرات 65 ساله فلسطین تبدیل نشود.