نسیم آنلاین نوشت:

معاون داروی سازمان غذا و دارو در نشست بررسی وضعیت بازار دارو گفت: مشکلات دارو به دو نرخی شدن ارز دارو در سال 91 برمی‌گردد. مشکل نقدینگی و جابجایی پول و ارز توسط شرکت‌های دارویی و واردکننده، منجر به قطع تولید و واردات دارو شد.

به گفته شمسعلی رضازاده اصلاح قیمت دارو نخستین گام در کنترل بازار بود.

او گفت: از ابتدای سال کمبود فراوانی در بازار دارویی کشور به وجود آمد که بیش از 350 قلم دارو را شامل می‌شد. این مشکلات ریشه در معضل جابجایی پول و ارز به شرکت‌های صادر کننده و دونرخی شدن ارز واردات دارو و دوگانه شدن ارز دارو داشت.

معاون داروی سازمان غذا و دارو گفت: داروهای بیماران خاص به جز 'فاکتور 8' هموفیلی که در گمرک است، کمبود جدی ندارد. همچنین با ارائه مجوز ورود 'دسفرال' کمبود داروی تالاسمی نداریم.

او همچنین گفت: اگر داروی داخلی عارضه داشته باشد مجوز ورود داروی خارجی می‌دهیم.

رضازاده تأکید کرد: شرکت‌های وارد کننده دارویی در گذشته کمتر از 10 درصد مبلغ را به صورت نقد و مابقی را به صورت تسهیلات شش ماهه می‌پرداختند اما در حال حاضر باید تمامی مبلغ را همان ابتدا بپردازند و این اقدامی غیر قانونی بود که همچنان توسط برخی از بانک‌ها صورت می‌گیرد.

معاون داروی سازمان غذا و دارو گفت: 50 تا 60 قلم دارو دچار کمبود است که این اقلام نیز در بازار موجود هستند و باید اطلاع‌رسانی شود.

به گفته او دارو تحریم نیست و فقط مشکل انتقال ارز وجود دارد: بیشتر معضلات بازار دارو مربوط به مشکلات داخلی است نه برون مرزی.

 رضازاده ادامه داد: در جلساتی با بانک مرکزی مسیر تخصیص و انتقال ارز دارو باز شد و ارز بسیاری از داروها پرداخت شد. قیمت حدود 1030 قلم دارو در اردیبهشت‌ماه اصلاح شد و صنعت دارو و شرکت‌های دارویی جان دوباره گرفتند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: 20 داروخانه تهران محل عرضه داروهای کمیاب هستند. تعداد داروخانه‌های معین در تهران و کرج به 200 مورد افزایش می‌یابد.

به گفته او مابه‌التفاوت قیمت داروی بیماران سرطانی و خاص، هفته آینده پرداخت می‌شود. با تمهیدات دیده شده سهم بیماران خاص و صعب‌العلاج در هزینه‌های دارو افزایش نمی‌یابد و مطابق سال گذشته خواهد بود.

او گفت: داروهای داخلی از 20 تا 67 درصد و داروهای وارداتی تا 90 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو گفت: مشکل کمبود دارو نداریم و مشکل اصلی در نحوه توزیع است. تا دوماه آینده بازار از داروهای مورد نیاز اشباع می‌شود و شش ماه ذخیره داروی وارداتی و 9 ماه ذخیره داروی داخلی خواهیم داشت.

 رضازاده افزود: سال گذشته کل خرید داروهای وارداتی 800 میلیون دلار بود اما در سال جاری تاکنون 650 میلیون دلار تخصیص ارز برای داروهای وارداتی داشتیم که دو سوم این مبلغ پرداخت شده است.

معاون داروی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: علت احساس کمبود دارو، عطش داروخانه‌ها به پر کردن ذخیره دارویی است

او گفت: واردات زین اسب با ارز دارو سال گذشته حتما انجام شده اما در دوره جدید رخ نداده است.

در ادامه نشست دبیر انجمن حمایت از بیماران تالاسمی گفت: داروهای دسفرال دچار کمبود است با این حال پکهای100 ویالی این دارو به راحتی دست دلالان بازار یافت می شود.

به گفته او سونامی عوارض بیماری تالاسمی در اثر مصرف نکردن دارو در راه است. 
محمدرضا مشهدی افزود: در صورتی که مشکلات دارویی این بیماران هر چه سریعتر حل نشود، نمی توانیم عوارض این بیماری را کاهش دهیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    18 0
    اقاى معاون ! ما دم خروس رو باور كنيم يا قسم حضرت عباس رو!!!!!!!!!!!!!! كلاً اين امار و أرقام شما بد جور تو حلق ادم گير ميكنه، أصلاً گيرم مشكل از توزيع دارو باشه، نكنه مقصر شركت لبنيات پاكه كه قرار بود داروى شما رو همراه شير و بستنى تو كل كشور پخش كنه ! ولى به تعهدش عمل نكرد!! بيشتر از اين با أعصاب مردم بازى نكنيد
  • نادر IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    16 0
    كم بود دارو نداريم؟!؟!؟!؟! شما نداريد ولي بقيه مردم دارند!!
  • بی نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    15 0
    استاد سری به داروخانه ها یزن کلا حرفاتو پس میگیری
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    4 1
    بعنوان مسئول يك داروخانه هيچ داروخانه داري جنس نمي خرد كه انبار كند بلكه جنس مي خرد كه داروي نسخه هايش را تامين كند تا برگشت نخورنند ثانيا اگر توليد وتوزيع دارو صحيح بود هيچ داروخانه اي مجبور به دپوي دارو نمي شد زيرا تجربه 30 سال كار در داروخانه ثابت كرده جنسي كه الان هست ممكن است ماه بعد ناياب شود بعنوان مثال داروهاي سرماخوردگي در فصلهاي پاييز وزمستان ناياب است وبرعكس داروهاي مربوط به اسهال واستفراغ در فصول گرم پس داروخانه مجبور است 6 ماه فبل دارو را بخرد وانبار كند تا زماني كه لازم بود دارو را بتواند به بيمار بدهد در حالي كه اگر نظام توليد وتوزيع صحيح بود هيچ داروخانه اي لازم نبود كه بيش از مصرف يك هفته اش را دارو ذخيره كند
  • saman NL ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    7 0
    زین اسب با ارز دارو؟خدایا این اعمال ادمها رو میبینی ؟ولی هیچ بلایی سرشون نمیاری؟خدایاااااااا...من همسرم بیمار صرعی است هرروز باید قرص لاموتریژن 100 بخوره وگرنه حمله صرعی بهش دست میده الان یکماهه که نایاب شده جالب در اینه که این دارو تولید داخل ایرانه ولی نایابه کل داروخانه های استان گیلان رو بگردید اگر پیدا کردید؟اقای وزیر بهداشت حرفمو میشنوی؟ من همسرمو چیکار کنم؟ هر هفته دامادم تهران با کلی بد بختی یک بسته میخره از ناصرخسرو برام پست میکنه تاکی؟ باید شاهد باشیم همسرم چیزیم بشه کی جواب منو میده؟ اقای رییس سازمان غذا و دارو میشنوی؟شما که بستگانتون این مشکلات رو ندارند که؟ راحت با یه تلفن بهترین مارک و نوعش تو دستتونه اونم مجانی یعنی شبا راحت سرتون رو بالش میذارید میخوابید؟
  • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    7 0
    معلومه که شما از بازار دارو کلا بی خبری!!!!! همینه که اوضاع این طوری شده.........
  • arad EU ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    7 0
    فقط حرف رایگان!!صادر ی کنند .نمی زدنم اینا به خدا و اخرت اعتقاد دارند ؟اگر روزه هستند که به کمرشون بزنه دروغ با زبون روزه ؟جوابی دارند در اخرت بدهند مثل چی فقط دروغ دروغ ...شعار ....خدا جزاشونو تو همین دنیا بده ...بی شرم ها ...
  • رضا IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    7 0
    آقاي معاون بچه من افسردگي دارد .اگر راست ميگي يك دانه شربت فلو كستين در دارو خانه ها گير بيار .
  • حمید A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    7 0
    خدا را شکر که آن مقام محترم مشکل کمبود دارو ندارند ، ما هم خدایی داریم. الآن دو ماه است که داروی بتافرون در شیراز وجود ندارد. آخرین بار هم با قیمت یک میلیون و ششصد هزار تومان عرضه شد. یادش گرامی باد.
  • lمهدی IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    3 0
    من که این حرفها رو باور نمی کنم !
  • بی نام A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    5 0
    داروهای وارداتی ( خارجی) 90 درصد گران نشده اند تا 300 درصد گران شده اند.
  • امير A1 ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    7 0
    با اينكه هيچوقت منتشر نميكني. داروي سيكلوجست چند ماهه نه ايرانيش گير مياد نه خارجيش به نظر من امار دروغ دادن از بركات اين دولت هستش
  • بی نام A1 ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
    4 0
    الان چقدر ارز به مواد اولیه داروهای تولید خودمان داده اید؟ ماده اولیه سرترالین چرا نیست ؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    4 0
    اونی که باید جوابگوی این وضع باشه هنوز هم .......
  • بی نام A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    3 0
    داروی تنافویر تولید ایران قیمت 33 هزا تومان بیماران استفاده میکردن به دلیل تخصیص ندادن ارز برای مواد اولیه به دارو ساز همان دارو وارد شد با 820 هزار تومان حالا پشت این واردات کیه خدا می داند برای کمک به بیماران وارد کرده یا جیب خودش ما که قدرت خرید این داروی خارجی را نداریم شرکت دارو ساز هم زنگ زدیم قول تولید داده الآن هم 3 ماهه مصرف نمی کنیم تا بمیریم خبر آنلاین منتشر کن
  • شاهین A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۴
    4 0
    قفسه های خالی داروخانه ها و سردرگمی بیمارها گواه از این داره که کمبود دارو نداریم .