مهر نوشت:

بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی، تمامی بانکهای تجاری غیردولتی را موظف کرد تا حداکثر ظرف مدت 4 ماه با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نسبت به انطباق اساسنامه خود با اساسنامه نمونه بانکهای تجاری غیردولتی براساس مصوبه جدید شورای پول و اعتبار اقدام کنند.

در بخشنامه جدید بانک مرکزی به مدیران عامل کلیه بانکهای تجاری غیردولتی آمده است: وفق بند ج ماده 30 قانون پولی و بانکی کشور "تأسیس بانک در ایران موکول به تصویب اساسنامه آن به وسیله شورای پول و اعتبار و صدور اجازه از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران" است.

به رغم مستند قانونی مذکور، تاکنون اساسنامه نمونه مصوب شورای پول و اعتبار برای بانکهای غیردولتی که علاوه بر ویژگی های شرکتهای سهامی، مختصات خاص بانکها را هم ملحوظ نظر قرار داده باشد و در عین حال ملاحظات و منویات نظارتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را نیز تأمین کند، وجود نداشته است و لذا تدبیر مقتضی و بلادرنگ در خصوص آن ضروری می نمود.

بنا به همین ضرورت، شورای پول و اعتبار با استناد به اختیارات قانونی مزبور و با هدف انتظام بخشی، به سامان کردن و ضابطه مند ساختن اساسنامه بانکهای غیردولتی و ایجاد ساختار و چارچوبی یکسان و استاندارد برای آن و جلوگیری از تشتت، تعدد و بعضاً ناهماهنگی هایی که در این خصوص وجود داشت، در یک هزار و یکصد و شصت و سومین جلسه مورخ 18 تیرماه امسال «اساسنامه نمونه بانکهای تجاری غیردولتی » را به تصویب رساند که به موجب آن، تمامی بانکهای تجاری غیردولتی موظف شدند حداکثر ظرف مدت 4 ماه از تاریخ ابلاغ آن، نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و انطباق اساسنامه خود با اساسنامه نمونه مذکور اقدام کنند.

بانک مرکزی از این بانکها خواسته است ضمن ابلاغ این بخشنامه به هیأت مدیره، سهامداران و بازرس آن بانک، اقدامات لازم برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در اساسنامه آن بانک‌ مطابق با اساسنامه نمونه ابلاغی ظرف مهلت مقرر، را به عمل آورند.

بانک مرکزی در پایان این بخشنامه متذکر شده است: با ابلاغ این مصوبه، "نکات لازم الرعایه در اساسنامه بانک غیردولتی" مصوب نهصد و پنجاه و پنجمین جلسه مورخ 30 اردیبهشت ماه 1380 شورای پول و اعتبار و "الحاقیه به نکات لازم الرعایه در اساسنامه بانکهای غیردولتی" منسوخ می شود.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    11 0
    چرا بانك مركزي مديريت كمونيستي داره؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    11 0
    چرا همه سازمانها در انتهاي دوره دولت كنوني بفكر سامان دادن به همه امور افتاده اند؟ آيا اين هشت ساله يادشان نبود؟
  • احمد A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    4 0
    بانک مرکزی از خیلی وارده بره موسسات مالی غیر مجوز که فعالیت میکنند را جمع کنه