۰ نفر
۲۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۲

"احمدی نژاد در پاستور می ماند"، این واکنش شماری از مطبوعات و رسانه ها به خبر تاسیس یک دفتر بود، دفتری که به نام احمدی نژاد گره خورده است. مردی که طی هشت سال گذشته، مردم ایران و دنیا از او بسیار شنیده اند.

وقتی پای احمدی نژاد در میان باشد، سرعت تحلیل مطالب پیرامون وی، به مانند سرعت مصوبات سفرهای استانی است . به سرعت برق و باد تصویب و ابلاغ می شود.

برای تبیین موضوع ، رفت و برگشتی به مالزی خواهیم داشت:

سال 84 بود. سید محمد خاتمی برای شرکت در اجلاس " اسلام و غرب" وارد کوالالامپور پایتخت اقتصادی مالزی شد. منتخب ملت ایران که به تازگی میز ریاست را به محمود احمدی نژاد واگذار کرده بود، نمایندگی اسلام را در این اجلاس که جمعی از اندیشمندان مسیحی و مسلمان در آن حضور داشتند ، یدک می کشید.

پیش از حضور در سالن کنفرانس در پاسخ به تماس تلفنی کاردار وقت سفارت ایران " احمد معصومی فر" که در حال حاضر سفیر کشورمان در کره جنوبی است، به سفارت ایران رفتم. او که به دلیل فراخوان سفیر ، مسئولیت سفارت را نیز عهده دار بود از نمابری گفت که از وی خواسته شد هیچ مساعدتی به آقای خاتمی نشود. دلنگرانی در سیمای نماینده سیاسی ایران موج می زد.

معصومی فر نگران روند قرارداد 16 میلیاردی نفتی با کوالالامپور بود که در وضعیت تحریم و فشار آمریکا در مرحله پایانی قرار داشت و آشکار شدن عدم پشتیبانی سفارت از آقای خاتمی ممکن بود طرف مالایی را نسبت به مسایل داخلی ایران حساس و تاثیر خود را بر روابط اقتصادی دو کشور بگذارد. او از من به عنوان نماینده رسانه ای ایران در مالزی و شماری دیگری از ایرانیان مقیم خواست در مدت حضور سید محمد خاتمی از هر مساعدتی دریغ نکنیم که موضوع آبروی کشور است.

شماری از ایرانیان مقیم پای کار آقای خاتمی آمدند . از صفر تا صد حمایت ها از نماینده ملت بزرگ ایران صورت گرفت تا آبروی کشور حفظ شود.

" احمد عبدالله بداوی" نخست وزیر وقت مالزی زمانی که در سخنرانی خود نام سید محمد خاتمی را به زبان آورد، حضار در سالن مرکز همایش های بین المللی کوالالامپور «klcc» به احترام رییس جمهور سابق ایران از جای برخواستند و با کف زدن او را مورد محبت خود قرار دادند. این موضوع هنگام سخرانی " حامد البار" وزیر خارجه وقت مالزی نیز تکرار شد.

طی دو روز همایش اسلام و غرب، لنز دوربین عکاسان خبری حاضر در اجلاس یک مشتری ثابت داشت و آن هم سید محمد خاتمی بود.حتی کارکنان مرکز همایش های بین المللی مالزی نیز نخواستند افتخار عکس یادگاری با خاتمی را از دست بدهند. آن روز، آنجا هر که نام ایرانی داشت، به خود می بالید.

تصویر اینهمه غرور و افتخار، قاب نگاهتان باشد، به ایران برگردیم، تهران - سعد آباد:

یک روز خبر می رسد ناهار محافظان رییس جمهور سابق حذف می شود . روز دیگر تلفن های دفتر آقای خاتمی دیگر بوق ندارد و روز بعد....... این همه اتفاق برای مردی می افتد که چند روز پیش از آن، به مدت 8 سال منتخب ملت ایران بود.

" دفتر رییس جمهور سابق " این یعنی چند گام به جلو

اتفاقاتی که برای آقای خاتمی پس از خاتمه 8 سال خدمت رخ داد، نباید برای هیچ یک ازمنتخبان مردم رخ دهد. صحبت از یک فرد نیست ، موضوع یک ملت است. توهین به منتخب مردم قبل و بعد از دوره ریاست ، اهانت به یک ملت است.- این دیدگاه منافاتی با نقد عملکرد افراد ندارد.-

به عنوان یک ایرانی، به عنوان یک روزنامه نگار بی طرف، خوشحالم که با تاسیس این دفتر، اتفاقات تلخی که برای آقای خاتمی رقم خورد ، برای آقای احمدی نژاد رخ نمی دهد. اینکه گمانی زنی شود که هدف از تاسیس دفتر فلان است و بهمان ، نمی تواند از ارزش این کار بزرگ بکاهد . پیگیری و راست آزمایی گمانه زنی ها را بر عهده نهادهای نظارتی و امنیتی بگذاریم. ما باید از اینکه مدار تجربه یک شخص و یک تیم، پس از 8 سال «صفر» نمی شود، خدا را شاکر باشیم چرا که برای تجربه نمی توان ارزش مادی قایل شد. ضمن اینکه با تاسیس دفتر، زمینه ورود به دیپلماسی عمومی برای منتخبان مردم فراهم می شود. در این باره بیشتر خواهم نوشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304197

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    29 1
    یعنی چی خدارو شکر 8سال تجربه ازبین نره؟ که 300 سفرخارجی بی ربط بشه 600تا اونوقت 15درصد کودک دارای سوتغذیه توکشور باشه!!!!
  • مهربان توسی A1 ۰۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    15 7
    امیدوارم علاوه بر دکتر احمدی نزاد سیدمحمدخاتمی و ایت ا...هاشمی هم در این دفتر تازه نماینده داشته باشند
  • بی نام A1 ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    28 6
    8 سال به اندازه 80 سال به عقب راند مملکت را ، حال با کدام تجربه میخواهد کمک دوباره نماید .
  • بی نام IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    17 0
    نگرانیم رئیس جمهور جدید و محبوبمان اقای روحانی بخوبی از پس این مساله براید گاهی وجود برخی در کنار مسئولان تاثیرگذار موجب خدشه و اختلال در کارشان می شود
  • س ش IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    4 0
    با این بنده خدا وقتی اینجوری برخورد میشه ما چی بگیم دیگه 15 روز دیگه بیشتر نموده
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    0 5
    براي مطلوب تر شدن اين دفتر بايد آن را محدودتر از اين تشكيلات مورد نظر جناب الهام در نظر گرفت ، رئيس جمهور باشد و كادر اداري و ... همچنين براي ديگر روساي جمهور نيز بايد دفتري تهيه كرد...
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    6 0
    آخه کدام کشورپیشرفته چنین قانونی دارند؟کشورهای پیشرفته بعدازدوره خدمت به سراغ زندگی شخصی می روند.اگراینطورباشدفردامدیرسابق مدارس هم دفترمی خواهند والی آخر.کمی منطقی باشید
  • بی نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    8 3
    کدام تجربه.اگر منظورتان از تجربه تجربیات تلخ است درست است شکاف بیشتر بین فقیر و غنی آماربالای بیکاری لطمات شدید به تولید ملی آماربالای طلاق و..ازنمونه همین تجربیات است .ترا بخدا از این ادبیات استفاده نکنید...
  • میثم A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    5 3
    بنظرم تفاوت بسیار زیادی بین آقای احمدی نژاد و خاتمی وجود داره. آقای خاتمی همواره سعی کرد وجهه ایران در جهان رو بهبود ببخشه و البته موفق هم بود و به لحاظ داخلی هم کشور در وضعیت بسیارخوبی بود. ولی نتیجه 8 سال کار آقای احمدی نژاد چی بود؟ از نظر جهانی که اوضاع بدترشده و به لحاظ داخلی هم جز تورم و بیکاری و... نتیجه دیگری نداشته پس چه دلیلی داره که چنین دفتری تاسیس بشه وقتی تو 8 سال کار خاصی انجام نداده. ..تشکیل چنین دفتری موجب نگرانی مردم خواهد شد
  • 2020 IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    2 3
    از نمابری گفت که از وی خواسته شد هیچ مساعدتی به آقای خاتمی نشود.!!!!!!!!!!! این نمابر از جانب چه کسی با چه مسئولیتی بود که به سفیر امر و نهی میکند؟ جالب است یا سفارت ایران از هر نمابری حرف شنوی دارند که در این صورت باید به حال آن گریست و یا از جانب وزیر امور خارجه وقت است که جا دارد برای ارسال این نمابر توضیح دهند! و یا ... کار؛ کار انگلیسی هاست!!!
    • احمد A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      1 0
      فكر كردي خودشون واقعا اين چيزا رو نمي دونن. يعني بخوان موضوعي رو به اطلاع سفارت برسونن با اسب و چاپار خبر مي برن!
  • صادق A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    1 1
    یادداشتی در مدار انصاف بود همان که این روزها در ارزیابی سیاست ها و گفتارها و عملکردها کمتر مشاهده می شود
  • ناصر IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    11 2
    لطفا جایگاه خاتمی ، بزرگ مرد اصلاحات رو با احمدی نژاد مقایسه نکنید... بهترین راه رجوع به آرا عمومی مردم هستش من خودم 100% مخالف تاسیس دفتر و ادامه حیات سیاسی احمدی نژادم اگه دوستان دیگه هم موافق رفتن 100%احمدی نژاد از دنیای سیاست هستن اگه مخالف هستید و میگید بمونه -
  • علی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    4 1
    ای عزیز انچه نوشته ای کاملآ درست است باید به همه به خصوص سرمایه های انسانیمان حرمت بگذاریم اما کیست که ندانداین حرکت را نه برای اهداف گفته شده بلکه فقط برای خود... انجام میدهند.اگر چنین نیست این کار چرا در طول این هشششششششششششششت سال انجام نشد؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    6 1
    بهتره این دفتر و کارهای شبیه این از 4 سال آینده رقم بخوره و بصورت قانون بشه تا مدیران یاد بگیرند برای بقای خودشان قانون نگذارند و هر قانونی از دوره بعد لازم الاجرا شود واگرنه هر مدیری در پایان مدیریت دنبال تصویب چنین قوانینی خواهد بود و صحیح نیست.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    5 1
    سيدمظلوم ما.مرد نجيب وعزيز موني.اگه اين اتفاقات واسه يكي از اين اقايان افتاده بود تمام عالم خبردار ميكردن.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    3 1
    دوست عزیز این کارها باید برای همه روسای جمهور سایق باشه نمیشه که یک رئیس جمهور سایتش فیلتر باشه نتونه سفر خارجی بره و نفر ماقبل وی را هم با انواع محدودیت ها که خود شما اطلاع دارید مواجه کنند
  • امین A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    5 2
    این اقا وقتی رئیس جمهور شد تمام تیم دولت قبلی یا خونه نشین شدن، یا سر از اوین درآوردن. حالا پیشنهاد میده دفتر رئیس جمهور سابق تشکیل بشه و همونجا بمونه؟ شما افتخار میکنی؟ نه خیر جای ایشون اونجا نیست. خیلی هم دوست دارین از دولت بعدی این کار رو شروع کنید! هر چند در مجموع لزومی نداره رئیس جمهور سابق تو پاستور بمونه. بره برای خودش هر جا دوست داشت دفتر و حزب تاسیس کنه و تجربیاتش رو در اختیار علاقمندان قرار بده. اما از پاستور بیرون باشه بهتره
  • عجب IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    3 2
    واقعا آدم از تحلیل ایشون متعجب میشه. هرچند که جایگاه ریاست جمهوری در واقع یک شخص حقوقی است نه حقیقی ولی خودتان با یادآوری رفتار نامناسب آقای احمدی نژاد با آقای خاتمی نشون دادید که شان ریاست جمهری برای آقای احمدی نژاد تنها و تنها جنبه شخصی و نه حقوقی داره. این حرکت فقط و فقط برای محکم کردن موقعیتشان در سیاست کشور است و نه چیز دیگر...
  • ali IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    4 1
    شک نکنیدکه اگرآقای احمدی نژادمجددرئیس جمهورشوندبازهمین رفتاررابارئیس جمهورسابق تکرارمیکنند.پس فکرنمیکنم بایددفتری درپاستوربه ایشان ودوستانشان د اد.
  • حیما A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    2 1
    این تحلیل و تجلیل اخیر شما، نمایانگر حمایت از این سیاست است، بله این سیاست خوب است، اما چرا 8 سال پیش اتفاق نیافتاد؟ حال گویی آن زمان فردی این پیشنهاد را نداده بود، خب چرا آقایان ... مقامات مسئول سابق را انداختند بیرون؟ می توانستند نهار محافظین را قطع نکنند، تلفن هارا قطع نکنند، خیلی محترمانه رفتار می کردند، این تحلیل شما یعنی سه کلمه "بفرما، بشین و بتمرگ" یکی است.
  • ف IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    2 2
    خوبه
  • بی نام A1 ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    2 1
    از کوزه همان تراود که در اوست!!!!!
  • علی اصغر A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    9 2
    سید محمد خاتمی ستاره ای پر فروغ وبی تکرار در سپهرسیاست ایران زمین است . پاینده باشی سید!
  • farshad SK ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    3 0
    جناب آقای جعفری هرکسی با هر دست داد با همان دست هم پس میگیرد چه در عالم معنوی چه در سیاست و چه در کوچه و خیابان ، فعلا داشتن دفتر رییس جمهور سابق توهین به ملت است چرا که آن شخص اعتقادی به داشتن همچین سیستمی ندارد ، أئمه اطهار میفرمایند "آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند" خوب ایشان حتما برای خود نمی پسندیده که برای جناب آقای خاتمی هم نپسندید بنابراین انشاالله رییس جمهور پس از آقای روحانی هشت سال بعد اولین دفتر روسای جمهوری سابق را تاسیس خواهد نمود.
  • محسن A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    1 0
    حداقل می توان گفت این دفتر در پاستور نباید باشد...
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    7 2
    خاتمي آدم بزرگيه و چهره جهاني داره آيا جانشينش هم اينطوريه؟
  • بنده خدا A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    1 3
    باز هم کهنه زخمم سر باز کرد ناله غمناک من را ساز کرد
  • محمد علی A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    2 3
    واقعا متن فوق العاده ای بود .چای تعجب نیست که بعضی ها اینطور رفتار کنن هر کسی در حد شخصیت خودش رفتار می کنه .آقای خاتمی ثابت کردن که شیفته خدمتن نه تشنه قدرت.کسانی که امروز از هر شیوه ای برای بیشتر موندن تلاش میکنن یاد تهمت هایی که به جناب خاتمی میزدن بیفتن ...
  • ایران IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    2 1
    چرا فقط اقای احمدی نژاد باید از این خدمات استفاده کنه؟پس بیاید بقیرم دعوت کنید و همه روسایه قبلی از این امکانات استفاده کنن.مگر اونها برایه ایران زحمت نکشیدن؟هنوزم دیر نشده.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    0 0
    اگه مردم نخوان از این تجربه های احمدی نژاد بهره مند بشن چه کسی رو باید ببینن...
  • مجید IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    3 0
    آقای احمدی نژاد باید بره طبقه بالای روزنامه کیهان دفتر بزنه .یا کنار این اصولگراهای تندرو . درود بر سید مظلوم خاتمی عزیز
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    ای بابا محمود بروووووووووووووووووووووووووووووووو دیگه
  • علی A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    0 0
    یک نفر آمده تا باز کند پنجره ها را
  • محمد A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    سالها سال بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چون این فرزند بزاید؟