سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در برنامه شناسنامه که عصر چمعه پخش شد، حضور یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این برنامه از او درباره موضوعات مختلفی پرسیده شد. از جمله ماجرای کهریزک، حضورش در نیروی انتظامی، رابطه فامیلی با احمدی نژاد، گشت ارشاد و مبارزه با بدحجابی و ...

خلاصه ای از سخنان او را می خوانید؛

 

نمی خواستم به نیروی انتظامی بیایم: سردار احمدی مقدم درباره حضورش در نیروی انتظامی گفت: هیچگاه فکر نمی‌کردم به این عرصه وارد شوم اما این اتفاق افتاد. اواخر سال 71 به دلیل درمان بیماری تنفسی خود به تهران آمدم و در همان زمان شهید صیاد شیرازی به من گفتند که رهبری مأموریتی را برای ارزیابی توان نظامی به ما دادند و از شما می‌خواهیم که به مدت 6 ماه به ما کمک کنید. من این موضوع را قبول کردم و پس از آن مجددا به سپاه بازگشتم و به عنوان معاون هماهنگ‌کننده ناجا فعالیت خود را آغاز کردم. پس از این مدت به عنوان جانشین نیروی مقاومت بسیج آغاز به کار کردم و همزمان فرمانده بسیج تهران بزرگ بودم.

او گفت: در سال 84 سردار قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری شد، از 16 فروردین سال 84 سردار عبداللهی سرپرست نیروی انتظامی بود تا اینکه مقام معظم رهبری 18 تیرماه من را احضار فرمودند و من به ایشان گفتم چون ناجا را می شناسم ترجیح می دهم به آنجا نروم و اگر مخیر به پذیرش هستم این پست را نمی خواهم که ایشان نیز گفتند نه و من از 18 تیر 84 به عنوان فرمانده ناجا انتخاب شدم.

در نامه ای از رهبری خواستم برکنارم کنند: فرمانده نیروی انتظامی درباره حوادث کهریزک چنین گفت: احمد توکلی دوست و رفیق سرش نمی شود و در حوادث کهریزک مدام فشار می آورد که فرمانده ناجا باید استعفا دهد. در این قضیه آقای کاتوزیان و آقای مطهری نیز با او هم نظر بودند. ماه رمضان بود، روزی پس از نماز جمعه به مرکز پژوهش های مجلس رفتم و چند نامه را به آقای توکلی دادم که خواند و نامه ای را که به رهبری دستی نوشته بودم را دادم و شرح داده بودم که عده ای طوری در حوادث 88 متاثر از واقعه بودند که اصل واقعه را فراموش کرده بودند و اوضاع به گونه ای شده بود که انگار فتنه گران مطالبه گر هستند و ما بدهکار. در آن نامه به رهبری نوشته بودم اگر صلاح بدانید در این حوادث اخیر هرآنچه اتفاق افتاده، من می پذیرم و شما من را برکنار کنید و اگر این اتفاق رخ دهد نیز ناراحت نمی شوم. اما نپذیرفتند.

عذرخواهی از خانواده های جان باختگان کهریزک: احمدی مقدم گفت که پس از حوادث کهریزک از خانواده های جان‌باختگان عذرخواهی کرده است: پس از حوادث کهریزک به خانه عزیزانی که جانشان را در حادثه از دست داده بودند، رفتم و از خانواده های آنها عذرخواهی کردم و حقایقی را برایشان گفتم. آنها خیلی از مسائل را نمی دانستند. پس از آن به حضرت آقا گفتم که به دیدار این خانواده ها رفتم که ایشان در پاسخ فرمودند خیلی کار خوبی کردید اما دیر رفتید باید زودتر به دیدار آن خانواده ها می رفتید. ما این موضوع را به خواست آنها رسانه ای نکردیم تا اینکه خودشان در دادگاه این موضوع را اعلام کردند. به خانواده های آنها گفتم هر کاری بگویید می توانم برایتان بکنم جز اینکه بچه تان را زنده کنم. 

کشف پرونده های کشته سازی: احمدی مقدم در بخشی دیگر از سخنانش گفت: یکی از ویژگی های فتنه این است که حق و باطل مخلوط می شود و اگر رادار خوب کار نکند شناسایی آن سخت است. بنده اطلاعاتی دارم که گفتنی نیست اما نباید تندروی و کندروی کنیم. یادم است در ماه رمضان آن سال که مقداری آتش فتنه خوابیده بود. در هر میهمانی افطاری نمی توانستیم بنشینیم، همه انتقاد می کردند، خانم پورآقایی، خانم امام  که اینها کجا هستند و ... حتی برخی دوستان نزدیک هم به ما حمله می کردند که شما عده ای را کشته اید، این انصاف نیست. حتی درباره ترانه موسوی، گفتم بابا ما اصلا یک همچنین جنازه ای نداریم. آنقدر در آن زمان فشار روی من زیاد بود که یک روز صبح به قرآن تفال زدم که داستان گرفتاری موسی آمد با لشکر فرعون که پشتش هم رود نیل است و درگیری‌هایش با بنی اسراییل. وقتی سر کار حاضر شدم گفتم سکوت می کنیم و دیگر بحثی نیست و سپردیم به صاحب اصلی. ساعتی بعد سردار اشتری رئیس پلیس اطلاعات و امنیت آمد که گفتم حرفی نداریم اما گفت خبر خوبی دارم چرا که سعیده پورآقایی و عاطفه امام را پیدا کرده ایم، یکی یکی پیدا شد. آن پرونده ای که آقای اژه ای آورد در تلویزیون،  پلیس کشف کرده بود و پس از توکل ورق کاملا برگشت. این مسوولیت ها صعه صدر زیاد می خواهد و خداوند هم کمک می کند. 

درباره حجاب و ماهواره: فرمانده نیروی انتظامی درپاسخ به این سوال که اگر جای مسوولان دیگر بود درباره حجاب و ماهواره چه تصمیم بهتری می گرفت، گفت: ما هیچ وقت نمی‌توانیم یک پاسخ قطعی برای این رفتارهایی که یک سمت آن انسان قرار دارد بدهیم. انتظار داشتن جامعه بی‌جرم و معصوم یک انتظار واهی است و زمانی که شما با شرایط امروز دنیا که جهانی شدن در رأس آن قرار گرفته و رسانه‌ها اینگونه قوی شده‌اند مواجه هستید همه چیز پیچیده شده است. امروز با شهروند خبرنگار و شهروند عکاس مواجه‌اید یا در سمت دیگر با کاهش کنترل خانواده‌ها بر روی فرزندانشان روبرو هستیم اینها داستان را به یک جنگ میان حق و شیطان تغییر داده است.

او صحبت هایش را با یک سوال که خودش پاسخ داد،‌ ادامه داد و گفت: آیا واقعا موضوع درگیری یک فرد در یک گوشه‌ای از یک شهر بزرگ برسر امر به معروف و نهی از منکر مسئله‌ای ملی است یا روزه‌خواری چند نفر در سطح شهر یک مسئله ملی است؟ تهران دارای 30 درصد مسافر در روز است که می‌توانند روزه نگیرند به این تعداد بچه‌ها و پیرمردها و پیرزن‌ها و بیماران را اضافه کنید می‌شود حداقل 50 درصد شهر تهران که روزه نمی‌گیرند و شما مواجه هستید با چند نفری که در داخل شهر سیگار می‌کشند. این افراد عمدتا وقتی با آنها مواجهه می‌شوید می‌گویند ببخشید ما حواسمان نبود ما هم موظفیم زمانی که فردی می‌گوید یادم نبود از او بپذیریم. بگذریم که برخی عامدانه این کار را می‌کنند که ما در مقابل آنها موضع می‌گیریم.

اختلاف با احمدی‌نژاد درباره ماهواره و حجاب: سردار احمدی مقدم در ادامه به دیدار اخیرش با حسن روحانی، رییس جمهور منتخب اشاره کرد و گفت: ما در زمان آقای دکتر احمدی‌نژاد در دو موضوع پوشش و ماهواره چالش‌هایی داشتیم هر چند که خودمان به دنبال ساختن این چالش‌ها نبودیم. ما در نیروی انتظامی کشور سیاست‌گذار نیستیم بلکه فقط مجری سیاست‌های نظام هستیم. در دیدار با دکتر روحانی گفتم خوب نیست از نظام درباره یک موضوع چند حرف به زبان بیاید. این باعث می‌شود حتی مجرمان نسبت به نظام و اعمالشان جری شوند.

راپل،‌ ابتکار برخی ماموران بود: پس از این مجری برنامه از فرمانده ناجا درباره انتقادات به ناجا در برخورد فیزیکی با ماهواره و جمع آوری آنها از روی بام ها اشاره کرد. احمدی مقدم در پاسخ گفت: ‌ما در موضوع ماهواره موظف هستیم همان چیزی که قانون به عهده‌مان گذاشته است را اجرا کنیم و نمی‌توانیم از خودمان کاری کنیم. ما به مامورین‌مان گفتیم در برابر جرم مشهود موظفیم تا مداخله کرده اما نباید به خانه افراد وارد شویم. عده‌ای آمدند از این موضوع سوءاستفاده کردند و دیش ماهواره‌شان را به داخل تراس خانه‌شان بردند و ما هم نمی‌توانستیم از داخل خانه رد شویم و به تراس برسیم. پیشنهاد کردیم ماموران با نردبان به تراس خانه رفته و ماهواره را جمع کنند که البته برخی ابتکاراتی از خود به خرج دادند و از راپل استفاده کردند که بعدا این موضوع دور از شان ناجا تشخیص داده شده و این کار را هم کنار گذاشتیم.

او به موضوع مسائل اخلاقی و مقابله با بدپوششی‌ها اشاره کرد و گفت: در این مقوله یک عده همیشه مخالف برخورد و عده‌ای موافق برخورد پلیس هستند اما نظر ناجا این است که در این زمینه‌ها یک تصمیم‌گیری واحد وجود داشته باشد البته در گرفتن این تصمیم باید واقعیات هم مدنظر قرار گیرد.

هیچ نسبتی با رییس جمهور ندارم: در بخشی دیگری از گفت و گو مجری از نسبت فامیلی احمدی مقدم و احمدی نژاد پرسید که او درپاسخ گفت: هیچ نسبت سببی و نسبی با رئیس جمهور ندارم و این موضوع تنها از سوی ضد انقلاب مطرح شد و هر چه جواب می دهم افاقه نمی کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دخو IT ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    7 2
    سالها ده شهر هشتاد را گشت ما هنوز اندر خم هشتاد و هشت مانده ايم