۰ نفر
۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷

مراسم تشییع پیکر محمود استادمحمد نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر ایران صبح شنبه پنجم مرداد مقابل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابتدا پیکر استادمحمد بر دوش دوستان و همکارانش دور ساختمان تئاتر شهر چرخانده شد و بعد از برگزاری مراسم تشییع مقابل تالار وحدت، تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد.

در این مراسم که با حضور اهالی تئاتر برگزار شد، چند تن از هنرمندان و دوستان آن زنده یاد به ایراد سخنرانی پرداختند. ابتدا خسرو حکیم‌رابط، نمایشنامه نویس و مدرس دانشگاه که از دوستان محمود استادمحمد است پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی گفت: «آن چه را که می‌خواهم بگویم، مرثیه‌ای در سوگ استاد محمد نیست. من می‌خواهم شرح ماجرای تلخی را بیان کنم که بر اکبر رادی، بر محموداستاد محمد گذشت و بر من و بر ما خواهد گذشت.»

او با بیان این که حس می‌کند با هر مشت خاکی که بر جسدی می‌ریزند، بیشتر به مرگ نزدیک می‌شود، افزود: «امروز پیکر هنرمندی را تشییع می‌کنیم که بی جنجال زندگی کرد و بدون صدا جان باخت.»

محمود استاد محمد

پیکر محمود استاد محمد بر دوش هنرمندان، دوستان و علاقمندانش از مقابل تلار وحدت تشییع شد

سپس، ناصر زرافشان، حقوق‌دان و نویسنده با اشاره به جنبه تراژیک مرگ گفت: «وقتی کسی درمی‌گذرد، مایملک معنوی‌اش را با خود خواهد برد. او ساعت به ساعت و روز به روز استادمحمد شد و دیگران هم که می‌خواهند جا پای او بگذارند، باید ساعت‌ها و روزها زحمت و مرارت بکشند تا به او برسند.»

او ادامه داد: « من و محمود دوستان قدیمی بودیم. با این که همه می‌دانستیم محمود استادمحمد بیمار است، اما باز خبر درگذشتش بهت آور بود. استادمحمد به این سرعت از دست ما رفت چون در ماه آخر بیماری‌اش به او دارو نرسید.»

در ادامه این مراسم، فریبرز رئیس دانا، اقتصاددان و مترجم نیز در سخنانی گفت: «محمود استادمحمد میراث بزرگ تئاتر ایران درگذشته است. او اکنون در کنار برشت، چخوف و استانیسلاوسکی در بهشت است. اگر این روزگار و این فقر به او فرصت می‌داد، می‌توانست از دیالیکتیک این سه نفر و این سه اندیشه، سبک خاص و جدیدی را بیرون بیاورد.»

این نویسنده افزود: «محمود استادمحمد نویسنده و هنرمندی بود که همیشه به آرمان خودش وفادار ماند. آرزوی پایداری اندیشه‌هایش در عرصه تئاتر بدرقه راه او باد.»

محمود استاد محمد

در این مراسم، خسرو حکیم رابط، ناصر زرافشان، فریبرز رییس دانا و اسماعیل خلج سخنرانی کردند

آخرین سخنران این مراسم، اسماعیل خلج، هنرمند پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما بود که با اشاره به آشنایی‌اش با استاد محمد از سال 1345 گفت: «بعد از شهر قصه، او کارهایی کرد که هنوز بر سر زبان‌هاست و تأثیر آن نمایشنامه‌ها امروز در نوشته های جوانان دیده می‌شود. نمایشنامه های «آسید کاظم»، «شب بیست‌ویکم»، «آخرین بازی»، «دیوان تئاتر آل» و ... همه آثاری هستند که ریشه در فرهنگ ایرانی و مردمی دارند.»

این نویسنده، کارگردان و بازیگر با تاکید بر خصلت‌های اخلاقی محمود استاد محمد از جمله فروتنی و رفاقت، از مسئولان در خواست کرد تا فکری بیندیشند و کاری کنند که پس از این هنرمندان دچار کمبود دارو و خدمات درمانی نشوند.

در پایان این مراسم، حاضران با حضور سیدمحمد دعایی بر پیکر محمود استادمحمد نماز خواندند و سپس پیکرش را به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع کردند.

محمود استاد محمد

در ابتدای این مراسم تشییع، پیکر محمود استاد محمد دور تئاتر شهر چرخانده شد

از جمله هنرمندانی که در این مراسم حضور داشتند می‌توان به آهو خردمند، هنگامه مفید، هومن مفید، بهمن مفید، اکبرزنجانپور، محمودرضا رحیمی، عبدالحی شماسی، پرویز پورحسینی، قطب‌الدین صادقی، محمد چرم‌شیر، حمیدرضا نعیمی، محمد یعقوبی، آیدا کیخایی، شکر خدا گودرزی، داوود فتحعلی بیگی، ناصر حسینی‌مهر، بهزاد فراهانی، بهروز بقایی، علیرضا نادری، مسعود جعفری جوزانی، مسعود فروتن، اصغر همت و... نام برد.

قادرآشنا، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و رحمت امینی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از دیگر حاضران این مراسم بودند.

مراسم ترحیم محمود استادمحمد، دوشنبه 7 مرداد از ساعت 16 و 30 دقیقه در مسجد حجت بن الحسن (ع) برگزار می‌شود. همچنین پنج‌شنبه 10 مرداد از ساعت 18 تا 20، مجموعه تئاتر شهر شاهد برگزاری مراسم شب هفت این هنرمند خواهد بود.

عکس‌ها: فارس

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =