خجالت نکش، بگو دوستت دارم / مهم ترین علت جذابیت سریال مادرانه چیست؟

سریال مادرانه به رغم ضعف ها و حفره های های فیلمنامه ای متعددی که دارد، از چند ویژگی مثبت و جذاب سود می برد. ویژگی هایی که باعث شده اند تا مخاطبان بسیاری – همچون نگارنده - این مجموعه تلویزیونی را دنبال کنند. خصوصیاتی نظیر داستان جذاب، لحظات دیدنی، بازی های قابل قبول و بعضا دیدنی مانند بازی مهدی سلطانی و ریتم دلچسب.

 

اما یکی از مهم ترین ویژگی های بسیار مثبت این مجموعه که آن را برای مخاطب ملموس تر ساخته است، عبور از برخی رسوم و کلیشه های جا افتاده و رایج در سیما است. رویکردی که در دو سه قسمت اخیر این سریال پر رنگ تر شده است و طبیعتا آن را دیدنی تر کرده است.

- طبق یک دستورالعمل - نوشته شده یا نانوشته -  بیان جملات عاشقانه و محبت آمیز میان دو جنس مخالف در تلویزیون، تقریبا ناممکن و بعید بوده است. تماشاگران سریال های سیما کمتر شاهد جملاتی نظیر "دوستت دارم" بوده اند. حال این جمله را زنی به شوهرش و بالعکس می گوید یا پدری به دخترش یا ... به هر حال این عبارت و جملاتی مستقیم از این دست، تقریبا از دیالوگ های ممنوعه سیما و از خطوط نارنجی آن بوده اند. اما مجموعه مادرانه آگاهانه از این خط عبور کرده و سکانس های جذاب، دیدنی و ملموسی را به وجود آورده است. حتی اگر شکل اجرای این سکانس ها نیز خیلی حرفه ای نبوده باشد، نوع آشنایی زدایی که صورت گرفته بازهم این سکانس ها را تماشایی کرده است. نگاه کنیم به سکانسی که مهدی سلطانی، مستقیما و موکدا به دخترش می گوید که دوستش دارد و از او می خواهد که در کنارش باقی بماند. صحنه هایی به شدت قابل درک و دیدنی از تلاش یک پدر برای از دست ندادن تنها دخترش.

- اما شاید بتوان دیدنی ترین سکانس این مجموعه که در همین راستا خلق شده است را سکانس عذرخواهی اردلان در میان اعضاء هیئت مدیره مدرسه رها دانست. سکانسی که دیالوگ های آن به هیچ وجه از سوی مخاطب قابل پیش بینی نبود و مخاطب اصولا انتظار اظهار عشق اردلان به مریم را در این لحظه نداشت. آنچه این سکانس را جذاب ساخته نوع آشنایی زدایی است که نویسنده و کارگردان در همین سکانس از مخاطب تلویزیون کرده است. تقریبا در هیچ سریالی نمی توان رد پای اظهار عشق یک مرد به یک زن را بدین صورت و در میان جمع دنبال کرد. واقعیتی که در زندگی روزمره برخی از ما وجود داشته و دارد و بسیار دیده ایم؛ اما در تلویزیون ما کمتر مجال و اجازه ای برای به تصویر کشیدن داشته است. آنچه این سکانس را قابل ستایش ساخته است، نمایش صداقت و عشق ورزی آدم هاست. آدم هایی که لزوما سیاه مطلق نبوده و دارای عواطف و احساسات انسانی هستند. از سوی دیگر و مهم تر آن که این سکانس و صحنه هایی از این دست وارد حوزه فرهنگ سازی عمومی نیز می شوند . این گونه صحنه ها به مخاطبانشان یادآوری می کنند، می توان از عشق گفت و از احساسات زیبای انسانی. می توان اسیر خودسانسوری نشد و این گونه عواطف را سرکوب نکرد. می توان آن ها را صادقانه و از صمیم قلب افشا کرد. می توان شرمگین نبود و در میان جمع نیز با خود و احساسات خود یک رنگ و روراست بود؛ که چیزی برای خجالت کشیدن وجود ندارد.

وجود چنین صحنه ها و دیالوگ هایی در سریال مادرانه است که آن را دیدنی کرده است. ضعف های این مجموعه همچنان به قوت خود باقی هستند. ضعف هایی نظیر انتخاب نادرست برخی بازیگران همچون پدر مریم زمان که از نظر سنی چندان به قاعده به نظر نمی رسد. یا عدم تفتیش و بازرسی منزل نایب از سوی پلیس، بعد از کشته شدن او و ...

با این حال سریال مادرانه به واسطه عبور از برخی خطوط نارنجی غیرمنطقی و نابجا، توانسته است به جذابیت های متعددی دست یابد. جذابیت هایی که به احتمال بسیار تا انتها باقی خواهند ماند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 168
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سرانجیک IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    ما هم این سریال را دنبال می کنیم.ولی نقاط ضعفش بسیار بیشتر از نقاط قوتش است. اردلان کمابیش همان جمیل است.آقای سلطانی مواظب باش قالب نگیری........ یک مورد دیگه هم به چشم می آید.در این مجموعه آدم عادی وجود ندارد.یا همه بسیار شقی اند یا بسیار خوب!!!!!!!چیزی که در واقعیت به این شدت وجود ندارد.
    • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      شما نبین! شما برو همون سریال چرت حریم سلطان رو ببین !!!
    • بدیع الزمان EU ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      نام این سریال باید پدرانه باشد نه مادرانه....بعد با فرض اینکه در عالم واقع چنین اتفاقی بیافتد وحالا بعد از 18 سال عشق قدیمی پیدا شود و شوهردار بود چی ؟؟حداقل باید روی این موضوع که فلانی شوهر نداره از طرف تمجید بیشتر زوم میشد بعد با اولین نگاه این آهنگ های و نگاههای عاشقانه نشان داده میشد ....
    • بی نام JP ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      امثال دختر اردلان رو باید خفه کرد! حال آدم بهم میخوره از چنین دخترهایی که این روزها فراوانند در تهران
    • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      16 12
      اتفاقا سریال خوبیه من دوست دارم . جمیل لمپن بود اما اردلان یک پدرخوانده است .اینا با هم فرق دارن .
    • ساسان A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      63 14
      کاربر بی نام چرا انقدر وقت ازاد دارید که سریال اعصاب خورد کن صدا و سیما را نگاه میگنید گستاخی و پلیدی یک دختر معتاد نسبت به پدر .............. واقعا که این سریالها سوهان روح و اوج بد اموزی به خانواده ایرانیه
    • علی A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      75 11
      نه ما سریال ترکیه ای رو می بینیم نه مادرانه رو . خانه به دوش رضا عطاران رو می بینیم .
    • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      63 16
      دلیل موفقیت اینه که از شبکه سه و بلافاصله بعد افطار پخش می شه و گرنه خیلی فیلم مصنوعی و غیر طبیعیه.
    • s IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      14 5
      تو اصلا می دانی نقطه ضعف چیه؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      فقط سر افطاری اعصابمون رو خورد می کنن ، چی می شد یه سریالی مثل دودکش رو میذاشتن موقع افظار ؟!
    • arash IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      34 4
      ای من می فهمیدم این کیه تا یه نفر پای این خبرای سریالی یه چی می نویسه تندی میاد میگه: تو همون برو حریم سلطان و من و تو رو ببین!!! مگه یه نفر هم حریم سلطان نگاه کنه هم اینو دنیا منفجر میشه؟! بلاخره حریم سلطان یه اشکالاتی داشت که موقع خودش می گفتن اینم یه اشکالاتی داره که داریم تبادل نظر میکنیم اینجا...
    • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      18 5
      من نمی دونم یعنی پدری که اینقدر بیغ باشه وجود داره والا اگه ما بخواییم مثل رها رفتار کنیم سرمون گرد تا گرد بریده شده اون وقت این اردلان بیغ یه چک آبدار تو گوش دخترش نمی زنه که ما یه ذره دلمون خنک بشه!!!!!!
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    با صدای اردلان تمجید بگید: مرییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم!!!!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      یعنی که چی این نوشته؟ بیخودی یک کامنت رو حروم میکنی!
    • بی نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      خيلي دوست دارم بگو خب!
    • مسعود IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      12 2
      خیلی خوب گفتی،کامنتت هم حلاله حلاله!!!
    • بی نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      7 3
      بابا انقدر قیف و قپی نیاید همش لغز میخونید که خبرو بذارید تو آمپاس بگو خب انقولت هم نیار
  • بی نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    جالبه که از یک سریال کشدار و لوس و بی منطق اینقدر خوشتان آمده! اتفاقا اصلا هم جذاب نیست. سیر حوادث و اتفاقات منطقی و قابل درک نیست. مثل دختری که تا دیروز مثل ... از پدر میترسید و امروز تمام قد در مقابل او می ایستد. مثل اینکه 6سال از طلاق زن و شوهر گذشته و در طول این 6سال پدر حتی نمی دانسته مدیرمدرسه دخترش همان عشق قدیمی است و حالا ظرف دو روز تمام قد عاشقش می شود. مثل اینکه زن در طول 18سال زندگی نمی دانسته شوهرش او را دوست نداشته و عاشق کس دیگری بوده است. مثل اینکه پدر تا دیروز حتی جواب سلام بچه هایش را نمی داد حالا امروز دوستت دارم دوستت دارم هایش از دهانش نمی افتد و ....
    • مریم IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      برای همه ایرادهایی که گرفته اید در خود سریال جواب وجود داره
    • بی نام IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      85 11
      به رها حق نميدم كه جلوي پدرش قد علم كنه بالاخره ميگن فرزند چه كسي هستي اسم پدرشو ميگه فاميلي پدرشو يدك ميكشه حتي اگر مادر همه كاري براش كرده باشه اما آدمها قابل تغييرند يك وقتي جامعه روشون اثر ميذاره يك وقتي هم وجدانشان بيدار ميشه . اما اي كاش پدرهايي كه مثل تمجيد بودند و يا بدتر فقط فكر خوشون بودند توي خونه بودند اما مادرها جورشان را ميكشيدند تغيير ميكردند بعضي از پدرها بودند اما براي بچه ها وجود نداشتند . كساني بودند وقتي پدرشان فوت ميكردند ديگران ميگفتند مگه تو بابا داشتي .
    • آرش A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      67 16
      اگه خوب دقت می کردین تو فیلم گفتن ؛ خانم زمان تازه مدیر این مدرسه شدن !! البته مادرانه ایرادهایی داره ، ازجمله آنچه که آقای فروتن نوشتن.
  • رضا IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    با تمام احترام به شما دوست عزیز ( بی نام ) شما دقیقا یا سریال رو نمیبینی یا نمیخوای خوبی ها رو ببینی. این سریال یکی از زیباترین سریال های عاشقانه ای که تا الان ساخته شد به عقیدم محسوب میشه و از تمام سریال های امسال قدرتمند تره . منکر نکته های ضعیف و تو بعضی جاها داستان نویسیه ضعیفش نمیشم اما بی انصافیه اگه کاملا ردش کنیم یا علی
    • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      86 4
      یکی از مشکلات فیلم دیالوگ های آن است . انصافا تو کدوم خوانواده ای این طوری ( ادبی هنری و با جملاتی که فقط نویسندگان بلدند آنها را سرهم کنند ) با هم گفتگو می کنند . این باعث میشه که فیلم مبالغه آمیز باشه.
  • فاطمه IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    اتفاقا من اصلا از اون سکانس ابراز علاقه اردلان خوشم نیومد یعنی که چی جلوی دخترش و اون همه آدم به طرف میگه میخوامت؟!؟!؟!؟ بعدشم این سریال یا شخصیت خاکستری تیره داره، یا مثبت... به خاطر این میگم خاکستری تیره چون منفی نیستن و میشه توی وجودشون چندتا خوبی پیدا کرد حتی همون نایب، اما مثبتاش واقعا سفیدن و به قول یکی از دوستان بزرگترین اشتباهشون در روز اینه که مثلا سر فلانی داد بزنن و فلانی و یه روز تنها بذارن که اینم اشتباه نیست آخه! انقدر سفیدن که از زیادیش دل آدم زده میشه. شعار هم زیاد میدن. اونم بلند بلند! ولی در کل سریال خوبیه، با وجود قسمت های خسته کننده و یه سری اشتباهات آدم می تونه تحملش کنه.
  • mohamad A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    من هم از بازی آقای سلطانی خوشم اومده هرچند داستان جالب نیست
    • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      ماشااله چقدر کارشناس و نظریه پرداز داره این خبر آنلاین !!! شما کار و زندگی ندارید دیگه ؟!!!
    • علی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      15 10
      اتفاقا داستان هم زیباست باید درد عشق کشیده باشی تا معنی عشق را بفهمی
    • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      شما چه طور دوست عزیز؟؟ کار و زندگیتون رو گازه برید به کاراتون برسید .
    • م ت IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      5 5
      به نظر من باید کم کم از این تفکرات سنتی باید فاصله گرفت چطور اون دختر حق داره آبروی مدیر خودش را ببره ولی پدرش حق نداره واقعیت را برای هیئت امنا بگه و توجیهشون کنه که این خانم یک زن نجیب و آبرو دار است و با این کار دیدگاه غلط دیگران را اصلاح کنه
  • محمد کریمی A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    84 55
    بی احترامی هایی که نسبت به پدر - مدیر مدرسه و بزرگترها در این فیلم شده و رفتارهای زشت یک دختر با همه ی اطرافیانش به جز مادرش و فرزاد فقط بدآموزی دارد.بعضی ها می گویند در جامعه از این موارد پر است. من میخواهم از شما سوال کنم چند نفر در اطرافیانتان مانند این دختر سراغ دارید؟ با نگاه باز و بدبینانه حداکثر 5درصد هم نمی شود آیا واقعا باید با اشاعه ی بدی ها به بهانه ی روشنگری و اصلاح جامعه ، با دست خودمان به نابودی فرهنگ جامعه بپردازیم ؟ مطمئنم بعضی ها در مقابل این سخن من جبهه گیری میکنند اما از روزی که فیلم هایی مثل فقر و فحشا و سریالهایی مانند همین سریال با عناوین لوس مادرانه و خواهرانه و برادرانه و ستایش و نرگس و ...... رواج پیدا کرد نه تنها روشنگری صورت نگرفته بلکه آمار طلاق و فحشا زیادترشده
    • بی نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      من معلم هستم. نمونه هایی از این دختران متاسفانه وجود دارند. دخترانی که در خانواده هایی آشفته و از هم پاشیده بزرگ شده اند. خدا به خیر کند
    • علی از تهران A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      14 2
      عزیزم یا شما در ایران زندگی نمیکنی یا از خونت بیرون نمیایی ، یا خودت را زدی به اون راه...الان حدود 5 درصد دخترا به حرف خانوادشونن،الان بیشتر خانواده ها از رفتار فرزندانشان در عزابن ، شما یک نگاه به آمار ازدواج و طلاق نگاه کنی مفهومی موضوع از همین خود سری های بچه ها نشات میگیره..باید همچین دخترهایی را حسابی ادب کرد من نمیدونم چرا این اردلان داره کم میاره، باید همچین ادبش کن که جرات نکن حرف بزن حالا یک خلافی هم کرده پدری گفتن فرزندی گفتن دختر بی ادب
  • محمد سراج A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    دیالوگها اصلا نمیچسبه به این ادم حتی اینقدر بی حسه که دختره فقط وایمیسه باباهه دیالوگاشا بگه و بعد هیچ پینگ پنگ احساسی این وسط شکل نمیگیره فقط اینجا این اردلانه که داره پشت سر هم دیالوگ های گنده ردیف میکنه و هیچ چیز به سریال اضافه نمیشه ملغمه ای از دیالوگ های پراکنده که اصلا هم به صدا و کاراکتر مهدی سلطانی نمیاد این سریال هیچ چیز برای تعریف کردن نداره دریغ از ذره ای منطق روایی و حتی اندکی بازی خوب بازیگران
    • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      مگه مجبورت کردن ببینی؟.....نبین!
  • بی نام IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    یکی از بزرگ ترین ضعف های سریال اینه که بیش از 50 درصد سکانس ها با اردلانه وحضور بقیه درداستان اصلا به چشم نمیآد .تنهادلیل اینکه شایدمورداستقبال بوده که نبوده اینه که برخلاف سریال های دیگه داره یک داستان رو بیان میکنه هرچند بسیار تلخ و بدون هیچ جذابیتی
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    56 7
    اتفاقا به نکته خوبی اشاره کردید. اکثر دختر و پسرا یا حتی خانوما و آقایون ایرانی شاید در دل همدیگه رو دوس داشته باشن ولی وقتی به پای حرف میرسه نمی تونن جمله دوستت دارم رو بگن. منظورم تو اس ام اس و ایمیل و چت نیست چون عین نقل و نبات این جمله ها تو تکنولوژی های مذکور گفته میشه. منظورم رو در رو هست. اکثرشون یا خجالت میکشن یا فکر می کنند شاید طرف مقابلشون با شنیدن این جمله "پرو" بشه! با این حال بازم جا داره که مسائلی این چنینی فرهنگ سازی بشه!
    • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      41 50
      به این می گن فرهنگ سازی که یک مرد جلوی جمع به زنی ابراز علاقه کنه اونم اونطوری واقعا که ! پس حریم ها چی می شن اینطوری باشه باید تو محیط کار منتظر چنین مواردی باشیم وبعدش هم سنگرو سنگ بند نمی شه
    • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      40 15
      مشکلش تو چیه؟ حتما باید یه مرد یا یه زن یه سوراخ سلمبه واسه ابراز علاقه کردن پیدا کنه چون یه عده چشم دیدن ابراز علاقه بین دو انسان رو ندارند؟ قبول دارم جمله ای که بکار برد زیاد جالب نبود ولی تجاوز به عنف هم که نکرده. ابراز علاقه کرده ولی نه با جمله ای درست. بعدشم تو سریال خود اون خانوم بطور غیرمستقیم علاقشو به اردلان نشون داده بود وگرنه ایشون که مرض نداشت بیاد همچین کاری بکنه. شما نگران این نباش که در محیط کار همه بیان بهم ابراز علاقه کنند چون تا دو نفر نشونه ای از علاقه بین خودشون نبینند دست به همچین کاری نمی زنند!
    • علی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      7 11
      ببخشید به شما باشه می خواهید تجاوز به عنف رو هم نشون بدن دیگه!!!! نکنه شما بیشتر از خدا می فهمید که در سوره نور می فرماید حتی زن و مرد نامحرم چشمانتان را نسبت به هم ببندید. بعدشم اصلا حرف اول شما درسته. در اسلام این ابراز علاقه ها فقط در کانون خانواده مجاز و بلکه واجبه. کی گفته پیش هر کسی میشه حریم ها رو شکست که حالا نویسنده این مقاله نقطه قوت میدونه این نکته رو!!!
  • کیوان A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    26 46
    اگ ر ما نخواهیم این اقای پیام فروتن خط قرمزهای سریال را نقد نکنند باید کی رو ببینیم نقد های ایشان غرض ورزانه است به این اقا باشد سریالها را زنانه مردانه بدون کلام و به تصویر می کند
    • ساجد IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      49 6
      بابا این بدبخت فروتن که داره تائید می کنه. اصلا شما این نوشته رو خوندید؟! شماها دیگه کی هستید بخدا!
  • مرضیه IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    8 9
    بی احترامی و بی ادبی رها اصلا قابل توجیه نیست . هر پدر و مادری با داشتن همچین دختری با این تربیت باید بره بمیره .یا دختر زنده به گور کنه .............
    • علی IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      2 0
      شما حالا زیاد احساساتی نشو
  • بی نام IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    دیدنی ترین سکانس این مجموعه که در همین راستا خلق شده است را سکانس عذرخواهی اردلان در میان اعضاء هیئت مدیره مدرسه رها دانست.
  • مهسا IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    25 38
    ديالوگها بد نوشته شده و بازيها بعضا خوب نيست، اما موضوع خوبي دارد كه بهت مي‌شد اجرا شود.
    • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      میخواید کارگردانی رو بدن به شما احیانا ؟!
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    86 10
    آقاي سلطاني قشنگ بازي كرده مخاطب جذب شده، همين! البته ايراني ها كلا داستانهاي رمانتيك دوست دارن اينم هست!
    • !!!!!!!!! IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      14 2
      شما آیا ایرانی نیستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • دیلمی A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    اتفاقا خیلی جالبه .من خیلی خوشم اومده .ممنونم
  • بانو A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    كاملاسريال مردانه اي است و حق رعنا كاملا ناديده گرفته شده است وبااون كلام اردلان كه به مقام مادر توهين ميكند وبه مادر دو كودك عنوان بي ادبانه (زنه) را ميدهد واين اوج خودشيفتگي اين مثلا پدر است وانگاري خودش پدرانه بوده كه رعنا مادرانه نبوده وعلت رفتن رعنا بي وفايي اردلانه واينو خوب نشان نميدهند وفيلم به نفع مردان است وتازه عشق قديمش زنده هم شده!!!!!واقعا كارگردان وفيلمنامه نويس بهتر ازين نميتوانست به مادران توهين كند بهتره اسم اين سريال را بگذارند مردانه!!!!!!!
    • مصطفی A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      2 8
      حالا چرا انقدر عصبانی هستی؟ چیزی نشده که شخصیت پدر خوب شده شما ناراحتی؟ شما بچه تو ول کنی میشی مادر؟
    • نامادرانه IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      2 9
      اون زنه که به بچه هاش تعهد نداره اسم مادر براش زیادی بزرگه اگه پدر بچه ها اون زنه رو دوس نداره عوضش عاشق بچه هاشه که حتی از زنه میخواد به خاطر بچه هاش باهاش بمونه ولی زنه چی بچه هاشو رها میکنه اونم بدلیل کمبود عشق ، عشقی که زنه از بچه هاش که از گوشت و خون خودشن دریغ کرده. بله بانو اسم فیلمو بایست پدرانه میگذاشتند
  • الی IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    42 51
    فقط می گم از نعمت الله بعید بود همچین کار ضعیفی ارائه کنه
    • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      74 9
      کسی انتظاری از ایشون نداره ،کارنامه شون مشخصه ! افرادی مثل عطاران رو فراری دادن از تلویزویون و به حسن فتحی که چند تا از بهترین سریال های مناسبتی رو ساخته اجازه کار نمیدن ،اونوقت باید شاهد ادامه کار یه سری آدم ناشی باشیم .
  • حامد A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    من که فقط نگاه میکنم تا اخرش آهنگ احسان خواجه امیری رو گوش بدم خداییش صد رحمت به قصه های مادربزرگم، به شعور ادم توهین میشه یعنی نویسنده فیلمنامه بعد از نوشتنش یک بار هم ننشسته دوباره بخونه و سوتی های تابلو رو در بیاره ازش
    • رضا IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      7 5
      ای بابا شما هم کشتید ما رو با این شعور قلابیتون.مجبور نیستی ببینی عزیزم ساعت یک ربع به ده تی وی رو روشن کن اون موقع سریال تموم شده داره صدای احسان پخش میشه.یه راه بهتر هم اینه که آهنگ رو دانلود کن.
  • ؟؟؟؟ IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    98 52
    خوشبحال همتون!حیف وقت که بشینی پای این سریالها! برید ببینید رستم آقا چه میکن.
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      66 19
      عزیزم شما بشین ۳۰۰ قسمت با همونی که می دونی حال کن
    • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      8 11
      با اینکه سریالهای اونطرف رو نگاه نمیکنم ولی حالا تو بگو 600 قسمت بازم می ارزه به فیلم درپیتی مادرانه
  • فریبرز A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    89 10
    من میگم بهترین چیزی که این سریال داره بازی بسیارخوب آقای سلطانیه بگوخوب
    • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      7 0
      خب
  • ارش IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    94 44
    خيلي عجيبه برام كه تعدادبيننده هاي اين سريال اينقد زياده!!!7قسمت اول رو ديدم گذاشتم كنار سريال هاي ايراني رو از سرتا تهشون رو بزني تنها يك ساعت مفيد دارن بقيه ش فقط حرف زدن وديالوگه بدون هيچ اتفاق خاصي،يه قياس ساده باهمين كره اي ها انجام بدين باهمين سريال دونگ يي كه همين اواخراز كانال 3پخش شد،تمام دقايق 60 قسمتش حادثه س بدون حتي يك دقيقه ديالوگ اضافه،ببينده رو ميخكوب ميكنه ،
    • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      2 4
      دقیقا
  • ناصر IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    15 28
    یه قول سرانجیک عزیز پدر رها باز هم همون نقش جمیل رو داره بازی میکنه البته با این تفاوت که انجا غیرتش و یا حداقل ابهت پدرانش رو ازش گرفتن ،من خیلی گفتم بازم میگم که تاثیرات منفی این سریال رو چند سال بعد به وضوح خواهیم دید ،تا حالا موضوعات عاشقانه غلو آمیزش بود ولی دیشب دیگه کار به جایی رسید که آدم واقعا از دست رها کفری میشد با اون سرکشی و قلدریش که بیشتر به پسرا میخوره نه دخترا کاش کارگردان عزیز توی هر حیطه ای وارد میشد الا توهین به پدر الا خورد کردن شخصیت پدر توسط یه بچه 17-18ساله ،واقعا دیشب کلی دلم به حال اردلان سوخت که با اون ابهت اینجور توسط بچش خورد شد و شکست
  • اقای .. IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    یه چیزی بگم : تودلم ول وله است واسه خواستنت...... بگو خب
    • الی IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      12 2
      خب
    • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      10 4
      عشق است اردلان تمجید ...خدایی مهدی سلطانی این سریال سرپا نگه میداره به نظر من ...بازیش خیلی دوست دارم
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    دلتون‏ ‏خوشه‏ ‏سرسیال‏ ‏ساختید.پر‏ ‏از‏ ‏صحنه‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏دیالوگهای‏ ‏اضافی‏و‏ ‏بدرد‏ ‏نخور.واقعا‏ ‏پیش‏ ‏خودتون‏ ‏چه‏ ‏فکری‏ ‏کردید‏ ‏که‏ ‏می‏ ‏خواهید‏ ‏سریال‏ ‏ها‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏تصادفات‏ ‏رانندگی‏ ‏بسازید.‏ امیداورم‏ ‏دیگه‏ ‏ ‏سریال‏ ‏تصادفی‏ نبینیم.ضمنا‏ ‏فیلم‏ ‏چه‏ ‏هدفی‏ ‏را‏ ‏دنبال‏ ‏می‏ ‏کند؟اجتماعی‏ ‏یا‏ تبلیغ‏ ‏برای‏ ‏عادت‏ ‏های‏ ‏بد.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    علت پرمخاطب بودن اين سريال صرفاً زمان پخش اون هست كه دقيقاً بعد از افطاره و حيف از اين همه بودجه صدا و سيما كه صرف ساخت اين سريالهاي ضعيف مي شه فقط اجاره اون خونه براي ساخت فيلم ميلياردها تومنه.
    • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      169 6
      حرف حق رو زدی بی نام جان!!!
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      161 5
      دقیقا!
    • بی نام A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      149 3
      مشکلی نداره که، چند تا تبلیغ کرم حلـــــزون تقلبی پخش می کنن ،جبران میشه هزینه! ،سر افطاری فقط بلدن اعصاب ملت رو خورد کنن .
  • امیر A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    47 26
    وقتی این نوع سریا لها رو می بینم و دردناکتر وقتی به واقعیت زندگی مدرن شهر نشینی با خواندن نظرات شما عزیزان پی میبرم راضیم روزی هزار بار بوسه بر خاک پاک روستام بزنم
  • بی نام A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    چقدر خانواده ی مریم زمان لا یتچسبک( نچسب) هستند.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      7 3
      دلیلش مصنوعی بودن شخصیتها،دیالوگها و روابطه.وقتی خواسته خانواده اردلان و اشفته نشون بده افراط کرده..مثلا نخحوه برخورد پدر با فرزاد و دخترش.بیپرواییهای دختره..وقتی هم خواسته این خانواده رو خوب و مثبت نشون بده باز افراط کرده...پسرا و مادره دیگه فوق فوق نچسبن..کلا اینکه ما تو این سریال هم مثل اکثر فیلمهای ساخته شده ایرانی واقعیت رو نمیبینیم.نمایش میبینیم.غیر ملموس و ناشناخته برای مخاطب عام! من هم معتقدم سریال جذایه.جدیده.ولی عای نیست.خیلی خوب هم نیست.فیلمنامه نقص زیاد داره.دیالوگها نقص خیلی زیادی دارن و بازیها هم همینطور.به خصوص بازی رها!!باعث میشه ادم از بچه دار شدن بترسه!
    • بی نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      5 5
      اي لايتچسبك كه وگفتي اي يعني چه! ها!
    • میییم A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      3 69
      لا یتچسبک خودتم خیلی نچسب بود عین خانواده مریم
    • بی نام US ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      5 1
      آخ گفتی. یکی خانواده زمان یکی هم حاج آقا ثانی
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    13 5
    من زیاد با این سریال حال نمی کنم ولی سریالای آبکی 300 قسمتی ترکی رو هم تائید نمی کنم. مثلا می بینم مادرم اول فروردین نشسته قسمت اول یه سریال ترکی رو دیده بعد 6 ماه میام می بینم بازم داره همونو می بینه. بهش میگم بازپخشه؟ میگه نه ، هنوز تموم نشده!!!
    • بی نام IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      5 3
      بابای منو ندیدی خرم سلطانو با دنیا عوض نمیکنه
  • بی نام EU ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    9 0
    یک چیزی هست به نام "فیلمفارسی" که یک زمانی خیلی مغضوب آقایون سیاستگذار بود. ظاهرا با شیوع شبکه های ماهواره ای قبح ساختن "فیلمفارسی" ریخته. مطمئن هستم در پایان یک میزگرد هم میزارن و از دست آوردهای بی بدیل این مجموعه تجلیل میکنن. به نظر میرسه به جز بالا بردن آمار پخش آگهی چیز دیگه ای براشون اهمیت نداره.
  • ن A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    5 11
    بعد از دیالوگ های کلیشه ای، عیب اصلی سریال، بازی ضعیف بازیگرها مخصوصا آقای سلطانی است، که این عیب رو میشه به صورت 50-50 بین کارگردان و بازیگران تقسیم کرد. بازیگری اطوار درآوردن نیست! (رونوشت: ح بهداد!!)
  • librarian IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    10 7
    مريم زمان: . . . "من پدر اين دل و در ميارم" اين جملش عالي بود!!
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    5 43
    ایول بعد میگن بیکار!!!! میگن دولت کار ایجاد نکرده ببین همین خبر آنلاین چندتا مفسر و منتقد سرکار گذاشته.میگم شما کارمندا تو ساعت کاری یکمی هم کار کنید و اینهمه اینترنت گردی نکنید بدک نیستا
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    80 6
    من اصن تلویزیون نگاه نمی کنم ولی چند روز پیش چند سکانس از این سریال رو دیدم کفم برید اینا چقدر فانتزی صحبت میکردن، انگار داشتن کتاب بوستان سعدی رو ارائه می کردن!!!
  • amin IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    80 2
    من موندم چطور یه آدم مثل نایبی که اول میان انقد کله گنده نشونش میدن بدون هیچ دردسری سرشو زیر آب میکنن.جالبتر این که پلیس که در عالم واقعیت اینجور اتفاقارو به شدت پیگیری میکنه تو فیلم فقط پلمپ میکنه میره بعدشم که پلمپو شکستن اصلا حال پیگیری کردن نداره!یا مثلا کدوم پرستارو سراغ دارید که با یه نفر که اعتیاد داره انقد همکاری کنه (براش کلیو یواشکی ور داره و...).یعنی این فیلم انقد از این سوتیا داره که میخوام با سر برم تو دیوار!اما فقط به خاطر بازی اردلان و مریم زمان دارم نگاش میکنم
  • سلام A1 ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    9 4
    اين سريال داره ميگه كه دخترها(بخصوص از جنس تهرونيش) ديگه خيلي پررو شدن، يه كم پدر و مادرها دارن محبت بيجا ميكنن.
  • شيلا IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    12 83
    درسته كه اين سريال نقاط ضعفى داره ولى مى ارزه به 100تا ازاين فيلماى تركيه
  • بی نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    189 4
    نوشته های سعید نعمت اله جز اعصاب خوردی و سوهان روح بودن نتیجه ی دیگه ای نداره. دیالوگ های یک جور و رو اعصاب. تلخ. کل سریال ماهیچه ها منقبضن و ادم عذاب می کشه. هنری نیست.
  • بیطرف A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    2 56
    این آقای فروتن بیکاره که اینقدر به دیالوگ ها گیر میده یه بار میگه دیالوگ کی با روسری میخوابه افتضاح بود یه بار هم مثل الان میاد تعریف میکنه خوب یکباره بگو خودت نویسنده داستان های سریال های ماه مبارک میشدی که اینقدر گیر ندی
  • بي نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    55 4
    من كه كشته مرده و مجذوب اون خونه ها ببخشيد قصرهاشونم نامردا عجب جاهايي زندگي ميكنن!!!!! آقاي كارگردان چه خبره ؟ كجايي عمو؟ چند درصد مردم اينطوري با اين سرو وضع زندگي ميكنن؟ تفاوت شما و امثال مهران مديري و عطاران و سيروس مقدم تو همين لوكيشن ه و فضاهاست كه سريالاشون با اقبال حداكثري رويرو ميشه. اين سريال يك عقب گرد كامل به سبك فيلمفارسي هاي قديمه همين و بس با شخصيت پردازي هاي بسيار سطحي خير و شر كه البته حتما اسم بازيگراي خير بايد عربي باشه و بداش پارسي . حالم بهم ميخوره ازين سياست هاي راديكالي
    • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      19 3
      گوشی هاشون رو چرا نمیگی ، همه از دم آیفون دارن ،نمیدونم اینا نمی فهمن یا خودشون رو زدن به نفهمی که این گوشی 2و3 میلیونی رو چپ و راست نشون میدن ،کارگزدان فیلم خیلی عقده آیفون داشته !
    • بی نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      8 2
      خب عزیزم اردلان یه آدم پولداره.نمیشه که توی حلبی آباد زندگی کنه
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    99 3
    فقط فیروز و افروز و عفت و نصرت و پریا و پوریا
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    26 5
    نكته مزخرف اين سريالها اينه كه هميشه آدم بدا اسمهاي ايراني دارن آدم خوبا اسمهاي عربي! دختراي ساده و بد مانتويي هستن دختراي فرشته خصال و خوب چادري! واسه همين حتي اگه سريال قشنگ هم باشه بازم نميبينيم!
    • بی نام US ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      6 1
      حرف دلم رو زدی. منم میخواستم همین نظر رو بگذارم گفتم حتما چاپ نمیشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    66 5
    پرمخاطب؟ آقاى پيام فروتن فاميلاشو شمرده كه به اين نتيجه رسيده ؟
    • بی نام A1 ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      5 82
      والا ما همه میبینیم . اتفاقا دوستای من که اهل تلویزیون نیستن هم این سریال رو میبینن.
  • علیرضا A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    49 5
    به نظر من، تو این سریال مادرانه میشه انقلاب بو تاکس و میزان تاثیر این ماده به صورت کاملا شهودی درک کرد.
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    89 1
    بازی فقط بازی گل بانو!! زیرپوستی زیر پوستی بازی میکنه!!!!
  • بی نام EU ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    72 1
    فقط آمپاس
  • مریم A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    36 1
    اون قسمتای اولش اردلان میگفت اون زنه رهای 13 ساله را ول کرد و رفت.از اون روز6سال میگذره یعنی رها الان 19سالشه.از طرفی کتابی که روی میز رهاهست کتاب مبانی سوم دبیرستانه.ببخشید تو کدوم دبیرستان دخترونه کلاس سوم دختر19ساله ای درس میخونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟سوتتتتتتتتی
  • ali IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    93 2
    چرا دیالوگاشون عجیبه...انگار از مریخ اومدن...والا من که به این سن رسیدم اینجور طرز حرف زدن نشنیدم.
  • صدیقه A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    7 13
    به نظر منم از سعید نعمتد الله بعید بود چنین فیلمنامه ی ضعیفی.در جواب اون دوستی هم که نگران شکستن ابهت پدران بودند باید عرض کنم اتفاقا چقدر بجا وصحیح اتفاق افتاده وتنها نقطه قوت داستان همین نکته بسیار مهمه .که پدر در درجه اول باید با فرزندانش دوست باشه نه یک قلدر فرمانروا .زمانیکه فرزندی نتونه با پدرش ارتباط عاطفی برقرار کنه بخاطر ابهت مردانه اش نتیجه همین چیزی میشه که توی این سریال میبینیم تنفرفرزند از پدر.ویافتن محبت وعشق در بیرون از خانه.
  • اس اس IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    26 2
    بابا خسته شدیم انقدر تو فیلما خونواده های با ظاهر و سبک زندگی مریم زمان،محمد جواد،مرد مسافرخونه دار رو آدمهای پاک و خوب و خوشبخت نشون میدین ولی خونواده های دیگه پر از مشکل و بدبختی.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    19 3
    ما که نمی بینم این چرندیاتو
  • علی A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    13 7
    از موقعی که adsl وارد زندگیم شد دیگه سریال ایرانی نگاه نمیکنم. اگه ربطشو فهمیدی بکوب اون لایک قشنگرو!
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    9 75
    خیلی سریال قشنگیه هرکی نمیپسنده و خوشش نمیاد دلیلی نداره تماشا کنه!
  • احسان IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    24 7
    شبکه سه شبکه جوان است . اما تا به حال هر سریالی ساخته بر ضد جوان ها بوده . من از شخصیت رها دفاع نمی کنم . اما کدوم سریالی بوده که از یک جوان امروزی دفاع کند ؟ ما نسل چهارمی و سومی ها اینقدرا هم کله شق و بی عقل نیستیم . بی شعور نیستیم . چشم بسته عمل نمی کنیم . لطفا کمی انصاف را رعایت کنید . در این انتخابات این جوونا بودند که با تدبیر و اراده باعث این شور و شادی شدند وگرنه بزرگانمون ما را همراهی نکردند و ما تنها بودیم ..... در جشن های بعد از انتخابات همین جوانان بودند که حرفشان را می زدند . کمی انصاف بد نیست . و خیلی چیزای دیگه... خبر آنلاین لطفا و خواهشان نظر منو منتشر کن.
  • ساره IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    17 3
    تاریخ هایی که در فیلم مطرح میشه با هم جور در نمیان....20سال پیش این آقا مریم رو رها کرده رفته سراغ زن دومش.به فرض که بلافاصله هم ازدواج کرده با این خانم یعنی 20سال از اون تاریخ گذشته.مادر بچه ها هم 6سال پیش بچه هاش رو گذاشته رفته .یعنی 14سال بعد از ازدواج یعنی همون موقع متوجه شده که در زندگی عشقی وجود نداره ولی سؤال اینجاست چرا همش میگه من 18سال با مردی زندگی کردم که به من علاقه نداشت؟!!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    111 9
    کی گفته جذابه ؟؟ !!
  • بی نام EU ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    4 6
    آقای فروتن کلا در اقلیت هستند چیزی رو میپسندن که بقیه نمی پسندن و به چیزی ایراد میگیرن که بقیه خوششون اومده
  • ایرانی IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    10 1
    آقا روستا و شهر نداره، ذات خراب رو میشه تو همه جا پیدا کرد! مگه کم قصه شنیدیم از فجابع روستاهای کشور...نامه تمام!
  • بی نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    8 60
    سریال قشنگی شده ... بهتر از این فیلمهای جلف و اشغال ماهواره هستش.
  • مجید A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    84 3
    من سوال برام پیش اومده چرا انسانهای رانت خوار فقط توی سریالها اینهمه مصیبت سرشون میاد؟!!! توی واقعیت که سفرهای برون مرزی اشون خانه های انچنانی شون ثروتهای هنگفتشون روز به روز بیشتر میشه ؟!!!!!!!!!!!!!
  • امین A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    145 7
    واقعا شعاری تر و آبکی تر از این سریالم هست؟
  • بی نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    18 5
    دوستان عزیز مادری که بچه ی 3 ماهه ودختر13 ساله اش را رها کند وپی خوش خوش خوشانش برود مادر نیست.و مردی هم که خانمش را زنه صدا کند مرد نیست.
  • شعیب IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    114 5
    مهمترین علت جذابیت سریال مادرانه سطحی بودن سلیقه و ذوق مخاطبان آن است!!!!!! آخه کدام جذابیت پدرجان؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    70 8
    پدر دختره نقشو خیلی مصنوعی بازی میکنه
    • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      10 8
      برو بابا
  • اهوازی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    3 9
    ما شا الله همه بیکار هستن خوب تورم رفته بالا دیگه خدا شفاتون بده
  • بی نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    20 12
    اردلان تمجید نقششو مصنوعی بازی میکنه
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    17 5
    سریال خوبیه ! اما ابراز علاقه توی جمع راستش تو فیلم هندی هم ندیدم!
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    140 9
    این سریال مگه جـــــذابیت هم داره ؟!!
  • بی نام US ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    18 4
    به نظرم بدترین قسمت داستان بخشیه که تو خونه مریم زمان اتفاق میفته ... رابطه بی منطق و ضعیف شخصیت مادر و پدر مریم با مریم ... بازی های تصنعی و غیر دلچسب بازیگرها ... عدم پرداخت صحیح از شخصیت مریم ... دیالوگ های تصنعی رد و بدل شده بین مریم و پدرش ... در کل به نظرم ساختار روایی داستان خیلی قابل پیش بینی ضعیف و تکراریه و برام واقعا عجیبه که سریال به صرف تم عاشقانه و خانوادگی این همه مخاطب جذب کرده!
  • محمد A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    5 23
    كاراكتر هاي مثبت كاملا بي نقص نوشته شدن براي كاراكترهاي منفي نويسنده سنگ تموم گذاشته
  • fereshteh IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    14 6
    بی چاره رعنا از اول نقشش تا آخر فقط تحقیر شد، چه دیالوگ زشت و زننده ای : کثافت رو باید خرج کثافت کرد، واقعا تو این فیلم رعنا مظلوم واقع شده،همه ی این تحقیر ها به خاطر اینه که بچه هاشو گذاشته رفته؟ اون بی چاره که عاشق زندگیش بوده ،18 سال هم که با این قلدر زندگی کرده دیگه ببین به کجاش رسیده که ول کرده رفته!!!!!!!! راستی فرزاد یه دسته پول دزدید ،ولی هیچ کس هیچی نگفت یعنی اردلان حساب کتاب پولاشو نداره؟؟؟؟؟؟ مامان مریم هم که همیشه مثل علامت سوال وارد میشه (؟؟؟؟؟؟؟) دیالوگ ها و بازیگر ها البته بعضی هاشون خیلی خوب انتخاب نشده اند.
  • مجید US ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    6 5
    جسارتا این هم مثل بقیه سریال های ایرانی که بهش آب بستن. بگو خوب!! بعد می گید مردم چرا حریم سلطان تماشا می کنن!! بگو خوب!! آیا وقتش نیست که صدا و سیما با کارگردان های حرفه ای و معروف آشتی کنه!! بگو خوب!!
    • رضا IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      11 2
      سریالهای ایرانی نهایتا سی قسمت اند .اما همین حریم سلطان شما شونصد قسمته تمومی هم نداره.پس اگه توی سریالهای ایرانی آب بستن اون سریالها کلا آبن
    • مجید US ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      9 2
      ببین هنر یک سریال اینه که حتی اگر 500 قسمت هم داشته باشه اما مردم هرروز میشنن نگاهش می کنن.اما این سریال چه نکته d آموزشی داره.مثل بقیه سریال ها می خواد بگه که کلا پولدار ها بدبختن و بی خانوادن....بگو خب!!
  • علیرضا IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    22 16
    سریال قشنگیه آقای سلطانی خیلی قشنگ .و طبیعی بازی میکنه
    • بی نام US ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      84 20
      افتضاح افتضاح و افتضاح بازی می کنه این آقای سلطانی تئاتریها اکثرا بازیگرای خوبین، این آقا چرا اینقدر افتضاحه معلوم نیست
  • فریاد سکوت A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    2 4
    دهانم پر از حرف است اما با دهان
  • سردار علی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    16 5
    نمیدونم چرایه ادم با جنم و غیرتی پیدا نمیشه به دختر اردلان یه سیلی بزنه
    • بی نام IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      8 1
      آره به خدا راست گفتی،محمد جواد هم این چشم سفیدو بزنه ما راضی هستیم،مگه نه؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    3 43
    آخه شما اصلا می دونی سعید نعمت الله تا حالا چه سریالهایی نوشته؟
    • فاطمه IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      4 41
      نعمت الله فوق العادست وضعیت سفیدشم فوق العاده بود...
    • احسان A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      71 1
      فاطمه خانم . وضعیت سفید رو حمید نعمت الله ساخته و فیلمنامه اش مشترکان حمید نعمت الله و مقدم دوست نوشتند . نه سعید نعمت الله .
  • رضا IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    14 7
    جالبیش اینجاست که همه سریال رو می بینن همه ی دیالوگاش رو هم حفظن بعد باز قیف و قپی میان و غمپز در می کنن که ما نمی بینیم.خب اگه نمی بینی واسه چی نظر میدی اصلا؟
    • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      2 6
      جامعه را ببین ترویج حرف های زشت . چرا نام و اسامی ایرانی را خراب می کنید . اخرش سریال هم دختره می شه ادم خوبه خدا راشکر که بیشتر مردم شما را نگاه نمی کنند .فقط پول بیت المال را سرف می کنید .نتیجه این همه سریال به درد نخور چیه ................راستی سریال های شما اگر خیلی خوبه بفروشید به کشور های همسایه .................................اقا رضا لازم نیست سریال را ببینیم از جامعه معلوم که چه به سرمون امده
    • رضا IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
      4 2
      اینکه جامعه مزخرفه چه ربطی به تلوزیون داره؟بعدشم دوستان در مورد تک تک سکانسها نظر میدن بعد میگن ما نمیبنیم.بعدشم شما از منطق بویی بردی؟اینکه من از سریال دفاع می کنم یعنی سریال ارث پدریه منه؟
  • حقنگر A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    9 7
    در ضمن این اولین سریالی است که در آن خانم های چادری بدبخت نیستند ، مشکلات خانوادگی ندارند، بچه ته تهران نیستند، آرزو به دل نیستند، زندگیشون پر از بیچارگی نیست ، هزار بدبختی و قرض ندارن و .... خلاصه یک خانواده مذهبی درست و درمونن و مشخصه نویسنده و کارگردان یا همچین خانواده ای دارن و یا با این نوع خانواده ها از نزدیک در ارتباطن
    • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
      8 4
      دقیقا باهاتون موافقم.همیشه تو سریال های ما هر وقت ی خانم چادری نشون میدن یعنی از محله های پایین شهره و فقیر و بی پوله یا سواد نداره و14 سالگی ازدواج کرده و فرهنگ پایینی داره.......
  • سمیه A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    23 2
    به نظرمن شقایق فراهانی اصلا اکت عاشقانه رو نمی تونه در بیاره حیف به اون همه حس که اردلان برای عاشقی توی این فیلم گذاشت و بازیگر مکملش که اصلا کاربلد نیست توی این موضوع. عشق باید توی چشم، بدن و تمام اعضای بازیگر هویدا بشه حیف به اون دیالوگ اردلان که گفت تو دلم ولوله ست برای خواستنت! حتی اگر جای زنگنه با فراهانی در فیلم عوض می شد شاید حتی شاید یک درصد عشق نمایان می شد.
  • سمیه A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    16 3
    به نظرمن بازیگر مکمل اردلان اصلا مهارت بازی در کاراکتر عاشق رو نداشت و نتونست اون رو اجرا کنه حیفه دیالوگ توی دلم ولوله س واسه خواستنت برای شقایق فراهانی حرام شد. ری اکشن اصلا جالب نبود و هنر بازیگری در این زمینه حداقل وجود نداشت. یکی از موضوع های زیبای فیلم ها عشق است که بازیگر باید حرفه ای باشد تا آن را در بدن، چشم و صورت نشان دهد. نشد!
  • بی نام A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    3 12
    کامنت ها رو که خوندم اکثرا به این موضوع اشاره کردند که همه چیز سریال غلو شده است و بازیگرا مثل مردم عادی حرف نمیزنن و انگار شعر میگن یعنی قلنبه سلمبه حرف میزنن و یا این شخصیتی که از دختر خانواده یا پدر و یا دیگران ارائه شده واقعی نیست و نمونشو تو جامعه نمیبینیم. درست. ولی شما تصور کنید که این فیلمه و قرار نیست که داستانی مستند و کاملا منطبق با واقعیات باشه. زبان هنر اینو میطلبه که یک وقتایی خیلی غلوآمیز و یا شاعرانه حرفمونو بزنیم. به نظرم در مورد موضوع احساسی روابط پدر و فرزند و یا ... اتفاقا چه اشکالی داره که به این سبک حرفامونو بزنیم. مگه وقتی شعری میخونیم که توش چهره معشوقو به ماه کامل تشبیه کرده میگیم که چرا. اتفاقا چون شاعرانه اس بیشتر به دلمون میشینه. اینم یک سبکیه که به نظرم بد هم نیس
  • زهراz GB ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
    5 4
    من نمیدونم این جا چند تا بی نام است بعدشم این سریال تورو خدا چیه نگاه می کنید اگر هم نگاه میکنید بشینید بیصدا تازه اگر میشه این قدر اقای سلطانی سلطانی نکنید من هی فکر میکنم میگید حریم سلطان
  • رایان IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    1 5
    سلام دوستان من تقریبا همه نظرات شما رو خوندم و می بینم خیلی ها از این سریال ابراز بی علاقگی کردند و قبول دارم که بازیگران ضعیف عمل کردند و کار نویسنده هم از آنها ضعیفتر بوده اما موضوع جالبی را دنبال کردند که مشکل خیلی از افراد جامعه است. من خودم جامعه شناسی خوندم و می دونم کسانی که در خونواده از این دست مشکلات دارن کم نیستن وباید به این موضوعات بیشتر پرداخته بشه اما چه خوب بود که این موضوع به دست افراد واردتری سپرده میشد.
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    83 12
    خیلی مسخرست!
  • سام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    2 11
    من خسته م..................................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • amitis IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      22 1
      به من چه؟؟!!
  • m-k IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    5 1
    ,بابا ولش کنید این حرفا رو خودمون و زندگی خودمونو عشق است من همه سریال های ایرانی میبینم اما نه نظر دارم در موردشون نه به خاطرشون اعصابمو خرد مکنم پولشو کس های دیگه میگیرن حرصشو ما میخوریم
  • پناه IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    15 0
    سلام من نظراتو خوندم و کم و بیش نظراتی هستن که قابل قبولن ...برای من نکته تامل برانگیز این سریال اینه که چرا انقدر رعنا بد به تصویر کشیده میشه و عشقق به اردلان به منزله ی گناه تلقی شده و همش اردلان سعی میکنه رعنا رو بد تعریف کنه ...اینکه چرا آدم خوبا تو فیلم خیلی خوبن و بدا خیلی بدن!!!!!!!!!!!!!!! خب رعنا هم عاشق اردلان بوده خیلی هم با شرافت میذاره و میره و به دست و پای اردلان نپیچیده در حالی که اردلان تو یه سکانس وقتی رها بهش میگه به مادرم ظلم شده اون میگه به مریمم ظلم شده اما مریم به دست و پام نپیچیده!!!!!آقاعشق و حالشو برده الان به هر دلیلی پشیمون شده همش رعنا رو میکوبه این منصفانه نیست!!!!!!!!!!!!!!میشه لطفا شما هم دراین ضمینه صحبت کنید به نظرتون من درست مسگم یا نه؟
  • ابراهیم/تبریز IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    8 4
    جدای از خوب یا بد بودن سریال ، سوال داشتم.به این سریال و دوتا سریال شبکه یک و دو میگن سریال های ماه رمضان.خواستم بدونم تو کدوم یک از این سریال ها بویی از ماه رمضان هستش؟؟تو کدومشون نشانه ای از ماه رمضان هستش؟؟؟احتمالا تو این سریال ها هم مثل سالهای گذشته تو قسمت های آخر یه سفره ی افطاری پهن میکنن تا مثلا بگن که این سریال ها مربوط به ماه رمضان هستش..
  • جیگر A1 ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    8 2
    بنظر من هرچی هم که باشه اما سرگرم کننده خوبیه!‏
    • s IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      4 4
      اره
  • مبینا IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    7 3
    راستش من تبلیغش رو که دیدم خوشم نیومد ولی بازی مهدی سلطانی جذبم کرد. ضمنا این سریال قرار بود تو 50 قسمت ساخته بشه که چون قرار شد بیاد واسه ماه رمضان خلاصش کردن تو 30 قسمت. مسلما مقداری از جزئیات که شاید رفع ابهام ها هم بوده حذف شده. وبعد اینکه شاید فیلمنامه جالب نباشه اما فقط و فقط بازی مهدی سلطانی منو نشونده پای این فیلم. بنظر من عالیه.بهرحال اون باید فیلمنامه رو اجرا کنه.ولی کار خودش حرف نداره
  • محد IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    3 2
    اين سريال و كجا بازي كردند؟؟؟؟؟ شك دارم تو تهران باشه؟ اخه تا تكو ن ميخوري جريمه ميدي يا ماشينتو ميخوابونند يا 137 مياد خلاصه بيشتر افسر راهنمايي رانندگي مامور گشت ارشاد اسلامي تا دلت بخواد مامور ميبيني چقدر خوبه {بگو خوب}
  • رسپینا A1 ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    6 3
    این طور که پیداست عشق را اگر زیر زمین هم خاک کنند حتی بعد از بیست و چند سال مثل عشق اردلان و مریم از زیر چند متر خاک بازم جوانه میزند بگو خب
  • زهرا IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    3 1
    خجالت داره برای این مرد خرس گنده و اون زن فضوله محمدجواد.بچه ی طرف توی کماس و معلوم نیست توی اون لحظه بهوش میاد یا نه بعد طرف وسط بیمارستان داد میزنه و خاستگاری میکنه.حالا اینا هیچی اردلان مثل ذوق مرگا همچین سیخ میشه انگار بهترین هدیه ی دنیارو بهش دادن انگار نه انگار بچش معلوم نیست در چه حاله.حالم بهم خورد.یعنی تا حالا نشده بود انقدر از عشق و عاشقی توی یه فیلم و سریال ایرانی بدم بیاد.تنها سریالی که دیدن عشقِ بین شخصیت هاش فوق العاده قشنگ و لذت بخش بود..سریال ارمغان تاریکی بود که هر کی از اول تا آخر دیده از عشق دوتا شخصیت لذت برده و خوشش اومده.یه عشق سنگین و باوقار در عین حال همراه ویژگی های دیگه مثل شور و خیلی چیزای دیگه..اما عشق بین اردلان و مریم حال بهم زنه...
  • ریحانه IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    2 3
    قبلا ماه رمضون که میشد همه به عشق فیلماش مینشستیم پای تلویزیون... اما الان... حتی به عشق بازیگرا هم نمیشه این کارو کرد... من به شخصه فقط چون وقت افطاره نگاه میکنم مادرانه رو.. توشم فقط از شخصیت محمد جواد خوشم میاد... بیچاره!درسته خودش بچه نداره اما دوتا نی نی کوچولو داره اردلان و رها!!! درسته صعف های زیادی داشته این فیلم اما خب زحمات دست اندر کاران و نمیشه نادیده گرفت... هر چه قدر هم بد باشه ولی نمیشه به نویسنده و کارگردان توهین کرد.. به نظرم یه فیلیمی بود مثل بقیه ی فیلم های ایرانی ... با یه سری تفاوت های اشکار!
  • amitis IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
    5 1
    هر چی هست از خروس بهتره!!!!!!!!!!!!!!!!
  • لیلی A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    1 2
    آقای پیام، بدنیست یادآوری کنم به شما که قبلا کلاه قرمزی از این خط نارنجی عبور کرده. جایی که فامیل دور می خواد به زنش ابراز علاقه کنه ولی یواشکی حرف می زنه، بعد یکدفعه جیگر داد می کشه: می خواد بگه دوستت داره، دوستت داره، چرا نمی فهمی؟!!! و آقای طهماسب هم می گه: بله! چه اشکالی داره که آدم به زنش ابراز علاقه کنه؟؟ و فامیل دور هم بلند بلند ابراز علاقه می کنه. ایرج طهماسب سرور همه ی کارگردانهای تلویزیونیه.
  • نیلوفر IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    2 3
    اقا شما ثل اینکه فقط بلدی الکی گیر بدی و الکی تعریف کنی.به ماه عسل که ضعف هاش خیلی کمه و البته پر مخاطب گیر میدی الکی از این فیلم که تخیلیه و اخر هم همه چیز میخواد به خوبی و خوشی پیش بره و تموم شه تعریف میکنید
  • رضاz A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    1 0
    تو بیشتر سریالای ایرانی دیالوگا مثل ادمای معمولیه جامعه نیست.زندگی حقه مریمه البته خیلی دلم برای رعنا میسوزه
  • زهرا IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
    2 0
    به نظرم تو این فیلم شخصیت رعنا تا حدودی قابل ترحمه ولی زندگی حق مریمه
  • بی نام IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    1 2
    اخه شما از فيلم جي حاليتو ن ميشه
    • تثتاذدثا IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
      0 0
      خودت چی ها