بسیاری از ما اخباری از این دست می شنویم که در کشورهای مختلف(نه همه کشور ها) روسای جمهوری که حیطه مسئولیت رییس جمهوری کنارمی روند و یا افرادی که مسئولیت های بین المللی و کلیدی در کشور شان داشتند ولی حالا ندارند در مواقع لزوم و با توجه به حیطه نفوذشان در سطوح داخلی و بین المللی از آنها استفاده می شود.

نظرات مشورتی از آنان گرفته می شود و ...از نمونه این نوع استفاده ها می توان به حضور «جیمی کارترر» رییس جمهور سابق امریکا در لیبی بعد از قیام مردم از طرف رییس جمهور فعلی آمریکا،یا انتخاب کوفی عنان دبیرکل قبلی سازمان ملل در مناقشات سوریه، یا اخضر ابراهیمی در کشورهای عربی و ... اشاره کرد.
حال نیم نگاهی داشته باشیم به کشور مان.قبل ازآن لازم است به این نکته توجه شودکه من کاری به درستی یا اشتباه برداشت ها ندارم.ولی این سئوال برای من پیش می آید چرا ما نمی توانیم به گونه ای عمل کنیم که از ظرفیت های روسای جمهور بعد از کنار رفتن شان استفاده کنیم؟و تبدیل به مهره سوخته نشوند؟
رییس جمهور فعلی هنوز رییس جمهور کشوراست به نوعی به ایشان لقب انحرافی داده ایم،آقای خاتمی را به نوعی جاسوس ودست نشانده خواندیم، آیت ا... هاشمی فسنجانی را حتی تایید صلاحیت هم نمی کنیم و ....
سئوال دیگر این است که بعد از این چگونه عمل کنیم یا چه ملاحظاتی را باید مد نظر داشته باشیم تا آقای دکتر روحانی و روسای جمهور بعدی دچار این نوع مشکلات نشوند؟
این را بپذیریم که تجربه چهار یا هشت سال رییس جمهوری کشور ،تجربه ارزشمندی است و به نوعی می توان این تجربه ها را سرمایه کشور دانست.

www.mousavichalak.ir 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    29 1
    بنظر من دولت های ما مسئول صد در صد مشکلات ما نیستند. درصدی از مشکلات به نهادهایی غیر از دولت بر میگردد. بنظرم در انتهای هر هشت سال، همان نهادهایی که مسئول درصدی از مشکلات کشور هستند، برای آنکه ثابت کنند تقصیری ندارند، همه کاسه کوزه ها را سر دولت می شکنند تا شانه خالی کنند. در صورتی که هرکس اختیار دارد، وظیفه هم دارد و درنتیجه باید پاسخگوی مشکلات باشد. نمی شود یک آدم خیلی اختیار داشته باشد ولی پاسخگو نباشد.
  • بی نام IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    35 1
    ثابت شده که در فاصله هفتمین تا هشتمین سال ریاست هر دولتی آن دولت تخریب می شود . فرق نمی کند چه دولتی است . باید تخریب شود . افرادی خارج از دولت که می خواهند از بار مسئولیت شانه خالی کنند شروع به تخریب می کنند و فضا را هم باز می کنند . مردم ساده هم خوشحال می شوند که چه خوب که فضا باز شده . و آن ها هم به این چرخه کمک می کنند . و این سیکل و این گردش همچنان ادامه داره .
  • رضا A1 ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    11 1
    چون به شدت جوگير هستن و وقتي با راي بالا انتخاب ميشن خودشون رو گم مي كنن. اميدوارم روحاني اين جوري نشه.
  • ایرانی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    7 25
    چون خدار وشکر حکومت ما اسلامی است نه پادشاهی ودیکتاتوری طرف مطمئن باشه پست ومقامش موقته زود باید بره شاید دیگری که ملت انتخاب کنند خیلی بهتراز اون باشه تازه اگرهم بخواددست از پا خطا کنه ولی فقیه جلوشو میگیره بزرگترین نعمت زندگی وحتی مردن بودن در کشورم ایرانه
  • عطا IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    4 1
    چون ما در مملکت حزب نداریم باید سه یا چهار حزب واقعی با خط مشی روشن تشکیل و احزاب کاندید معرفی و انتخابات انجام شود و دیگر اینکه تصمیم گیر در مملکت ارگانهای دیگری هستند تا سه قوه
  • بی نام RS ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    0 1
    اصولا" ما مردم ایران خوش استقبال و بد بدرقه هستیم.
  • سعید HU ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
    1 1
    تاریخ مصرف برای کی؟ مردم یا شورای نگهبان؟ دیدیم که محصول مشترک دو رئیس جمهور قبلی پیروز شد. این کجاش تاریخ مصرف رو نشون میده؟
    • امین EU ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      0 0
      دقیقا منم میخواستم همین رو بگم. مسئولین برای نظام تاریخ مصرف دارند، نه برای مردم. وگرنه اگه نظام بخواد میتونه استفاده کنه از هر کی دلش بخواد. مگه همه کسانی که در پست های مختلف منصوب میشوند محبوبیت دارند و طرفداران میلیونی دارن الان؟!
  • حسین IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 0
    تاریخ مصرف داشتن رئیس جمهور های انتخابی به نحوه انتخاب ما بستگی دارد زیرا افرادی که انتخاب می کنیم اعم از رئیس جمهور ، یا نمایندگان مجلس و شورا ها چند دسته اند: بعضی از اول بی مصرف بوده اند و ما آدم بی مصرف انتخاب کرده ایم، بعضی را خودمان در زمان مصرف از حیز انتفاع خارج کرده ایم، برخی برای زمانهای خاص و معدودی بدرد می خورند و شاید کاربری آنها تغییر می کند و برخی دیگر تاریخ مصرف ندارند ولی ما بلد نیستیم یا نمی خواهیم از آنها استفاده کنیم.