فرستاده ویژه آمریکا درامر صلح خاورمیانه در این مراسم با ذکر خاطره ای گفت که 15 سال است در پاسخ پسرش که می پرسد بالاخره در خاور میانه صلح شد یا نه، گفته است " هنوز نه!"

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری رویترز مارتین ایندایک، سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در سرزمین های اشغالی که به تازگی از سوی جان کری به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امر صلح اسرائیل و فلسطین منصوب شده گفت این کار بیشتر به یک ماموریت غیر ممکن می ماند. 
ایندایک که چند نوبت همراه با جان کری به سرزمین های اشغالی رفت تا دور جدید گفتگوهای سازش میان فلسطین و اسرائیل را پیش ببرد با ذکر خاطره ای گفت: وقتی پسرم 13 سال داشت و من مامور دولت آمریکا بودم برای کامپیوترش یک اسکرین سیوری طراحی کرده بود که حاوی یک سوال مشخص بود که وقتی به کار می افتاد از این سوی صفحه مانیتور به آن سو می رفت و می پرسید: پدر آیا بالاخره در خاورمیانه صلح برقرار شد؟ 
او سپس ادامه داد: پانزده سال است که فقط توانسته ام در جواب این سوال بگویم " هنوز نه!" 
مارتین ایندایک که دو دوره سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی بوده همچنین گفته است وقتی وزیر خارجه تلاش هایش را در ابتدای سال جاری برای از سرگیری مذاکرات آغاز کرد تقریبا هیچکس باور نمی کرد که در این کار موفق بشود اما او تا الان توانسته دو طرف را برای آغاز دور جدید راضی کند. 
او افزود: وقتی بیشتر مردم براین باورند که شما در ماموریت غیرممکن هستید یعنی دنبال دردسر رفته اید و چالش را انتخاب کرده اید. 
جان کری وزیر خارجه آمریکا همچنین روز دوشنبه درحالیکه مارتین ایندایک را در کنار خود داشت از فلسطینی ها و اسرائیلی ها خواست برای رسیدن به صلحی که او بعد از حدود سه سال وقفه قرار است از طریق مذاکرات مستقیم به آن دست یابد دست به " توافقات معقول" بزنند. 
کری  گفت : مخفی نیست که این کار خیلی سخت است و اگر راحت بود حتما خیلی سال پیش محقق شده بود. 
در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ساعاتی پیش از آغاز مجدد گفتگوهای سازش میان اسرائیل و فلسطینی ها در واشنگتن، اعلام کرد اسرائیلی ها و فلسطینیان توافق کرده اند مذاکراتشان دست کم نه ماه ادامه داشته باشد. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد:« این آغاز مذاکرات مستقیم میان اسرائیل و فلسطینیان طبق یک جدول زمانی دست کم نه ماهه است. » وی در عین حال تصریح کرد این تاریخ پایان مهلت مذاکرات نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود :« ما همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا اسرائیلی ها و فلسطینیان در مدت نه ماه به توافق دست پیدا کنند اما باز هم تاکید می کنم که نه ماه، پایان مهلت مذاکرات اسرائیل و فلسطینیان نیست.»
دولت آمریکا روز دوشنبه چند ساعت قبل از آغاز مجدد مذاکرات سازش خاورمیانه میان اسرائیل و فلسطین، مقامات دو طرف این مذاکرات را تشویق کرد با حسن نیت و اراده راسخ مذاکرات مستقیم خود را از سر گیرند تا بلکه به «توافقی عقلانی» دست پیدا کنند.
از واشنگتن، مذاکرات سازش از سه سال پیش به علت سماجت اسرائیل به شهرک سازی در سرزمین های اشغالی فلسطین متوقف شد و تلاشهای منطقه ای و بین المللی برای احیای این مذاکرات بی نتیجه ماند. این مذاکرات قرار است امشب برای اولین بار طی سه سال گذشته در واشنگتن از سر گرفته شود.
موضوعات اصلی در این مذاکرات که باید حل شود تا به شش دهه درگیری میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها پایان دهد عبارتند از مرزها، ادامه شهرک سازی های اسرائیل درکرانه باختری، سرنوشت آوارگان فلسطینی و وضعیت بیت المقدس. 
آغاز دور جدید مذاکرات سازش برای جان کری یک دستاورد محسوب می شود چرا که بخاطر آن در چهار ماه گذشته شش بار به منطقه سفر کرده تا دو طرف را برای نشستن پشت میز مذاکره راضی کند. با این همه عمده ناظران با استناد به وجود اختلافات شدید میان هر دو طرف فلسطینی و اسرائیلی درباره گفتگوها، نسبت به رسیدن به یک معاهده صلح میان دو طرف نا امید هستند.

ترجمه: رضا مهربانی

26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 305922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    23 6
    صلح کنید تموم بشه بره پی کارش دیگه
    • با نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
      5 29
      اسرائیل غده ی سرطانی است الان روشنفکرا میان به این نظر منفی میدن!!!!!!!!!!!
  • یاسر IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    18 3
    الان سوریه نقش مهمتری برای ایران از یک طرف ,اسراییل از یک طرف و کشورهای عربستان و قطر از طرف دیگر دارد و در واقع سوریه محل جنگ قدرت غیر مستقیم بین این کشورها در منطقه خاورمیانه است و تا موقعی که تکلیف سوریه مشخص نشود و ایران دخالت خود در امور داخلی فلسطین را کم نکند مذاکرات صلح بین اسراییل و فلسطین به جایی نخواهد رسید
    • نفس A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      0 1
      تو از مزاکره چی میدونی از جنگ وسیاست چی بعد از سوریه نوبت ایرانه سوریه سقوط کنه لبنان سقوط میکنه واسرائیل دیگه احساس خطر نمی کنه وبعد خیلی راحت به ما حمله می کنن
  • محمد حسین NL ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    37 2
    ان شا الله یک آشتی جهانی شکل میگیرد...دعا کنید
  • حسین IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    12 6
    مارتین ایندیاک از طرفدارادن سر سخت اسرائیل در آمریکاست . کی را هم گذاشتند میانجی!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    8 3
    ان شاء الله به یه توافق برد برد برسن اکثر مشکلات منطقه ای و جهانی ریشش همینه
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    6 15
    در پس رویا پردازی هستند....آخه چی واستون مونده که صلح میکنید اصلا چی دارین که صلح میکنید اوصلا صلح واسه چی اصلا مگه صلح با اسراییل تو 65 سال جواب داده به جز ایران و خدا کی حامی شماست که یه مذاکره نمیکنید با ایران قبلش...تجربه تلخ و عبرت نمیگیرید... انگار عربا عرق ملی ندارند. خدا شفاتون بده
  • مرتضی A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    6 11
    اگه تو خاورمیانه صلحو صفا برقرار بشه که نون شما اجر میشه آقای کری