اسماعیل رمضانی

هنوز هم واقعا نمی فهمم که چرا ما را گلابی می نامیدند. اگر مراد بی خاصیتی ما بود که سیب زمینی توصیف مناسب تری بود و اگر هم مقصود تنبلی مان بود که کدو قرابت بیشتری داشت. حیف میوه ظریفی چون گلابی که به پای دانشجویان رشته های علوم انسانی بدنام شد!

بی خاصیت، بی کاربرد، بی پرستیژ؛ خلاصه کنم بی همه چیز؛ این جانمایه نگاه مردمان ما بود به رشته ای که دوستش می داشتیم. هنوز هم سنگینی نگاه خانواده، دوستان و اطرافیانم هنگامی که شنیدند در دوره دبیرستان از رشته ریاضی فیزیک با معدل بالای هفده به رشته علوم انسانی تغییر رشته داده ام، از یادم نمی رود. گویا جرم سنگینی مرتکب شده بودم و گناهی نابخشودنی. و سهمگین تر از همه خواهش های مادرم بود که خود حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشت اما به تحریک دیگران از من می خواست که از این تصمیم بزرگ و از این راه خطا منصرف شوم.

من چه باید می کردم؟ بر ثبات و بزرگی زمین گواهی بدهم و خورشید وجودم را کتمان کنم و یا دایره ای بکشم و اثبات کنم که آنچه بقیه می پندارند محور پیشرفت و تحول و حرکت نیست. من به انتخاب خودم راه علوم انسانی را پیش گرفتم، این در حالی بود که قریب به اتفاق هم رشته ای هایم به اجبار با من همسفر بودند و چه بسیار استعدادهایی که در راه این باور نادرست مردمان و گاهی هم مسئولان سرزمین مان رفتند تا مهندس و دکتر بشوند، رفتند تا به قول دیگران گلابی نباشند، اما چغندر هم نشدند.

حالا اما اوضاع کمی فرق می کند. اکنون فصل تازه گلابی ها فرا رسیده است. حالا با تلاش جمعی از همان گالیله نماها قرون تسلط بی چون و چرای رشته های علوم ریاضی و تجربی به سر آمده. اکنون به برکت نگاه روشن بالاترین مقام های سیاسی و مذهبی سرزمین مان کسی دانشجویان رشته های علوم انسانی را حداقل مثل سابق بی خاصیت نمی پندارد. اگرچه که هنوز مشکلات بسیار است و ناکارامدی ها فراوان. اگرچه که هنوز مانده تا برف زمین آب شود و یخ نگاه های سنگین شکسته شود، اگرچه که هنوز گلابی ها خاصیت مندی شان را بی شک و شبهه اثبات نکرده اند. با این همه حالا زمین دانشگاه و جامعه حداقل برای پاشیدن بذرهای علوم انسانی کمی شخم خورده است.

جناب آقای رییس جمهور منتخب! و یا هر کسی که از ما به ایشان حتی به فاصله تار مویی، نوک سوزنی و یا شاید هم رگ گردنی نزدیک تر هستید، لطفا بدانید و آگاه باشید که ما دیگر گلابی نیستیم. بدانید و آگاه باشید که بسیاری از دانش آموخته های رشته های علوم انسانی حرف های زیادی برای گفتن دارند و کارهای زیادی برای اثبات کردن.

حتما هم می دانید و آگاه هستید که اگر غرب از قرون وسطا بیرون آمد، مدیون تفکر و اندیشه جدیدی بود که متفکران علوم انسانی آن  بلاد در جان جامعه شان جاری ساختند. می دانید و آگاه هستید که در یک قرن اخیر هر کشوری که حرکت کرده و به جایی رسیده از گفتمان های نو و برنامه های اصولی توسعه مدار نظریه پردازان علوم انسانی خویش نیرو گرفته است. می دانید و آگاه هستید که اگر انقلابی در مملکت ما پیروز شده، محصول تحولی بوده که در فکر و ذهن مردمان ما ایجاد شده.

رییس جمهور منتخب و یا ... می دانید و آگاه هستید که دانشگاه محیط بلافصل تولید علم و دانش است. پس بیایید و در این موقعیت حساس کنونی شده(!) طلسم انتخاب وزیر علوم از میان رشته های علوم ریاضی و تجربی را بشکنید و بعد از سی و دو سال مدیریت بلامنازع ریاضی دانان و پزشکان و شیمی دانان و مهندسان هوا و فضا و زمین و زمان، برای یک بار هم شده مدیریت کلان محیط تولید علم و دانش را به کسی بسپارید که فکری نو دراندازد و درک بیشتری از کارآمدی و روزآمدی علوم انسانی داشته باشد.

٤٥ درصد دانشجویان  سراسر کشور هم اکنون از شما که خود هم در کسوت روحانیت درک مناسبی از اندیشه های علوم انسانی دارید و هم خویش دانش آموخته دکترای یکی از رشته های مهم علوم انسانی هستید، چنین  انتظاری دارند. ما به انتخاب شما احترام می گزاریم حتی اگر این خواسته را به حق ندانید و این انتظار را برآورده نسازید. برقلم راندن آن هم تیری است در تاریکی تا شاید قلمی برشعر نیما بکشیم که فرمود: «جاده خالی است/ فسرده است امرود(درخت گلابی)/ هرچه می پژمرد از رنج دراز...»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    46 1
    بله ما هم نماینده اقای احمدی نژاد رو در شهر شاهرود دیدیم که علوم انسانی رو علوم حیوانی خواند و درک خودش رو نشون داد.امسال هم که شاهد حذف بسیار از رشته ها بودیم امیدوارم درست بشه
  • رضا A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    39 2
    من خودم دانشجو رياضي هستم ولي جامعه نيازش به رشته هاي انساني بيشتره.
  • شهروند IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    27 1
    همونطوری که در مقاله هم بهش اشاره شده راه توسعه پایدار و بنیادین تمام جوامع از توجه اون جوامع به علوم انسانی می گذره و بس... هر چند که علوم انسانی در دهه های اخیر بارها تکفیر شده اما روش تفکر و درست اندیشیدن در این علوم نهفته است. روانشناسی، علوم سیاسی، جامعه شناسی، ادبیات، هنر،حقوق، فلسفه.... کافی نیست؟؟
    • نفس A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۱
      2 5
      درسته ولی گرایش بیش از حد افراد به این رشته به کشور ضرر میزنه اما این رشته هم خیلی خوبه وکار برد داره
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 31
    علوم انسانی درایران چه خروجی ای داشته است؟ کدام تئوری؟ کدام کتاب ارزشمند؟ کدام جریان سازی توسط علوم انسانی در ایران انجام شده است؟
    • بی نام A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
      1 0
      «....جريان سازي...»؟؟؟؟ چون در سطح مسئولين هم جايگاه و ارزش اين گروه و رشته‌هاش تبيين نشده و هنوز به درك واقعي نرسيديم كه بسياري از مشكلات جامعه با بها دادن به رشته‌هايي از گروه علوم انساني (مثل جامعه شناسي، اقتصاد، مديريت و...) حل ميشه. ما در بحثهايي مثل آمايش سرزمين، توسعه پايدار و... حتي در مورد تحقيق و پژوهش فقط در راه شعاريم نه عمل؛ و متأسفانه تا زماني كه نگاه ما اينچنين باشه، نه خروجي‌اي، نه تئوري و نه كتاب ارزشمندي نخواهيم داشت. اصلا يك فرق اساسي ما با كشورهاي پيشرفته در همينه كه اونا به شاخه هاي علوم انساني بهاي بيشتري مي دن.
    • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۲
      2 0
      علوم انسانی برای بالندگی نیاز به حداقلی از تحمل و مدارا و آزادی نقد آراء داره که متاسفانه با نگاه تجویزی موجود چنین شرایطی تاکنون فراهم نشده...
  • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    30 1
    هرگاه وزیر آموزش و پرورش یک معلم لایق و دلسوز از بدنه ی اصلی آموزش و پرورش(مدرسه)بود. هرگاه رئیس سازمان محیط زیست یک فعال زیست محیط و دلسوز واقعی طبیعت بود. هرگاه ....هرگاه وزیر بهداشت یک پزشک یا پرستار لایق از .... آن وقت وزیر علوم و دیگر وزرا نیز بناچار لایق انتخاب خواهند شد.
  • سعید IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 13
    با سلام و درود بنده در دانشگاهی درس خوندم که دو سال اول اون یک فرد با تحصیلات علوم انسانی رئیس بود و دو سال پایانی هم یک فرد با تحصیلات مهندسی. انصافا 2 سال دوم تغییرات دانشگاه خیلی بیشتر بود. البته بسیاری از عزیزان علوم انسانی ممکن است که توانایی مدیریتی بالایی داشته باشند، اما باید بیش از پیش خوشان را اثبات کنند.
  • بی نام A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    22 1
    معضل بزرگ ایران سیاست مدار بودن مهندسین و دکترهاست.. نه سیاست خوانده ها و علوم انسانی خوانده ها.. کنگره امریکا را نگاهی بیاندازید .... و بقیه سیاست مداران دنیا
  • محسن IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    26 0
    خداروشکر که صدای حامیان علوم انسانی از یه جایی در اومد. واقعاً چرا اونایی که رفتن سمت علوم انسانی، حکم یک مرتد رو داشتند؟؟!!!
  • مهراد A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    16 0
    كيف كردم
  • بی نام A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    22 2
    من علوم انسانی نخوانده ام ولی به نظرم رئیس جمهور باید تحصیل کرده علوم انسانی باشد؛ خیلی خوب شد که یک تحصیلکرده علوم انسانی و به ویژه حقوق، رئیس جمهور شد. درمورد وزیر هم ایشان صاحب اختیارند.
  • عادل US ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    20 0
    یکی دیگه هم مثل من هست؟ فک کردم من تنها کسیم که از ریاضی رفتم انسانی
  • علی اصغر A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    14 0
    عزیز دل برادر حرفت کاملا حقه بدون ذرهای شک و شبهه ولی بیش از شصت درصد رای دهندگان به روحانی با این چند اسمی که از وزرا معلوم شده و عدم واکنش روحانی به اهانتها و ... به سید عزیز ما دیگر دل و دماغی برای پیگیری تحصیلات فرد مورد نظر برای وزارت علوم برایشان نمانده است . انشاالله که همه چیز ختم به خیر شود .
  • بی نام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    9 0
    عالی بود
  • بی نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 0
    کاش همه میفهمیدند که اول باید انسان ها شناخته شوند بعد مدیرت آنها دست به توسعه زد، بدون انسان شناسی نمیتوان به جایی رسید، تویه کشورهای توسعه یافته علوم انسانی مقدم بر علوم تجربی هستش چرا که این انسانها هستند که باید به تجربه دست یابند
  • ali IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 1
    احسنت.تا کی علوم انسانی که اساس تفکر ایدئلوژی روشنگری است درحاشیه باشدوموردتمسخر.اما همین کسانی که علوم انسانی رو تمسخر میکنند ایام انتاخابات یا هرپدیده اجتماعی به اظهارنظرهایی میکنند که گویی استادند...
  • بی نام بی نام...... A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    13 0
    آقا فرقی نمیکند والا با این شرایط حاکم برجامعه من نوعی به عنوان فوق لیسانسه ی رشته های غیر از علوم انسانی هم در هیبت یک گلابی بیش نیستم بلکه هم سیب زمینی شایدم کدو برادر من! هوا بس ناجوانمردانه سرد است! و این سرما را فقط علوم انسانی ها حس نمیکنند!
  • مهرداد IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    19 0
    «من حقوقدان هستم»این یکی از جمله هایی بود که برای رئیس جمهور منتخب رای آور بود و همه می دانیم که حقوق از جمله علوم انسانی است.آقای رمضانی ناراحت نباشید؛رئیس دولت یک متخصص علوم انسانی است.
  • بی نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 0
    احسنت
  • محمد IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    8 0
    آقا پس واسه چیه که علوم انسانی ما تو عالم هپروت مونده؟ اصلاً اگه اینها بدونند روش تحقیق در علوم انسای یعنی چی. فقط چار تا ایسم یاد گرفتن هی قمپز در میکنن. از علوم اجتماعی لیبرالیسم میشناسن یعنی شنیدن مارکسیسم شنیدن کمونیسم به گوششون خورده و از کمونیسم فقط بی خداییشو بلدن. اگه بهشون بگی یعنی چی میگن کمو یعنی خدا نیست هم یعنی نیست. بعد هی لغز میخونن. آغا ول برو همونجا که باید بری. شهید مطهری خوب گفت بعضی مسائل هست که نه که درد مشترکه همه توش صاحب نظرن مسائل علوم انسانی هم از همین دسته. دم نویسنده گرم
  • سامان IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    7 4
    آقای رمضانی حرف شما درست،اما ما در علوم انسانی در سطح بین الملل چقدر پیشرفت داشته ایم؟در صورتی که در ریاضبات،شیمی و علوم مهندسی واقعا رشد زیادی داریم و در سطح بین الملل حداقل جزو ده کشور دنیا هستیم، و در زمینه عملی هم در داخل و هم ایرانیانی که در خارج کشور حرفی برای گفتن دارند،از همین علوم مهندسی و ریاصی و شیمی و فیزیک هست.اما ما در علوم انسانی بیشتر مترجم آثار بقیه ملتهای دنیا هستیم و ایده و حرف تازه از خودمان در این زمینه نداریم
  • بی نام A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    6 13
    به تو ميگن گلابي حتما هستي ديگه تا حالا كسي جرات نكرده به من و يا دوستان توانمندم كه علوم انساني خوندن كمتر از آقا بگن
    • سجاد IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      8 1
      با این لحن حرف زدنت مطمئنی علوم "انسانی" خوندی؟
  • حمید A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 0
    چه میشه کرد ما هم که تو شبکه بهداشت و درمانیم از پزشک سالاری مطلق مطلق رنج می بریم
  • نوید A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    9 0
    کاملا جدی عرض می کنم، با این درگیری ها و شرایط روانی بین مدیران و مسوولین من معتقدم یک روانشناس مجرب و با تجربه که تحصیلات عالیه در معتبرترین دانشگاه های امریکا دارد باید بر این صندلی وزارت تکیه کند
  • ناشناس A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    13 0
    وقتی در رشته های علوم انسانی کسی جرئت بحث نداره چطور میخوان پیشرفت کنن؟بعدشم حرف شما زمانی درسته که بشه از همه تفکرات در این حوزه استفاده کرد نه یک تفکر خاص و شکست خورده!
  • مسلم A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    3 8
    آقای کپی برابر اصل بدانید که تمامی این رشته ها انسانی و امانیستی و اهداف دنیا سازی را هدف قرار داده اند بخود بیا و از خود مایه بزار و جیزی جدید و نه تکراری بر زبان بران.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    8 1
    من دوران راهنمایی و سال اول دبیرستانم رو تو مرکز تیزهوشان گذروندم. اما بخاطر اینکه این مرکز رشته علوم انسانی نداشت اونجا و بهترین دوستان و دوران زندگیم رو ترک کردم.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    8 1
    من دانش آموزز رشته انسانی هستم که همین خرداد ماه فارغ التحصیل شدم کنکور دادم.وقتی منم رشته انسانی رو انتخاب کردم این نگاه های سنگین رو حس می کردم،کسی باور نمی کرد من برم انسانی هر کس می خواست بپرسه رشتت چیه می گفت:"ریاضی یا تجربی؟؟"منم می گفتم هیچ کدوم.اما شاید چون تو مدرسه نمونه دولتی بودم کسانی که نویسنده نوشته " به اجبار با من همسفر بودند" رو ندیدم تقریبا همه با علاقه اومده بودن.تو مدرسه هم کسی از ما با عنوان گلابی و... یاد نمی کرد. انتقادم از نویسنده محترم که در رشته انسانی تحصیل کردن اینه که نباید این الفاظ رو استفاده کنند.فکر می کنم کم کم مردم به ارزش علوم انسانی پی میبرن اما مشکل اصلی تغییرات دیمی هست که در این رشته دارن به وجود میارن که باید جلوی این کار گرفته بشه.نمونه:علوم اجتماعی
    • حسن IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
      1 0
      منظورش دوره خودش بوده. الان که اوضاع کمی فرق کرده.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    13 3
    برای من از سالها پیش این سوال وجود داشته است که علوم فنی و تجربی چه گلی به سر این مملکت زده اند که همه اش اهالی علوم انسانی در تیر رس نقد قرار دارند. مگر صنایع کشورمان در کدام گوشه از جهان جایی پیدا کرده اند؟!!؟؟ نمونه بارز آن ایران خودرو...... تعمیر کردن ساخته های غربی و شرقی و پیاده کردن فنون علمی آنها آخرین ماموریت این اهل فن و تجربه است..........
    • دانشجوی پزشکی A1 ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      3 2
      شما برو دستاوردهای ما در پزشکی و داروسازی رو ببین بعدا بگو در علوم تجربی گلی نزدیم. خوبه تو پزشکی جزو کشورای پیشرفته هستیم!
  • وحید IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    1 11
    اینها که گفتی یعنی چی ؟ میخواستی چی بگی ما که نفهمیدیم برادر . گلابی؟
  • بی نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    4 8
    همین متن نشان می دهد که هنوز دانش آموختگان علوم انسانی ما ضعیف هستند. اینکه بدون توجه به سوابق مدیریتی و توانایی های فردی، ادعا می کنیم که وزیر علوم باید تحصلیکرده فلان رشته باشد، بی منطق نیست. حال اگر یک دانش اموخته علوم انسانی چنین ادعای مضحکی را آن هم در برهه مطرح کند!!! بیشتر نیاز وزارت علوم در برهه کنونی ارتباط آموزش عالی با صنعت است، کاش حداقل نیازهای این وزارت خانه را به خوبی می شناختید و بعد می نوشتید.
  • بی نام EU ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    7 9
    نه خیر آقا چهار سال وزیر آموزش وپرورش از علوم انسانی ها بود ما لیسانسه های ریاضی را نابود کرد. نجفی بهترین گزینه است
  • بی نام A1 ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 1
    هنوز نیومده انتقاد ها شروع شد
  • احسان A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    7 14
    به هرحال نخبه ها اکثرا تو رشته های زیر مجموعه ریاضی و تجربی هستند درسته نباید همه خوبا برن پزشکی و مهندسی ولی فعلا واقعیته دوستان انسانی لطفا قبول کنید
  • بی نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    10 0
    من اول دبیرستانم و می خوام برم انسانی اما دو تا مشکل بزرگ دارم: 1.مدرسه تیزهوشان که از قضا من اونجا می رم رشته انسانی ندارد. 2.مشاور مدرسه مون رسما گفت خدا نکنه فری انسانی.
    • بی نام IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
      1 0
      1.برو مدارس مخصوص علوم انسانی(این همه مدرسه فرهنگ) 2.مشاورتون درک درستی نداشته، شما افسار زندگیتو داری یا مشاورت؟ چرا نری انسانی؟ فکر کن و حتما برو من خودم علوم انسانی رفتم و اصلا پشیمون نیستم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    3 1
    دکتر توفیقی بهترین گزینه وزارت علوم است. لطفا نظر دهید
  • محمود ویشگاهی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    8 0
    جناب اآقای احسان عزیز اتفاقا مشکل همینجاست. این بقایای تحمیل استثمار است که نخبه ها و درجه یک ها و با هوشها را بفرستید درس درجه دو بخوانند و کسانی که در رتبه های بعدی هستند بفرستید برای رشته های پایه و مهم و درجه یک خودشان هنری کیسینجرها را دارند که در علوم انسانی و اجتماعی تربیت شده اند و به مهندسان ناسا و ام آی تی می گوید که چه بسازید و کجا را نشانه بگیرید و بهترین مغزها مثل همین کیسینجر را از کودکی بورس می کنند و سوق می دهند به اقتصاد و سیاست و حقوق و بهترین مغزهای جهان سوم را به عنوان تکنیسین تربیت می کنند و می برند که کیسینجرها بگویند کجا را نشانه بگیر و چی بساز. در جهان سوم است که بهترین مغزها به جای اینکه برای تصمیم گیری تربیت شوند برای پل سازی و باز و بستن شکم تربیت می شوند
  • دانش آموخته علوم انسانی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    6 1
    فردی که در یکی از رشته های علوم انسانی تحصیل کرده باشه یاد میگیره که چطور با انسان ها سروکار داشته باشه (روانشناسی، جامعه شناسی، تاریخ، حقوق، مدیریت، اقتصاد و ...). به نظر من یک مدیر چه مدیر عالیرتبه ای مثل رئیس جمهور باشه و چه یک مدیر جزء در یک اداره باشه باید بتونه از توانایی علمی و فنی سایر متخصصین به خوبی استفاده کنه و این افراد را در کنار هم مدیریت کنه. برای رسیدن به موفقیت باید افراد در جایگاه خودشون قرار بگیرن و وظیفه ی خودشونو به خوبی انجام بدن. تخصص جایگاه خودشو داره مسئولیت پذیر بودن هم جایگاه خودشو.
  • سپیده IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۹
    3 0
    اقای نویسنده شما درست میفرمایید تا به توسعه علوم انسانی فکر نکنیم و عمل نکنیم همینجا خواهیم ماند
  • دانشجوی حقوق A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
    1 0
    وقتی اکثر کسایی که میان در رشته علوم انسانی تحصیل میکنن درک درستی از رشته ندارند یا برای فرار ازرشته های دیگه اومدن این رشته خب توقعی جز ااین نیست هرچند دلیل این مهم اجتماعیست که تفکر عقبی دارد خداروشکر که حداقل در دانشگاهی مثل تهران اکثرا به علوم انسانی علاقه دارند..درجواب کسی هم که گفت نخبه ها میرن رشته ریاضی وتجربی همین بس که بگویم شاید نخبه ها به این رشته بروند ولی نابقه ها به رشته انسانی میروند چرا هم درک بیشتری دارند وهم خیلی چیزها وسختیها راباید تحمل کنند
  • فاطمه شاهي A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۵
    0 0
    واقعلا جايي تقدير است كه افرادي هستد از حق ما بچه هاي انساني دفاع كنن اين حرف خود من هم بوده حقيقتش من دوم دبيرستان هستم رشته انساني هستم و واقعلا از حرف و نگاه فاميل مي ترسم و دليل ان نمي دانم چرا من بايد تحقير شوم بخاطر استعداد فوق العاده ام در عربي و علاقه ام به اين رشته