۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۷

مثلث نوشت:

فرزند آیت‌الله مطهری انگار قصد ندارد در سکوت به کار خود ادامه دهد. هفته‌ای نیست که گفته‌های او خبر‌ساز نشده و با واکنش‌های مختلف روبه‌رو نشود. همین هفته گذشته بود که با مطرح کردند ماجرای دستگاه شنود در دفتر کارش، همه توجهات را به سمت خود جلب کد.
این بار نیز با نطق میان دستورش در روز یک‌شنبه گذشته جنجال‌ساز شد؛ نطقی که در آن خواستار آزادی میر‌حسین موسوی و کروبی شده بود.
نماینده تهران با بیان اینکه به تعبیر شهید مطهری شعار‌های خوارج مرده اما روح خارجی‌گری همچنان در برخی از ما حلول کرده است؛ گفت: «حضرت علی (ع) فرمودند که فتنه خوارج مانند بیماری هاری در حال سرایت کردن به جامعه مسلمین بود و من بودم که چشم فتنه را در آوردم وگرنه احدی جرأت این کار را نداشت، امروز نیزما باید چشم فتنه را در آوریم.» بی‌دلیلی نبود که عده‌ای با شنیدن این سخنان تصور کردند که منظور وی افرادی هستند که غائله قم را به وجود آوردند، چراکه او اواخر نطقش در این باره گفته بود: «به تعبیر شهید آیت‌الله مطهری شعار‌های خوارج مرده است اما روح خارجی‌گری همچنان در برخی از ما حلول کرده است.» او با اشاره به غائله قم افزوده بود: «امروز نیز ما باید چشم فتنه را در آوریم.»
البته این تنها بخش‌های جنجال‌برانگیز صحبت‌های مطهری نبود. او در این نطق از محاسن دولت احمدی‌نژاد در احیای شعار‌های انقلاب و توجه به مردم گفت، اما در عین حال انتقادات تند و تیزی نسبت به عملکرد دولت انجام داد. او از واگذاری‌هایی که در روز‌های آخر انجام شده انتقاد کرد و خواست تا دولت فعلی برای دولت بعدی تعهد ایجاد نکند.
او در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گفتمان افراط تنها چهار میلیون رأی داشت، گفت: «این در حالی است که می‌بینیم سروصدای افراطیون از همه بیشتر است و برای دولت آینده تعیین تکلیف می‌کنند، گویی پیروز انتخابات بوده‌اند، اینها باید قبول کنند که پیروز این انتخابات اصلاح‌طلبان معتدل و اصولگرایان معتدل بودند که برخلاف القای افراطیون، هیچ دیواری میان آنها نیست و حلقه اعتدال آنها را به یکدیگر پیوند داده است.» مطهری در ادامه با بیان اینکه مجلس باید به انتخاب مردم احترام بگذارد، خاطرنشان کرد:«نمایندگان مجلس سعی نکنند با بهانه‌های واهی مانند ارتباط با فتنه‌گران، وزرای کابینه را به رئیس‌جمهور منتخب تحمیل کنند.»
وی که روزگاری جزو اصولگرایان بوده و امروز خود را «اصولگرای معتدل» می‌داند، اضافه کرده بود: «اصولگرایان تند‌رو جای مصادره انتخاب مردم، بهتر است به آسیب‌شناسی خود بپردازند و دفاع از نظام و حقوق مردم را در دستور کار خود قرار دهند.
او در ادامه با بیان اینکه اکثر زندانیان سیاسی، جرمی جز انتقاد ندارند، بیان کرد: «جا دارد که زندانیان سیاسی آزاد و تکلیف آقایان موسوی و کروبی نیز روشن شود، چنانچه این دو نفر باید عذر‌خواهی کنند یا اگر نیازی به عذر‌خواهی آقای احمدی‌نژاد که هیزم فتنه را با مناظره و رفتار‌های بعدی خود به وجود آورد، نیست، حداقل به آنها اجازه دفاع از خود داده شود.» جملات او در حمایت از موسوی و کروبی خشم تعدادی از نمایندگان را برانگیخت. با‌وجودی که علی مطهری و احمدی‌ توکلی در دوران مجلس هشتم و نهم نزدیکی بسیار زیادی با یکدیگر داشتند، اما حرف‌های مطهری صدای توکلی را هم در آورد.
توکلی با بیان اینکه تنازل‌سازی خطای موسوی و کروبی در فتنه 88 مشکلی را حل نمی‌کند، در واکنش به حرف‌های مطهری می‌گوید: «اینکه بگوییم جرم موسوی و کروبی کم است و خطا‌های احمدی‌نژاد را هم اندازه با آن قرار دهیم به معنای اعتدال نیست.» وی با اشاره به اینکه علت اصلی فتنه خلافکاری‌ها و قانون شکنی‌های موسوی بود، تاکید کرد: «موسوی به ادعاها و اظهار‌نظر‌های قبلی خود نیز پایبند نماند و در مقابل قانون تمکین نکرد، ولو اینکه اعتراض داشت و مانند آیت‌الله هاشمی پس از رد صلاحیت در برابر قانون تمکین نداشت.» توکلی با بیان اینکه موسوی می‌توانست با تمکین مقابل قانون در دوره دوم احمدی‌نژاد همچون اقلیتی پرقدرت حضور داشته باشد ادامه داد: «وی می‌توانست به اهرم نقد در جریان اقلیت رفتار احمدی‌نژاد را تعدیل کرده و به احتمال زیاد الان رئیس جمهور بود بنابراین آقای مطهری نباید احمدی‌نژاد و موسوی را در کنار هم قرار دهد.» این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه موسوی علت اصلی ایجاد فتنه بود یاد‌آور شد: «البته احمدی‌نژاد هم در فتنه خطا‌های قابل توجهی داشت اما قابل مقایسه با فتنه‌گری‌های موسوی و کروبی نبود.»
او با انتقاد از حرف‌های مطهری در مورد اقلیت بودن حامیان جلیلی آن را زمینه‌ساز دیکتاتوری اکثریت معرفی کرد. توکلی با بیان اینکه نباید حق اظهار نظر نمایندگان را به میزان رأی آنها مرتبط دانست، تاکید کرد: «متاسفانه تعبیر سخن آقای مطهری این بود که افراطیون چون چهار میلیون رای دارند حق اظهار‌نظر در مورد دولت آینده را ندارند در حالی که این استدال مبنا نداد ومی‌تواند جاده را برای دیکتاتوری اکثریت هموار کند. این سخن با اظهارات سابق آقای مطهری هم سازگار نیست.» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه جریان اقلیت حق دارد حرف زده ،نقد کرده و در خصوص دولت آینده موضع‌گیری داشته باشد، اظهار‌ کرد: «گرفتن چنین حقی از اقلیت در واقع امضا کردن پای دیکتاتوری اکثریت است.» توکلی تصریح کرد: «با اینکه بنده با افراطیون که مورد انتقاد آقای مطهری هستند در موارد بسیاری اختلاف نظر دارم اما معتقدم این جریان حق حرف زدن دارد. مثل اینکه ایشان در مجلس به عنوان منتقد دولت فعلی، اقلیت بود و ما از سخنان و حق اظهار‌نظر وی دفاع می‌کردیم.»
وی با اشاره به بخشی از سخنان علی مطهری مبنی بر اینکه مجلس نباید به بهانه ارتباط با فتنه وزرای کابینه دولت یازدهم را تحمیل کند، تاکید کرد: «این تعیین تکلیف کردن برای مجلس است چنین اظهار‌نظری نادرست بوده و قابل دفاع نیست. به نظر من وزیری که از فتنه و فتنه‌گری حمایت کرده، صلاحیت وزیر شدن را ندارد.» به اعتقاد توکلی دوری از فتنه و فتنه‌گری در حقیقت اعتدال است. اما مطهری نیز در پاسخ به توکلی به مهر گفت: «حرف من این است که باید تکلیف آقایان موسوی و کروبی پس از آشتی ملی که در انتخابات رخ داد، روشن شود و ضرورتی برای ادامه حصر آنها نیست.» مطهری صراحتاً گفته که از نطق در مجلس استنباط نمی‌شود که او خواهان تقلیل دادن جرم موسوی و کروبی است و می‌افزاید: «حرف من این بود که اگر آنها باید عذر‌خواهی کنند آقای احمدی‌نژاد هم باید عذر‌خواهی کند. این به این معنی نیست که اتهام یا جرم آنها مساوی است.»
آقای توکلی باید پاسخ دهد که آیا وضع فعلی را می‌پسندند و اگر می‌پسندند این وضع تا کی باید ادامه داشته باشد؟ اکنون که اکثر هواداران اینها با نظام آشتی کرده‌اند، چه ضرورتی برای ادامه این وضع وجود دارد.»

27301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن A1 ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    82 10
    درود بر علی مطهری
  • بی نام IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    خدا بده برکت به حساب و کتاب ایت الله هاشمی که آقای مطهری رو اینچنین به فکر حقوق از دست رفته مردم انداخته!!!!!!
  • کی؟ IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    کدوم آشتی. عزیزم زخم هنوز بازه و با حرف بسته نمی شه. کسی هم با کسی آشتی نکرده چون یک طرف خود رو حق مطلق می پنداره.