واعظی گزینه دولت جدید برای تصدی وزارت ارتباطات/آیین‌نامه نظارت بر محتوای پیامک انبوه

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه یکشنبه 13 مرداد 1392

واعظی گزینه دولت جدید برای تصدی وزارت ارتباطات شد
در حالی که طی هفته‌های گذشته از گزینه‌های متعددی برای تصدی وزارت ارتباطات نام برده می‌شد دقایقی قبل محمود واعظی به عنوان گزینه دولت تدبیر و امید برای این پست معرفی شد.به گزارش خبرنگار ارتباطات و فن آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، امروز و در جریان معرفی گزینه‌های پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارتخانه‌های دولت جدید به مجلس، از محمود واعظی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نام برده شد.محمود واعظی که متولد 1331 است دکترای روابط بین‌الملل دارد و در حوزه مهندسی الکترونیک نیز دارای مدرک فوق‎لیسانس است.وی از سالهای 1358 تا 1365 مدیرعامل شرکت مخابرات ایران بوده و پس از آن به مدت یک سال مشاور وزیر امور خارجه و یک سال مشاور وزیر و رئیس ستاد روابط اقتصادی خارجی بوده است.واعظی از سال 1368 تا 1376 نیز به عنوان معاون سیاسی اروپا و آمریکا در وزارت امور خارجه و پس از آن به مدت دو سال در پست معاون اقتصادی وزارت امور خارجه فعالیت داشته است.وی از سال 78 تاکنون نیز به عنوان معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک فعال بوده و استاد مهمان در مقطع کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی است.
ضرورت بازنگری قیمت اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت
یک کارشناس هزینه اینترنت در سبد خانواده‌های ایرانی را کم دانست و گفت: خانواده‌ها به علت رقابتی که شرکت‌های اینترنت با هم دارند، قیمت کمی را پرداخت می کنند.
محمد اسمی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میانگین هزینه حدودی ADSL در ایران را در سبد خانواده‌های ایرانی 15 هزار تومان عنوان کرد و ادامه داد: این قیمت با کشورهای منطقه اختلاف زیادی دارد و چیزی در حدود یک درصد درآمد مردم را به خود اختصاص می‌دهد، که چندان هم بالا نیست.او ادامه داد: در مورد حجم کلی اینترنت در کشور هم در چهار سال اخیر رشد کافی و معادل سالهای قبل از آن که میزان پهنای باند اینترنت کشور بطور متوسط هر سال دو برابر می شد، نداشته‌ایم و در مقایسه با کشورهای خارجی سرعت و حجم اینترنت مصرفی کاربران اینترنت بسیار پایین است و امیدواریم که در این زمینه‌ها کارهای بیشتری صورت بگیرد.وی در رابطه با بحث‌های کلان این حوزه افزود: ما در منطقه اروپا و آمریکا قرار نداریم به همین علت نباید انتظار داشت اینترنت به قیمت اروپا یا آمریکا و با همان سرعت و کیفیت در اختیار شرکتها قرار گیرد در این بین شرکت ارتباطات زیرساخت انتقال و توزیع اینترنت را با هزینه‌های بالایی نسبت به خرید خود ارائه می‌دهد؛ به شکلی که اینترنت از مرز تا مرکز کشور رشد قیمتی بیش از پنج برابر می یابد و ضروری است سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در زمینه قیمت اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت بازنگری اساسی انجام دهد.اسمی درمورد پهنای باند ابراز عقیده کرد: اگر ارائه پهنای باند به شرکت‌های خصوصی واگذار شود، قیمتها کاهش چشمگیری را خواهد داشت چرا که در این حوزه بخاطر طبیعت رقابتی شرکتها کاهش قیمت و افزایش کیفیت حرف اول را خواهد زد.این کارشناس تصریح کرد: قیمت فروش پهنای باند بالاست، باید تلاش کرد تا این قیمت کاهش یابد و در این زمینه بیشترین نقش را شرکت ارتباطات زیرساخت ایفا می‌کند.به نظر این کارشناس به رغم همه کاستی‌ها باید از تلاش شبانه روزی کارشناسان شرکت ارتباطات زیرساخت در تامین و نگهداری شبکه بزرگ کشوری قدردانی شود.او در پایان یکسان‌سازی تمامی مشخصات کیفیتی اینترنت دریافتی تمامی شرکت‌ها در کشور را امری غیر ممکن دانست و علت این موضوع را اینگونه عنوان کرد: به هر شرکت ممکن است خطوط خاصی اختصاص داده شود و هر یک از این خطوط ویژگی خاص خود را دارند که در سرعت و برخی مشخصات کیفیتی اینترنت تاثیر گذار خواهد بود٬ اما شرکت ارتباطات زیرساخت باید تلاش کند سطح قابل قبولی از کیفیت را به عنوان پایه برای تمام شرکتها تامین و در راستای یکسان سازی کیفیت تا جایی که ار نظر فنی امکان پذیر است تلاش کند.

شناسایی متخلفان حوزه بهینه سازی موتور جست‌وجو

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران از تخلف برخی شرکت‌های غیرمجاز فضای مجازی، در زمینه بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) خبر داد.به گزارش ایسنا، روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام کرد: چندی است که برخی شرکت‌های فعال در حوزه بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، برای بالا بردن رتبه پورتال‌ و وب‌سایت مشتری‌های خود، ازنام و اعتبار سایت‌های پربازدید IT سوء استفاده می‌کنند که این موضوع با اعتراض شرکت‌های مختلف روبه‌رو شده است.بهینه‌سازی موتور جست‌وجو که تحت نام SEO (Search Engine Optimization) درمیان فعالان فضای مجازی شناخته می‌شود و اخیرا با استقبال نیز مواجه شده، فعالیتی است که براساس آن، رتبه پورتال‌ها و وب‌سایت‌های مختلف از طریق بهینه سازی ساختاری در موتورهای جستجو همچون گوگل و یاهو ارتقا می‌یابد.براساس شکایات رسیده به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، برخی فعالان SEO بدون اطلاع شرکت‌های معتبر و پربازدید، از نام سایت آنها سواستفاده کرده و صفحاتی با نام این شرکت‌ها در وب سایت مشتریان خود ایجاد می‌کنند، تا از این طریق رتبه پورتال مشتریان را افزایش دهند. در مواردی دیگر این متخلفان، از کلمات کلیدی وب‌سایت‌های معتبر سوءاستفاده می کنند تا رتبه پورتال‌های مشتری را افزایش دهند.بهناز آریا - عضو هیات مدیره و رئیس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران - با اشاره به شکایات صورت گرفته در این رابطه گفت: این تخلف درواقع استفاده غیر مجاز و غیراخلاقی از اعتبار و نام شرکت‌های معتبر است، سازمان از تمام شرکت‌هایی که به این شکل، مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند دعوت می‌کند تا مراتب اعتراض خود را اعلام کنند.

آیین‌نامه نظارت بر محتوای پیامک انبوه، در شرف تدوین

به گفته دبیر کمیسیون عالی ارتقاء تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی در راستای نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد تا آیین‌نامه نظارت بر محتوای پیامک‌ها را تدوین کرده و به این کمیسیون پیشنهاد دهد.به گزارش خبرنگار ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا کشاورزی از ورود شورای عالی فضای مجازی به عرصه‌ی پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی در راستای ساماندهی به ارسال و دریافت این پیامک‌ها خبر داده و با تاکید بر این‌که آیین‌نامه نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه پس از تدوین، به‌زودی ابلاغ می‌شود، اظهار کرده است: تا پیش از این، نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه قبل از ارسال آنها توسط مراجع نظارتی و فیلترینگ در حال انجام بود که هم‌اکنون نیز این مهم ادامه پیدا می‌کند، اما برای نظارت پس از ارسال پیامک‌های انبوه متولی خاصی در کشور وجود نداشت.به گفته دبیر کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی و براساس اطلاعات نشریه ارتباطات پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی، در اولین جلسه‌ی کمیسیون عالی ارتقاء تولید محتوای شورای عالی فضای مجازی این موضوع مطرح و برای آن تصمیماتی اتخاذ شد.

تاثیر ماه رمضان بر بازار سیم‌کارت + قیمت

به گفته کارشناسان طی ماه رمضان قیمت سیم‌کارت که از چندی پیش سیر صعودی به دنبال داشت با نوعی رکود و در مواردی کاهش قیمت مواجه شد.به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیم‌کارت‌های کد یک و دو که با سرعت چشم‌گیر هر روز در حال افزایش قیمت بودند، اکنون مدتی است در شرایط تقریبا ثابتی قرار گرفته‌اند و حداقل قیمت آنها مانند گذشته افزایش پیدا نمی‌کند.در حال حاضر سیم‌کارت‌های کد یک همراه اول با قیمتی حدود دو میلیون و 200 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند و خط صفر کد یک نیز به گفته‌ی فعالان بازار از مدت‌ها قبل دیگر در بازار وجود ندارد.اما قیمت سیم‌کارت کد دو کارکرده بسته به رند بودن آن از یک میلیون تومان آغاز شده و بالاتر می‌رود و اگر در این میان سیم‌کارت صفری با کد دو هنوز وجود داشته باشد، قیمت آن بالغ بر یک میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.کد سه کارکرده نیز این روزها با قیمت 750 هزار تومان و خط صفر آن به قیمت 900 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که البته کدهای صفر این خط نیز در بازار کم هستند.کد خط چهار کارکرده در بازار 600 هزار تومان و در صورت صفر بودن حدود 850 هزار تومان به فروش می‌رسد.کدهای پنج و شش که خط صفر انها هم کمتر در بازار دیده می‌شود به ترتیب 500 و 450 هزار تومان قیمت دارند که در صورت صفر بودن قیمت آنها به حدود 700 هزار تومان نیز می‌رسد.هم چنین سیم‌کارت کد هفت در صورت صفر بودن با قیمتی بالغ بر 400 هزار تومان و کد هفت کارکرده با قیمتی بالغ بر 370 هزار تومان به فروش می‌رسند.کد هشت صفر نیز این روزها 300 هزار تومان قیمت دارد که این قیمت در صورت کارکرده بودن سیم‌کارت تا 250 هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.بنابر اعلام فعالان بازار این روزها بیشتر سیم‌کارتهای صفر با کدهای 7 و 8 هستند و برای بقیه‌ی کدها کمتر سیم‌کارت صفر در بازار مشاهده می‌شود.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =