۰ نفر
۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۸

کابینه روحانی وزیر زن ندارد.این یادداشت این مساله را طرح بحث میکند.

منوچهر اکبرلو

یک) آیا این به معنای بی توجهی به حقوق زنان است؟آیا انتظار داشتید وزیر کشور یا وزیر امور خارجه خانم باشد؟نه؟ روی وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش حساب کرده بودید؟خوب اگر چنین میشد ، این وزیر بهداشت یا آموزش و پرورش مشخصن برای زنان چه کاری انجام میداد؟


دو)پست وزارت در اصل یک پست سیاسی است.مهم آن است که معاونتهای اجرایی و فنی و تخصصی یک وزارتخانه، تخصص مربوط را داشته باشند.


سه)خانم دستجردی مدتی وزیر بهداشت بود.چه زمان رسید( یا خواست) که به صورت ویژه برای مثلن دکترها یا پرستاران یا کارمندان زن ِ وزارتخانه زیر مجموعه اش کاری کند که یک وزیر مرد نمیکرد؟ سهم کارمندان زن دیگر وزارتخانه ها چه میشود؟


چهار) انبوه جشنواره های ویژه زنان را دیده ایم.اینها برای اصلاح نگاه های جنسیتی چه کرده اند؟


پنج)برخی معتقدند که حضور وزیران زن، تابوهای نادرست اجتماعی را می‌شکند. درست است؛ اما کافی نیست.آمار دقیقی ندارم که همین الان در اروپا و امریکا، چند وزیر زن در دولتها حضور دارد. اما میدانم که درصد قابل توجهی از رئیسان جمهور و نخست وزیران و نمایندگان مجلس ها، مرد هستند.نماینده های زن حال حاضر مجلس دقیقن چه طرحهایی را برای حقوق زنان ارایه داده اند؟ کدام نطق را در مجلس سراغ دارید که در این زمینه از سوی بانوان نماینده بیان شده باشد؟


شش) آوردن یکی دو وزیر زن ، به نظر من بیشتر وجه نمایشی و تبلیغی دارد. دولت باید مرکز یا معاونت امور زنانی داشته باشد ، جدی،قدرتمند و با بودجه معقول.مرکزی که اعتقاد کافی به حضور زن در اجتماع داشته باشد.مرکزی که به فعالیتهای مدنی زنان و وجود تشکلهای غیر دولتی باور داشته باشد و بکوشد، قانونمند، نفش آنان را جدیتر کند.مرکزی که بکوشد تابوها را کنار بزند و چنان فرهنگ سازی کند که نقش اجتماعی افراد بدون تفکیک جنسیتی تعیین شود.


هفت) به یاد بیاورید زمانی که بحث وزارت برخی زنان که مطرح شد، برخی از اهل قلم ،  ازمیان جماعت روشنفکر چه شوخیهایی کردند با این مساله.حرف و گفتها در جمعهای خصوصی که جای خود دارد.


هشت) تا زمانی که ما با تربیتی که در خانواده و اجتماع میشویم، نقش مساوی برای زنان قائل نیستیم، وزیر شدن زنان، فقط نقشی نمایشی و دلخوشکنک خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 306803

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • من خودم تنها IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    32 17
    کارکشته باشند با تجربه باشند با نفوذ باشند با انصاف باشند حلال و حرام را بدانند و حق مردم را ادا کنند بعد از آن چه زن باشند و چه مرد مهم نیست. در ضمن در شروع دولت ایشان اینقدر فضاسازی نکنید بگدارید کارشان را بکنند و شما دنبال نتیجه باشید. تعیین وزرا که به مردم ربطی ندارد ما فقط از آنها رفع تورم و آسایش اخلاقی میخواهیم.
    • بانوی ایرانی... IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
      23 0
      یعنی واقعا تحمل دیدن توانایی های خانوم ها در مدیریت کلان اینقدر واستون سخته؟ امثال خانوم حدید چی (دباغ)تو مملکت ما کمن؟مگه امام ایشون رو به عنوان سفیر از ایران به شوروی نفرستادند و محافظ شخصی ایشون نبود؟این نشان از توانایی بالای همچین زنهایی نیست؟
  • بی نام EU ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    40 10
    بر اینکه اوضاع انقدر ناجوره ( بخوانید افتضاحه) که مردها هم نمی تونن به این زودی ها جمع ش کنند
  • محموذ IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    23 3
    باید دید معاونان این وزیران چه کسانی خواهند بود.
  • مهدی گلاب A1 ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    47 38
    زن رو چه به وزارت؟ خانه داری رو ول کردن که وضع مملکت این شده دیگه: هر ساعت، 16 تا طلاق!
  • بی نام A1 ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    33 15
    بهتر
  • ناصری A1 ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    26 4
    کافیه یه وزیر زن خوب نباشه .بعد همین ها دست میگیرن که خانمها بلد نیستند و....
  • بی نام IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    3 13
    کی میخوایم دست از سهم خواهی اعم از جناحی جنسی بر داریم ... بیایم یه خورده به واقعیت نگاه کنیم ... چه کسی میتواند ... اگر قرار باشد برای زنان سهم خواهی کرد عین بی عدالتی است ... آنان که منتظر وزیر زن بودند ... بگویند کدام یک از وزرای امروز را برداریم و جایش کدام خانم را بگذاریم ... اگر بحث توانایی بالقوه است که مردان زیادی نیز توانای بالقوه بالایی دارند ... و قرار نیست که وزیر بیاید و با توانایی بالقوه اش پدر ملت را در بیاورد تا بالفعلش کند ... اما اگر بحث توانایی بالفعل است ... خب به جای توهمی صحبت کردن و توقع بی جا داشتن ... گزینه خود را بگویند و با گزینه های فعلی از همه نظر (از نظر سواد، تجربه، قدرت سیاسی، اقتدار و ...) مقایسه کنند ... اگر گزینه خوبی بود قطعا رئیس جمهور استقبال خواهند کرد.
  • mehdi US ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    18 2
    اتفاقا انتخاب چند وزیر زن آن هم با این وضعیتی که عرض کردید که اهالی اهل قلم شوخی‌هایی میکردند و...، نه تنها نمایشی نیست بلکه احترام گذاشتن به نیمی از جمعیت کشور است که اگر نگویم در خیلی از موارد حداقل در بعضی موارد از مردان موثر تر بوده‌اند. آیا یک زن هم نیست که توانایی و شایستگی و تخصص پست وزارت را داشته باشد؟ همین خانم دستجردی به نظر من بیش از هر مرد دیگری شایستگی پست وزارت بهداشت را داشت و به دلیل اینکه از جریان امور آگاه بود و انتقاد کرد احمدنژاد او را اخراج کرد الان هم میبینیم وضعیت دارو را. مگر در طول این 34 سال که مردان پست‌های کلیدی را در اختیار داشتند چه کرده‌اند؟ اگر خانواده ایرانی نقش مساوی برای زن و مرد قائل نیست،‌حداقل شما این افراد اهل قلم که به اصطلاح قشر فرهیخته هم هستند دیگر
  • بی نام US ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    2 4
    همین مردهای کابینه هم باری از روی دوش مردم بر نخواهند داشت
  • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 1
    اخه می فرمایند که مثل راه ندادن به ده و سراغ کدخدا را گرفتن و این چیزها، علت اصلی ش!
  • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    10 3
    تو روز تحليف از برابري حقوق زن و مرد صحبت كرد.از ليست وزيراش معلوم شد چقدر به اين حرف پايبنده
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 1
    دوران دوران سختیه و فرصت ازمون و خطا نیست. باید از با تجربه ترین اشخاص استفاده بشه تا شاید از این وضعیت خارج بشیم. مطمئنم اگه کشور همچین وضعیتی نداشت دکتر چند تا وزیر زن هم انتخاب میکردند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    0 3
    ارایه دقیقن مثلن! بابا یه کم دقت کن موقع تایپ ببین چه کلید هایی رو دقیقا داری فشار میدی. مثلا قراره این مطلبی رو که ارائه میدی افراد زیادی بخونن. بد نیست املاتو قبل از انتشار یه بررسی کچولو بکنی.
    • ناصری IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      3 0
      آقا یا خانم بی نام خیلی از نویسندگان امروزی ،شکل فارسی شده کلمات عربی را به کار میبرند.و چون در فارسی تنوین نداریم، به جای دقیقا مینویسند: دقیقن. یا به جای مثلن مینویسند: مثلن. در ضمن به جای دنبال غلط گرفتن دنبال مغهوم متن باشین و درباره اون نظر بدین. اگر به غلط گرفتن بود بنده هم میگفتم که شما جناب( بی نام) در آخر نوشته تان به جای (کوچولو )نوشته اید:(کچولو)
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    3 12
    ای بابا همچین میگی کابینه روحانی زن ندارد انگار چی شده حالا!
  • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴
    4 1
    نمیدونم این اقای میلاد حمیدی کجا مونده امروز. چرا نمیاد بحثهای فمنیستی رو گرم کنه.
    • بانوی ایرانی... IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰
      0 0
      اتفاقا میخواستم بپرسم :)
  • ایران وطن من IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
    0 4
    بابا برید خدا رو شکر کنید که در کشور اسلامی میتونید رانندگی کنید و بدون همراهی با محارم برید خرید ... همش که نباید غر زد ... اگه همین الان بگن زنها دیگه حق رانندگی یا خروج از منزل بدون مشایعت محارم رو ندارن، مثلا چی کار میخواید بکنید؟؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    4 0
    جناب ایران وطن من: پس نظر شما اینه که اگه ما در کشورهای غیرمسلمان بودیم نباید برای حقوق اولیه انسانیه خودمون غر غر میکردیم درسته؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    1 0
    دوستان عزیز اشتباه نکنید ... عیب از اسلام نیست ما در کشور جهان سوم زندگی می کنیم . اعراب قبل از ظهور پیامبر هم برای زن ارزشی قائل نبودن الان هم نیستن و این تعجبی نداره ... کشور ما هم قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته نیست و این ربطی به اسلام نداره.
  • بی نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
    1 0
    وقتی وارد یک کشور جهان سومی می شی باید حقوق زن رو فراموش کنی ... همین چیزهاست که یک کشور رو عقب مانده می کنه ... وقتی نصف جمعیت یک کشور برای عقب نگه داشتن نیمی دیگه تلاش می کنند توسعه و پیشرفت معنا نداره.