سید ضیا حسینی 28 سال پس از آنکه خانواده اش از جنگ فرار کرده و به کشور همسایه خود ایران پناه بردند، به کشور خود بازگشت.ایران کشوری است که در تمام این سالیان به او سرپناه داده و امکانات آموزشی برایش فراهم کرده که اکنون به وسیله آن به بازسازی کشورش می پردازد.

حسینی یکی از پناهندگان افغان است که به عنوان فارغ التحصیلی موفق از دانشکده های ایران به کشور خود باز گشته است.دو سال پس از بازگشت، حسینی مشاور ارشد وزیر شهرسازی افغانستان می باشد. " من حتی این فرصت را دارم که در آینده وزیر شوم".
به گزارش خبر آنلاین و به نقل ازکمیساریای عالی امور پناهندگان حسینی تنها یک ساله بود که همراه مادر و خواهر 4 ساله اش از سرپل افغانستان فرار کرده، ابتدا به پاکستان رفته و سپس به ایران و در شهر قم ساکن شدند.
او دانش آموزی بسیار موفق بود که توانست از دولت ایران بورسیه تحصیلی بگیرد که نهایتاً منجر به دریافت دکترای مدیریت پروژه و توسعه از دانشگاه تهران شد.
حسینی می گوید، " من و خواهرم که وی نیز دارای مدرک دکترا می باشد و در قم استاد دانشکاه است، هر دو در ایران درس خوانده ایم و بسیار خوشبخت بودم که توانستیم تا این مرحله پیشرفت کنیم و از این بابت سپاسگزاریم". وی پس از فارغ التحصیلی ازدواج کرده و به اتفاق همسرش به افغانستان بازگشت.
با کمک سخاوتمندانه ایران در ارائه امکان دسترسی به آموزش برای پناهدگان، نسل جوان پناهندگان افغان بیش از همیشه مشتاق آموزس می باشند. بر اساس سرشماری انجام شده توسط دولت ایرن در سال 2009، درصد سواد میان پناهندگان افغان از6% در سال 1981 به 69% در سال 2009 افزایش یافته است.
کمیساریا، که امر تحصیل پناهندگان را امری بسیار مهم می داند، از ایران بسیار متشکر است. سازمان ملل در امور پناهدگان همواره به حمایت از وزارت آموزش و پرورش ایران در ارائه آموزش ابتدایی و متوسطه برای دانش آموزان پناهنده و اجرای برنامه های آموزشی دیگر جهت رسیدگی به نیازهای اساسی پناهندگان پرداخته است.
نکته قابل توجه دیگر ابتکار دولت ایران در ارائه کلاس های سوادآموزی برای پناهندگان بزرگسال خارج از مدرسه می باشد که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می شوند.
برنارد دویل، نماینده کمیسرعالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران می گوید، " کمیساریا در جهت کاهش بار هزینه های گوناگون تحصیلی خانواده های پناهندگان می کوشد تا بتوانند فرزندان خود، از جمله دخترانشان را به مدرسه بفرستند" از دولت ایران برای سالیان سال تلاش های بی وقفه در این زمینه قدردانی و تشکر می کند.
در میان پروژه های آموزشی اجرایی توسط کمیساریا، ساخت مدرسه در مناطق پناهنده نشین، ارائه تجهیزات و لوازم برای مدارسی که تعداد بالایی پناهنده می پذیرد، تجهیز کتابخانه ها هم در مهمانشهرها و هم در مناطق شهری مهیا کردن وسیله رفت و آمد دانش آموزان از مهمانشهر ها و پوشش بخشی از هزینه های آموزشی پناهندگان آسیب پذیر مانند هزینه ثبت نام، کتاب و لوازم تحریر.
با اینکه حسینی از همه امکانات تحصیلی در ایران برخوردار بود بر این اعتقاد است که بازگشت به وطن بهترین راه حل برای هر پناهنده است او از موقعیت های خوب بهره مند شده و امیدوار است که در افغانستان بماند..
او می گوید، " با اینکه می دانم همه پناهندگان دارای شرایط یکسان نمی باشند و شاید هم پناهندگان امکان بازگشت ندارند، می خواهم به تمامی افاغنه بگویم که در هر کشوری که باشند، هیچ جا وطن نمی شود. بهترین حالت آن است که بازگردند و از آموزش هایی که در کشور های دیگر دریافت کرده اند و مهارت هایی که آموخته اند جهت بازسازی کشورخود استفاده کنند".

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    20 8
    آفرین، آدم با عرضه هر جا باشه با عرضه است.
  • رضا IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    15 11
    خوش به حالش تو افغانستان کار پیدا میشه تو ایران نه
  • بی نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    28 8
    باز خوبه دیدیم یکی برگرده افغانستان . ولی جالبش اینه اینا تا پاشون رو می ذارن افغانستان اکثرا یادشون میره تو ایران بودن و از مزایای ایران استفاده کردن. ضمنا قراره تحصیلکرده های افغانی برگردن و کارگرهاش بمونن؟؟؟؟
    • علی A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
      7 6
      توقع داری چکار کنن برات نان از دست رنج خود خورده درس هم اگر خوانده ده برابر تو ایرانی پول به مدارس شما داده عجب توقع بیجایی!!!!
  • م IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    23 7
    پس چرا تو بی بی سی و تلویزیون ها و سایت ها و وبلاگهای افغانی به دولت ایران بد و بیراه می گن که نمی گذارن بچه های افغانی دانشگاه برن! آدم خوبه قدر شناس باشه
  • زبل IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    ممنون که رفتی . بقیه رو هم تشویق کن که به افغانستان برگردن . به سلامت.
    • بی نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      23 16
      اینایی که منفی دادن افغانی هستن و گویا بهشون برخورده که میگیم برگردن!
    • بی نام A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      37 24
      کاش کمی ادب داشتی
    • بی نام A1 ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      31 21
      نیازی به تشویق نداره با بالا رفتن نرخ دلار کار کردن با این دستمزدا برای اکارگرای افغانی تو ایران نمی صرفه. اگه موندن یا دستمزد بالاتری میگیرن یا خیلی مجبورن! حالا ببینم مملکت شما بدون افغانی گل و بلبل میشه؟؟!!! ایرانیا هم فرا میکنن جاهای دیگه که به مراتب وضعیتشون بدتره
    • بی نام A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      27 9
      واقعا نظر شما خجالت آوره ...
    • بی نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
      20 20
      این چه حرفیه، تا وقتی که افغانستان گرفتار جنگ هستش، باید با آغوش باز افغانی ها را در کشور جای دهیم، آنها هم زبان و از نسل ما هستند
    • بی نام IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      21 6
      فکر کنم که بیشتر اونایی که زیر کامنت زبل نظر دادن خودشان افغانی هستند . والا چه بی احترامی شد؟ تقاضا برای برگشتن به وطنتان ناسزاست؟ واقعا متاسفم ............سی سال بیشتر اینجا هستند اما ما بدهکار اونها شدیم دست آخر .... واعا قدر شناسی خوب چیزیه .
    • در جواب فرد افغانی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      17 8
      دوست افغانی بی نامی که پرچمت معلوم نیست و چند تا نظر پشت هم دادی شما برنگرد . بمون . این جوری خوبه؟ در ایران بازه . والا به خدا گیری افتادیم از دست شماها. خود شما ادب ندارید . کجا افغانی ها بر می گردن . حتی دلار هم سه برابر شد افغانی ها بر نگشتن . شما چسبیدید به ایران ده ساله می رم می رم میگید ولی نمی رید که .افغانی ها برن افغانستان ببینم ایران بهتر بود براشون یا افغانستان. البته لحن طلبکارانه و بی ادبانه و گستاخانه شما و هم وطنان شما برای ما ایرانی ها کاملا آشناست .
    • مهراب A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      16 17
      ظاهرا شما فراموش کردی که چه تعداد زیادی از تحصیل کرده های خودمون هم یا از ایران رفتن و یا ترجیح میدن که برن. و چه بسیار ایرانی هایی که در کشورهای دیگه تحصیل میکنن. دوست داری مردم اون کشورها هم با همین ادبیات با هموطنای ما طرف بشن؟ مگه این افغانی ها جای ما رو گرفتن؟ مگه هر کاری که ایرانی های پرمدعا حاضر به انجامش نبودن رو به اینها واگذار نکردیم؟ مگه خیلی خیلی خیلی بهتر و با وجدان تر از خودمون کار نکردن و دستمزد پایین تر نگرفتن؟ مگه هرچی میشه نمیگیم هیچ جای دنیا اینجور نیست و اونجور نیست؟ خوب همه کشورای پیشرفته مهاجرین رو آموزش میدن و برمیگردونن به کشورای خودشون تا پایگاهی در کشور مبدا پیدا کنن. اینا فرصته نه تهدید
    • خطاب به مهراب IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      12 6
      مهراب جان شهروند افغان چی میگی؟؟؟؟؟؟؟؟تمام دنیا مرز داره .... افغانستان مگه درش بازه به روی همه؟؟؟؟؟ چند هزار ایرانی که میخوان برن استرالیا مگه جای استرالیا تنگ میشه؟؟؟؟ یعنی چی با این جمله که جای کسی تنگ نمیشه که باید مرز رو بیخیال شد . پر مدعا هم شمایید . به ایران و ملتش توهین نکن . بعد این همه سال اقامت در ایران حداقلش اینه به کشوری که در اون هستی توهین نکنی .... جناب تو شهرهایی که افغانی نیست مگه کارمون مونده ؟ هر کاری کردید به اندازه کافی پولش رو هم گرفتید . هیچ افغانی مجانی در ایران کار نکرده . اینکه جای کسی در ایران تنگ نشده رو فقط افغانها در وبلاگها و سایتهاشون میگن .
    • در جواب مهراب IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      5 7
      مهراب جان شهروند افغان چی میگی؟؟؟؟؟؟؟؟تمام دنیا مرز داره .... افغانستان مگه درش بازه به روی همه؟؟؟؟؟ چند هزار ایرانی که میخوان برن استرالیا مگه جای استرالیا تنگ میشه؟؟؟؟ یعنی چی با این جمله که جای کسی تنگ نمیشه که باید مرز رو بیخیال شد . پر مدعا هم شمایید . به ایران و ملتش توهین نکن . بعد این همه سال اقامت در ایران حداقلش اینه به کشوری که در اون هستی توهین نکنی .... جناب تو شهرهایی که افغانی نیست مگه کارمون مونده ؟ هر کاری کردید به اندازه کافی پولش رو هم گرفتید . هیچ افغانی مجانی در ایران کار نکرده . اینکه جای کسی در ایران تنگ نشده رو فقط افغانها در وبلاگها و سایتهاشون میگن .
  • الف IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    16 7
    امیدوارم بقیه پناهندگان ساکن ایران هم به افغانستان برگردند .
  • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    11 6
    چه جوری بورس شد در ایران ؟
  • بی نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    17 7
    خدا کند که همه افغانها برگردن
  • امیر IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    18 9
    مهمون یک روز دو روز نه که تا نوروز.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    20 15
    به امید روزی که هیچ افغانی در ایران نباشد
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    16 3
    حالا یک دونه از سه میلیون برگشته خونشون . ولیکن کار درست همینه . خوب کردی برادر .
  • لیلا A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    11 20
    ایران باید روی مهاجرینی که دارای تحصیلات عالی هستند در جهت منافع ملی ایران سرمایه گذاری نماید و انها را جذب کند و حتی تابعیت ایرانی بدهد همان کاری که غربی ها با نخبگان می کنند در این صورت به لحاظ منافع دراز مدت و میان مدت به شدت به سود ماست متاسفان افغانی ها اینجا هستند و از امکانات هم استفاده می کنند ولی تحصیلکرده هایشان به دلیل برخوردهای نامناسب هموطنان وقتی برگشتند تبدیل به سمپات کشوری مثل ترکیه می شوند که به شدت در حال برنامه ریزی فرهنگی و اموزشی در افغانستان است. اگر نیروهای طرفدار ایران در آنجا بر سر کار باشند به نفع ایران است همانطور که حضور احمدشاه مسعود و نیروهای نزدیک به او به سود ایران بود به ویژه ایران باید به تاجیک تبارهای افغانستان توجه ویژه نماید
    • بینام A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۷
      14 2
      ایران دکترهای خودش و مغزهای خودش رو نگه داره، مغزهای افغانیها پیش کش!
  • بی نام IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    15 8
    یکی از این طرف با دکترا بر میگرده افغانستان عوضش هزار تا غیر مجاز از مرز وارد کشور میشن . تعادل خوبی برقراره :دی
  • بی نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    19 1
    امیدوارم فرزندان افغانستان بدون اتکا به آمریکا و سایرین بتوانند کشور محروم خود را از نظر فرهنگی و عمرانی بازسازی کنند.
  • بی نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    23 2
    شما که تو ایران درس خوندنی و به هر حال ایران به گردنت حق داره و الان هم سمت داری یه کاری بکن آب به دریاچه هامون برگرده . هامون خشک شده . مردم سیستان مشکل دارن . به وزیر نیروی افغانستان بگو حقابه ایران رو بده .شکر نعمت نعمتت افزون کند.
  • جهانگیر A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    26 10
    ما ایرانیان به میزبانی شما برادر افغان افتخار میکنیم، به امید ایران و افغانستانی آباد
  • بی نام A1 ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    16 4
    موفق باشي همسايه
  • کاش IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    14 6
    کاش به بروبجه های ایرانی هم فرصت رشد داده میشد تازه افغانها که در ایران نمی توانستند درس بخوانند چطور این یک نفر توانسته حتی دانشگاه برود ؟؟؟؟؟؟؟؟ در ایران هیج کاری بدون پارتی نمی شود خوب بگویید پارتی اش کی بوده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۳
      6 3
      پارتیش پول بوده فقط پول
  • حمید EU ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    22 16
    اینارو گفتید تا مثلآ بگید برای افغانیها آموزش رایگان گذاشتید .خودتونم میدونید این کارها تنها ماله کشیه من به عنوان یک ایرانی از این وضعیت نابسمان و عدم داشتن کمترین حقوق شهروندی برای این افغانیهای بیچاره واقعآ متاسفم و امیدوارم وضعیتشون بهتر بشه.
  • یک رفیق قدیمی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۵
    13 11
    ایران چرا مثل دیگر کشورها اردوگاه نداره اینارو ول کرده بین مردم خرجشنو در بیارن بعد از سازمان ملل هم کمک می گیره تازه هر چند ماه هم خداد تومان از هر خانوارافغانی میگره
    • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
      19 20
      به نظر منم اشتباه این بود که اینا از اول به اردوگاه فرستاده نشدن .