دوازدهمین وزیر دفاع نیز همچون یازدهمین وزیر دفاع گویی قرار است از دل کمیسیون دفاعی سیاسی مجمع تشخیص مصلحت برخیزد.

فاطمه استیری: علی شمخانی، اکبر ترکان، حسین علایی، حبیب‌الله سیاری، محمد فروزنده، احمد وحیدی و در نهایت حسین دهقان. اسامی​ای است که از نخستین روزهایی که حضور حسن روحانی در سکانداری پاستور قطعیت یافت به عنوان گزینه‌های احتمالی رئیس دولت جدید برای حضور در وزارت دفاع نام برده می‌شدند. افرادی که هریک با سابقه نظامی و دفاعی که در کارنامه خود داشتند گزینه‌های مناسبی برای این وزارتخانه محسوب می‌شدند. در این میان نزدیکی اکبر ترکان و محمد فروزنده وزرای دفاع دولت‌های اول و دوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به رییس جمهور منتخب، احتمال انتصاب یکی از این دو را به سمت وزارت دفاع بیش از دیگر گزینه​ها کرده بود. اما در نهایت این حسین دهقان بود که اعتماد روحانی را به خود دید و نامش به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به بهارستان نشینان معرفی شد.

حسین دهقان؛ از فرماندهی جنگ تا حضور در وزارت دفاع دولت اصلاحات
سال‌های زیادی​است که نام حسین دهقان یا همان «حسین دهقانی‌پوده» با بنیاد شهید و امور ایثارگران همنشین شده است. مردی که از نخستین روزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور در سپاه پاسداران حضورش در ساختار سیاسی - نظامی نظام جمهوری اسلامی کلید زد و دهه 60 و دوران دفاع مقدس را در سمت فرماندهی سپاه تهران، فرماندهی قرارگاه عملیاتی ثارالله و قائم مقامی فرمانده نیروی هوایی سپاه گذراند.

با پایان جنگ تحمیلی، دهقان که 4 سال را در سمت قائم مقامی فرمانده نیروی هوایی سپاه گذرانده بود، در سال 69 به سمت فرماندهی نیروی هوایی سپاه منصوب شد. جانشین رییس ستاد مشترک سپاه و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه از دیگر سمت‌های آقای فرمانده در سال‌های بعد از فرماندهی نیروی هوایی سپاه بود.

ورورد دهقان به وزارت دفاع اما به سال 76 باز می‌گردد، بعد از آنکه دریادار علی شمخانی به عنوان وزیر دفاع سیدمحمد خاتمی رییس دولت اصلاحات به مجلس معرفی و رای اعتماد گرفت. حسین دهقان نیز به قائم مقامی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منصوب و تا سال 82 در این سمت حضور داشت. بعد از این دوران 6 ساله، او به مدت یک سال (82-83) در جایگاه مشاور عالی وزیر دفاع در کنار دریادار شمخانی بود و این سمت، پایانی بر حضور دهقان در وزارت دفاع دولت اصلاحات به شمار می​رود. بعد از این دوران، سیدمحمد خاتمی در سال 83، فرمانده سال‌های دور جنگ که از قضا به لحاظ گرایش سیاسی در طیف مقابل او و از اصولگرایان سنتی محسوب می‌شد را بدون لحاظ کردن این موضوع به عنوان معاون خود و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرد. سمتی که از سال آخر دولت اصلاحات آغاز و در کل دوران دولت اول محمود احمدی​نژاد نیز ادامه یافت.

محمود احمدی‌نژاد اما در دولت دومش مسعود زریبافان را به عنوان معاون خود در بنیاد شهید منصوب کرد و این آغازی بر حضور دیگر بار حسین دهقان در کارهای نظامی اما اینبار در فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی بود.

جانشین رییس و دبیرکل مرکز مطالعات راهبردی دفاعی در سال‌های 89- 88، دبیر کمیسیون سیاسی- دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس کمیسیون سیاسی- دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص 89، تاکنون سمت‌هایی است که او در طی سال‌های بعد از ریاستش بر بنیاد شهید داشت. گرچه او در کنار این کارهای مطالعاتی تحقیقاتی در بخش دفاعی و نظامی از سال 89 تاکنون مشاور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در بنیاد شهید و مشاور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز بوده است.

کمیسیون سیاسی دفاعی امنیتی مجمع تشخیص دومین وزیر را به دولت می فرستند؟
سال 88 و معرفی احمد وحیدی به عنوان وزیر پیشنهادی دولت دوم محمود احمدی نژاد و کسب رای اعتماد مجلس فصل جدیدی از مسئولیت‌های فرمانده حسین را رقم زد. آنجا که وی بعد از مدتی دوری از فعالیت‌های دفاعی نظامی اینبار به عنوان مسئول کمیسیون دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مرکز راه یافت و بعد از وحیدی ریاست این کمیسیون را با حکم محسن رضایی در دست گرفت.

کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی، از کمیسیون‌های اصلی و مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام است که وظایف مطالعاتی و کارشناسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه های سیاست داخلی و خارجی، شوراها، امنیت و دفاع را بر عهده دارد و حضور حسین دهقان با سابقه دفاعی دوران موفقی را برای این کمیسیون فراهم ساخت. چه آنکه فرمانده فارغ از سابقه نظامی و دفاعی با دارا بودن مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس مهندسی متالورژی دانشگاه تهران و فوق لیسانس مدیریت دولتی و دکترای مدیریت دولتی دانشگاه تهران و تدریس دروس (اصول و مبانی مدیریت، نظریه‌های نوین مدیریتی، سازماندهی، برنامه‌ریزی راهبردی رفتار سازمانی، سیاست دفاعی و...) در دانشگاه امام حسین(ع)، دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی؛ سابقه پژوهشی موفقی را پشتوانه فعالیت های تحقیقاتی خود دراین کمیسیون قرار داد.

با معرفی دهقان به عنوان وزیر پیشنهادی روحانی به مجلس، گویی این کمیسیون قرار است دومین رییس خود را در قامت وزیر دفاع به دولت بفرستد و دوازدهمین وزیر دفاع نظام جمهوری اسلامی همچون یازدهمین وزیر دفاع از دل این کمیسیون و مجمع تشخیص بیرون بیاید.

فعال کردن بخش خصوصی در صنایع دفاعی؛ محور اصلی وزیر پیشنهادی وزارت دفاع!
ارتقاء قابلیت‌های صنایع دفاعی کشور با کمک بخش خصوصی مهمترین محور فعالیت‌های اعلام شده از سوی وزیر پیشنهادی دفاع دولت روحانی برای 4 سال آینده است.

وزیر پیشنهادی معتقد است «رشدی که در گذشته در وزارت دفاع داشته‌ایم، با پیشرفت بهتر و بیشتری ادامه پیدا کند و می توان صنایع دفاعی کشور را با کمک بخش خصوصی رونق بیشتری بخشید.».

به گفته دهقان وزارت دفاع با سایر بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی تفاوت دارد، چراکه وزارت دفاع بخشی از دولت و جزئی از نیروهای مسلح است و تدابیر رهبر معظم انقلاب بر این وزارتخانه حاکم است.

وی می‌گوید «یکی از اهداف راهبردی ارتقاء سطح قابلیت‌های صنایع دفاعی کشور برای تامین نیازهای راهبردی است. باید بتوانیم این وزارتخانه را به سمت یک وزارتخانه چاپک، پاسخگو و به شدت دانش‌بنیاد پیش ببریم. توسعه قابلیت‌های نرم‌افزاری در راستای سیاست‌های خارجی کشور از دیگر اهداف راهبردی است، البته باید توان دفاعی کشور را نیز همواره مورد توجه قرار دهیم و باید بتوانیم حوزه نظر و اندیشه را به عالم کاری و واقعیت نزدیک کنیم.»

اظهارات مجلس نشینان از زمان معرفی وزرای پیشنهادی از سوی رییس جمهور گویای نظر مثبت آنها به فرمانده سال‌های جنگ است و حضور او در سمت هایی چون قائم مقامی و مشاورت وزیر دفاع و تحصیلات و سال‌ها کار پژوهشی و تحقیقاتی در این حوزه را پشتوانه محکمی برای قبول این مسئولیت برای وزیر پیشنهادی 56 ساله می‌دانند که همه و همه حکایت از آن دارد که احتمال رای آوری حسین دهقان از سوی مجلس بالاست و می توان او را دوازدهمین وزیر دفاع نظام جمهوری اسلامی دانست. 

/29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 307437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    12 1
    نظرات حسین دهقان درمورداستفاده ازبخش خصوصی برای ارتقا. توان صنایع دفاعی بسیارایده مطلوب وکاربردی وتحول آفرین است وضمن شکوفایی بیشترصنایع دفاعی باعث میشودآموخته ها - تجارب وتکنیکهای کسب شده تحقیقاتی درصنایع دفاعی به سرعت در صنایع دیگر واردشده وبکارگرفته شود وهم مشکلات صنایع دیگرراحل کند وهم به پول وسرمایه یبدیل شودوخیلی منافع ازاین بابت نصیب مملکت میشود.موفق باشندانشااله
  • کاوه A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    23 9
    چراباید همیشه وزیردفاع ازسپاه باشه مگه ارتشی ها مال این مملکت نیستن ؟؟!!
  • بی نام A1 ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    1 0
    مرد نیکویی است