مهرداد لاهوتی یکی از نمایندگانی بود که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت سخنرانی کرد.

این نماینده مجلس حرف‌هایش را اینطور شروع کرد که: آن چیزی که من را واداشت در خصوص مخالفت با برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی بهداشت حرف بزنم و خدمت ایشان هم عرایضم را گفته‌ام، مشکلاتی است که امروز در بخش درمان کشور داریم.
او ادامه داد: من سوالاتی را مطرح می‌کنم. ایشان اگر پاسخ قانع کننده‌ای ارائه کردند دست ایشان را میبوسم و به ایشان رای خواهم داد و برایشان رای هم جمع خواهم کرد.
این نماینده که به عنوان مخالف سخنرانی می‌کرد در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع سلامت گفت: کمیت و کیفیت و نحوه توزیع برابری در حوزه سلامت به منظور ساختن جامعه‌ای سالم دارای اهمیت است اما متاسفانه تمهیدات برای پوشش کافی و اثربخش خدمات داروها، امکانات و تجهیزات درمانی با پوشش جمعیتی پیش نرفته و نظام بیمه‌ای کشور با تعداد قابل توجهی بیمه شده مواجه است که دفترچه بیمه خریداری و حق بیمه پرداخت می‌کنند اما خدماتی به اندازه نیاز با قیمت هزینه منصفانه دریافت نمیکنند.
لاهوتی همچنین اضافه کرد: شما گفته‌اید اطلاعی از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نداشتم و مجلس را اینگونه نمیشناختم. با این وضعیت میتوانید با مجلس کار کنید؟ موضوع درمان در بخش دولتی قابل اعتماد نیست و نتوانسته خدمات در شان مردم را احیا کند شما چطور می‌توانید به بخش دولتی برنامه بدهید؟ برنامه شما در برخورد با اقدامات شش دقیقه ای وزیر قبلی درباره بورسها و سهمیه و کسانی که هیات علمی شده اند چیست؟ شما درباره برنامه خود اظهار نظری در این رابطه نکرده اید.
این نماینده ادامه داد: توزیع ناعادلانه ثروت نیروی انسانی را چگونه جبران میکنید؟ توضیحات شما در کمیسیونهای تخصصی پاسخ مناسبی به این سوالات نداده است. همچنین درباره تضییع حقوق هشت هزار دانشجو که خود را با دانشگاه تهران تطبیق داده‌اند نگفتید چه میکنید.
لاهوتی با بیان این که مخالف بخش خصوصی نیستیم ولی باید وقتی به آن توجه داشت که بخش دولتی به ایده آل رسیده باشد، گفت: ما نمایندگان توان مراجعه به بخش خصوصی را داریم ولی مردم هم این وضعیت را دارند؟
این مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: هفته قبل در حوزه انتخابیه من چند روز جنازه یک فرد را به خاطر دو میلیون در بیمارستان رازی نگه داشتند و وساطت کردم تا جنازه تحویل داده شد. این وضعیت باید اصلاح شود. شما به تقویت بخش خصوصی اعتقاد دارید در حالی که امروز مریض‌های صعب العلاج به دلیل فقر مالی در بخش دولتی جلوی چشم خانواده‌شان نظاره‌گر مرگ هستند.
او به فاصله بی حد و مرز درآمدهای بخش خصوصی و دولتی هم اشاره کرد و گفت: امروز حقوق یک پزشک عمومی در بیمارستان دولتی از یک کارمند کمتر است و باعث شده پزشکان عمومی ما از ارائه خدمت در روستاها مهاجرت کنند. امروز بیشتر مراکز درمانی روستایی ما خالی است
او به پزشک خانواده هم اشاره کرد و ادامه داد: درباره بخش مغفول پزشک خانواده چه برنامه ای دارید؟ برای تعادل در درمان و توزیع عادلانه ثروت راهی جز پزشک خانواده نداریم. همچنین برای عدم اعلام تعرفه‌ها هم باید فکری کرد چرا که بر اساس قانون تا پایان سال باید تعیین و اعلام شود اما در این چند سال شش ماه با تاخیر و آن هم غیرواقعی و با تفاوت فاحش اعلام شده است.
لاهوتی همچنین گفت: مقام معظم رهبری فرمودند بیمار باید فقط دغدغه بیماری داشته باشد اما امروز بیماران بیشترین دغدغه مالی را دارند و در قانون برنامه پنجم تکلیف تعیین 70 درصد توسط مردم اجرا نشده است به طوری که امروز مردم حداقل 90 درصد را از جیب خودشان میدهند.
این نماینده همچنین گفت: با موضوع استخدام پیمانی و رسمی در مراکز دولتی که گفته شده پزشکان دولتی حق فعالیت در بخش خصوصی را ندارند چگونه با این موضوع برخورد می‌کنید؟
او حرفهایش را اینطور پایان داد که: به درستی و پاکی شما اعتقاد دارم اما در شش ماهی که مسئولیت یکی از دانشکده‌های علوم پزشکی تهران را داشتید به دلیل مشکلات پیش آمده، آنجا را رها کردید و رفتید، حالا چه تضمینی هست که بعد از رای اعتماد، این وزارتخانه بحرانی را رها نکنید؟
23445

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 308157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
    3 6
    واقعاً برخی از نمایندگان معلوم نیست چه اصراری بر صحبت کردن دارند؟ ایشان بسیار پراکنده و دور از موضوع صحبت کرد. اینکه بیمارستان جسد یک فرد را به خاطر بدهی نگه داشته، به وزیر پیشنهادی چه ارتباطی داره؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    2 2
    یکی از نمایندگان شریف مجلس همین آقای لاهوتی است