حرف‌های ایرج راد در حضور وزیر ارشاد / اگر تئاتر داریم دلیلش ایستادگی هنرمندان باشرف است

مدیرعامل خانه تئاتر معتقد است که اگر 40 درصد از برنامه علی جنتی عملی شود به نقاط خوبی در حوزه فرهنگ و هنر دست خواهیم یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایرج راد دومین هنرمندی بود که پس از غلامحسین امیرخانی (اینجا) عصرپنجشنبه 31 مرداد در مراسم معارفه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن گفت.

مدیر عامل خانه تئاترایران ابتدا به مظلومیت هنر تئاتر اشاره کرد؛ «درمظلومیت هنر تئاتر همین بس که در صحبت‌های نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، تنها سه بار از تئاتر نام برده شد و در برنامه وزیر ارشاد هم که فقط یک بار کلمه تئاتر مطرح شده است.»

او از برنامه علی جنتی برای وزارت ارشاد به عنوان برنامه‌ای نام برد که با دقت و ریزبینی بسیاری مدون شده است. راد گفت که اگر 40 درصد این برنامه هم عملی شود ما به نقاط خوبی در حوزه فرهنگ و هنر می‌رسیم.

مدیرعامل خانه تئاتر از این که همیشه عنوان می‌شود که هنرهای نمایشی هنرمادر است، اما در کشور ما همواره مورد کم لطفی قرار می‌گیرد، گلایه کرد و گفت:«چه در سینمای ما که باعث افتخار است و چه در آثار ارزشمند تلویزیونی رد پای اهالی تئاتر دیده می‌شود اما متاسفانه در ایران تئاتر به ضعیف ترین شکل ممکن حضور دارد.»

این کارگردان و بازیگر تئاتر آماری هم از وضعیت نامساعد سالن‌های تئاتر در کشور ارائه کرد و افزود:«هرچند قرارست که چند سالن تئاتری به زودی تاسیس شود اما در چند ساله گذشته هیچ سالنی به تئاتر ما اضافه نشد. این درحالی است که هر سال ما حدود 700 تاهزار نفر نفر فارغ‌ التحصیل تئاتر داریم که برای آن‌ها اشتغال زایی صورت نگرفته است.»
او تاکید کرد:«اگر ما تئاتر داریم، دلیلش ایستادگی هنرمندان باشرف این عرصه است.»

ضرورت توجه به تئاتر سنتی موضوع دیگری بود که ایرج راد در صحبت‌های خود به آن اشاره کرد؛«نقالی، سیاه بازی، تعزیه، پرده خوانی، نمایش‌های میدانی و ... از جمله هنرهای اصیل نمایشی ایران بوده‌اند که متاسفانه به دلیل مسائل روشنفکری که در تئاتر شکل گرفت، رفته رفته رنگ باختند.»

او تاکید کرد که این صحبت‌ها به معنای آن نیست که ما نباید تئاترمدرن داشته باشیم، بلکه باید این نکته را در نظر بگیریم که تئاتر سنتی، شناسنامه تئاتر و هنر ایرانی است.
مدیرعامل خانه تئاتر گفت که جا دارد از فضای فراهم شده برای احیای هنرهای سنتی نمایش ایرانی استفاده شود. به گفته این هنرمند، زمانی که فرنگی‌ها هنرهای نمایشی سنتی ما را مهم شمردند، این هنرها در ایران هم جایگاه درخوری پیدا کردند، اما بعدها به دست فراموشی سپرده شدند. اهالی تئاتر انتظار دارند که ارزش‌های این هنر و هنرمندان فعال در این عرصه به درستی شناخته شود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =