این فستیوال امسال میزبان 164 نویسنده است که در 227 برنامه حضور خواهند یافت و در بخش کتاب‌خوانی آن، از آثار منتشره از سید علی شجاعی کتاب "اگر ادم برفی ها آب نشوند" با تصویرگری الهه طاهریان و کتاب "نیم من بوق" با تصویرگری علیرضا گلدوزیان انتخاب شده‌است.

به گزارش خبرآنلاین، فستیوال ادبی برلین برای نخستین بار در سال 2001 آغاز به‌کار کرد. از همان زمان فستیوال دیگری در داخل این فستیوال شکل گرفت که ویژه ادبیات کودک و نوجوان بود. این فستیوال، که در نوع خود در جهان بی‌نظیر است، همه‌ساله از 20 نویسنده و تصویرگر مطرح جهان در حوزه‌ کودک و نوجوان دعوت می‌کند تا آثارشان را در 100 رویداد فرهنگی به بیش از صد هزار بازدیدکننده‌ 5 تا 20 ساله، عرضه کنند.

فستیوال ادبی برلین یکی از رویدادهای مهم بنیاد هنری/ سیاسی Peter Ulrich Weiss ( پیتر ویس: نویسنده، نقاش، گرافیست و فیلمساز آوانت گارد آلمانی) و فستیوال فیلم برلین است که تحت حمایت کمیسیون یونسکوی آلمان می باشد. البته کتابخانه‌ها، مراکز فرهنگی، رسانه‌ها، موزه‌هاو سایر موسسات غیرانتفاعی و اهالی فرهنگ و هنر نیز برگزارکنندگان این فستیوال را یاری می‌دهند. نویسندگان و تصویرگرانی که به‌این فستیوال دعوت می‌شوند، به‌وسیله‌ یک گروه از کارشناسان بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان انتخاب می‌شوند تا به‌ شرکت‌کنندگان امکان برخورد زنده، محکم و منتقدانه با ادبیات روز جهان داده شود. در دعوت‌نامه‌ای که به سید علی شجاعی نویسنده این کتاب جهت شرکت در این فستیوال ارسال شده آمده است:

«ما از شما دعوت می کنیم تا به‌عنوان میهمان در بخش ادبیات کودک و نوجوان سیزدهمین فستیوال ادبی برلین، که از 4 تا 14 سپتامبر (13 تا 23 شهریور) برگزار می‌شود، حضور یابید. ما مفتخر هستیم که امکان عرضه‌ آثار استثنایی شما را به‌ مخاطبانمان داشته باشیم و بتوانیم فرصت دیدار حضوری شما را با آنها فراهم کنیم»

این فستیوال امسال میزبان 164 نویسنده است که در 227 برنامه حضور خواهند یافت. در برنامه‌های مختلف این فستیوال و در بخش کتاب‌خوانی آن، از آثار منتشره از سید علی شجاعی کتاب "اگر ادم برفی ها آب نشوند" با تصویرگری الهه طاهریان و کتاب "نیم من بوق" با تصویرگری علیرضا گلدوزیان و نیز از بین داستان‌های کوتاه وی "مجمو عه دوازده داستان" انتخاب شده‌است.

در بخش «فستیوال ادبیات جهان» 164 نویسنده از 47 کشور جهان در برنامه های تدارک دیده شده حضور پیدا می کنند که از جمله آن ها می توان به "روت کلوگر" آمریکایی، "تایه سلاسی" آفریقایی، "سوتلانا الکسی یویچ "نویسنده روسی و برنده امسال جایزه صلح کتابفروشی های آلمان، "جی.ام. کوتزی "نویسنده هلندی‌تبار اهل آفریقای جنوبی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2003 ، "لیائو یی وو" نویسنده چینی تبار و "دانیل کلمان" نویسنده آلمانی اشاره کرد.

‌

بنابراین گزارش، کتاب «اگر آدم برفی‌ها آب نشوند» اخیرا توسط یک ناشر معتبر سوییسی به زبان آلمانی منتشر گردید و از سوی آکادمی آلمان برنده جایزه "Buch des Monats "شد. همچنین این کتاب بزودی به زبان کره ای بهمراه کتاب گویای آن منتشر خواهد شد.

داستان این کتاب از قرار زیر است: «کودکان یک روستا با هزار شوق و آرزو و پس از انتظار بسیار می‌خواهند بزرگ‌ترین آدم‌برفی عمرشان را بسازند. یک روز کامل زحمت می‌کشند و یک آدم‌برفی خیلی خیلی بزرگ‌می‌سازند. و اما صبح روز بعد مردم روستا با دستورهای آدم‌برفی از خواب بلند می‌شوند. آدم‌برفی هزار جور دستور می‌دهد و همه مجبورند عمل کنند. آدم‌برفی آن‌قدر دستور می‌دهد که آخر هم مقابل خورشید می‌ایستد و نمی‌گذارد بهار به روستا بیاید...»
نویسنده این کتاب در مقدمه ای که به درخواست ناشر آن انجام شد، خطاب به کودکان و نوجوانان سوئیسی می نویسد: « به امید آنکه این کتاب، پنجره‌ای ‌شود برایم تا با کودکان و دوستان نوجوان و ندیده سوئیسی‌ام آشنا شوم و سلام من باشد به تک‌تک‌شان که مهرشان محصور مرزها نیست. امیدوارم هیچ نوجوانی در هیچ جای دنیا آدم‌برفی آب نشده‌ای در زندگی‌اش نداشته باشد...»

لازم به ذکر است که این کتاب توسط آژانس ادبی کیا به ناشر مزبور معرفی گردید.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 309983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =