ایسنا نوشت:

 با ادامه موج تبلیغات علیه دولت سوریه، آمریکا چهارمین ناو خود را به مدیترانه اعزام کرد؛ ناوی که مسلح به موشک‌های کروز است و بنا به گفته کارشناسان نظامی از تصمیم احتمالی دولت اوباما برای کوبیدن بر طبل جنگ خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، منابع نظامی در کشورهای اروپایی و آمریکا اعلام کردند که واشنگتن برای حمله نظامی قریب‌الوقوع به سوریه آماده می‌شود و به تازگی چهارمین ناو خود را که مجهز به موشک‌های کروز است به مدیترانه اعزام کرده است.

بنا بر اعلام روزنامه ایندیپندنت، در تماس اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس که 40 دقیقه به طول انجامید عملا گزینه نظامی در دستور کار قرار گرفته و اعزام این ناو نیز تاییدی بر تصمیم اوباما برای حمله به سوریه است.

تصمیم آمریکا در حالی اتخاذ شده که نشست رؤسای ستاد مشترک ارتش‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان، ایتالیا، ترکیه، قطر، اردن و کانادا از روز یکشنبه در امان پایتخت اردن آغاز شده که به عقیده کارشناسان، حمله نظامی احتمالی به سوریه مهمترین موضوع مورد بحث فرماندهان نظامی ارشد کشورهای شرکت کننده در این نشست است.

وزیر امور خارجه اردن درباره این نشست گفته است که از پیش برای برگزاری نشست مذکور برنامه‌ریزی‌ شده و یقینا مسائل امنیتی منطقه و تحولات پیش آمده یکی از مسائل مورد بحث خواهد بود.

این در حالی است که روسیه ایران و سوریه نسبت به هرگونه ماجراجویی آمریکا و همپیمانانش در سوریه هشدار داده‌اند و تاکید کرده‌اند: این امر تمامی خاورمیانه را به آتش خواهد کشید.

مسکو روز یکشنبه تاکید کرد: هرگونه حمله یکجانبه به سوریه بدون اجازه از شورای امنیت برای امنیت منطقه بسیار مخرب خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از آمریکا خواست تا به بهانه سلاح‌های شیمیایی به سوریه حمله نکرده و اقدامی را که در عراق انجام داد بار دیگر در خاورمیانه تکرار نکند.

سوریه نیز تاکید کرده که هرگونه حمله و بی‌خردی مسئولان آمریکایی یقینا تمام منطقه را به آتش خواهد کشید.

این در حالی است که آمریکا، انگلیس و فرانسه با تکرار ادعاهای خود مبنی بر استفاده احتمالی ارتش سوریه از سلاح شیمیایی، سعی دارند به هر قیمتی حمله‌ای نظامی علیه مواضع ارتش سوریه به راه بیاندازند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه بارها تاکید کرده که ارتش سوریه عامل حمله شیمیایی اخیر به حومه دمشق بود. ادعایی که انگلیس و آمریکا نیز نه به شکل مستقیم بلکه به طور ضمنی آن را مطرح کرده‌اند.

در تازه‌ترین بهانه جویی‌های غرب علیه سوریه پس از اینکه دمشق با اعزام کارشناسان شیمیایی سازمان ملل به اطراف دمشق موافقت کرد، آمریکا و انگلیس اعلام کرده‌اند که این اقدام سوریه دیرهنگام است و دیگر تاثیر چندانی ندارد.

بهانه آمریکا و انگلیس این است که مدارک و تاثیرات مواد شیمیایی که در منطقه حمله به جای مانده بود پس از گذشت چند روز به خودی خود نابود می‌شود ودیگر قابل استناد نیست. آنها سوریه را متهم می‌کنند که عمدا مانع رفتن ناظران بین‌المللی به منطقه حادثه شده تا مدارک از بین برود.

کارشناسان نظامی معتقدند که آمریکا به احتمال زیاد به سوریه حمله خواهد کرد اما این حمله برای سرنگونی دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نخواهد بود بلکه تنها برای نشان دادن جدیت واشنگتن در رویارویی با دمشق است و در این راستا گمان می‌رود آمریکا به وسیله موشک‌های کروزی که به تازگی به مدیترانه فرستاده، ذخایر مهمات و سوخت ارتش سوریه را هدف قرار دهد تا با این کار توازن قوا را به نفع شبه نظامیان مخالف دولت تغییر دهد.

مسئولان اسرائیلی نیز به تازگی اعلام کرده‌اند که حمله آمریکا به سوریه تقریبا حتمی شده است.

وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی در این باره گفت: آمریکا بیش از هر زمان دیگری برای حمله به سوریه آماده شده و پنتاگون قصد دارد در این باره اقداماتی انجام دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز با اعلام اینکه حکومت بشار اسد بیش از این نباید ادامه یابد، از آمریکا خواسته است اقدامی نظامی علیه دمشق انجام دهد.

رهبران غربی اخیرا تماس‌های تلفنی زیادی با هم برقرار کرده‌اند که بنا بر اخبار منتشر شده، موضوع بیشتر آنها پاسخ به حمله شیمیایی به حومه دمشق و آمادگی برای اقدام نظامی علیه سوریه بوده است.

روزنامه ساندی تایمز انگلیس نیز از مشخص شدن لیستی از اهداف احتمالی در سوریه توسط ارتش‌های آمریکا و انگلیس با کمک دستگاه‌های امنیتی این دو کشور خبر داده و مدعی شده است که انگلیس نیز در حمله به سوریه آمریکا را همراهی خواهد کرد.

 

سوریه
اینفوگرافیک را در ابعاد بزرگتر اینجا ملاحظه کنید.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    98 34
    با این وضعیت و این مردمی که دو ساله از کشتن همدیگه خسته نمیشن و تا الان 100 هزار نفر کشته شدن متاسفانه فقط همین راه حل دخالت خارجی ها مونده وگرنه تا یه مدت دیگه خودشون نسل خودشون رو منقرض میکنن
    • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      72 23
      وقتی کارشون با سوریه تمام شد این بار به بهانه سلاح هسته ای به ایران حمله میکنن. ولی شما خیالت راحت باشه. زندگی مایی که تو ایران هستیم نابود خواهد شد.
    • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      64 9
      شمااقعا فکر کردی امریکا و انگلیس و اسراییل نگران نسل عربهای سوری هستن؟! و میلیارد ها دلار همینجوری خرج میکنن؟ همین چند وقت پیش ارتش مصر دو هزار نفر غیرنظامی رو کشت . یه فاجعه در حد همون چیزی که در سوریه اتفاق افتاد. ولی امریکا حتی حاضر نشد کمکش به ارتش مصر رو قطع کنه! یعنی بعضی از ما ایرانیها حقیقت رو بیارن بکنن تو چشممون باز هم نمیبینیم!
    • بی نام A1 ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      24 9
      اشتباه نکن دوست عزیز تنها و تنها راه حل این مسئله راه حل دیپلماتیکه و واقعیت انکار ناپذیر در مورد جنگ های این چنینی اوضاع به وجودد آمده در عراقه و اینکه جنگ احتمالی نه تنها اوضاع رو بهتر نمیکنه که بد تر هم میکنه،، میخوام این موضوع رو با این سوال بیشتر بفهمی که بعد از اینکه جنگ شد قراراه که چه کسی سر کار بیاید ،؟؟ همان کسانی که دل و روده می خوردند!!!؟؟؟؟....یا اگر فکر کنیم اونا سر کار نیان به نظرت اون کسایی که الان گفتم بیخیال میمونن؟؟؟ نه!!! این میشه جنجال و ......
    • تهی IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      11 7
      خدایا نگذار حرم بی بی زینب در چنگال کفر بیفته.
    • بی نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      1 1
      این جور اظهار نظرها سطحی است
    • رضا A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      8 8
      در صورت حمله روسیه و چین هم باید مواضع مخالفان اسد رو هدف قرار بدن
    • بی نام IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      0 0
      تو امیدوار باش نسلتو آمریکا حفظ کنه! احمق
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    73 23
    غرب مستقما اعلام نمی کند که ترس آنها تنها استفاده و دسترسی به سلاح شیمیایی در سوریه است . برای آنها فرق نمی کند ارتش استفاده کرده یا مخالفین . در هر دو حالت دولت مسئول است زیرا منابع در اختیار دولت است و باید از آنها مراقبت می کرد . حال که نتوانسته آنها را حفظ بکند باید تنبیه شود.
    • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      4 2
      منابع در اختیار دولت است؟ همونی که منابع رو در اختیار دولت گذاشتند ، بهترشو در اختیار تروریست ها هم میدارند.
    • حقیقت گو IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      3 4
      منابع؟!!!! چه منابعی؟!!!! مگه دولت که میگه مخالفین از سلاح شیمیایی استفاده کردن مدعیه که از اون دزدیده اند؟!!! اگه این کاره باشی بمب شیمیایی ساختن کاری نداره!!! امروز همون طور که شیشه رو توی آشپزخونه می سازن، بمب شیمیایی رو هم می تونن بسازن. مهم اینه که این مواد شیمیایی اگر از طرف مخالفان استفاده شده باشه، کشورهای ترکیه، اردن و عربستان مسئول هستند!!! بمب های شیمیایی که در حومه ی دمشق استفاده شده، از مدل نظامی نبوده، چون مدل های نظامی عموما عوامل تاول زا هستند و خیلی قوی تر از این حرف ها هستند. در حومه ی دمشق عوامل شیمیایی باعث خفگی شدند و عوارضی مثل تاول و ... نداشتن.
    • بی نام AU ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      1 4
      جناب حقیقت گو پیشنهاد میکنم بیشتر تحقیق کنید و مثل احمدی نژاد که میگفت انرژی هسته ای دختر در آشپزخانه ساخته صحبت نکنید. بمب شیمایی فناوری پیچید و خاص خود را دارد و از هر کارشناسی که بپرسید به شما خواهد گفت تهیه بمب شیمیای دانشی است که افراد معدودی در جهان آن را دارا هستند و در خاورمیانه تنها سوره و احتمالا مصر دارای سلاح های شیمایی هستند 188 کشور جهان پیمان عدم تهیه تکثیر و فروش و خرید سلاح شیمای را امضا کرده اند و هیچ یک از کشورهای عربستان یا ترکیه و یا قطر آن در اختیار ندارند اگر تروریست ها به راحتی میتوانستندبمب شیمیایی تهیه کنند تاکنون در عراق و افغانستان و یمن و یا مالی و سومالی و یا در کشورهای غربی استفاده کرده بودند. کمی تحقیق کنید بعد کیلویی نظر بدهید.
  • مظفر IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    54 2
    خداکنه زودتر قضیه سوریه ختم به خیر بشه
  • بی نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    پس چرا کسی به بحرین حمله نمی کند امریکایی های بی شرف و کثافت هدف بعدیشون ایرانه ولی ما به رهبری امام خامنه ای و جان افشانی حزب الله تکلیف اسرائیلو یکسره خواهیم کرد
    • بی نام A1 ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      79 15
      خیلی جو گیری!!!!!
    • بی نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      8 2
      عزیزم جوش اوردیا!! توهم نزن! یارو زورش زیاده زور میگه! شما و دوستانتون هم بجای مورد گیری تو خیابون اگه با فکرت خودتونو تقویت کنین میتونین حرفی برا گفتن داشته باشین
    • نیما A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 2
      نه بابا؟؟ج.ن من راست میگی؟؟
    • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      1 3
      برای اینکه ارتش پنجم امریکا تو بحرین مستقره عزیز
    • بی نام KZ ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      4 2
      شما حالتون خوبه ؟ از کیسه کی جهان گشایی می کنید؟
    • ehsan US ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      3 2
      دوست عزیز فکر کنم پات رو سیم باشه....
    • بی نام A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      4 2
      بد دهان
  • بی نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    3 1
    من فکر میکردم امریکا به سوریه حمله نمیکنه چون خیر اسرائیل در همین جنگ های داخلیه ولی الان با شنیدن این اخبار گیج شدم چون امریکا نشون داده کارهایی میکنه که در ظاهر به ضررشه ولی با گذشت زمان طولانی منافع امریکا در اون کار مشخص میشه مثل انقلاب خودمون که بزرگترین متحدش رو از دست داد ولی این اسرائیل لعنتی در طول 8 سال جنگ ایران و عراق کلی سرزمین هاش رو وسعت داد پیشرفت کرد.در مساله نفت هم که خودتون میدونید شرایط چگونه شد.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    9 3
    در بعضی از نظرات به آمریکا فحش هم داده شده است !!!!!!!!جالبه
    • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      2 2
      شما قربون صدقه برو مشکلی نیست
  • بی نام A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    6 2
    در بعضی از نظرات به آمریکا فحش هم داده شده
  • ناشناس A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    3 3
    پیش گویی های نوستر آداموس به حقیقت می پیوندد
  • یدولندز A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    5 4
    با حمله به سوریه شمارش معکوس ظهور ونا بودی سفیانی آغاز میشه.ما منتظریم.دوست ندارم مردم بیگناه کشته شن ولی خونریزی و فساد از ابتدای خلقت بشر وجود داشته.ان شاالله این آخرین خونریزی خواهد بود.اللهم عجل لولیک الفرج
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    6 0
    متمکنین مالی هم کوچ میکنند میرند اروپا و امریکا پیش فرزندان خود با عنوان معالجه و درمان و حمایت از فرزند تحصیل کننده خود که برای کسب دانش از ثریا در انجا حضور دارند. مثل دوره جنگ تحمیلی و بعد از ان با عناوین استاد و دکتر برمیگردند و ادعای خلافت میکنند.
  • سید A1 ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    4 1
    ظهور نزدیک است
  • معلم A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    8 1
    جنگ هرکجاکه اتفاق بیافته واقعاخوب نیست بیچاره بچه های کوچیکو ادم میبینه جگرش اتیش میگیره یادبچه خودش میافته خدایاخودت کمک کن
  • بی نام A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    0 2
    این نشانه های اولیه است، نشانه های ثانویش چجوریه!