سرمایه‌گذاران در حال خارج کردن سرمایه‌هایشان از ترکیه هستند.

طوفانی که در اقتصاد ترکیه آغاز شده، طی روزهای اخیر شدت بیشتری گرفته است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ اقتصادی لزاکو، سرمایه گذاران در حال خروج سرمایه‌های خود از اقتصادهای نوظهور، هند، برزیل، اندونزی، روسیه و به خصوص ترکیه هستند. این روند در همه جا نگران کننده است: چگونه قابل تصور است کشورهایی که رشد اقتصاد بالایی داشتند، با پایان حمایت‌های بانک مرکزی آمریکا از بازارهای مالی، رو به سقوط بروند؟ با خروج سرمایه‌ها، این کشورها به کسر تراز پرداخت دچار می‌شوند که مثلاٌ در مورد ترکیه امروز این رقم به بیش از 5% تولید ناخالص داخلی یعنی 41 میلیارد یورو می‌رسد.
بانک مرکزی ترکیه در حال حاضر روزانه 100 میلیون دلار برای حمایت از پول ملی به بازارهای مالی تزریق می‌کند که تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته و در روز پنجشنبه حتی ارزش لیر به پائین‌ترین میزان خود در مقابل دلار رسید.( 1.9860 لیر در مقابل 1 دلار)
نرخ بهره در این کشور در 10 سال اخیر به 10% رسیده است؛ مسئله‌ای که ناشی از عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این کشور است. لیر ترکیه از زمان اعلام بانک مرکزی آمریکا مبنی بر توقف حمایت‌های مالی از نیمۀ ماه می 10% از ارزش خود را از دست داده است؛ اتفاقی که بسیاری آن را "حباب برنانکی" می‌خوانند. کاهش ارزش لیر برای بسیاری از شرکتهای بدهکاری که بدهی‌هایشان به دلار است، ضربۀ مهمی است، خسارتی که برخی آن را تا 172 میلیارد دلار اعلام کردند.
اقتصاد ترکیه طی ماههای اخیر خسارات زیادی را متحمل شده است. کاهش ارزش بورس استانبول متعاقب ناآرامی‌ها و تظاهرات‎‌های ناشی از تخریب پارک گزی در طول سه ماه رقم 30% را نشان می‌دهد.
این در حالیست که رشد مناسب اقتصادی ترکیه- دومین کشور در میان اقتصادهای نوظهور- در سالهای 2010 و 2011 به 8 و 9% نیز هم رسیده بود. اقتصاد ترکیه که با ساخت سومین پل بزرگ بر روی بسفر و همچنین بزرگترین فرودگاه و همچنین یک برج به طول 261 متر بسیار شکوفا به نظر می‌رسد، پیش بینی می‌شود رشد کمتر از 4% را در آینده تجربه کند.
از طرفی تورم بار دیگر به ترکیه بازگشته و در ریتم سالیانه در ماه گذشته رقم 9% را نشان داد. ویلیام جکسون، یکی از کارشناسان در موسسۀ کپیتال اکونومیک می‌گوید:" افزایش نرخ بهره نشان می‌دهد تا چه اندازه اقتصاد ترکیه در مقابل سرمایه‌گذاری‌ها و ورود سرمایه شکننده است. "
این نگرانی دربارۀ ترکیه فقط بر روی اروپا -بزرگترین خریدار محصولات ترک(اعم از منسوجات، تجهیزات الکتریکی و..) تأثیر نخواهد داشت، بلکه برعکس، این بازار بزرگ 74 میلیون نفری در صورت ورشکستگی منجر به آسیب و خسارت جدی به صادرکنندگان اروپایی به خصوص فرانسوی خواهد شد. ترکیه، پس از چین و روسیه پنجمین مشتری غیراروپایی فرانسه است. مهمت سیمسک می‌گوید: آینده در اروپا و آمریکا نیست، آینده در کشورهای در حال پیشرفت است؛ مثل برزیل، ترکیه، هند و چین. اما واقعیت اینست که در بلندمدت شاید اینگونه باشد، اما در کوتاه مدت آمارها چیز دیگری می‌گویند.
در نمودار ذیل علایم تضعیف اقتصاد ترکیه را می‌بینید:

3152

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    30 20
    ترکیه وضع اقتصادیش خوب بود. وضع سیاسیش خوب بود. وضع اجتماعیش خوب بود. تا وقتی که با طناب غربی ها رفت توی چاه و درگیر مسائل سوریه شد. هر چقدر هم تلاش کرد اجازه ندادند به اتحادیه اروپا بپیونده. حالا چی داره؟ حتی روابطش با همه همسایه هاش از جمله با ایران، عراق، مصر، سوریه... خلاصه داره بدون اینکه تحریم شده باشه به ما میرسه.
  • يك فرصت طلب معمولي! IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    25 8
    آخ جون ! پس به زودي مي توانيم به قيمت بسيار ارزاني به مسافرت سواحل زيباي مديترانه (همان آنتاليا خودمان!) برويم!! ايشالا كه قيمت لير بشه يك دهم دلار!!
    • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      15 2
      بچه پولدار ! اگه یک هزارم هم بشه ، بازم ما که نمی تونیم بریم