سایت فارسی بی بی سی نوشت:

وبسایت نشریه فارین پالیسی (سیاست خارجی) چاپ واشنگتن، در گزارشی می‌گوید که ایالات متحده در جریان جنگ ایران و عراق با اطلاع از این که عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده خواهد کرد، کمک‌های اطلاعاتی در اختیار عراق گذاشته بود.

فارین پالیسی می‌گوید این گزارش خود را با استفاده اسناد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند، تنظیم کرده است.

فارین پالیسی می‌گوید آمریکا از روی تصاویر ماهواره‌ای متوجه شد که ایران در آستانه به دست آوردن پیروزی‌هایی استراتژیک است و به دنبال آن موقعیت نیروهای ایرانی را به عراق اطلاع داد. ایالات‌متحده کاملا از این موضوع که صدام حسین احتمالا از تسلیحات شیمیایی علیه ایرانی‌ها استفاده خواهد کرد آگاه بوده است.

آمریکا در جریان جنگ ایران و عراق کمک‌های نظامی و اطلاعاتی در اختیار صدام حسین گذاشته بود، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند نمی‌دانستند که ارتش عراق ممکن است از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند.

سرهنگ ریک فرانکونا، وابسته نظامی آمریکا در بغداد در مقطع حملات شیمیایی، به فارین پالیسی می‌گوید: "عراقی‌ها به ما هرگز نگفتند قصد دارند از گاز اعصاب استفاده کنند. لازم نبود که بگویند، ما خودمان می‌دانستیم."

انتشار خبر کمک آمریکا به حمله شیمیایی عراق علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده اعلام کرده است استفاده احتمالی از تسلیحات شیمیایی توسط حکومت سوریه نوعی خط قرمز محسوب می‌شود و ممکن است به مداخله نظامی علیه سوریه بینجامد.

29219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    14 34
    آمریکا خود این اطلاعات را هر 10 سال به اطلاع مردم کشورش می رساند و به این شکل مردم را در جریان اشتباهات سیاستمداران قبلی می گذارد چون مردمش را محرم خود می داند و با این کار مدیران نیز می دانند هیچ وقت با مصلحت اندیشی بر روی اشتباهاتشان سرپوش گذاشته نمی شود وگرنه 200000 تومان جریمه می شوند!!!!!!!!!!
    • محمد IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      34 3
      سیاستهای امریکا هنوز تغییر نکرده
    • بی نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      27 2
      عزیز از اصل موضوع پرت شدی ...
    • رضا A1 ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      14 4
      هنوز هم كساني هستند كه آمريكا را دوست ايران ميدانند ؟؟؟ واقعا در ايراني بودن اين افراد بايد شك داشت ! خود رسانه هاي آمريكايي گفتن ديگه.
    • بی نام A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      14 1
      اصلا هم این طور نیست. من با امریکایی های زیادی چت کردم. خیلی هاشون حتی از هواپیمای مسافربری ما که توسط امریکا منهدم شد و تعداد زیادی از هم وطننانمون از جمله کودکان بی گناه در اثر این حمله کشته شدند اصلا خبر ندارن. نمیدونن همچین اتفاقی افتاده.
  • حسین A1 ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    37 5
    آمریکا همیشه یک جنایتکار جهانی بوده وهست اونها با کمک به صدام جوانهای ایرانی شهید کردن حالا دم از دوستی و صلح میکنن. وقتی قدرت تبلیغاتی دستت باشه راحت میتونی رو جنایتهات سرپوش بذاری و مردم جهان فریب بدی
    • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      3 11
      عزیزم فعلا که اعراق شده برادر که آن همه جوانها ی این سرزمین را به خاک و خون کشید
    • بی نام A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      5 0
      جناب بی نام کسانی که امروز عراق رو اداره میکنند سالها با صدام جنگیدند. در مورد رئیس جمهور و معاون و بفیه کمی تحقیق کن متوجه میشی دوست هستند یا نه. مردم عراق سالها توسط صدام ازار و اذیت شدند. ملت ها رو با دولت ها قاطی نکن. اون هم دولتی هایی که از بین رفته اند.
    • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      0 0
      خوب آمریکا با کمک به صدام تونست عراق رو کشور دوست و برادر ما کنه مگه بده!!
  • بی نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    5 12
    چرا تا صدام سرنگون شد، عراق برای ما خوب شد؟ گناهان عراقی ها رو بخشیدیم؟ حتی غرامت برای جنگ هشت ساله نگرفتیم؟ چرا دولت 30 سال پیش امریکا که یه غلطی کرد، به حساب این دولت جدید امریکا می ذاریم؟ هر دولتی که روی کار می آد، سیاست جدیدی داره که با دولت قبلی اش فرق داره
    • بی نام A1 ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 2
      من متوجه نمیشم! سی سال پیش؟ دولت امریکا که هیچ وقت از ازار و اذیت مردم عادی دست بر نداشته. مثلا الان خوب میدونه که تحریم ها پدر ما مردم عادی رو داره در میاره و هی شدیدترشون میکنه. در مورد عراق اولا غرامت رو باید بگیریم. ولی چون حکومت کامل عوض شده باهاشون دیگه چندان دشمنی نداریم. حتی مقامتشون میان ایران. مقاماتمون میرن اونجا. مراودات اقتصادی داریم. حتی گاها کمک میکنن که تحریم های بانکی رو دور بزنیم.
  • علی ش IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    5 5
    نمیدونم چرا چند روزی از این دست اطلاعات تو روزنامه ها چاپ میشه حدس میزنم یکسری میخوان با چاپ این نوع اخبار به دولت ایران (توسط مردم ) فشار بیارن تا از مذاکره با امریکا منصرف بشه (عربها و روسیه )
  • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    14 1
    همدستی امریکا در جنایات صدام از همون سی سال پیش واضح بود. ولی متاسفانه برای بعضی به اصطلاح هموطن های غرب دوست حتما خود امریکا باید اعتراف کنه تا اونها باور کنن. البته شوروی هم حمایت میکرد از صدام. قابل توجه کمونیست های وطن فروش!
  • فرهاد IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    5 7
    دیدار پر برخورد ایران و عراق , با قضاوت امریکا در نهایت با نتیجه مساوی خاتمه یافت!! هوشنگ نصیرزاده درباره قضاوت داور امریکایی گفت : در مجموع بنظر میرسید داور سعی میکنه بازی رو مساوی دربیاره!!!
    • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
      6 2
      داوری که ایران رو تحریم تسلیحاتی و عراق رو تا بیخ دندان مسلح کرد.
  • بی نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
    8 1
    خدا جون ما که نمی بخشیمشون تو هم نبخش !