ای کاش حسین شریعتمداری به آقای خاتمی تاسی کند

آقای سید محمد خاتمی چند روز پیش درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حرف های قابل تاملی زدند. معمولا اهل سیاست در مواردی از این دست حرف های کلی می زنند و تعارف تکه پاره می کنند و به پرسش های بسیاری که در ذهن جستجوگر مردم و به ویژه جوانان وجود دارد کاری ندارند. آقای خاتمی لطف کرده اند و توضیحاتی در باره قرائت خودشان از امام خمینی ارائه داده اند که بسیار ضروری و روشنگر است.

 

این قسمت از سخنان ایشان را بخوانید تا بعد: "ما درباره قرائت‌مان از دین و امام راحل حرف داریم و می‌توانیم از آن دفاع کنیم و معتقدیم انقلاب ما بر آن اساس تحقق پیدا کرد و باید در عمل هم تحقق پیدا کند. نمی‌شود شما به موضع عملی امام در مقام مسوول اول کشور در موقعیت جنگ و ترور و اضطراب و اضطراری به یک مساله‌ای متمسک بشوید که هر کشوری و هر حکومتی در دوران بحران مجبور است یک روش‌هایی اتخاذ بکند برای حفظ اصل نظامش این را بگویید خط امام! و آن همه حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها و روشن‌بینی‌هایی که امام داشتند را اصلا کنار بگذاریم. امام این همه تاکید روی ملت حق ملت روی ضدیت با دیکتاتوری و محروم کردن مردم از حقوق‌شان داشتند من خط امام را این می‌دانم که رهبری در روز رای‌گیری فرمودند«رای مردم حق الناس است» میزان رای ملت است این خط امام است و خطی است که ما باید به دنبالش برویم یا همه مردم را فرا بخوانیم که برای ایران رای بدهند این مساله مهمی است که کاملا مورد غفلت بوده است در سالهای گذشته و ما امیدواریم که با این انتخابات جدید، فضا را برای این امر که بتوانیم هم اسلام را بخواهیم هم ایران را و هم سرفرازی ملت ایران را باز کند دشمنان اسلام و ایران علیه کشور را ناکار آمد کند و تنگنایی نباشد تا افراد بتوانند حرف‌شان را بزنند و گفت‌وگو کنند فراهم شود."
همان طور که ملاحظه فرمودید آقای سید محمد خاتمی به جای شعار و خطابه سعی دارد به مخاطبانش بگوید چرا به امام خمینی معتقد است و چگونه می توان در قرن بیست و یکم از آراء بنیانگذار جمهوری اسلامی جهت اعتلا و سربلندی این آب و خاک و مردمانش بهره گرفت.
خوب به خاطردارم که دوازده- سیزده سال پیش در هفته نامه مهر ویژه نامه ای برای امام تدارک دیده بودیم. ویژه نامه ای که اسمش را گذاشته بودیم: پیرمرد چشم ما بود. تصمیم گرفته بودیم به دور ازهر تکلفی هرکس حس درونی خودش را بنویسد. به جزمن همه خوب و خواندنی نوشته بودند. ازسید علی میرفتاح و آرش خوشخو و نیک آهنگ کوثر گرفته تا یوسفعلی میرشکاک وجهانگیرخسروشاهی.همه ازصمیم دل نوشته بودند و لاجرم بر دل نشسته بود، آن قدر که آسیدحسن آقای خمینی به وجد آمده بود و نامه ای خطاب به حاج آقای زم نوشته بود در سپاس و تقدیر، وخلاصه سخن این که : این اولین نشریه ایست که بدون آلوده شدن به ادبیات رسمی از بنیان گذار جمهوری اسلامی سخن گفته است.
در آن ویژه نامه یادداشتی هم بهروز افخمی نوشته بود که به شدت عاشقانه بود وعاطفی. یادداشتی که انصافا هنوز هم خواندنی است. یکی از نکات جالبی که بهروز آن جا اشاره کرده بود این بود که می ترسم سال هایی فرا برسد که برای دوست داشتن این پیرمرد باید به دیگران توضیح بدهم. بهروز درآن سال ها دستی هم در سیاست داشت و به احتمال قریب به یقین سروکار داشتن با اهل سیاست دراین پیشگویی سهم به سزایی داشت. او با همه وجود دریافته بود که عملکرد اهل سیاست کاررا به جایی خواهد رساند که نسل جوان برای خیلی چیزها از او و هم نسلان او توضیح خواهد خواست. نمی توان به آن ها صرفا با زبانی احساسی و خطابی سخن گفت.
من فکر می کنم حرف های آقای خاتمی هم به گونه ای پاسخ به نیازی کاملا جدی و ضروری است. می توان در باره حرف های اقای خاتمی چند و چون کرد و اصلا با آن ها یکسره موافق بود یا مخالف اما مخالفت و یا موافقت با آن ها هم باید به استدلال و منطق آراسته باشد.
نمی توان در داخل حکومت جمهوری اسلامی سمت رسمی داشت و نسبت خودرا با بنیان گذارآن تعریف نکرد. این کار را همه اهل سیاست باید بدون هیچ تعارفی انجام بدهند. از آقای خاتمی گرفته تا آقای حسین شریعتمداری. آن هم بدون یک جانبه نگری و استفاده ابزاری.
اهل انصاف می دانند که بنیانگدارانقلاب فقط شعارهای تند انقلابی نمی داد. او همان قدر که با سردمداران نظام سلطه سرستیز داشت با متحجرانی که گوش دادن به موسیقی و بازی شطرنج و خوردن ازون برون را چیزی در حد کفر و زندقه می دانستند هم، دشمن بود. اهل انصاف می دانند که او همان قدر که به کارکرد فقه اعتقاد داشت به شعر و عرفان و فلسفه نیز بی اعتنا نبود.اهل انصاف خیلی چیزهای دیگرهم می دانند اما به قول شاعر: این فصل دیگریست/ که سرمایش از درون/ درک صریح زیبایی را/ پیچیده می کند. بگذریم.غرض این که آقای خاتمی اگرچه نه چندان به تصریح اما گفتند که به چگونه امامی معتقدند. ای کاش دیگران هم به ما بگویند وقتی می گویند ما پیرو امام هستیم دقیقا منظورشان چیست.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 310402

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    186 7
    سید باز خیال پردازی کردی. خب اگه این جوری بشه که مملکت گل و بلبل می شه که.
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      14 2
      یعنی واقعا منظور اصلی امتن رو نفهمیدی؟ تو فقط تیترو میخونی پسر خوب؟
  • مردم A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    153 4
    برگزیده از متن سخنان سید محمد خاتمی: "من خط امام را این می‌دانم که رهبری ،در روز رای‌گیری، فرمودند«رای مردم حق الناس است». میزان رای ملت است این خط امام است"
  • بی نام A1 ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    114 4
    عالیییییییییییییییییی
  • م.ب A1 ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    266 6
    سرمقاله فردای یک روزنامه : شخصی معلوم الحال به نام مستعار س.ع.م که براساس اسناد ما سید عبدالجواد موسوی نام دارد و از اصحاب فتنه میباشد در یادداشتی در یکی از سایت های خبری زنجیره ای اقدام به تشویش اذهان عمومی نموده است بر اساس اسناد غیر قابل انکار ما وی پنجشنبه گذشته با سورس یهودی در فرحزاد فالوده خورده و دستورات لازم را دریافت کرده است لازم به ذکر است او پیش از این هم اقدام به عملیات های مشابهی با همکاری ام ای سیکس نموده است به زودی اسناد دیگری از فالوده خوردن وی با بیگانگان در درکه و شاه عبدالعظیم نیز انتشار خواهد یافت.
    • بی نام A1 ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      94 4
      ها! جالب بود
    • بی نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
      62 3
      دمت گرم
    • بی نام IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      65 4
      احسنت گل گفتی خخخخخ
    • محمد از قم A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      81 4
      دمت گرم حاجی خیلی حال کردم.فقط تشخیص اسم روزنامش خیلی سخته :)))))))))))))
  • بی نام A1 ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    48 3
    اگه بعضی هاامام و به یک انسان انقلابی تندرو متاسفانه میشناسن همش تقصیر امثال کیهان و دوستانشون هست. در حالی که وقتی امام بود و اخر شب تلویزیون صحبتهاشو پخش میکرد برای خیلی از خانواده ها و ماها قشنگترین لالایی اخر شب بود و حس ارامش عجیبی داشتیم از اینکه خمینی رو داریم...
  • بی نام A1 ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    اگه ایشون به امام یه ذره اعتقاد داشت تو فتنه 88 اونجوری نقش آفرینی نمیکرد که تا الان هم جرات نداره بگه اشتباه کردیم . نه اون بلکه بقیه هم همینطور مثل هاشمی یا غیره . چی شده اینقدر حالا افاضات مختلف میکند . تا دیروز که مهر سکوت زده بودند و هیچ حرفی واسه گفتن نداشتند .مگه خبری شده حالا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • میثم IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      50 6
      حالا مثبت و منفی های نظرت رو بشمار تا مشخص بشه آقای خاتمی جلوی چه تعداد افراد انگشت شماری به خیالت جرات نداشته!
    • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      10 5
      برو بمیر از مردن امثال تو یه مملکت راحت میشه فقط محض اطلاع یه نگاه به موافقین و مخالفین پیغامها بنداز و بدون مشت نمونه خرواره
  • بی نام IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    خدا این آقای شریعتمداری رو حفظ کنه. دوستانی که قدر عکس العمل های بموقع ایشون و اظهارات بجایی که دارند رو نمیدونند و دوست مهمی را قدر نمیدانند هم هدایت کند.
    • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      98 6
      نمیدانم چرا اسم کور را میگذارند عینعلی و اسم کچل را میگذارند زلفعلی و اسم ... ؟
    • بی نام A1 ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      23 3
      دوستي ايشان براي كسي سودي ندارد
  • بی نام IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    104 4
    خدا پدر و مادر شما سيد عزيز و همچنين سيد خندان جناب آقاي خاتمي عزيز رو بيامرزه كه اينقدر باحال هستين
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    27 2
    عجب ریش قشنگی...
  • بی نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    17 10
    یه خواهش کوچیک دارم از اقای موسوی که امیدوارم منتشربشه وان هم اینکه خواهش میکنم از اشعار احمد شاملو بجا استفاده کنند متناسب با افکار بزرگ ان عزیز
  • امير رضا IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 2
    فقط بايد دعا كنيد خداوند دوستان نادان (انشاالله كه دوستند) را به راه راست هدايت كند تا اين همه موجب آزار مومنين نشوند.
  • zia A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    12 96
    مطلبی جالب وخواندنی بود ولی در مورد اقای خاتمی نمی دانم دم خروس را ببینم یاقسم حضرت عباس ایشان را. اگه اعتقاد به رای ملت داشتند وتقلب را نفی نمودندچرا به خطای خود اعتراف نمی کنند وگرنه چرا همانند اقای موسوی ومهاجرانی عمل نمی کنند وتکلیف خود وما را که ایشان را محبوب قشری ازمردم می دانیم مشخص نمی کنند
    • بهمن IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
      6 38
      سلام. حرفی زدید اساسی. چرا اینها که می گویند ما به امام اعتقاد داریم به فرمایشات ایشان درخصوص امریکا، اسراییل، قضیه فلسطین، منافقین توجه نمی کنند ودر سمت و سوی همراهی با دشمنان ملت که امام با آنها دشمن بد هستند. چرا که به این صحبت امام که فرمودند پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد توجه ندارند؟ چرا در سال 88 به قانون التزام نداشند؟ و چرا ...؟
  • بی نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    3 4
    خدا رو شکر آقای موسوی گویا موهای خود رو کوتاه کردند
  • عشق احمدی نژاد IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    5 47
    یه سوال ؟ خاتمی دیپلم دارن آیا ؟ یا اونم افتخاریه؟ اگه دارن یه سوال دگه ؟ 24 بزرگتره یا 13 ؟ اگه می تونن جواب بدن . اگه نمیتونن ................. خبر جرات داری بزار
    • بی نام IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      14 2
      لالا كن عزيزم . وقت لالاي شماست. وقت بخير
    • مرضیه IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
      19 2
      امیدورام در آینده خیلی نزدیک این فرهنگ و مدل احمدی نژادی که باب شده ، مثل تظاهر ، ادبیات توهین آمیز و خجالت آور (مثل ادبیات شما) ، بگم بگم ، ما به شما علاقه داریم و کلا همه نشانه های آقای پدیده از این مملکت محو بشه ! !!!
    • غضنفر A1 ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
      7 2
      قسمت اول كه گفتي يه سئوال ديگه علامت سئوال نميخواد قسمت دوم آيا رو اول جمله ميذارن نه اخرش قسمت سوم (دگه ) اشتباه (ديگه ) درسته ضمنا مدارك افتخاري ماله وزراي دولت مهرورز بود كه الان مرحوم شدن
  • بی نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    33 6
    درود بر سید محمد خاتمی
  • بی نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    21 4
    پيرو كامنت م. ب ، ما هم بعد از ساعتها بالا و پايين كردن و تفكر و تفحص رو مطالب اين روزنامه كشف كرديم كه س.ع.م نه تنها جاسوس صهيونيستهاست بلكه قوياً معتقديم كه از ايادى سلطنت طلبها هم هست ، چون اگه نبود كه نميرفت واسه فالوده خوردن فرحزاد رو انتخاب كنه، روزنامه .... لطفا اين رو هم تو مقاله فردا تفهيم اتهام كن
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    5 32
    عجب این کجا (حرف امام) ان کجا(عمل خاتمی درانتخابات 88)
  • سید جواد EU ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 1
    ق
  • سید جواد EU ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    7 8
    برخی از رای های مثبت و منفی نشان می دهد که نخبگان ما همچنان فاصله چندانی از اخلاق هوچی گری ندارند. و به منطق استدلال طرف مقابل کاری ندارند، هر کسی صریحتر مخالفت کرده باشد، به او رای منفی می دهند. استاد ما در مورد پایان نامه دکترای فلسفه خود را در فرانسه می گفت: پایان نامه من برهان جدیدی برای اثبات خدا بود، ولی استاد راهنما من "ضدخدا" بود و خدا را قبول نداشت. اما در جلسۀ دفاع گفت: من خدا را قبول ندارم، ولی این استدلال از همه استدلالهایی که تاکنون شنیده بودم زیباتر و بهتر بود و به من نمرۀ خوبی دارد. جامعۀ نخبگانی ما هنوز از انصاف علمی فاصله دارد و بیشتر بر اساس حب و بغض ها قضاوت می کند. مگر اینکه تصور نخبگانی بودن مخاطبان این سایت، تصور اشتباه باشد. یک فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف
  • بی نام DE ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    12 1
    ای وای دارم چی میبینم باز یه مطلب از سید میبینم...
  • بی نام A1 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    2 42
    حرف مفت نزن توعددی نیستی درخصوص حاج حسین نظربدی.
  • yk A1 ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    9 44
    بله جناب خاتمی.میزان رای ملت است.میزان "همیشه"رای ملت است.نه فقط زمانی که به شما رای دادن.چهار سال پیشو یادمون نرفته و خدا کنه که نره...
  • بی نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    6 44
    آقاسیدازخودبگوآقای خاتمی هرچه خودودیگران درطول انقلاب وبعدازآن کاشتنددرفتنه 88به آتش زدشماکه ازخاتمی دم می زنیدخدای ناخواسته آن فتنه آن طوری که دشمان می خواستندپیش می رفت خاتمی ودیگران راروی زمین می گذاشتند. نه به خدا
  • بی نام EU ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۷
    4 23
    سيد عزيز آقاى شريعتمدارى از همون اول هم مشخص بوده امام را و خط امام را چگونه ديده اند و اين واضح بوده ، اين كه شما نميبينى به خاطر وارونه بودن دنياست عزيز من ! آقاى شريعتمدارى امام را با وصيت نامه اش مى شناسد و نه گزينشى از آن چيزهايى كه دوست دارد مانند آقاى خاتمى! ايشان اول بفرمايند اگر به نظر ايشان نظر امام اين است كه راى مردم ميزان است ، چگونه سابقه سال ٨٨ را توجيه مى كنند ؟!و آيا ولايت فقيه اصل نظام است و بايد پشتيبانش بود تا به نظام آسيبى نرسد ، را هم قبول دارند ؟! و آيا نظرات امام راجع به مستضعفين عالم از مسلمان و غير مسلمان را هم قبول دارند كه در برابر شعارهاى آن سال ، مرگ بر اصل ... و نه غزه نه لبنان ، سكوت كردند ؟! امام همه عقايد امام است !
  • منطق العلما A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    15 2
    لحن و کلامی که بعنوان مخالف آقای خاتمی کامنت میزاره ، با یه کم دقت متوجه میشیم یک یا حداکثر خوشبینی دو نفرند که با اسمای مختلف یا بی نام ، کامنت میزارند. چرا یکی از این تندروهای با ذکر سند و دقیقاً روشن نمیکنه آقای خاتمی از سال 88 تاکنون کدام کار خلاف قانون را انجام داده.؟ این سؤال تو فراکسیون "پایداری ها" 16 مرداد قبل از رأی اعتماد به وزرا بطور جدی مطرح شد. اما کسی نتونست سندی نام ببرد. و همه میگفتند تو انتخابات جزء نزدیکان موسوی بوده ، بعد از اعتراضات ، موضع خودش را در محکوم کردن فتنه مشخص نکرده !!!واقعاً جرأت بود-در یک میزگرد (سیما) دعوتش می کردند (بعنوان رئس جمهور سابق) و در یک بحث آزاد ، استدلالهای وی و مخالفینش را مردم می شنیدند. اونوقت مطمعناً میگفت بعد از 29 خرداد. هر دو طرف اشتباه
    • بی نام US ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
      0 1
      سندی بهتر از مطالب سایتشون؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    3 3
    سید جان ، کسانی فقط برای منافع خودشان می نویسند . منطق و عقل جائی در ادبیات ایشان ندارد . خاتمی متفکری بزرگ است خدایش حفظ کند
  • علی A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 2
    سید مرده شور ترکیبتو ببره بعد تحلیلتو.خاین پست فطرت وطن فروش