در حالی که صبر فعالان و کارشناسان حوزه محیط زیست در معرفی فردی که قرار است بر صندلی سبز کابینه یازدهم در ساختمان پردیسان تکیه زند، به سرآمده؛ از ساختمان پاستور همچنان نام‌هایی جدید برای تصدی این پست بسیار مهم مطرح می‌شود که البته هیچیک تاکنون به واقعیت بدل نشده است. در یادداشت پیش رو، به جدیدترین گزینه مطرح شده، یعنی حمید کلانتری می‌پردازم؛ مردی که در کابینه نخست سید محمّد خاتمی، مرد شماره یک دستگاه متولی منابع طبیعی کشور بود و در کابینه دوم او، مرد شماره یک دیار قنوت، قناعت و قنات؛ یزد!

    دیروز خبری در برخی محافل رسانه‌ای منتشر شد که حکایت از مطرح شدن یک گزینه جدید دیگر برای ریاست سازمان حفاظت محیط زیست می‌کرد. به نظرم شمار گزینه‌های پیشنهادی در طول سه ماه اخیر که از پیروزی حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری می‌گذرد، نه‌تنها دیگر یک رقمی نیست، بلکه احتمالاً به همین زودی‌ها دیگر دو رقمی هم نخواهد ماند! نه؟

سید حمید کلانتری

    به هر حال، نام گزینه جدید، حمید کلانتری است که در دولت نخست سید محمد خاتمی، عهده‌دار مسئولیت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بود. تلاش کردم تا با او تماس گرفته و نظرش را در باره‌ی این خبر و نیز مهم‌ترین مشکلات محیط زیست ایران جویا شوم. حاصل این گفتگوی مفصل که بیش از دو ساعت به طول انجامید را شاید زمانی که التهابات کنونی فروکش کرده باشد، منتشر کنم. منتها نکته‌ای که به نظرم می‌رسد لازم است تا درج شود، باور مدرن و دقیق حمید کلانتری در باره قدرت تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه‌‌ی محیط زیست است؛ باوری که البته از زمانی که در سال‌های پایانی دهه‌ی هشتاد خورشیدی در وزارت جهاد سازندگی خدمت می‌کرد، همراهش بوده و اینک با توجه به گرایش تخصصی‌اش که موضوع بهره‌وری است، به نظر می‌رسد که آشکارا افزایش نیز یافته است.
    وی همچنین به موضوع استحصال انرژی‌های نو به عنوان یک فرصت و مزیت مهم اقتصادی کشور اشاره کرد که متأسفانه آنگونه که باید تاکنون مورد عنایت حاکمیت قرار نگرفته و آن را کاملاً صنعتی دوستدار محیط زیست نامید؛ صنعتی که به باور او می‌تواند بین دولتمردان نگران از اعمال موازین محیط زیستی با دوستداران طبیعت در کشور هم‌افزایی بهتری و مؤثرتری برقرار کند.
    حمید کلانتری این را هم تأیید کرد که ستاد آقای روحانی از نامبرده برای قبول این مسئولیت، برنامه خواسته و ایشان هم برنامه خویش را ارایه داده‌اند. وی البته ضمن احترام به شخصیت معصومه ابتکار، تأکید کرد: چنانچه مطمئن بود که خانم ابتکار این سمت را می‌پذیرد، هرگز داوطلب قبول این مقام نمی‌شد.
    در هر صورت، نگارنده امیدوار است تا شنبه و پیش از حاد شدن بیشتر ماجرای سوریه! تکلیف صندلی سبز کابینه یازدهم هم مشخص شود.
    انشاالله.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    8 81
    خدا كنه اين آقا استاندار يزد نشه.
    • سمیرا یزدخواه IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      11 0
      چرا؟ مگر چه کرده اند ایشان در یزد؟ اتفاقا در یزد که بیشتر از همه جا محبوبیت دارند.
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    5 242
    خسته شديم از دست اصلاحات.
    • نیما US ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      141 2
      خسته نباشی برادر.اصلاحات 8 سالی نبودن ما هم خسته شدیم از آبادگران خانه خراب کن
    • مرتضی IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      135 1
      خسته شدیم ... درسته! منتها نه از اصلاحات که از "کمبود اصلاحات"
    • بی نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      61 1
      خسته از اصول گرایان تمامیت خواه نقدناپذیریم
    • امیر IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      14 1
      منفی ها رو!
    • رضا داوری A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      17 4
      و ما هم خسته شدیم از دست تمامیت خواهانی که اصلاح طلبان را برنمی تابند.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    60 1
    فقط لصفاً این موضوع خشکاندن دریا در منطقه درگهان جزیره قشم را پیگیری کنید
    • مهرداد سنجری A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      5 1
      ماجرایش چیست؟ چه ارگانی پشت قضیه است؟ باند مشایی؟!
  • بی نام A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    14 1
    واقعن انتخاب ریاست سازمان محیط زیست انقدر کار سختیه که هنوز انجام نشده؟؟!! خداروشکر کاندیداهای مناسبی که هستن
    • نادر دست فشان A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      1 3
      دیگه داره خیلی قضیه کش پیدا می کنه و من دارم مطمئن می شم که در دولت اعتدال به محیط زیست قرار نیست بهایی داده شود. آنها دنبال یک مدیر بله قربانگو می گردند که سد راه برنامه های وزارتخانه های اقتصادی و صنعتی شان نشود. و البته یک مدیر با شخصیت که چنین ویژگی هم داشته باشد، یافت می نشود!!
  • علی A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    5 0
    اقای درویش شما خودتان تنها سایت بودین که بین فعالان محیط زیست نظرسنجی گذاشتین چطور به نتیجه ی نظرسنجی بی تفاوت شده اید؟حمایت از صنایع سبز وتفکرات نوین خیلی خوب است. ریاست فعلی نیز روی این مسائل تاکید دارد ولی مهم ترین مسئله در سازمان محیط زیست بحث حساسیت وحفاظت است.همانطور که خود نیز گفته بودید برنده ی نظرسنجی شما طی سال های گذشته نسبت به اقدامات طبیعت ستیزانه دولت نهم ودهم انتقادات علنی زیادی داشتند.مطمئنا حساسیت ایشان در حال حاضر نسبت به 16 سال پیش که ریاست سازمان را برعهده گرفتند بسیار بیشتر شده.اگر هم ایشان نپذیرند نفر پنجم نظرسنجی شما(شماره 6) نیز فرد مناسبی است.
    • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      4 0
      علی آقا در آن نظرسنجی افراد مناسب زیاد هستند. منتها انگار آقای روحانی دنبال فرد مناسب برای محیط زیست ایران که بتواند آن را نجات دهد، نمی گردد! بلکه دنبال مدیری می گردد که برای کابینه اش مناسب باشد و این دو ظاهراً با هم تضاد دارند!
  • کیانوش دادفر A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    8 1
    باز هم دم این آقای کلانتری گرم که به شخصیت و اصلحیت خانم دکتر ابتکار احترام می گذارند.
  • معلم IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    12 0
    به نظرمن بهترین گزینه برای رییس سازمان محیط زیست اقای دکتردرویش است زیرا ایشان بیشترازهمه دغدغه محیط زیست رادارندوواقعاعاشق طبیعت هستند وهم علم وتخصص اینکاررادارند.ای کاش میشد این نظر سنجی صورت می گرفت.