ایرانسل سیمکارت ویژه خدمات بانکی عرضه کرد
ایرانسل با همکاری بانک ملی ایران از دو محصول جدید "سیم بانک" و "سیم رمز" ایرانسل رونمایی کرد. صبح امروز در دومین روز از بیست و چهارمین همایش بانکداری اسلامی از دو محصول جدید "سیم بانک" و "سیم رمز" ایرانسل در حوزه بانکداری همراه رونمایی شد.بانکداری همراه امن ایرانسل که با نام سیم بانک شناخته می شود، علاوه بر اطمینانی که به مشتریان در خصوص استفاده از این بستر امن می دهد، به بانک عامل نیز این امکان را می دهد تا اطلاعات حساس تراکنشهای مالی مشتریان خود را به صورت رمزگذاری شده و سازگار با استانداردهای بانکی به بانکی دیگر و یا به شبکه پرداخت انتقال دهد.یکی از مهمترین مزایای استفاده از بانکداری همراه امن ایرانسل، اتکای این سرویس به سیستم های بانکداری و پرداخت مبتنی برUSSD است که با ضریب امنیت بالا جهت انتقال وجه، تایید چک های بانکی و دیگر انواع خدمات بانکی در اختیار کاربران قرار می گیرد.رمز یکبار مصرف همراه ایرانسل نیز که با نام سیم رمز شناخته می شود به مشتریان بانک های طرف قرارداد این امکان را می دهد تا بدون استفاده از سخت افزار اضافی و با امنیت بالا از رمز یکبار مصرف جهت ورود به اینترنت بانک استفاده کنند و با بهره گیری از امضای دیجیتال تراکنش های مورد نظرشان را بر روی تلفن همراه خود دریافت کنند.محصولات سیم بانک و سیم رمزایرانسل با همکاری شرکت فن آفرین حصین به عنوان همکار تجاری ایرانسل و شرکت داده ورزی سداد به عنوان شرکت فناوری اطلاعات بانک ملی ایران به مرحله اجرا در آمده است.گفتنی است در مراسم رونمایی از محصولات جدید ایرانسل در حوزه بانکداری همراه، مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل و بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک جهان اسلام و نخستین بانک همکار ایرانسل در این طرح حضور داشتند.علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل در این مراسم گفت: ارایه خدمات جدید بانکداری همراه ایرانسل از سال های گذشته آغاز شده بود و امروز توانستیم با گسترش آن، از سرویس های جدیدتری رونمایی کنیم.
او با اشاره به اینکه ایرانسل از آبان ماه سال 89 ارایه خدمات واقعی بانکداری همراه را روی بستر USSD ارایه داده بود، افزود: تمام مراحل اجرایی ارایه این سرویس روی شبکه ایرانسل انجام می شد و هیچ دسترسی به آن اط طریق شبکه های اینترنت و خارج از ایرانسل ممکن نیست.دزفولی گفت: درحال حاضر حدود 10 بانک کشور از خدمات بانکداری همراه ایرانسل و بستر امن آن برای جابجایی پول استفاده می کنند و همزمان با آن خدمات جدیدتری را ارایه می دهیم که بتواند ضریب امنیت نقل و انتقال پول را بین گوشی همراه و سرورهای بانک افزایش دهد.او افزود: در این روش الگوریتم رمزی توسط بانک روی سیم کارت تعبیه می شود و دیتا یا اطلاعاتی که بین گوشی همراه و سرورهای بانک رد و بدل می شود، توسط این الگوریتم رمزگذاری و رمزگشایی می شود.
مدیرعامل ایرانسل گفت: دو سه سال طول کشید تا مرحله تست و عملیاتی کردن این سرویس را انجام بدهیم و درنهایت در سال جاری با همکاری شرکت های حصین و سداد این تست ها با بانک ملی نهایی شد و امروز رسما اعلام می کنیم بانک ملی به عنوان اولین بانکی خواهد بود که از خدمات سیم بانک ایرانسل استفاده خواهد کرد.او توضیح داد: بستر کدهای USSD شبکه کاملا امنی برای بالا بردن امنیت نقل و انتقال یا ارتباط با گوشی همراه و سرورهای بانک فراهم کرده تا هر بانکی با خیال راحت از الگوریتم های بانک خودش استفاده کند، الگوریتم رمز بانک در سیم کارت مشترک قرار گیرد و هر بانک با الگوریتم خودش و با امنیت بالایی انتقال اطلاعات را انجام دهد.حسین زاده عضو هیات مدیره بانک ملی و ناظر بر امور فناوری اطلاعات نیز در این مراسم گفت: بانک ملی ایران قدیمی ترین بانک کشور این روزها در آستانه هشتاد و پنجمین سال تاسیس قرار دارد و از قدیم در ارایه محصولات نوین پیش قدم بوده است.
او با اشاره به اینکه اوایل دهه 1370 اولین بار بانک ملی ایران سیستم آنلاین را در شبکه بانکی راه اندازی کرد، افزود: این سرویس به سیسم یکپارچه سیبا معروف شد و به تدریج بانک های دیگر نیز از آن الگوبرداری کردند.حسین زاده، بانک ملی را پیشتاز در نوآوری توصیف کرد و گفت: این بانک در ایجاد تحول و نوآوری در شبکه بانکی پیشتاز بوده است تا مشتریان بتوانند به آسانی سرویس ها را دریافت کنند.او افزود: بعد از اینکه اپراتورهای موفقی همچون ایرانسل پا به عرصه گذاشتند و تنوع را بالا بردند و از طرفی شرکت های فناوری قدرتمندی پا به عرصه گذاشتند، هر کدام جایگاه های مختلفی در بخش بانکداری الکترونیک بوجود آوردند و در همین حال بانک ملی علاقمند بود قدم دیگری در نوآوری بردارد و محصول جدیدی ارایه بدهد تا تحولی در شبکه نظام بانکی بوحود بیاورد.این عضو هیات مدیره بانک ملی گفت: پرداخت موبایل یکی از این سرویس های جدیدی است که با همکاری بانک ملی، ایرانسل، شرکت داده ورزی سداد و حصین از دو سال پیش استارت آن زده شد و امروز شاهد رونمایی آن هستیم.به گزارش روابط عمومی ایرانسل او افزود: هدف ما این است که محصولی را به مشتریان ارایه بدهیم که استفاده از آن آسان باشد و از امنیت بالایی هم برخوردار باشد. این سیستم به کارت فیزیکی نیاز ندارد و از نظر امنیت با تولید رمزهای یکبار مصرف از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود و در همه گوشی ها بدون نصب نرم افزار قابل استفاده خواهد بود.به گفته حسین زاده، این سرویس با امنیت بیشتر و هزینه کمتری تحت عنوان رعد ملی در بانک ملی ارایه می شود.خاتونی، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی، دریافت شارژ و پرداخت اقساط را از سرویس های اولیه سیم بانک عنوان کرد بر روی کد دستوری #717* قابل دریافت است و به زودی با شماره گیری تنها عدد 717 این سرویس قابل دریافت است.او گفت: ثبت نام اولیه این سرویس در بانک ملی بدون مراجعه انجام می شود و سرویس ها بعد از ثبت نام ظاهر می شود و می توان از خدمات دریافت مانده، انتقال وجه، خرید، دریافت شارژ، مانده حساب و رمزهای یکبار مصرف را از طریق آن دریافت کرد.
آمادگی مخابرات برای کاهش تعرفهها
رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران میگوید: اگر وزارت ارتباطات حقالسهم خود از درآمد مخابرات را کاهش دهد، تعرفه تلفن همراه و ثابت کاهش مییابد.به گزارش روابط عمومی شرکت مخابرات ایران، سید مصطفی سید هاشمی در دیدار با مسؤولان استان قم ضمن اعلام این خبر گفت: با عنایت به انجام همکدسازی استان قم در تاریخ 27 اردیبهشت 92 و عدم دریافت دیناری از مشترکان بابت انجام این همکدسازی و عدم افزایش هیچ گونه تعرفه و آبونمان در فیشهای مشترکان، چنانچه سازمان تنظیم مقررات، سهم 8 درصدی خود از محل مکالمات تلفن ثابت و 30 درصدی خود از محل مکالمات تلفن همراه را کاهش دهد، شرکت مخابرات ایران نیز نسبت به کاهش نرخ تعرفه مکالمات تلفن ثابت و همراه اقدام میکند.وی اضافه کرد: شرکت مخابرات ایران سالانه بیش از 20 هزار میلیارد ریال از محل مکالمات مشترکان به سازمان تنظیم مقررات، وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت میکند که چنانچه این رقم کاهش یابد هزینه مکالمات مشترکان نیز کاهش مییابد.وی افزود: این در حالیست که سالانه بیش از 450 میلیارد تومان نیز بعنوان مالیات بر سود از سوی شرکت مخابرات ایران به وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداخت میشود.سید هاشمی اظهار داشت: رضایت مسؤولان استان قم از عملکرد مخابرات با عنایت بـــــه حجم بالای ترافیک تردد زائر در این استان (حدود 25 میلیون نفر در سال) بویژه در ایام خاص از جمله نیمه شعبان، دهه کرامت و ایام نوروز حاکی از ارائه خدمات مطلوب این شرکت به زائرین است و این امر مسؤولیت مجموعه مدیران شرکت مخابرات ایران را سنگین تر میکند.
وزیر ارتباطات درهای اینترنت را میگشاید؟
وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با افزایش سرعت اینترنت و مسائلی همچون بهبود وضعیت پهنای و باند صحبتهایی کرده است و در این بین کارشناسان فناوری اطلاعات در کشور از خصوصیسازی در حوزه پهنای باند سخن به میان میآورند و راه حل مشکلات اینترنت را در شکستن دری میبینند که برروی آن نوشته شده " در انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت"؛ اما نظر وزیر چقدر با نظر کارشناسان نزدیکی دارد؟
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری داشجویان ایران(ایسنا)، در حال حاضر کاربران اینترنت بر این عقیدهاند که وضعیت اینترنت در کشور چندان مناسب نیست و سرعت باز شدن سایتها به خصوص سایتهای خارجی برروی کاربران ایرانی کند است. این درحالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده افزایش پهنای باند و بهبود سرعت اینترنت را به کاربران این حوزه داده است.در این بین کارشناسان بر لزوم ورود بخش خصوصی تاکید دارند و معتقدند انحصار شرکت ارتباطات زیرساخت باید در زمینه ورود پهنای باند برداشته شده و با ورود شرکتهای خصوصی رقابت افزایش و قیمت کاهش پیدا کند.معاون فنی یک شرکت اینترنتی میگوید: مشتری شرکت ارتباطات زیرساخت نمیشناسد چون سرویس را از طریق شرکت ما تهیه کرده و تصور میکند همه کاره ما هستیم اما مشکل خیلی هم از شرکتهای خصوصی نیست و ایراد از شرکت ارتباطات زیرساخت است. سرعتی که مشتری دریافت میکند ناشی از میزان پهنای باند بوده که وارد کننده آن به کشور کسی نیست جز شرکت ارتباطات زیرساخت. این شرکت یکی از مجموعههای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و تامین کننده پهنای باند کشور محسوب میشود.این کارشناس مسائل فناوری اطلاعات همچنین معتقد است: شرکتهای خصوصی پهنای باند مورد احتیاج خود را از طریق این ارتباطات زیرساخت تامین میکنند و در این بین مشتری تنها با شرکت ارائه دهنده سرویس رو به رو است و کاری با ارتباطات زیرساخت ندارد. حال اگر شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند داشته باشد، سرعت مشکلی نخواهد داشت در غیر اینصورت با مشکل مواجه میشویم.رییسی در ادامه به انحصاری بودن پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره کرد و گفت: اگر این انحصار با رعایت مسائل امنیتی به شرکتهای خصوصی داده شود، بسیاری از مشکلات اعم از قیمت و کیفیت سرویسها بهبود مییابد. در حال حاضر مشتری حق انتخاب گستردهای دارد و عملا عرصه رقابت بین شرکتهای خصوصی بسیار داغ شده است اما در حوزه ورودی پهنای باند به کشور فقط شرکت زیرساخت حضور دارد در صورتی که میتوان تمامی این مشکلات را بوسیله شرکتهای خصوصی حل کرد.
اما تمام مشکلات اینجا به پایان نمیرسند. سهیل مظلوم که کارشناس مسائل فناوری اطلاعات است هم در رابطه با بحث سرعت اعتقاد دارد: ریشهی قیمت بالای اینترنت در کشور در انحصاری بودن پهنای باند است که اگر دولت اجازهی ورود خصوصیها به این حوزه را بدهد، قیمتها تا هفت برابر کاهش پیدا میکند.او همچنین با اشاره به وجود انحصار پهنای باند شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح کرد: اگر دولت خود میتواند بحث انحصار پهنای باند در کشور را حل کند، باید در رابطه با این موضوع اقدام کند در غیر این صورت باید با نهادهای فرادولتی گفتوگو کرده و آنها را توجیه کند.درخواست این کارشناس از دولت جدید اینگونه است که دولت باید برنامهی پنجم توسعه را اجرا کند، همین بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد و اجازه بدهند شرکتهای خصوصی هم به این حوزه ورود پیدا کنند؛ وجود انحصار اصلا خوب نیست چه دولتی باشد چه غیردولتی و یا خصوصی. بنا براین با ورود شرکتهای خصوصی به حوزه پهنای باند، فضای رقابت و زمینه کاهش قیمتها فراهم خواهد شد.
اما نظر امیرحسین رجبی با دو کارشناس دیگر کمی تفاوت دارد بطوریکه وی میگوید فکر نمیکنم مشکل ما از شرکت ارتباطات زیرساخت باشد چرا که این شرکت دولتی بوده و از لحاظ بودجه با مشکلی مواجه نیست. با یک مدیریت درست می توان قیمتها را کاهش داد و پهنای باند را در کشور وارد کرد. میتوان با خصوصی سازی رقابت در این زمینه را افزایش داد تا قیمتها کاهش پیدا کند.این کارشناس همچنین فرهنگ کاربران ایرانی را در زمینه اینترنت بالا میداند و میگوید: البته نباید این موضوع را فراموش کرد که فرهنگ کاربران ایرانی بسیار بالا رفته و مصرف اینترنت در کشور بالاست و به تعداد کاربران ایرانی روز به روز اضافه میشود.اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با خصوصیسازی نظر مشابهی با کارشناسان دارد و معتقد است: خصوصی سازی مسالهای مهم است که باید آن را در دوران کاری خود مورد توجه قرار دهیم. اعتقاد ما بر این است که در شرایط جدید حتما وظیفه خود میدانیم که نیازمندیهای مردم را با توسعه فنآوریهای نوین برآورده کنیم.وزیر تاکید دارد که البته در این میان نگرانیهای مردم را میدانیم و اعتقاد داریم که لازم است به اینترنتی سالم دسترسی داشته باشیم و نگرانیهایی که باید از طریق ما رفع شود هم باید محدود شوند اما در عین حال لازم است که تمام پژوهشگران، مردم، صنعتگران و تمام آنهایی که از اینترنت استفاده دارند بتوانند فعالیتهای خود را به شکل مطلوبی دنبال کنند.محمود واعظی در خصوص وضعیت پهنای باند که یکی از مسائل مورد تاکید کارشناسان این حوزه است افزوده بود: طی همین 10 روز گذشته جلسات متعددی داشتهام و می توانم به مردم این نوید را بدهم که در هفته دولت میتوانیم به ظرفیت پهنای باند کشور اضافه کنیم که این ظرفیت در سال آینده به مراتب بیشتر خواهد شد.
اکنون بسیاری علاقه دارند که از اینترنت با سرعت بیشتری استفاده کنند اما به دلیل محدودیتهایی که در زمینه پهنای باند وجود داشته همواره کاربران در دسترسی به این هدف با مشکلاتی مواجه شدهاند اما وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد که این 27 یا 28 درصد افزایشی که با افتتاح پروژه مرکز تبادل ترافیک اینترنت کشور در پهنای باند ایجاد شده در خدمت مردم قرار گیرد و میان بخشهای مختلف تقسیم شود.به گزارش ایسنا، در هفته دولت و با افتتاح پروژه مرکز تبادل ترافیک اینترنت کشور، حدود 25 گیگابایت به ظرفیت پهنای باند کشور افزوده شد که به طور کلی می توان گفت حدود 28 درصد به این ظرفیت اضافه شده است.به اعتقاد محمود واعظی هر چه پهنای باند بیشتر شود و مردم آموزش بیشتری ببیند دستیابی به دولت الکترونیک نزدیکتر خواهد شد.او در عین حال بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه استفاده از اینترنت اشاره و تاکید کرد اکنون نکتهای وجود دارد که برخی از همکاران سالها به این نگاه عادت کردهاند که پهنای باند تا حدی محدود باشد اما لازم است حتما این دید و این نوع نگاه تغییر کند.با تمام این صحبتها هنوز مسائلی همچون قیمت اینترنت و نحوه شکستن درهای انحصاری بودن پهنای باند برای شرکت ارتباطات زیرساخت مسائلی هستند که در هالهای از ابهام قرار دارند و باید صبر کرد و دید قطار اینترنت سرعت خود را افزایش میدهد یا تنها وعدههایی در این حوزه داده شده است.
افزایش 2 برابری خرید اینترنتی مرسولات در خوزستان
مدیرکل پست خوزستان با اعلام افزایش گرایش مردم به انجام خریدهای اینترنتی، از 2 برابر شدن میزان این خریدها در سالجاری خبرداد.به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقهخوزستان، مهران حموله با معرفی سرویس خرید و فروش اینترنتی به عنوان سرویس نوین شبکه پستی که سالهای آغازین ارائه خود را میگذراند، این سرویس را یکی از پرترافیکترین سرویسهای پستی و با رشد بالای تقاضا عنوان کرد.وی، رشد ترافیک خرید اینترنتی را در مردادماه نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 2 برابر، اعلام و خاطرنشان کرد: این امر باعث شده از مرز فروش 161 هزار مرسوله در مردادماه امسال بگذریم.مدیرکل پست خوزستان، دسترسی آسان و سریع بدون صرف وقت و هزینه تردد و گستردگی بازارهای قابل دسترسی بدون محدودیت زمان و مکان را از جمله مهمترین مزایای خرید اینترنتی دانست و اظهار کرد: این امر باعث استقبال مردم از این سرویس و استفاده از خدمات ارسال و دریافت پستی شده است.مهران حموله، ایجاد بازار الکترونیکی توسط پست را نیز یکی از دیگر سرویسها و خدمات پست در این زمینه عنوانکرد و گفت: پست با ایجاد بازار الکترونیکی کمک شایانی به صنعت خرید و فروش اینترنتی کرده است و راهی را برای فروشندگان جهت عرضه گسترده و بدون مرز زمانی و مکانی ایجاد نموده که دسترسی فروشندگان به خریداران و بالعکس را تسهیل میکند.
اعضای کمیته راهبری مدیریت استراتژیک رگولاتوری منصوب شدند
اعضای کمیته راهبری و تیم اجرایی مدیریت استراتژیک سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی منصوب شدند. به گزارش خبرنگار مهر، این کمیته در راستای مصوبات کمیسیون تحول اداری و به منظور تدوین سند و برنامه راهبردی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی و پیادهسازی مدیریت استراتژیک تشکیل شده و وظیفه دارد چشمانداز، ماموریت، اهداف کلان، راهبردها و استراتژیهای سازمان را تهیه کند.سیدمهدی میرحسینی، مهندس سیدعلی رضی، روح اله نصیری، مهندس لطف اله سبوحی، حسن رضوانی و جهانگیر اسدی بعنوان اعضای کمیته راهبری منصوب و اعضای تیم اجرایی نیز به ریاست دکتر علی قنبری انتخاب شدند.
5656
نظر شما