۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۱

ترکیه بدون تردید در یکی از دوران های انزوای سیاسی منطقه ای از سوی همسایگان، در سطح دولتی یا مردمی به سر می برد، که همانند آن در تاریخ معاصر این کشور اگر بی سابقه نباشد، حداقل کم سابقه است.

برکسی هم پنهان نیست که این وضعیت ناشی از رویکردهای سیاست خارجی این کشور ظرف دو سه ساله ی اخیر است که به گونه ای نمایی فرصت طلبانه، خود محورانه و بزرگ بینانه و احیانا ستیزه جویانه به خود گرفته و از این رو با حساسیت و واکنش های همسایگان مواجه گردیده است و از طرف برخی رسانه ها بویژه عربی تلاش برای احیای عثمانی گری با عنوان سیاست نو عثمانیسم ترکی معرفی شده است.
در حالی که در گذشته نه چندان دور حرکت دستگاه دیپلماسی تکیه با دنبال کردن سیاست تنش صفر با همسایگان و مبنا قرار دادن اصل برد- برد در مناسبات با آن ها و تعریف و تحقق نوعی شراکت با آن ها، دوره ای از شکوفایی در روابط با همسایگان ایجاد کرده و جایگاه ترکیه را در سطح منطقه ای و بین المللی ارتقاء بخشیده بود، اما کنار نهادن تدریجی این سیاست، به تدریج دوره ای از انزوای سیاسی در میان همسایگان را برای این کشور رقم زد و آنکارا دوستان خود را یکی پس از دیگری از دست داد. سوریه، عراق، لبنان، مصر و ...

یکی از مهمترین عوامل افول جایگاه ترکیه در نزد افکار عمومی برجستگی و پررنگ شدن مناسبات ترکیه با رژیم های مرتجع منطقه نظیر عربستان و قطر و امارات و.. از یک سو و قرار داشتن در محور غربی و استکباری و همپیمانی با امریکا و اسرائیل بر ضد کشورهای منطقه از سوی دیگر و همکاری با آن ها بر ضد کشورهای حوزه مقاومت ضد صهیونیستی و ضد استکباری بوده است که گاه در دنبال کردن این سیاست های آن ها، کاسه از آش داغ تر هم شده و می شود.

قرارگرفتن ترکیه در اتحاد و ائتلاف های منطقه ای و بین المللی که بر اساس انگیزه های فرصت طلبانه ی مختلف انجام می گیرد، از آن جا که رهبری این اتحاد و ائتلاف ها خارج از اختیار این کشور است و در آن ها حاکم تابع و پیرو را دارد، عملا رهبران این کشور را در معرض وقوع در اشتباهات یا افتادن در دام منافع دیگران و به زیان منافع و امنیت ملی ترکیه، قرار داده است، که بحران سوریه یکی از بارزترین نمونه های آن است.

شتابزدگی ترکیه برای مشارکت و تعریف نقش و جایگاه و مأموریت برای خود در ائتلاف امریکایی حمله نظامی به سوریه به بهانه کاربرد سلاح شیمیایی از سوی دولت این کشور بر ضد شهروندان آن، بدون آن که این مسئله از سوی کارشناسان سازمان ملل تأیید شده باشد، دولت ترکیه را بر آن داشت که حتی قبل از اعلام ساعت صفر، آتش تهیه سیاسی و تبلیغاتی علیه نظام سوریه به صورت متراکم روانه کرده و از امریکایی ها فراتر حرکت کرده تا جایی که رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه از محدود خواندن حمله به سوریه انتقاد کرده و خواهان حمله گسترده برای سرنگونی دولت سوریه شود. این فراخوان و دعوت کردن از یک ابرقدرت شیطانی برای حمله به یک کشور مسلمان از جانب یک دولت اسلامگرای دموکراتیک، خود را الگویی بری دیگر مسلمانان می داند واقعا که شگفت آور و بی سابقه است، مگر آن که آن را با رژیم وابسته و مرتجع و نوکر پیشه ای همچون عربستان مقایسه کنیم، تاکنون چندین بار این پرچم را بلند کرده و سابقه سیاهی برای خود رقم زده است.

اما عقب نشینی و یا تعویق حمله از سوی امریکا افت دیگری برای دیپلماسی ترکیه رقم زد و شکستی را در کارنامه زمامداران آن ثبت و بر فهرست ناکامی های پی در پی آن اضافه کرد و عرق شرم را پیشانی کاسه های از آش داغ تر قرار داد، چرا که نشان داد دیپلماسی آنکارا بر بستر سیاست و منافع و امنیت امریکا بیشتر قابل تعریف است تا ارزش های مشترک جهان اسلام یا منافع و امنیت ملی مردم ترکیه.

neamatz2@gmail.com

سیاست ما

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311611

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    18 17
    تحلیلی یکسو نگر و بسیار ابکی . ترکیه در حال حاضر یکی از بازیگران مهم منطقه است.
    • بی نام A1 ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
      7 9
      اگه تحلیل یکسونگر و ابکی بود مثل تحلیل های بی بی سی و همه چیز رو مینداخت گردن حکومت سوریه و امریکا رو پلیس جهان مینامید اون موقع شما به یک سونگر بودنش اعتراض نمیکردی هیچ، مثبت هم میدادی.
  • بی نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    17 10
    ترکیه بفکر منافع بلند مدت مردم خودش است
  • م IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    5 1
    ترکیه کارش رو بلده . دیپلماسی ما در بستر منافع کیست آقای کارشناس؟ البته جوابش سخت نیست ولی شمام بهش فکر کنید.
  • jamil A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    4 4
    ترکیه مصلحت رو ماسک بزدلیش نمیکنه حق رو میگه حتی اگر به ضرر خودش باشه یا حتی دوستانش خوششون نیاد کاش ما یکی مثل اردوغان داشتیم (مرد)
    • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      2 2
      مطمئنی؟
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    6 3
    آنکه در انزوا است کشور دیگر است چشماتو نبند
  • حمید IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    4 4
    ترکیه همیشه نوکر و غلام حلقه به گوش غرب به خصوص امریکاست ادا و اطوار رجب شاید احمدی نژاد رو گول زد ولی باید دولتمردای ما میفهمیدن که رجب دروغ میگه اسلامگراست و با اسراییل دستش تو یه کاسس و همه رفتاراش فیلم بود و ضمنن تعریف ما از اسلام با اونا فرق داره ترکیه هیچ وقت دوست ما نبوده و نیست و نخواهد بود
    • مسعود A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      0 0
      ترکیه کشور دوست ، برادر ، مسلمان و همسایه ماست و کوته فکری امثال شما دلیل بر دشمنی دو ملت بزرگ منطقه نیست و نخواهد بود لطفا از جانب خودتون صحبت بکنید.
  • سعید IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    4 2
    در انتهای قضیه همیشه حق به حقدار میرسه مطمئناً اسد میره و خاورمیانه شاهد چهره جدیدتری میشه انشاءالله جایگاه ایران در آینده بهتر از قبل باشه...
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 0
    خدا رو شکر که ما همیشه به انزوا عادت داشتیم، الان هم اسد بره یا نره اوضاع ما تفاوت چندانی نمی کنه. تا زمانی که عراق دست شیعه ها باشه یا دست کم اینقد داغون باشه که نتونه باز برای ما شاخ و شونه بکشه، هیچ اهمیتی نداره که تو بقیه کشورای خاورمیانه کی جیگر کیو به دندون می کشه، کی کودتا می کنه، کی منفجر می کنه و کی دنبال اقامه احکام الهیه.
  • حمید IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    0 1
    حتی اگه اسد هم بره خدا باماست یادتون رفته امریکا اومد طالبان رفتن که دشمن ما بودن صدام هم رفت به نفع ما شد و مکرو و مکرالله شد در مورد سوریه هم همینطور میشه خدا با ایران عزیزمونه روسیاهی میمونه واسه منافقا و اونایی که خودشونو واسه ترکیه میکشن و یادشون میره ایرانین