ویژه نامه اعتماد در گفت و گویی با مرتضی الویری نوشت:

*{در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید از این به بعد شرایط برای اصلاح‌طلبان بهتر می‌شود؟} من خوش‌بین هستم. برداشت من این است که جریان‌های اقتدارگرا به هیچ‌وجه تمایلی به روی کار آمدن آقای روحانی و دولت جدید نداشتند. این جریان‌های اقتدارگرا یقین داشتند که شانسی برای پیروزی روحانی وجود ندارد و او را در رده چهارم تصور می‌کردند و اگر آنها مطمئن بودند که روحانی پیروز انتخابات است به احتمال قریب به یقین کارشکنی‌های زیادی را در این مسیر انجام می‌دادند. امیدوار هستم که بسیاری از این نگرانی‌ها برطرف شود و کشور در مسیر توسعه همه‌جانبه حرکت کند.

*جریان اصلاح‌طلبی در درجه اول تلاش می‌کند که دولت روحانی در اهداف خودش شکست نخورد. چرا که شکست روحانی شکست اصلاح‌طلبان هم خواهد بود. اگرچه آقای روحانی خود را ذیل جریان اعتدالگرا معرفی کرده اما با توجه به حمایت‌هایی که از طرف جریان اصلاحات صورت گرفته تمایل جریان اصلاحات به این است که آقای روحانی پیروز بیرون بیاید. مسوولیت دومی را برای خود متصور است و آن شکل دادن نهادهای مدنی برای تثبیت پیروزی به دست آمده است. ما معتقدیم پیروزی فعلی بسیار شکننده است. برای اینکه جریان‌های واپس‌گرا به دنبال فعالیت‌های خودشان هستند و متوقف نخواهند شد و عوامل خارجی هم به دنبال منافع خودشان هستند و بنابراین آنچه ما در این مقطع باید به دنبال آن باشیم شکل‌گیری نهادهای مدنی و قدرت بخشیدن به آنهاست. برای آنکه هم بتوانیم پیروزی‌های به دست آمده را تثبیت کنیم و هم در جهت توسعه و نهادینه کردن جریان اصلاح‌طلبی قدم ‌برداریم.

* اصلاح‌طلبان به یکی از مهم‌ترین هدف‌هایشان که جلوگیری از خطر فروپاشی نظام جمهوری اسلامی و برطرف شدن خطر جنگ است، رسیده‌اند. امیدوارم با حرکت‌های هوشیارانه دولت در قبال بحران سوریه ایران هیچگاه در معرض خطر حمله خارجی قرار نگیرد. اما هدف بعدی که اصلاح‌طلبان باید در این مقطع آن را دنبال کنند شکل دادن نهادهای مدنی است. تصور می‌کنم با موضع‌گیری‌های مثبتی که آقای علوی وزیر اطلاعات و آقای رییس‌جمهور داشتند، فضای امنیتی برداشته و فضای منطقی و سیاسی سالمی در کشور برقرار شود. در چنین فضایی اصلاح‌طلبان به خوبی می‌توانند نهادهای مدنی را که لازمه حرکت‌های مردم‌گرایانه پایدار است، شکل دهند. به علاوه انتخاب معاون سیاسی وزیر کشور (آقای میرولد) طلیعه امیدبخشی است، چون ایشان چهره‌یی است که به کلیه جریان‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب به دیده احترام نگاه می‌کنند و به معنای واقعی فردی متعادل و منطقی است. بنابراین من امیدوارم فضای مناسبی برای فعالیت احزاب به وجود آید. اگر احزاب زمینه‌های کار قانونی را پیدا کنند بسیاری از نگرانی‌ها برطرف خواهد شد و بسیاری از حرکت‌های نامتعارف در بستری قانونی مسیر خودش را پیدا خواهد کرد.

29301

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    8 2
    الویری جان............ تصور کن......... تصور کن...اگه حتی تصور کردنش سخته.............. تصور کن
  • ملت ایران A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    3 1
    با رفتن افراط و بازگشت اخلاق و تخصص توسط اعتدال و اصلاحات وحمایت ملت بزرگ ایران همه اهداف دست یافتنی است.