با تصویب مجلس برده داری در ایران85سال پیش ممنوع شد/مجازات یک تا سه سال زندان

قانونی را که در زیر خواهید خواند می تواند نمونه ای از ساختار اجتماعی ایران و بهره گیری از آدم ها در قالب خرید وفروش برده تا همین 85 سال پیش باشد. اینکه آیا در روزگار کنونی برده داری در شکل نوین داریم یا خیر را به نظر خوانندگان وامی گذارم.

واژه های نوکر ، چاکر، کلفت ، غلام، کنیز در ادبیات فارسی زبانان رایجست.
مورخان ریشه‌ی برده‌داری در ایران را در دوره‌ی هخامنشیان و ساسانیان شناسایی کرده‌اند، اما رواج شکل رسمی برده‌داری به صورت سنتی، همزمان با حمله‌ی مغولان به ایران بوده است. در دوره‌های ایلخانیان (۶۵۴ـ۷۵۰)؛ تیموریان / گورکانیان (۷۷۱ـ۹۱۶)؛ صفویه (ح. ۹۰۵ـ ۱۱۴۸)، زندیه (ح ۱۱۶۳ـ ح ۱۲۰۸). مردان برده را «غلام» و «زرخرید»، بردگان سیاه را معمولاً «کاکاسیاه» و زنان را «کنیز» یا «کنیزک» می‌خواندند.
بردگان سیاه، معمولاً از دو طریق به ایران می‌آمده‌اند. یا حجاج ایرانی در موسم حج آنان را از مکه خریداری نموده و از طریق شامات و عراق به ایران می‌آوردند و یا برده فروشان آنها را از راه خلیج فارس به سواحل جنوبی کشور انتقال می‌داده‌اند. ورود بردگان به ایران در دوران صدارت امیرکبیر، سالانه بین دو تا سه هزار نفر گزارش شده‌است. این بردگان به سه گروه بمبئی، نوبه‌ای و حبشی تقسیم می‌شده‌اند.
علاوه بر بردگان وارداتی، برده‌های داخلی نیز وجود داشته‌اند که معمولاً از خانواده‌های بلوچ خریده و یا دزدیده می‌شده‌اند. به بردگان مذکر کاکا و به بردگان مونث دده یا کنیز گفته می‌شده‌است. برای بردگان مذکر نامهایی همچون «مبارک» و «فیروز» و یا طبق مثل مشهور «کافور» انتخاب می‌شده‌است. برای کنیزها، نامهای «غنچه‌دهان»، «زعفران» و یا صنوبر، نامهای معمول بوده‌است. با پیر شدن کنیز، به او «دده» اطلاق می‌شده‌است. به فرزند کنیز از ارباب، «دده والده» گفته می‌شده‌است.
در جنوب ایران، بردگان عمدتاً سیاهپوست بودند، و آنها را یا برده فروشان ایرانی و عرب از طریق خلیج فارس وارد می‌کردند یا زایران از راه زمینی از مکه و کربلا می‌آوردند (تعدادی از بردگان نیز از دمشق می‌آمدند). ایرانیان به این برده‌ها، به سبب محلی که از آن آورده شده بودند، «حاجی» می‌گفتند. در جنوب شرقی ایران، بردگان عمدتاً کسانی بودند که با والدینشان، به سبب فقر، آنان را می‌فروختند، یا برده فروشان در حملات خود اسیرشان می‌کردند. همة اینان در عربستان و افغانستان فروخته می‌شدند. در حدود ۱۳۱۸، برخی از خوانین مکران برای برده گیری دست به حملاتی می‌زدند. بردگان مسلمان بیشتر در عربستان فروخته می‌شدند؛ سالانه ۴۵۰ برده از بندر جاسک به آنجا فرستاده می‌شد. صادرات برده از مکران، ظاهراً در حدود ۱۳۲۳، یک بار دیگر متوقف شده‌است. در نیمة اول سدة چهاردهم، برخی از والدین در کرمان و حوالی بندرعباس نیز به سبب فقر ناچار به فروش فرزندان خود شده‌اند.
اما خوب و جالبست که بدانیم قوانین و مقررات کشور ایران درباره بهره گیری از انسانها در جایگاه آن واژه ها چیست.
قانونی را که در زیر خواهید خواند می تواند نمونه ای از ساختار اجتماعی ایران و بهره گیری از آدم ها در قالب خرید وفروش برده تا همین 85 سال پیش باشد.
اینکه آیا در روزگار کنونی برده داری در شکل نوین داریم یا خیر را به نظر خوانندگان وامی گذارم.
قانون منع خرید و فروش برده در خاک ایران و آزادی برده در موقع ورود به مملکت
‌مصوب 18 بهمن ماه 1307

‌ماده واحده - در مملکت ایران هیچ کس به عنوان برده شناخته نشده و هر برده به مجرد ورود به خاک یا آبهای ساحلی ایران آزاد خواهد بود هر کس‌انسانی را به نام برده خرید و فروش کرده یا رفتار مالکانه دیگری نسبت به انسانی بنماید یا واسطه معامله و حمل و نقل برده بشود محکوم به یک تا سه‌سال حبس تأدیبی خواهد گردید.
‌تبصره - هر یک از مأمورین دولتی مکلف است به محض اطلاع یا مراجعه کسی که مورد معامله یا رفتار بردگی شده است فوراً وسائل استخلاص‌او را فراهم آورده برای تعقیب مجرم به نزدیکترین پارکه بدایت اطلاع دهد.
‌این قانون که مشتمل بر یک ماده است در جلسه هیجدهم بهمن ماه یک هزار و سیصد و هفت شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
‌رییس مجلس شورای ملی - دادگر
مصطفی ترک همدانی
وکیل دادگستری
Hamedani_law@yahoo.com

منبع: پارسینه

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311873

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    35 0
    قانون کار برای بهبود همین اوضاع تصویب شد اما آیا هنوز بردگی برچیده شده است؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    31 2
    یعنی تمام بدنم لرزید وقتی فکر میکنم تا85 سال پیش تو ایران برده داری متداول بوده .
    • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      9 4
      2500 سال پیش نبوده بعدا مرسوم شده
  • حقوق بشر IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    50 3
    کی گفته قانون برده داری برچیده شده؟ فقط صورت مسئله عوض شده. این که بابت کار چیز ناچیزی پرداخت میشود تا فقط گرسنه نمانیم آیا برده داری نیست ؟ اینکه ارزش درامدیمان به یک چهارم تنزول کرده برده داری نیست؟ بهتر است بگیم برده داری در قرن 20 .
    • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      4 12
      چرا مسائل رو قاطي مي كنيد. كنيز ها و غلامها علاوه بر كار كردن برده جنسي بودن.. اگه دقت كردين توي همين خبر هم نوشته به "فرزندان كنيز از ارباب.. " الان كي كسي رو توي خونش براي بهره برداري جنسي مي خره و نگه مي داره؟؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    20 1
    رقت انگيزه
  • بی نام A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    54 8
    سربازی اجباری، برده داری نوین
    • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      37 8
      دقیقا
    • مصطفی همدانی IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      29 43
      کاملا اشتباه می کنی. می خواهی چه کسی از میهن دفاع کند؟ کارگر از افغانستان بیاریم یا از چین؟ مثل اینست که زنان بچه داری نکنند و آنرا بیگاری بدانند. وظیفه هر مردیست که سرباز میهن باشد برادر
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    44 8
    در دوران هخامنشیان به دستور کوروش برده داری برچیده شد
  • نامی آشنا IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    24 2
    در ک...امداد نوعی برده داری وجوددارد.پول کم !!!!!کار زیاد!!!!اتوقعات نابجا!!!!!!اگر هم اعتراض کنی شلاق نظارت بازرسی .حراست ونیروی انسانی را میخوری!!!!!
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    40 7
    در ايران هرگز برده داري به صورت گسترده نداشتيم . حتي نوشته هايي وجود دارد كه اسيران جنگي كه در ساختن تخت جمشيد شركت داشتند مزد مي گرفتند .برده داري در جنوب ايران نشات گرفته از كشورهاي عربي بود اكنون نيز در چند كشور از حمله عربستان سعودي و سودان برده داري مرسوم است . يك فرد مشهور هم چند سال پيش در ايران از برده داري دفاع كرده بود .مردم ايران همگي انسان هاي پاكدل و درست و انسان دوست هستند .حز معدودي كه خدا آنها را هم به راه راست هدايت كند.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      22 3
      در همین گزارش اومده در زمان امیرکبیر 2 تا 3 هزار برده در سال بعد شما می فرمایید ما برده داری نداشتیم راه مبارزه با زشتی ها انکار واقعیات نیست اعلام برائت از انهاست قطعا مردم ایران مردم نجیبی هستند که اگر این گزارش را کامل می خواندید متوجه می شدید که خود مردم ایران هم قربانی برده داری شده اند
  • بابك FI ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    6 25
    كاش هنوز بود يه فوا ابشنش و ميخريدم..خخخخخخخخخ
    • بی نام A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      14 6
      متاسفم واین تفکر خطرناک رو محکوم میکنم.شما در فنلاند هم جرات ابراز این خزعبلات را دارین ؟
    • بی نام DE ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      13 1
      ﺑﻧﺪﻩ ﻋﺸﻘﻢ و اﺯ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺟﻬﺎﻥ ﺁﺯاﺩﻡ
  • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    7 5
    برده داری غیر مستقیم یعنی تکبر، غرور، خود برتر بینی و تحکم بر زیردست همه جا وجود دارد. خصوصاً در کشور ما. به امید روزی که همه احساس برابری کنند.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    10 0
    کاش مشخص می کردید این قانون به صورت طرح یا لایحه رفته به مجلس و چه کسانی از مدافعان این قانون در مجلس بودند چرا که این امر یکی از مهمترین بخش های تاریخ معاصر ایران است
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    12 0
    کجا کارید! پس این نوچه های آقازاده ها ونوکران ومدحان خانواده های زراندوزان چکاره اند!؟
  • ناشناس A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    15 0
    خبر انلاین مثل اینکه توکشور دیگه ای زنگی میکنی یک زمانی روزنامه شرقی بود و مطالبی در مورد برده داری در اسلام زد و بعد........................ سوال:چرا اسلام قانون بردگی را به رسمیت شناخته است؟
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    8 0
    این قانون هم در دوران رضاشاه تحت تأثیر غرب تصویب شده است. برده داری در دین مبین اسلام مجاز است و در قرآن کریم بارها به احکام آن اشاره شده است.
  • اهوازی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    1 3
    قصد توهین به هیچ قشری ندارم ولی با اعلام افزایش حقوق بصورت درصدی و فرمولی عین توافق برده داران برای معاش برده هاست اگر میزان توانایی افراد در کسب درآمد بود میشد کارمزد که هر کسی حق خودش را می گرفت ولی در حال حاضر با بوجود آوردن حالت مساوات در گرفتن و دادن حقوق ظلم و توهین به کارگران است به طوری که کارگران امروز ما به راحتی هر چه تمام تر به این شیوه کار می گویند برده داری به شکل مدرن واقعا برای قوانین کارمان متاسفم
  • مجید A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    2 0
    در هیچ سند رسمی یا کتب تاریخی عنوان نشده درایران باستان برده داری رواج داشته باشد درصورتیکه پادشاهان هخامنشی برای انجام کارهای عمرانی مثل تخت جمشید به کارگران مزد پرداخت میشده وحتی تامین اجتماعی داشته اند تنها ملتی که هیچ وقت بت پرست نبوده اند وهمیشه یزدان پرست بودهاند ایرانیان هستند در هیچ کتیبه ای در ایران مساعلی مانند بد حجابی وبت پرستی وجود ندارد واین برده داری در ایران باستان کاملا منتفی میباشد با ورود اعراب به ایران برده داری رواج پیدا کرده است
  • نازیی IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    3 0
    کجای کاری بیا اداره ما برده داری را رویت کن دادادش
  • جاسم بن حمدون المکی A1 ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    2 4
    پس شورای نگهبان چه می کند؟ مگر قرار نیست تمام قوانین مغایر شرع را ملغی کند؟ چرا اجازه می دهد که این قانون همچنان پابرجا باشد؟ آیا مجمع تشخیص مصلحت آنرا تائید کرده؟
  • vqh A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    0 0
    داداش من برده ... هستم
  • بی نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
    1 0
    ولی عجب نظراتی کی فکرش رو میکرد توی این کشوری که اینقدر مردمش خودشون رو پاک با احساس می دونند ادمای موافق برده داریم پیدا بشن با شمام اقا جاسم می دونی یکی از فانتزیم برا یکی مثل شما اینه که اگه برده داری خوبه پس بهتر امریکا یکی از بمبای اتمی اش رو بندازه اونوقت هرکی زنده موندن مثل شما واهل عیالتون رو ببرن بردگی شمام برید سازمان ملل شکایت بهتون بگن خودت برده داری قبول داشتی من شاید نتونسته باشم منظورم رو درست برسونم ولی اگه انسانید جلو ادمی مثل جاسم بایستید