۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵
حتما باید قربان صدقه بشار اسد برویم؟

این روزها بازار حمایت از سوریه داغ است. من هم همین اول کار برای رفع هرگونه سوءتفاهم و شائبه ای به صراحت می گویم: مرگ برآمریکا،مرگ برانگلیس، مرگ براسرائیل. خب، حالا برویم سر اصل مطلب. بله، می گفتم که این روزها بازار حمایت از سوریه داغ است. طبیعی هم هست.

هرکس اندکی سیاست بفهمد و دلش برای این آب و خاک بتپد، می فهمد که دفاع از تمامیت ارضی سوریه  و هم چنین حکومتی که هم اکنون در آن جا حاکم است تا چه اندازه برای ما حیاتی است. اما آیا این دفاع به معنای دفاع از حزب بعث سوریه و شخص بشار اسد است؟ آیا شیوه اسد را در حکومت داری هم باید ستایش کنیم؟ آیا همه رفتاری را که اسد با مخالفان سیاسی اش انجام می دهد باید تاییدکنیم؟ امروز ماجرای سوریه با منافع ملی و هم چنین امنیت ملی ما گره خورده است و ما اگر ذره ای به این مفاهیم باور داریم باید یک دل و یک صدا علیه رجزخوانی ایالات متحده که در مقابل بمباران شیمیایی حلبچه خفقان مرگ گرفته بود و به دیکتاتور محبوبش نازک تر ازگل هم نگفت و حالا دعوی انسان دوستی دارد، موضعی قاطعانه و انقلابی اتخاذ کنیم.
فکر نکنم تا این جای ماجرا مشکل خاصی وجود داشته باشد. مشکل آن جایی است که بعضی از دوستان به گونه ای سخن می گویند کأنه سوریه مدینه فاضله است و جناب بشار اسد یک امامزاده پاک و طیب و طاهر که حمایت همه جانبه از او یک وظیفه دینی است. نخیر. ماجرا را درست تبیین کنیم. خوب یا بد به نوعی منافع ما امروزه به نوعی با حمایت از حاکمیت کنونی سوریه پیوند خورده است، به ویژه آنکه بسیاری از مخالفان بشار مشتی روانی زنجیری افسار گسیخته هستند که به هیچ اصل انسانی ای پایبند نیستند و اگر خدای ناکرده در این نبرد به پیروزی برسند معلوم نیست چه بر سر مردم این منطقه خواهند آورد. این حرف را اگر درست شرح بدهیم و برای مردم بازگو کنیم گمان نکنم کسی با آن مخالفت کند ولی وقتی بخواهیم حمایت از سوریه را با مفاهیم قدسی توجیه کنیم پرسش هایی به وجود می آید که بدون شک پاسخ دادن به آن ها کار آسانی نخواهد بود.
در هشتاد و دومین شماره هفته نامه "شما" مورخه 12 شهریور، گفتگویی منتشر شده است با رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی، آقای حمید رضا ترقی. گمان نکنم کسی بتواند ایشان را به حمایت از استکبار جهانی و یا سیاه نمایی و اتهاماتی از این دست که سکه رایج این سال هاست متهم کند. طبیعت من خیلی با مواضع دوستان موتلفه ای جور در نمی آید. این را هرکس که چند خط از اباطیل مرا خوانده باشد متوجه می شود اما انصافا از خواندن این گفتگو بسیار آموختم.
آقای ترقی در این گفتگو سعی کرده است منصف باشد و تا حدود زیادی هم در این کار موفق بوده. یعنی هم دلایل این که ما چرا باید از سوریه حمایت کنیم را بیان کرده و هم از اشکالات حزب بعث و آقای بشار اسد غافل نمانده. هم گفته که بشار و حزب حاکم با مخالفانش چه رفتار سبوعانه ای داشته و هم از نقشه های آمریکا و عربستان سعودی برای به هم ریختن ثبات سوریه سخن گفته. اگر حقیقتا اقناع افکار عمومی برایمان مهم است چاره ای نداریم جز آن که با زبان منطق و استدلال سخن بگوییم. کاری که آقای ترقی تا حدود زیادی در آن موفق بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311988

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 118
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    دوکلام حرف حق شنیدیم .
    • مصطفی IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      ین دشمنانش بد تر از خودش هستند؟ 8 سال جنگ جز سوریه کدام کشور از ایران حمایت کرد؟سر دو سال حرف اومدی ناسپاس
    • سعید A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      در جواب مصطفی؛ دقیقا حافظ اسد شهامت بسیار زیادی داشت که در اون جو صدام دوستی کشورهای عربی از ایران حمایت کرد. عراق و سوریه قبل از جنگ بسیار روابط نزدیکی داشتن. ولی بعد از شروع جنگ نه تنها حمایت نکرد از صدام بلکه در اولین اقدام «خط لوله حیاتی و استراتژیک نفت» عراق رو که از سوریه رد میشد قطع کرد.
    • میثم GB ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      بنده همین بی نام هستم حوصله نداشتم اسم بنویسم . آقا مصطفی عزیز اگر سوریه 8 سال حمایت کرد از ما ، ایران 20 ساله داره از این کشور حمایت میکنه . میدونید چقدر ضرر کردیم چقدر از پول نفت و گاز این مملکت پای حماس و سوریه و حزب الله ریخته شد؟ درسته که منافع الان کشور میگه باید از این سه گروه حمایت کرد من هم مخالف حمایت الان نیستم . ولی اینطور که روزنامه هایی مثله رسالت و کیهان و سایتهایی مثله بی باک و رجا نیوز دارن پیش میرن.کاملا رو راست دارن میگن اگر شد ایران باید بخاطر سوریه وارد جنگ بشه . اینهایی که این ها رو میگن خودشون نمی خوان بجنگن که جوان های مردم رو میخوان درگیر کنن . همونطور که 8 سال در جنگ با عراق جوان های این مملکت شهید شدن و سال های بعدش این آقایون از نام اون جوان ها سوء استفاده کردن.
    • سعید A1 ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      آقا میثم عزیز! برو بستن «خط لوله نفت کرکوک - بنی یاس» رو سرچ کن (انگلیسی ترجیحا!) ببین سوریه و اسد برای ایران چیکار کردن. سوریه الان داره تاوان همون 8سال حمایت از ایران رو میده. با پشت کردن حکومت سوریه به صدام‌حسین در جنگ 8ساله کینه سنگینی از سوریه به دل اکثر دیکتاتورهای عربی نشست. عربستان و اردن و امارات و کویت و قطر و بحرین (دشمنان امروز بشار اسد) که «40 میلیارد دلار» به صدام داده بودن به عنوان کمک هزینه حمله به ایران هنوز از اسدها عصبانی هستن.
    • غضـنفر از کنـار آب A1 ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      61 10
      در جواب آقای میثم : این واقعیت و انکار ناپذیر است که شرایط الان جوانهای مملکت با اون زمان که داوطلب به جنگ میرفتن فرق کرده در جواب آقای سعید : در زمان جنگ که آقای حافظ اسد از ایران پشتیبانی میکرده مفتی نمیکرده که پول میگرفته بعد جنگ هم کمکهای ایران به سوریه که الا ماشاالله بلا عوض خوب به نظر شما کافی نیست این مدت؟ این دو سال آخر هم که دیگه بماند چقدر خرج شده حالا مسئله اصلی این است که اگر اسد بماند چقدر باید خرج کنیم برای ساخت و ساز دوباره سوریه از جیب ایرانی جماعت
    • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      51 7
      آقاي مصطفي سوريه هم مجاني از ما در جنگ دفاع نكرد 8 سال نفت مجاني ريختيم تو حلقش !!! وگرنه عاشق چشم و ابروي شما نبود !!! هر كس جنايت كنه بايد جواب گو باشه حتي اگر خود ايران هم روزي دست به چنين جناياتي بزنه بايد جواب اذهان عمومي رو بده !!! زندگي مردم الكي نيست كه هر كي از جاش بلند شد يه بمب بندازه مردم بي دفاع رو بكشه !!! البته ميدونم كه اين حرفاي من حذف ميشه ولي وظيفم بود كه بنويسم چون بعضيها فكر ميكنن كه فقط خودشون مسلمونن هر كس مثل اونها فكر نكنه كافره و هر كس مثل اونها باشه ميتونه به هر جنايتي دست بزنه !!!!
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      11 5
      دوستانی که میگن بعد از رفتن اسد تروریست ها خارج میشن. به من بگید چرا باید خارج بشن؟ اونها اونجا نمیجنگند که وقتی پیروز شدند بزارن برن. اینقدر ساده انگار نباشید.
  • 20 A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    جناب موسوی خودتان را گول نزنید، مگر قرار است قدرت پس از اسد به آن مخالفان وحشی و به دور از انسانیت وهابی برسد؟! اصلا این گروه ها سوری نیستند. و رشد و حضور آنها هرچند با حمایت عربستان و قطر اما به دلیل رفتار شرم آور اسد با مخالفان مردمی بود. اما در نهایت قرار بر این است بنا بر وعده الهی حکومت به مردم سوریه و گروه های حامی مردمی مثل ارتش آزاد برسد.
    • مشهدی A1 ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      95 38
      شما داری خودتو گول میزنی نه ارتش آزاد و نه هیچ گروهی دیگر وعده الهی نیستن که اگه بودن تاحالا طومار بشار اسد خیلی راحت تر از اینها بسته شده بود و حمایت ایران همچون حمایت آمریکا بحث استراتزیکی است بحای جنگ رودر رو و در کشور ایران با عواقب وحشتناکش همانطور که آقای موسوی گفت از بشار اسد حمایت می شود نه به عنوان قدیس بلکه به عنوان یک استراتژی
    • الیکا A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      حاجی اینقدر صغری و کبری چیدنت برای چیه؟ از کجا میدونی بشار اسد برحق و مخالفانش وحشی هستند ؟جند میلیون آواره هم وهابی و غیر سوری هستند؟اگر در بحرین مردم حکومت رو نخوان بر حق هستن اما در سوریه اگر حکومت رو نخوان ناحقند؟شما برو در راه اسد مبارزه کن .اما مردم ایران که نباید تاوان حکومت اسد رو بپردازن. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرومه
    • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      42 66
      پس به کی میرسه؟ به اذعان خود غربی ها جبهة النصره و عناصر وابسته به القاعده قدرتمند ترین بخش ارتش ازاد رو تشکیل میدن. اینها همون کسانی هستند که میجنگند تا قدرت رو به دست بگیرند.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      51 5
      بنشین تا برسه!!! فقط قبلش به برادران جهادی النصره و بلاد شام و عراق حتما بگو که در جریان باشن ...
    • بی نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      63 16
      شما لیبی نگاه کنید بخشی از قدرت حتما به القاعده می رسد
    • سعید IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      70 25
      منم موافم تا خودمونو گول نزنیم. عراق که بعد از صدام لونه القاعده نبود الآن وضعش اینه. به نظرت سوریه که دو سالیه به محل ۵۰هزار تروریست القاعده تبدیل شده وضعش چی میشه؟ اول دو طرف درگیر باید تکلیف این تروریستهارو مشخص کنن بعد بشینن مذاکره کنن. سرنگونی بشار اسد با زور تنها به از کنترل خارج شدن کامل اوضاع و نابودی کامل سوریه منجر میشه. ارتش آزاد هم چندین دسته اند. حتی گروهی از اون ها همون طور که عکسشونو خبرآنلاین گذاشت صدام رو رهبر بر حق جهان عرب میدونن! ارتش آزاد هم مرتکب جنایاتی شده در حد توانش. مثل مجازات مردمی که به کوچکترین کمک به ارتش بشار اسد متهم شدن.
    • حسین A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      14 14
      اشتباه مثبت زدم
    • بی نام A1 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      20 20
      ایمن الظواهری هم همینو میگفت!
    • عشق ایران A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      58 7
      از خودت مایه بذار...بگو به نظر من ...به خدا چیکار داری...وعده اللهی!!!حتما به تو داده شده...
    • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      59 12
      پ نه پ! اون گروه ها وقتی بشار رو زدند کنار انتخابات عمومی برگزار میکنند هر چی رای مردم بگه! آره؟
    • فرزاد A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      الان این همه منفی واسه چیه؟ خوب راست میگه دیگه، اگه رژیم دیکتاتوری و موروثی اسد از بین بره (بوگو ایشالا) این گروه های افراطی هم از سوریه خارج میشن و خود مردم سوریه با انتخابات حکومتشون رو مشخص میکنن
    • بی نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      سوریه اصلا وهابی نداشت بعد از کشتار سنی ها توسط بشار گروههای سنی از کشورهای اطراف به کمک شان آمدند القاعده هم موقعیت را مغتنم شمرد وارد سوره شد اگه بشار مثل آدم کنار میرفت و قدرت را به طور مساوی واگذار میکرد شاهد این جنایات نبودیم
    • 20 A1 ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      5 1
      این تیکه "در نهایت قرار بر این است بنا بر وعده الهی حکومت به مردم سوریه و گروه های حامی مردمی مثل ارتش آزاد برسد." رو حذف کنیم درست میشه.
    • بی نام A1 ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      11 1
      دولت اسلامی در شام و عراق. این خود خود خود القاعده است.
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    یکی از دلایل مخالفت شاید بیشتر مردم ایران در حمایت از سوریه نه بخاطر دیکتاتوری اسد نه بخاطر حمایت از آمریکا و غیره س بلکه واسه اینه سالهاس ایران در حالیکه خودش هزار و یه مشکل داره از دولت سوریه یا حزب الله و حماس حمایت میکنه و چه بسا بیشترین تحریمها که باعث بدترین خسارتها به ما شده اند هم در اثر همین حمایتها رخداده... نمیدونم به این جنبه کسی اشاره نکرده یا جوریه که قابل نمایش نیست!! در ادامه اینم بگم اگه رابطه ی ایران و آمریکا خوب بود (فرض محال) اوضاع منطقه بسیار متفاوت میشد. همینو بگم دیگه عربستان نمیشد این عربستانی که الان هست (ببینید عربستان از بعد انقلاب ایران واسه خودش قدرتی شده یا دیگر کشورها)
  • ؟ IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    51 20
    آخر ماجرا سوریه بدست مخالفان خواهد افتاد عده زیادی کشته خواهند شد کلی اعدام و حبس خواهند شد و شرایط ایران خیلی بد می شود باید چاره ای اندیشیده شود با تجزیه و تحلیل و محکوم کردن و نصیحت و تذکر به آمریکا و دیگران در حقیقت هیچ کاری انجام نداده ایم
    • محمدحسین IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      13 62
      اون موقع به نظر شما پایان دنیا کی خواهد بود؟!!! ..... اگر 4تا مثل شما در شرایط اون موقع انقلاب با اون همه مشکل بودید حتما الان باید کف پای اوباما رو لیس میزدیم
  • بی نام A1 ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    95 9
    حتما باید قربان صدقه بشاراسد برویم؟جوابش از نظر بعضی ها اینه که آره باید بریم و به هرقیمتی. اما باید قربان عدالت و انسانیت بریم بدون حب و بغض و از منافع کشورمان مایه نگذاریم
    • مرجان IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      4 15
      ببخشيد من موافق نظر دادم
  • حسن IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    32 86
    موضوع قربان صدقه رفتن اسد نیست موضوع از دست مرگ به تب راضی شدن است. تخریب قبور ائمه بقیع را ندیدیم. اینها با اسد کار ندارند اسد بهانه است اینها با دین ما کار دارند. اعتقادات و ارزش های ما را می خواهند لگد مال کنند. اگر مخالفین وحشی اسد قابل گفتگو و مذاکره بودند این مسایل رخ نمیداد. ارسال 40000 مزدور از کشورهای مختلف را چه معنا می کنید. اسد هر چه که هست یک سوری است او برود چه چیزی جای او بنشیند. غربی ها در تغییر سیستم در عراق و افغانستان به جز افزایش جنایت و خونریزی چه دستاوردی داشتند. آیا می خواهید این سناریو در سوریه هم تکرار شود. این ارتش آزاد حتی از جبهه تروریستی النصره اعلام انزجار نکرده چرا باید به آنها اعتماد کنیم. سرنوشت مهندسین ما که اسیر مانده اند چه می شود؟
    • بی نام A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      55 21
      این تحلیلت منو کشته.از آمارت نمیگم که عین آمارهای دولت احمدی نژاده
    • بی نام A1 ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      3 4
      حسن آقا دین اونها هم اسلامه منتها با برداشت شما از اسلام که تشیع باشه مشکل دارن.
  • محمد IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    30 16
    نمي دانستيم اين همه سياستمدار داريم!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمدحسین IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    16 44
    آقای همه چی دون حتما درک میکنی که ایران از همون اول گفته انتخابات برگذار کنید و در هیچ جایی از شیوه حکومت داری ایشون حمایت نشده فقط از دفاع از کشور سوریه حمایت شده و حتما هم درک میکنید که الان وقت انتقاد نیست و حتما درک میکنید که انتخاباتی در راه است و ایران و آقای اسد از آن دفاع کرده اند............ شما و هم فکران شما همیشه در موقع حساس موضوعاتی رو مطرح میکنید که تمرکز از راه اصلی به هم بریزه و اون رو دست آویزی برای مخالفان و دیگران قرار بدهید...... ممنون از تلاش های بی بدیلتون
  • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    16 94
    نه عزیزجان بابا! شما همانقدرکه قربان صدقه اقازاده مهدی خان وفائزه خانم رفسنجانی رفته ومی رویدکافی ست. شما به زرآقایان چشم داشته باش......
    • بی نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      67 17
      برو پیراهن مشکی تو دربیار اتو بزن اماده باشه که بشار رفتنی است فقط امیدوارم بعد رفتن بشار آمریکا نذاره وهابیون به قدرت برسند که مطمئنم همینطور باید باشه چون برای آمریکا القاعده بدتر از شار است
    • حسین IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      10 86
      ما پیراهن سفید تنمون شما پیراهن سیاه داری مطمئن باش اسد موندنی به کوری چشم شما بی صفتا
    • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      16 4
      تنها با شما نیستما .با کل کسانی که با هم بحث میکنید باید بگم آخه هموطن عزیز واقعا خجالت نمی کشید که اینجوری به جون هم افتادید و بهم بی صفت و گلابی میگید؟آنهم بخاطر یک جانی در یک کشور بیگانه.یک آدمکش میخواد به یک آدمکش دیگه حمله کنه شما چرا خون خودت رو کثیف میکنی؟برادر جان به فکر نون باش که خربزه آب است.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    7 59
    برو بابا گلابی
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    61 10
    بله، درست میفرمایید. در سوریه تحت کنترل اسد همه چی گل و بلبل نبود ولی در مقایسه با بسیاری از متحدان عرب امریکا مثل عربستان و قطر و بحرین... اوضاع خیلی بهتر بود. خانم ها تا هر مقطعی تحصیل میکردند. مردم هر چی میخواستند میپوشیدند. هر جا میخواستند میرفتند. حتی انتخابات ریاست جمهوری داشتند که هر هفت سال یکبار برگزار میشد. در جایی مثل عربستان حتی یک انتخابات تشریفاتی برگزار نمیشه. خانم ها حق رانندگی ندارند. باید اجبارا روبند بزنن. شرایط تحصیل مناسب براشون فراهم نیست... مسئله امریکا با سوریه دمکراسی و حقوق بشر نیست. اگر کمی عمیقتر و گسترده تر به قضیه نگاه کنیم کلی سوال برامون پیش میاد. به سوریه از درون حمله شد. عراق رو دارن ویران میکنند. سعی دارن با بمب گزاری در لبنان و ایجاد اختلافات فرقه ای این کشور رو به اشوب بکشن. مصر به هم ریخته. ایران رو شدیدا تحریم کردن، شاید برای اینکه مردم رو در اثر فشار اقتصادی بکشن توی خیابون ها و یه همچین وضعی اینجا هم درست کنن! واقعا قضیه چیه؟ چه بلایی داره سر خاور میانه میاد. من نمیدونم. چیزی که میدونم اینه که بروز این همه حادثه اینجا اصلا اتفاقی نیست.
    • بی نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      23 2
      یه کاریکاتوری تو اینترنت دیده بودم نوشته بود "همیشه مشکل مسلمان ها رو یه غیر مسلمان باید حل کنه"... این شکاف ها همیشه بوده، الان بیشتر داره به چشم میاد...شرایط واقعا سختیه
    • بی نام DE ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      18 9
      انتخابات ریاست جمهوری هفت سال یک بار!!!! کلی‌ خندیدم
  • 11 A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    6 59
    نهدبابا! الهی انلاینی هاقربونت برند،شما چرابایدقربون صدقه اشدیروی وشما راساخته اندکه قربون صدقه اهالی غرب باشی وبه پاکتهای چاق آقازاده ها چسشم داشته باشی.
    • بی نام A1 ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      26 3
      تا شما هستی ما که قابلی نداریم شما قربونش برو .اگر اضافه کار بخوای همه خبرآنلاینی ها هم هستن میتونی قربونشون بری جیگر
    • بی نام A1 ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      6 2
      جنسش خوب بوده گویا!
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    23 22
    اقاي موسوي اين چه مطلبيه كه اولش با مرگ بر ... شروع ميشه؟ از دست كيا داري اينطوري مينويسي؟ الان ديگه همه ميفهمن
  • بی نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    18 76
    درسته اسد مشکلات بسیاری داره ولی اگر قرار بر انتقاد باشه اولویت بر تروریست ها و جنایتکارهای جنگی است همون طور که رهبر انقلاب هم گفتند ما موافق اصلاح در حکومت سوریه هستیم.
  • احمد A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    70 10
    بهرحال عدم کفایت بشار اسد در کنترل دوساله بحران که ابتدا با اعتراض خیابانی مردم بود و بمباران وحشیانه خانه های مردم توسط این حکومت جای هیچ دلسوزی برای بشار اسد نگذاشته است . قبول کنیم که بشار اسد تکمیل کننده طرح دشمنان هست و مجموع عملکرد ایشان مانند دو تیغه یک قیچی نتیجه اش تخریب وجهه ایران و تشیع در میان مردم منطقه شد. تاسف بارتر سکوت علما دین و مراجع در این زمینه است . ای کاش دیر نشده باشد .حادثه وحشتناک شیمیایی در سوریه کمتر از جنایت حلبچه نبود. آیا گوش شنوایی هست یا متهم به ساده لوحی میشویم .
    • بی نام A1 ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      5 11
      ایا چشم بینایی هست که جنایات سلفی ها و وهابی ها و تکفیری ها و عناصر القاعده و جبهة النصره و کسانی که تسلیحشون میکنن رو هم ببینه و همه چیز رو نندازه گردن اسد؟
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    56 3
    باز دوباره یکی به نعل زدی یکی به میخ!! در ضمن کانّه صحیح است و نه کانهو! و نیز آیا سبوعانه یعنی هفتگی؟! واژه جدید می سازید؟ شاید منظورتان سبعانه باشد. جنایت جنایت است. خوب بود مرگ بر جنایتکار می نوشتی نه اینکه نام چند کشور ببری. ما مشکلی با ملت انگلیس نداریم. داریم؟
    • بی نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      21 16
      مرگ بر دولت انگلستان یا بریتانیا بگوییم یا مرگ بر پادشاه بریتانیای کبیر؟ یا مرگ بر دولت ایالات متحده امریکا. خب طولانی میشه. در ضمن مرگ بر اسرائیل هم چون اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم بهتره باید گفت مرگ بر اشغال کنندگان قدس
  • بی نام RS ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    62 11
    به ما چه آغا!!! مردم سوریه خودشون میدونن و حکومتشون!!!!
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    42 10
    اینکه امریکا در زمان صدام سکوت کرد دربرابر رویداد حلبچه، رفتاری غیرانسانی بود، ولی مگر دولت اوباما آن روز بود؟ ما باید هر ماجرایی را در ظرف زمان خودش بررسی کنیم. آن روزها ریگان بر سر کار بود. خیلی از نماینده های کنگره آن روز الان در کنگره حضور ندارند. همه را به یک چوب نرانیم.
    • بی نام IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      9 29
      لطفا از خواب بیدار شو همونجور که توی فیلماشون نشون میدن تمام دولت های آمریکا باید تابع تصمیمات لابی صهیونیسم باشن و سیاست های اونا رو اجرا کنن حالا فرقی نداره کی رییس جمهور باشه اگه آدم خوبی باشه و خلاف سیاست های اونا عمل کنه دخلش میارن نمونه اش هم در تاریخ هست کندی
  • بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    61 10
    آقا چـرا مرگ بر روسیه،امارات،عربستان،ترکیه،قطرو...ندادید؟! بعدشم من اصلا نمی فهمم چرا اینقدر امنیت ما با سوریه گره خورده و یه کشور دوست واسه خودمون نزاشتیم؟حتی همین افغانی هایی که ایران رو کردن افغانستان حمله کردن به کنسولگری ایران تو هرات و سه نفر کشته شدن و...!! یه وقتی هم بود شبکه خبر با یه مسئول افغانی صحبت میکرد طرف میگفت شما ایرانی ها مخالف ثبات ما هستید از اونجایی که یه کشور دوست تو همسایه هاتون هم ندارید! بازم نمیفهمم که اگه بحث دین هم بشه ما باز با تمام سنی ها مشکل داریم،اینقدر که حتی شنیدم ازدواج شیعه با سنی رو جایز نمیدونن و این حرفا... چه امنیتی داریم؟چه ثباتی داریم؟چرا کناربقیه کشورها نمی ایستیم برای آرامش سوریه تلاش کنیم؟دلمون به روسیه خوشه؟روسیه ای که همیشه دورمون زده؟
  • امت مرحومه A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    55 5
    همون قدر که مخالفای اسد خشونت به خرج میدن طرفدارای اسد هم خشونت به خرج میدن نکته دیگه اینکه ادم نفرستین برای 2طرف به سوریه به هرنامی جهادی (مخالفای اسد )یا مدافع حرم {موافقای اسد }این فقط جنگو طولانی تر مذهبی تر وخونریزی بیشتر وامنیت بیشتری به اسراییل میده درضمن خبرانلاین خیلی مستقله قدرشو بدونیم ...................................................................................
  • شهاب IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    13 0
    وقتش نیست...
  • علی ام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    64 6
    اسد چوبه رفتار ناشایست با مخالفانو میخوره،مردمی که فقط اصلاحات سیاسی میخواستن و خیلی آرام مخالفتشونو نشون دادن ولی اسد با ارتش سرکوبشون کرد و باعث شد سلفیها بریزن تو سوریه،بیچاره مردم سوریه چون اسد که ماندنی نیست و رفتن اسد اگر مصادف بشه با اومدن سلفیها(که امیدوارم حکومت به مردم سوریه برسه نه سلفیها)جز کشتار چیزی برای مردم سوریه نداره،بشار اسد،خودت کردی که لعنت بر خودت باد و همه رو به دردسر انداختی!! لطفا چاپ کنید
  • بی نام IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    27 2
    می فرمایید چکار کنیم؟ از بشار اسد حمایت کنیم و حمایت نکنیم؟ سیاستمداران باید این تناقض را حل کنند وگرنه حمله نظامی تنها راه حل باقیمانده خواهد بود.
  • علی A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    56 3
    درسته سوریه خط مقاومت ایرانه ولی وقتی به خاطر ازبين بردن مخالفاش مناطقی رابمب باران میکنه که ادم های عادی هم انجا زندگی می کنند وباعث اوارگی وکشتار انها می شود باید به حقانیت حاکمیتش شک کرد خاطرجمع باشین اگر گوشه ایی ازکمکهای کشورمان به سوریه کم شود خواهید دید چطوری پشت ایران رادرمنطقه خالی میکنه
  • قاسم IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    27 7
    با سلام خدمت سروران:بیش از ۴۰۰سال از پیدایش تمدن آمریکایی نمی گذرد اما ما قسمت خالی لیوان تمدن آنها را می بینیم. 
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    10 92
    به وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و تمام دستگاه های امنیتی توصیه می کنم رد نویسنده این متن را بگیرید ببینید به کجا ختم می شود شک نکنید اسراییل امروز رسوا نشوی آقا سالیان آتی می بینیمت شاید تو نیز هوای بی بی سی کردی؟ قیافه روشنفکری و قلم زدن به همان شیوه! براستی ما را جیگر فرض کرده ای؟ راست بگو راست بگو راست بگو دروغ بگو راست بگو چقدر فرمولت را درست اجرا کردی!
    • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      64 5
      هر که با ما نیست برماست؟ هر کس مخالف نظر شما باشه باید ریشه کن کردش؟ نکنه با بشار اسد نسبتی داری که اینطور متعصبانه موضع میگیری؟اسد هم یک دیکتاتوری مثل همه دیکتاتورهاست که میلیونها نفر رو بخاطر اینکه حکومت کنه آواره کرده .فهمیدی جیگر!
    • بی نام A1 ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      31 1
      فقط میتونم بگم واسه شما از صمیم قلب متاسفم...
    • بی نام DE ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      25 3
      شما هم ظاهرا دلار های نفتی خیلی بهت ساخته که اصرار بر ادامه تنش داری به هرحال بعضی ها از اوضاع آشفته استفاده میکنن و برای خودشون کار و کاسبی ای راه میندازن
    • بی نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      24 5
      میگم نظراتت خیلی شبیه نازی ها و فاشیست ها ست .
    • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      25 0
      منم به سازمان بهداشت پيشنهاد ميكنم رد شما رو بگيره و در بيمارستان روانپزشكي بستري كنه! يه جوري صحبت كن كه ابروي ساير ايرانيا رو نبري
  • بی نام A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    32 6
    ما چاره ای نداریم جز اینکه از بشار جنایت کار حمایت کنیم اگه سوریه به این مرحله رسیده حاصل همفکران و مشاوران و پشتیبانان اسده که نتونستن بازی رو پیش بینی کنند ما باید به فکر خودمون باشیم و بدونیم بشار 4 سال پیش از حکومتش مطمئن بود و فکر این روزاشو نمی کرد انتخاب روحانی مسکن بود ولی کافی نیست ما باید تمام ایرانیان جهان را از حکومت داخلی راضی نگه داریم و آزادی زندانیان سیاسی د رعین قاطعیت دستگاه قضایی د ربرخورد با نزدیکان مفسد بهترین راه حله ممکنه
  • انصاف IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    12 38
    جناب موسوی شما در این وضعیت که دشمنان اسلام برای تمامیت ارضی سوریه دندان تیز کرده اند داری تعیین نرخ میکنی د برای اثبات ادعای خودم نسبت به شما خاطره ای از آزاده بزرگوار که مرحوم شدند یعنی جناب حجت الاسلام ابو ترابی نقل میکنم که وقتی خبرنگاران از او سوال کردند که چطور شد شما احترام در نزد افسران صدام فرمدند که : یکروز که افسران عراقی حسابی مرا کتک زدند به گونه ای که سر وصورتم خونین بود صلیب سرخ برای بازدید اومد تامن رو دیدند هرچه پرسیدند که کار کیه من چیزی نگفتم انها بعدا پرسیدند چرا نگفتی گفتم شما مسلمانیدو قران فرموده که لن یجعل الله الکافرین علی المومنین سبیلا صلیبی ها کافر هستند چگونه من اونها را برشما مسلط کنم حالا خود قضاوت کن و بعداین حرفهای به قول خودت اباطیل را بزن برادر بصیرت !
    • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      33 3
      از ماست که بر ماست. مسلمون دشمنی نکنه دوستیش رو نخواستیم! همین الان تمام کشورهای اسلامی مخالف بشار اسد هستن جــز مــا...همیشه همه چیزمون با بقیه مسلمون ها فرق داره، مثلا یه بار نشد عید فطرمون با بقیه تو یه روز باشه! همیشه تک پـر هستیم و فکر میکنیم همه بدن ما خوبیم و حق با ماست.
  • بی نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    8 31
    ایا با روپیه های ذخیره شده در هند می شود هزینه های جنگ وبازسازی سوریه را داد شاید جای دیگر پولی باشد در هر صورت بشار حمایتت می کنیم.
  • سعید A1 ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    3 21
    یه مطلبی هست که باید به آقای موسوی بگم موضع ایران نسبت به سوریه موضع انفعالی یا مذهبی وتقدسی نیست درسته که مسائلی هست که رنگ وبوی مذهبی داره اما اصل قضیه این نیست همه این مسلحانی که از گوشه وکنار دنیا ریختند تو سوریه چه خودشون بدونند وچه ندونند به نفع امریکا واسرائیل کار می کنند بهتر از این چی ممکنه باشه که ایالات متحده ودست پرورده اش اسرائیل به گوشه بشینند وفقگ تماشاگر باشند واین به اصطلاح تکفیری ها وسلفی ها وارد عمل بشند وارتش سوریه که تنها ارتش عربی ای بود که اسرائیل رو تهدید می کرد فلج کنند یا لا اقل مشغولش کنند سید حسن نصر الله صراحتا اعلام کرد موشک هایی که باعث پیروزی حزب الله در جنگ 33 روزه شد از سوریه بود بگذریم از اینکه می تونیم بگیم الان همین سربازای سوری در خط مقدم جبهه ایران هستن
  • بی نام RS ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    29 2
    یک سئوال به نظر شما اگر ایران متحد آمریکا بود این سلفی ها و وهابیها یا عربستان میتوانستند برای ما گربه برقصونند واین قدر نفوذ پیدا کنند؟ وقتی ما نیروهای شیعه حزب الله را در سوریه عربی میفرستیم و عملا در آنجا دخالت میکنیم مالی و استراتژیک عربهای سنی و وهابی از ترس نفوذ شیعه مثل ما دخالت میکنند هم مالی هم استراتژیک.الان مسئله ساده سوریه به لطف حماقت بشار اسد تبدیل به یک بحران وحشتناک شیعه /سنی و عرب و فارس شده است.راستی یک سئوال دیگه قبل از انقلاب وهابیت هم وجود داشت در عربستان و همین خاندان آل سعود بر آن حکمفرما بودند جرات داشتند به یک ایرانی توهین کنند؟طوری شده که الان در مراسم حج اگر دست یک ایرانی مفاتیح ببینند او را مورد فحاشی و ضرب وشتم قرار میدهند توهینها و تحقیر در فرودگاهای عربی ..
  • بی نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    12 20
    دوستان عزیز روشن فکر فکر میکنن بعد پیروزی مخالفان سوریه، مقصد بعدی تکفیری ها کجاست؟ این دوستانی که به هیچی اعتقاد ندارن بدونن که از نظر تکفیری ها شیعه محسوب میشن، و قبل از اینکه از شیعه بودنتون متنفر باشن از ایرانی بودنتون تنفر دارن!!!
    • بی نام IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      28 8
      تکفیری ها کلشون چند نفرن؟ 75 میلیون بیشترن؟؟ اما کاش فقط اونا دشمن ما بودن. دنــیـــا از ما متنفره بخاطر سیاست ها و حرف های شما. بجای اینکه تو فکر اونا باشید تو فکر عوض کردن سیاست هاتون باشید، بفکر کم کردن تحریم ها که کمر مردم رو شکست
    • بی نام US ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      8 6
      مگر من گفتم سیاست های ایران درستـ بوده، چاه و خودمون کندیم اما حرف من این که هیچ کشوری به فکر ملت ما نیست، حتی خودمون هم به فکر نیستیم ، چند نفر امنیت دنیا رو تهدید میکنن، مگر باید به تعداد جمعیت تکفیری باشه، جندالله چند نفر بودن؟ ...امریکا و انگلستان و شوروی قبل انقلاب به فکر ما نبودن چه برسه به بعد انقلاب، ....چرا تا حرفی از دین میشه سریع موضع سیاسی میگیرید؟ همین سیاسی بازی ها دین و خراب کرد ... بیشتر جامعه عرب در تاریخ ثابت کردن از ما ایرانی ها نفرت دارنــ ...
  • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    9 11
    بنظر من بشار اسد یه دیکتاتوره! ولی با توجه به شرایط حاضر موضع ایران اصولیه چون این نبرد اگر به نفع مخالفان اسد پیش بره به ضرر ایران و به سود اعراب وهابی و تند رو و همچنین امریکاست
  • بی نام IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    35 1
    چرا قربون بشار اسد بریم؟ قربون یه هموطن ایرانیمون بریم که تو دنیا آبرومون رو برده....نمیخواستم اینجا بنویسم اما بد نیست بدونید دنیا چطور درباره ما ایرانی ها قضاوت میکنه....."علیرضا فرقانی" تو وبلاگش به انگلیسی و فارسی بعد اینکه قربون بشار اسد رفته نوشته اوباما تو حرومزادی ای و دختر اوباما رو تهدید به تجاوز کرده...تمام سایت های خبری دنیا مطلب ایشون رو برجسته کردن! ""تهدید مسئول ایرانی به تجاوز به دختر اوباما""......حالم بد میشه بگم ایرانیم، واسه چی؟واسه کی؟؟؟این آدم باید اعدام شه نه ستار بهشتی ها و...
    • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
      4 0
      علیرضا فرقانی کیه؟
  • حافظ IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    3 31
    جناب موسوی یکم توجه کن قبل از سوریه نوبت ایران بود یادته چقدر جماعت مخالف ها انسان های شریف نامیده میشدن و حکومت ایران فاسد و دیکتاتور؟ یادتون رفته مرگ بر دیکتاتور سال 88 توی خیابونا؟ والا الان امریکایی ها بر علیه شخص پیامبر اسلام و حکومت اسلامی هم حرف در میارن! میگن پیامبر ما با اجیر کردن یه عده وحشی عرب با دیکتاتوری تونست یه عده رو بیاره سر کار! همین الانش مگه نمیگن؟یکم بیایم پایین تر نمیخوام سوریه رو با پیامبر مقایسه کنم اما وقتی واسه پیامبر حرف در بیارن دیگه سوریه چکارست؟؟! مگه نمیگن مسلمونها دیکتاتور شکنجه گر و وحشی هستن؟ حالا با این تفاسیر شما باید درباره هویت و دین خودمونم شک کنیم! موسوی عزیز بلاخره توی منطقه ما باید یه متحد داشته باشیم یا نه؟
  • بی نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    21 0
    به نظر من نباید تحت هیچ شرایطی به مرگ انسان بی گناه تن داد حتی اگر موضوع امنیت ملی یا تمامیت ارزی باشه،اگر یک خط مرزی می تونه نشانه ازرش گزاری برای آدمها باشه معلومه که در فهم انسان و انسانیت با مشکل مواجه شدیدم، به نظر من هیچ فرقی بین انسان بی گناه اینور مرز که ما بهش می گیم ایرانی با آدمی که اون ور مرزه که ما بهش می گیم افغانی یا عراقی وجود نداره، اصلا برای مرزهای خاکی اصالت قائل نیستم، درسته وجود مرزها کارکرد مثبت داشته و از جنگ ها جلوگیری کرده و بخاطر ایجاد رقابت موجب پیشرفت شده ولی در اصل محدوده ملک حاکمانی بوده که اکثرا ستمگر بودن به نظر من نژادپرست ترین انسانها کسانی هستن که از مرگ هم وطن خودشون ناراحت می شن ولی برای مرگ انسانهای بی گناه در کشورهای دیگه هیچ احساسی ندارن
  • sona IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    26 2
    سلام آقای موسوی مطلب شما کاملا"به جا و صحیح است متاسفانه سیاست خارجی ما گویا نیاز به خانه تکانی دارد سر قضیه لیبی هم ایران تا سقوط قذافی از قذافی به عنوان دیکتاتور یاد نمیکرد و تا دقیقه نود سفیرش در ایران بود و شما بهتر از من میدانید چرا؟؟به دلیل چهار پایگاه نظامی ایران در لیبی بود الان هم حمایت از بشار اسدی که پدرش و خودش عضو حزب بعث است .درست است که دست اندازی امریکا کاملا"غلط و راهی برای کیش و مات کردن ایران است اما اما اگر شیمیایی کردن مردم سوریه توسط ارتش اسد باشد چه؟؟؟انموقع موضع ایران چه خواهد بود زمان ان نرسیده که کمی تنش را علیه خودمان کم کنیم ؟طبیعی است که سلاحهای شیمیایی مطعلق به غرب است از طریق قاچاق اما کی خریده ؟؟؟!!!ا
  • سعید A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    6 12
    در جواب مصطفی؛ دقیقا «حافظ اسد» شهامت بسیار زیادی داشت که در اون جو صدام دوستی کشورهای عربی از ایران حمایت کرد. عراق و سوریه قبل از جنگ بسیار روابط نزدیکی داشتن. ولی بعد از شروع جنگ نه تنها حمایت نکرد از صدام بلکه در اولین اقدام «خط لوله حیاتی و استراتژیک نفت» عراق رو که از سوریه رد میشد قطع کرد.
  • بی نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    5 26
    اقا در هر صورت چه نظام سوریه خوب باشه چه بد فعلا اگر بخوایم از دید منافع ملی هم بهش نگاه کنیم باید ازش پشتیبانی بشه چون هسته اصلی ارتش ازاد و مخالفین سوریه تکفیری هستند و اگر سر کار بیان ایران کل نفوذش تو منطقه رو از دست میده و باید در مرز های خودش با دشمن بجنگه.مطمئین باشین اگه سوریه سقوط کنه بعد نوبت لبنان و حماس و... دسته اخر ایرانه.
    • بی نام IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      33 1
      کی از ما حساب میبره؟ همین کشورهای فسقلی خلیج فارس هم زبون در اوردن برامون و ما دستمون بسته است. اصلا اینهمه کشور آزاد و مستقل تو دنیا هست که دارن زندگیشون رو میکنن چــرا ما همش باید تو جنگ و فشار تحریم باشیم؟؟... چرا نتونستیم دنیا رو متقاعد کنیم که ما با تمدنیم ما صلح طلبیم ما اهل جنگ نیستیم؟ بغیر از اینه که همیشه خودمون رو منفی به دنیا نشون دادیم؟...بجای اینکه به فکر اقتصادمون باشیم همش شعار مرگ" دادیم و فکر کردیم اونا با این شعارها طوریشون میشه!....آهای مدیریت جهانی کجایی؟نفس های امپراطوری که گفته بودی بزودی منقرض میشه داره به مرزهامون می رسه! دیدی قطعنامه دون اونا پر نشد اما ما تو تورم 50% آب شدیم؟ دلمون به چی خوشه؟؟!
  • منافع ملی UA ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    31 2
    سیاست خارجی باید سیال و فقط و فقط در جهت تامین منافع ملی ایران باشد
  • amir DZ ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    37 1
    با سلام بشار اگه آدم بود قبل از اینکه کار به اینجا بکشه باید انتخابات آزاد برگذار می کرد نه اینکه مثل دیکتاتورا چندین سال اون بالا نشسته پایین بمیاد مگه قدرت موروثی . همین میشه دیگه . حالا هم ایران نباید تاوان دیکتاتور بازیه بشار اسد و بده تا یه حدی کمک کرد الان دیگه نه .
  • میثم IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    4 2
    ببخشید خبر آنلاین الان دیدم با پرچم انگلستان افتاده . بخاطر "کریو" هست این هم برای اثبات با پرچم و ip ایران .
  • بی نام DE ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    40 4
    بعضی ها همچین میگویند که سوریه هشت سال پشت ایران بوده که انگار در آنجا جهاد عمومی راه انداخته اند که ای ملت بروید در ایران بجنگید !!! 4 تا کلاش و 3 تا موشک داده پولش را هم گرفته دیگر قرار نیست تا ابد مدیون اونها بمانیم
    • بی نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      30 4
      کدام سلاح رو داده؟فقط دنبال منافعش بوده. 35 ساله که داره نفت مفت میگیره .بقول قدیمی ها هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیره
  • بی نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    29 3
    الحمدالله از نظر همه اسد نمیتونه جلو آمریکا عرض اندام کنه. اینجور افراد لات بازیشون فقط واسه مردمشونه.
  • هموطن شما A1 ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    5 23
    به نظر من اگرایران ازسوریه دفاع میکنه فقط وفقط بخاطرکشورخودمون ومحافظت از خاک و مردم ایرانه!چون اگر سوریه به دست آمریکای ها بیافته وضعیت عراق که روشنه و خیلی راحت کمین میکنه برای ایران حال کار ندارم که ارتش و سپاه ما حسابی دفاع میکنن اما کشور ما هم دیگه ممکنه بشه یه عراق یه افغانستان و...کجاآمریکاپاگذاشته شرایط اون کشوردرست شده؟قدرامنیتی را که داریم باید بدانیم من از حکومت خودمون از همه چی ش راضی نیستم و حکومت بی عیبی نیست اما خیلی بهتر ازحکومتهای منطقه است که مردمش یا توسط بمب گذاریها ازبین میرن یا یک روز را به راحتی نمیتونن بگذرونن کمی مطاله این ادعای مرا به همه ثابت میکند.
    • بی نام IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      29 1
      مسئولان خیلی به فکر ما هستن، وضع اقتصادیمون رو درست کنن. آمریکا بخواد حمله کنه همین الان هم میتونه،بهونه هم که خودمون دستش میدیم نمیخواد بی افته تو زحمت! عراق و افغانستان هم 5 سال دیگه میشن یه امارات و آذربایجان دیگه و کل تاریخ و فرهنگ ما رو تحریف میکنن شما دلت واسه اونا نسوزه
  • بی نام IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    7 29
    قربان صدقه آمریکا و تروریستها بروید
  • افشین A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    30 5
    بعد از ایران نزدیکترین متحد سوریه ترکیه بود. اما بخاطر منافع ملی ترکیه بنای دشمنی با سوریه گذاشت. سوریه هم در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس بارها و بارها از کشور امارات (بابت سه جزیره کشورمان) حمایت کرد(منافع ملی سوریه) و در حال حاضر به ایران بعنوان کشوری که خادم سوریه است نگاه می کند. یادمان باشد مقر حزب بعث و بنیانگزاران آن در سوریه بوده و هستند. یکی از رهبران حزب بعث زمانی گفته بود: خدا دو چیز را نباید می آفرید، یکی مگس و دیگری عجم(یعنی ما) و باز هم بیاد بیاوریم توی این دنیا که هچکسی عاشق چشم و ابروی ما نیست ، حلا اگر منافع ملی ما ایجاب میکرد خوب اما تا کجا؟ . . . .
    • بی نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
      31 3
      احمدی نژاد میره سازمان ملل کل حرفاش در مورد فلسطینه انگار اونا خودشون زبون ندارن. کلی از همین تحریم ها رو بخاطر همین حرفا و حمایت سوریه و حماس و حزب الله شدیم. خـدا مـا ایـرانی ها رو در زجـر آفــرید تا یه عــده در آسایش باشن
  • بی نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    22 6
    هیچ میوه ای دائم روی درخت نمیمونه و می افته.نوبت اسد هم بزودی میرسه او هم سقوط میکنه .این سرنوشت محتوم همه دیکتاتورهاست .دیر وزود داره اما سوخت سوز هرگز
  • بی نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    6 5
    افشین کمی مطالعه کن عزیز ...
  • مهدی A1 ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    8 11
    به نظر من تو کشورهای منطقه واعراب بازم اسد از خیلی از حکام عرب معقول تره همش که مربوط به اسد نیست بشار اسد میراث حکومت پدرشو هم داره خیلی از کینه ها از زمان پدرش هست
  • سهیل US ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    2 11
    با عرض پوزش، سبوعانه صحیح نیست؛ درستش سبعانه است.
  • بی نام US ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    9 21
    از یک روزنامه نگار حرفه ای انتظار اشتباه می توان داشت اما اگر املای کلمه ای را بلد نیستید به لغتنامه رجوع کنید. سبوعانه یعنی چی ؟ دوما برای تایید یک نظر منصفانه لازم بود این همه شعار مرگ بر این کشور و ان کشور بدید؟ مگر این شعارها درست است که مثل شهادتین اول نوشته اوردید وظیفه شما پیروی از عوام نیست اصلاح است
  • افشین A1 ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    2 9
    آقا یا خانم محترم بی نام (یا بدون نام) بنده مطالعه می کنم. شما که مطالعات بیشتر و جامع و کامل دارید بفرمایید چه باید بدانیم؟ استفاده خواهیم برد . . .
  • سید عبدالجواد موسوی A1 ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    27 4
    دوستان محترم و باسواد بنده! در زبان عربی سبوع ؛ بر وزن فعول صیغه مبالغه و از مصدر "سبع" به معنای درندگی است، و وزن فعول بر کثرت و بسیاری صفتی در کسی یا چیزی دلالت می‌کند، همان طور که واژه عجول به معنای بسیار شتابنده، و صبور به معنای بسیار شکیبا است. بنابراین سبوع به معنای بسیار درنده است و با افزودن پسوند قید ساز «انه» قید سبوعانه در فارسی ساخته می‌شود که به معنای بسیار درنده خویانه است و از این دست واژگان بسیاری در فارسی ساخته شده مثل صبورانه، عجولانه و...
  • سمندر IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    35 5
    یک سوال در کدام بازار میشه سلاح شیمیایی خرید ؟ خود اسد مردمش رو شیمیایی کرد حالا میگه کی بود کی بود من نبودم .درست مثل صدام حسین که کردهای عراق رو شیمیایی کرد.
  • میثم A1 ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    6 10
    این جنگ و ناامنی در سوریه چه بخواهیم و چه نخواهیم بخاطر ایرانه و خدای نکرده بعد از شکست بشار در سوریه سراغ ایران میان و اونموقع کشتاری عظیمتر از سوریه که فیلمها و اخبارشو میبینیم و مشنویم در ایران انجام میدن بس ما باید بخاطر دفاع از کشور خودمون از بشار حمایت بکنیم حالا بگذریم که سوریه در طول جنگ تنها کشوری بود که از ما حمایت کرد و از دشمناش یکی عربستانه که چقدر با ما دشمنه و اگر بتونه هر کاری برای نابودی ما میکنه و مسائل دیگه.حکومت بشار باید مشکلاتی که با مردم خودش دارهرو حل بکنه و این به ما ربطی نداره ولی این جنگ برای مردم و بخاطر مردم سوریه نیست برای اهداف امریکا و اسرائیل و عربستان و .. هستش پس ما باید هوشیار باشیم و گول نخوریم.
  • سیروس CA ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    6 12
    فعلا منافع ملی‌ مون طوری با بقای حکومت بشار اسد گره خرده که مجبوریم ازش حمایت کنیم ولی‌ ایران باید به طور جدی به حکومت بشار اسد تفهیم کنه که خط قرمز ما استفاده از سلاحهای شیمیایی توسط دولت اسد هست که اگر ازش عبور کنه دیگه بشار اسد برای ما مهره ای‌ سوخته خواهد بود
  • علوم استراتژیک IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    8 11
    شما ما ها چقدر بی خبرید عزیزان فقط برید از کسانی که چند وقت تو سوریه بودند و مبارزه کردند بپرسید تندیس چیه که وهابی ها دارن براش تو سوریه تا پای جان جون میدند من می گم ولی نامردی اگه بی تحقیق حرفی بزنی دوستان عزیز و خوانندگان خبر انلاین مخالفان(شورشیان) بهشون وعده استقلال اولین کشور خود مختار وهابی رو دادند 2- دومین کار زندن تندیس امیرالمومنین یزید معاویه(نعوذ بالله ) در وسط دمشق که این ها آرزوش رو دارند نکته قابل توجه این تندیس گرفتن سر سید الشهداء به دستش می باشد(این مجسمه ) 3 بعد سوریه عراق و از همه طرف همه به رافضی ها(شعیان (به لفظ بد) ایرانی ها مجوس) این ها می گویند ما و یهود(صهبونیست) برادریم و دشمن اصلی ما ایرانی های مجوس هستند. چراغی به مسجد رواست به خانه حرامه!!!
    • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
      5 1
      علوم استراتژیک خیلی پای صحبتهای دکتر حسن عباسی نشین.
  • مجتبی A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    17 2
    باید چشممون رو باز کنیم همه کسایی که از اسد حمایت می کنن تو قتل هزاران کودک و زن و مرد بی گناه سوری مسئولن و بخدا فردا باید جواب بدین.
  • بی نام IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    7 8
    این شمشیری که تیز میکنند برای ایران عزیزمان هست ای مردم عزیز و ای دولت مردان، امروز وقت خواب و استراحت و خیال پردازی نیست دشمن برنامه 100 سال آیندی خود و چگونکی دسترسی به سرزمینهای ما که بخدا هر ذره آن طلاست را مشخص کرده آنها به فکر آسایش نسلهای آینده خود هستند وبه دنبال ثروتهای روی زمین برای نسل های آینده .پدرهای آنها کاشتند اینها الان استفاده میکنند و در رفاه هستند وکشت میکنند برای فرداها بس بجای این همه حرفها هر کس وظیفه دارد با جان و دل برای این مملکت خدمت کند
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    13 2
    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
  • داود A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    18 2
    بعضیها یه جوری از اسد حمایت میکنند انگار اسد باباشونه. اگه خدای نکرده جنگی بشه میپرن تو سوراخ موش.بازم ما باید به خاطر ناموسشون بریم جلوی تیروترکش که آخر سر تف هم کف دستمون کسی نندازه بعد وقتی جنگ تموم شد همین آقایون از سوراخ موشها به پستهای عالیه منتقل بشن.
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    16 4
    اين بشار ميره ولي نميدونم چه اصراريه ما هم باهاش به زير كشيده بشيم؟ هيچ قسمت امنيت ملي ما به سوريه گره نخورده. مشكل ما اينه در انتخاب كشور دوست و متحد هميشه اشتباه كرديم. با هر كي هستيم، داريم فقط جورش رو ميكشيم! بدبختياش مال ماست امنيت ملي ما، فقط به منافع خودمون ربط داره نه منافع بشار يا لبنان يا غضه
  • علي A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    15 3
    1-حمله امريكا به خاطر منافع استراتژيك هست نه دفاع از مردم سوريه 2- شكست اسد حتمي است سرمايه گذاري ما روي اسد كه الان مهره سو خته است جواب نميده و حدر دادن منافع ملي است 3-ما الان بايد به فكر منافعمون بعد از اسد باشيم. صدام با اون همه فدايي و گارد رياست جمهوريش نتونست دوام بياره اسد كه از اون بي عرضه تر و ترسوتره .4-دراين مورد حمايت مالي كشورهاي عرب منطقه هم هست وقتي عربستان ميگه من كل مخارج جنگ رو تامين ميكنم ديگه واسه اسد شانسي نميمونه.
  • بی نام IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    4 5
    عزیزان یک ذره کار کنید. بیکارید مثبت و منفی میدید. کار کنید تا نفت ندیم. یا نفت بدیم کار نکنیم! در هر صورت ما ملت حرااااافی هستیم. تحلیییییل می کنیم خروار خروار! مثلا من الان دارم تحلیل می کنم کار شما رو. ولی نتیجه اینکه شما هم برید تلاش کنید و کار کنید. یا نه میخواید بریم تو خیابان و میدان ها انقلابی بکنیم حالی بکنیم! ای ول. سی پی یو جدید چی اومده! موبایییییل فینگرتاچ اچدی چهارکی هشت کی هسول تکنولووووووژی. ای جوونم
  • بی نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    14 4
    خبر جان بیکار بودی با این سوژه عده ای از مردم بیکار ما رو انداختی به جون هم؟ببین چقدر از خجالت هم دراومدن؟به ما حتی درست بحث کردن و انتقاد کردن رو هم یاد ندادند.طرز دشمنی و دوستی رو هم بلد نیستیم.متاسفانه نمیدونم چرا عده ای مشکلات مملکت رو ول کردن و صاف چسبیدن به سوریه؟!آقا جون از زمان جنگ سوریه به اینور رو نگاه کنید ببینید چه بلایی بر سر اقتصاد و کالاهای اساسیمون اومده؟علتش این هست که نامحسوس داریم در سوریه میجنگیم!حالا خدای نکرده چه برسه به جنگ مستقیم.به جای این حرفها لطفا به فکر تخم مرغ و لبنیات باشید که قیمتش سر به فلک کشیده.مردم دارو نمیتونند پیدا کنند.کسانی که بر طبل جنگ میکوبند بهتره یک نظر هم از مردم بپرسند ببینند اصلا نای جنگ دارند؟سلامت هستند؟جلوی دوربین و خبرنگار که نمیشه.
  • احمد2 A1 ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    13 1
    این است تقدیر خدا،ظلمی که از حد بگذرد/با دست دیگر ظالمان،بشار را له میکند/ ... مشکل اینه هیچ دیکتاتوری سقوطش رو باور نداره حتی بشار اسد!!
    • سحر IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
      6 0
      اللهم ادفع الظالمين الظالمين ايه قرآنه خدا ظالمان رو توسط خودشون و ديگر ظالمان نابود ميکنه
  • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    10 2
    سید دوست داریم اما خواهش می کنم دیگه مرگ برای کسی طلب نکن حتی آمریکا