اکبر گلپایگانی: مخاطب من اینجاست / ایرج گردن‌کلفت آواز ایران است

آسمان نوشت:

اکبر گلپایگانی معروف به گلپا همانند حسین خواجه‌امیری، خواندن را به شکل حرفه‌ای از سنین پایین آغاز کرد و همانند او سال‌ها از خواندن محروم ماند. با این حال او سال‌ها قبل به دعوت دانشکده «میوزیک بیلد‌ینگ» کالیفرنیا به همراه استاد فرهنگ شریف به تدریس موسیقی ایرانی پرداخت.

گلپا در عمر هنری خود اجرا‌های متفاوتی در سالن‌های مهمی چون رویال‌ دایان لندن داشته است و توانسته دکترای افتخاری در رشته آواز از دانشگاه کلمبیای آمریکا، دکترای افتخاری اقتصاد و هنر از سازمان یونسکو و دکترای افتخاری از دانشگاه مجارستان را دریافت کند،

اینها در حالی است که او ایرج را از معدود کسانی می‌داند که در آواز ایران صاحب سبک خاص است. با او درباره ایرج و راز ماندگاری‌اش سخن گفتیم:

اگر موافق باشید، صحبت را از اینجا شروع کنیم که چه اتفاقی می‌افتد که خواننده‌ای چون ایرج با‌وجود آنکه سی‌ و چند ‌سال از خواندن بازمانده است. همچنان خواننده‌ای شناخته شده است و از آن مهم‌تر نسل جوان با آثار ایشان ارتباط برقرار کرده و او را دوست دارند. اصلاً این ماندگاری‌ای که تعدادی از خوانندگان با آن مواجه هستند، از کجا می‌آید.
ایرج از همان ابتدا خواننده بسیار خوبی بود و صدای خوبی داشت. از همان زمان که فعالیت‌های خود را به شکل حرفه‌ای در زمینه آواز آغاز کرد، این توانایی‌ها مشهود بود و حالا هم که در آستانه 80 سالگی می‌خواند، می‌بینید که همچنان خوب می‌خواند. جز این هم انتظاری از این نیست؛ چراکه ایرج گردن کلفت آواز ایران است.

شما به این مساله اشاره کردید که ایشان 30 سال نخواند که به نظر من این یک خسران بزرگ برای موسیقی ایران است؛ چراکه باید از صدا‌ و توانایی‌های او بهره گرفته می‌شد، اما متأسفانه این کار را نکردند. من نمی‌دانم چرا هنرمندانی مثل او باید مدت‌های زیادی از ادامه فعالیت‌شان باز بمانند، تنها این را می‌دانم که هنر به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی به سیاست کاری ندارد، اما اینکه ایرج با این فاصله‌ای که در ارایه هنرش افتاده است، همچنان ماندگار است و خواننده‌ای شناخته شده به حساب می‌آید، هیچ دلیل دیگری جز همین توانایی‌های او ندارد. طبیعی است که اگر خوانده بدی بود، تاکنون نامش محو شده بود؛ همانطور که در حال حاضر حتی نام بسیاری از خوانندگان هم فراموش شده است؛ ایرج اما سبک و جایگاه خاص خودش را دارد به نظر هنوز هم فرصت است تا او از توانایی‌هایش بهره گیرد.

با همه اینها به نظر می‌رسد که هم اکنون آواز بیات تهران تا حدودی به فراموشی سپرده شده است؟
باید دید که مردم چه می‌خواهند این مهم‌ترین چیزی است که یک هنرمند می‌تواند به آن توجه داشته باشد. اتفاقاً شخصیتی چون ایرج به این خاطر تا این اندازه در زمینه آواز ایران پدیده مهمی است که به این مساله توجه داشته و می‌دانست در آن زمان مردم این شکل آوازی را دوست دارند، به همین خاطر در کنار قطعاتی که براساس ردیف‌های موسیقی ایران می‌خواند؛ آواز کوچه‌باغی را نیز اجرا می‌کرد. حالا هم زمانه تغییر کرده و به نسبت آن سلایق مردم هم دچار این تغییرات شده است.

من اطمینان دارم که هم‌اکنون اگر قرار باشد آقای ایرج به فعالیت‌های خود در زمینه آواز ادامه دهد، به شکلی متفاوت می‌خواند. شکلی که مردم امروز هم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، هرچند که همچنان آثار قدیمی‌شان مورد توجه است، اما ایشان به خاطر هوشی که در زمینه هنر دارند؛ مانند 50 یا 60 سال پیش خود نمی‌خوانند ایرج دارای چنان صدای طلایی‌ای است که می‌تواند در هر سبکی آواز بخواند و دیگران را مجذوب صدایش کند. مثل او هم کم هستند

ایرج را باید از معدود خوانندگانی دانست که توانست سبک مخصوص به خودش را داشته باشد. چگونه این اتفاق افتاد؟ به خاطر توانایی حنجره‌اش بود؟ تکنیکش یا بهره‌گیری از استادان تراز اول؟
ما با هم مدت‌ها در رادیو همکار بودیم و به همین خاطر می‌توانم به راحتی درباره او صحبت کنم. سبک ایرج نه تنها به خاطر توانایی‌های بالایش در حنجره که به خاطر علم و آگاهی‌اش نسبت به ردیف ایرانی و گوشه‌هاست. او سازها را هم به خوبی می‌شناخت. طبیعی است که با این توانایی‌ها، می‌تواند سبک خاص خودش را داشته باشد. شما تا چهار عمل اصلی ریاضی را بلد نباشید، نمی‌توانید مسائل سخت و... را حل کنید، این روز‌ها مشکل این است که خوانندگان ردیف نمی‌دانند؛ اما می‌خواهند در کارشان موفق باشند. خوب این اتفاق نمی‌تواند رخ دهد.

خیلی‌ها بر این اعتقادند که ایرج با حضورش در سینما، باعث شد که شخصیت موسیقیایی‌اش تحت تأثیر شخصیت سینمایی فردین قرار گیرد.
اینها همه حاشیه است. یک خواننده ممکن است هنرش را به شکل‌های مختلف عرضه کند. دلیل اینکه چرا او چنین تصمیمی را گرفت تا به جای فردین در فیلم‌ها بخواند، مساله‌ای است که باید خودش درباره آن توضیح دهد. اما به هر حال باید به تصمیمات یک هنرمند احترام گذاشت، ضمن اینکه اینها اهمیتی ندارد، مهم این است که او صدای بسیار زیبایی دارد و کمک زیادی به فرهنگ این سرزمین کرده است و من امیدوارم که ایشان همچنان برای مردم بخوانند.

شما و آقای ایرج سی‌ و چند سال از خواندن محروم ماندید، اما همچنان در ایران ماندید. این کمی عجیب نیست؟ یعنی این ماندن هزینه سنگینی برای شما نداشت؟
نمی‌دانم. شاید ما بیش از اندازه وطن‌پرست هستیم. تمام علایق من اینجاست. مخاطب من اینجاست و پدر و مادر من در همین سرزمین دفن هستند. ما شهروند این کشور هستیم. به همین خاطر ماندیم و به قول شما هزینه دادیم. ما به تصمیمی که گرفتند، احترام گذاشتیم. گفتند نمی‌توانید بخوانید، ما هم نخواندیم.

خود من شاگرد نور‌علی برومند بودم و مدت ده سال از حضور ایشان بهره بردم. تمام سال‌هایی هم که خواندم، برای مردم بود. به نظر من هم تصمیم‌گیران اصلی همین مردم هستند. آن‌ها هستند که هنرمندی را ماندگار می‌کنند یا نه. مهم نیست که یک مراسم برگزار شود و چهره‌ای را به عنوان «چهره ماندگار» معرفی کنند. این اتفاق توسط چند نفر رخ می‌دهد که ممکن است از صدا یا قیافه کسی خوش‌شان نیاید، اصلاً اهمیتی ندارد. مهم این است که مردم تصمیم بگیرند که چه کسی را می‌خواهند به عنوان چهره ماندگار بپذیرند.

من خودم سال‌هاست که در خانه نشستم و گاهی هم برنامه‌هایی را در خارج از کشور به اجرا در آورده‌ام. در خانه‌ام هم همیشه برای نسل جوان باز بوده و حتی برای کلاس‌‌هایی که برگزار می‌کنم، پولی هم از شاگردان نمی‌گیرم. چون به نظر خودم حالا به همین شکل می‌توانم به فرهنگ سرزمینم خدمت کنم.

58301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • afra IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    76 12
    زنده باشی استاد، دوستت داریم
  • مسعود IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    35 20
    استاد منتظر آوازتم دراين دنياي جنگ طلب آمريكا زده
  • حسین A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    57 13
    ایرج یگانه صدای آواز ایران است. ایرج در هر سبکی که خوانده با فاصله بسیار نسبت به دبگران موفق بوده است. مثل ایرج هرگز در موسیقی ایران تکرار نخواهد شد.
  • امیر IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    49 12
    نفست گرم وصدایت جوشان.
  • بی نام FI ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    43 5
    یکی دیگر از مفاخر هنری ابران
  • بی نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    41 11
    جونم گلپا!
  • مهدی RS ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    44 20
    گلپا سلطان بی چون و چرای آواز ایران هست.عاشقتم استاد
  • بی نام A1 ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    63 0
    متشکرم از ایرج و گلپایگانی عزیز به خاطر صدای زیبایی که همیشه در ذهن ماندگار است. و متاسفم که این همه سال ما از وجود و صدای شما محروم بودیم. در این سالها چه آوازهایی می توانستید بخوانید که تا نسلها بعد هم بر سر زبانها باشد که نخواندید........
  • پویا IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    41 6
    یکی از دوستانم و می شناسم که شاگرد ایشون هستند،خدا حفظشون کنه واقعا همینطوره که می گن
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    31 6
    خیلییییییی مردی دوست دارممممم
  • سيدمجيد A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    42 20
    قربان صفاي وجود نازنين استاد گلپايگاني و صداي بي همتايش كه با اين همه بي مهري كه در حق او شد، كمر خم نكرد. واقعا از شما ممنونم ولي بهتر نبود حال كه بعد از سالها با استاد گلپا مصاحبه ميكرديد بجاي ايرج در مورد خود ايشان حرف ميزديد؟ استاد گلپا حق بسيار بزرگي بر فرهنگ و هنر و موسيقي اين سرزمين داره و به هيچ وجه در خور و شايسته ايشان باهاشون برخورد نشده و حق ايشان به درسيتي ادا نشده. اي كاش فرصتي ميشد تا بيشتر به اين هنرمند دوست داشتني ايران بپردازيد و عكسها و مصاحبه جديدي فراهم كنيد. زنده باد صداي فراموش نشدني درويش...... درويشم و دنيام همش يه مشت خاكه.... همه دارو ندارم همين يك دل پاكه....
  • سعید A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    36 9
    درود بر مرد حنجره طلایی موسیقی ایران زمین . خدا شما را حفظ کند که فرهنگ این مرز و بوم را با صدایتان حفظ کردید . این سرزمین و این مردم مدیون شما و همه هنرمندان بزرگ این میهن میباشند . ای کاش مسئولین بیشتر به هنر و هنرمند توجه نمایند . غیر از هنر که تاج سر آفرینش است دوران هیچ سلطنتی جاودانه نیست.
  • بی نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    53 0
    داغ دلمان تازه شد. سی و چند سال خانه نشینی ایرج و گلپا واقعا فاجعه بود . نه به خاطر خودشون بلکه به خاطر محروم شدن میلیونها عاشق فرهنگ و هنر!! اونوقت اون سبک موسیقی پرمعنا جاش رو به چی داد؟!!
  • محمدي IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    38 9
    من تقريبا همه كاراي گلپا تو دستگاه سه گاه رو شنيدم هيچ كدوم شبيه هم نيستن و باهم متفاوتن.افرين بر اين نبوغ
  • وحيد رضا A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    26 9
    پاينده باشي استاد گلپا.
  • محسن IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    32 2
    مرد حنجره طلایی ایران که مانند ایرج قدر ندید...
  • مهران IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    28 5
    در آخرین کنسرت استاد زنده یاد همایون خرم... سه بار توسط آن مرحوم و سایر نوازندگان به روی سن دعوت شدند و با تشویق های ممتد مردم روبرو شدند.... وقتی صورت استاد که سرشار از هیجان و اشتیاق از ابراز لطف مردم بود رو دیدم، دلم گرفت... که چرا کنار استاد خرم در صحنه نیست و ما از شنیدن صدای ایشان محرومیم... مگر امثال ایشان چند نفر مانده اند؟! چرا باید وقتی این بزرگان از دست می روند به یادشان بیافتیم و مرثیه سرایی کنیم؟
  • احمد IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    33 1
    همه حرفهای گلپا در باره استاد ایرج ذرست و عین حقیقته. متاسفانه حذف استاد ایرج از موسیقی ایران در سی سال گذشته صدمه جبران ناپذیری بر موسیقی ایران وارد کرد.
  • یاسین IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    30 7
    من که می دانم شبی عمرم به پایان می رید پس چرا عاشق نباشم . . . زنده باد مرد خوش صدا و ماندگار هنر کشور عزیزم ایران
  • احمدی A1 ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    23 5
    تو نخوان ایا من می توانم نور خورشید را انکار کنم افسوس بر من.......
  • بی نام A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    27 1
    این استادان افتخار موسیقی ایران و میباشند و باید از ایشان قدردانی کرد تو که نخونده بودی یه درس مهربونی گل دلم رو چیدی زشاخه جوونی خدایا گواهی که چید و پر پرم کرد به خاک تباهی کشید و پر پرم کرد
  • سیما A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    5 42
    البته ایشان و آقای ایرج حدود بیست سال ممنوع الفعالیت بودند و از حدود 12 - 13 سال پیش رسماً آلبومهای جدید خود را منتشر کردند اما مثل گذشته موفق نبودند.
  • امیر A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    14 9
    نشدیک لحضه از یادت جدا دل زهل دل آفرین دل مرحبا دل مرحبا دل
  • ایرانی IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۲
    21 1
    به راستی به چه دلیل این اساتید بی بدیل که نه مردم را از نوای خوش آنان محروم کردند؟ تا هستند بگذارید بخوانند
  • بی نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
    13 6
    درود بر استاد دکتر اکبر گلپایگانی استاد بی بدیل اواز ایران مرد حنجره طلایی و داوود دوم-در عین فروتنی استاد چه بسیارند حسودانش و چه بسیارند دوستان با وفایش-افسوس که هنوز گلپا را نشناختیم-استاد گلپا هنگامی که حدودا" 30 سال داشتند همه خوانندگان اواز را به دوئل اواز خوانی دعوت کردند اما کسی جرات نکرد پا پیش گذارد چون میدانستند استاد گلپا در ردیف در تنوع تحریر و در تلفیق شعر و موسیقی و مرکب خوانی و قدرت صدا و تحریر حرف اول را میزنند -استاد حق بزرگی بر گردن اواز ایران دارند بقول مرحوم پیر نیا گلپا در برنامه گلها واقعا" گل کاشت
  • محسن شیرازی A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    7 8
    عاشقم اکبر گلپا
  • هاشمی US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    14 3
    گلپا درست گفته واقعا ایرج بزرگترین و گردن کلفت ترین آوازخوان تاریخ ایرانه. آفرین گلپای عزیز که حرف حق رو زدی.
  • سجاد سیفی وند IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴
    17 9
    عاجزانه تمنا دارم آدرس منزل استاد عزیزم گلپا را برایم ارسال نمایید. دست بوس همه ی عاشقان گلپا . . .
  • علی A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    10 7
    حیف و صد حیف از این حنجره طلائی استاد گلپا که از شنیدن صدای جاودانه اش مردم را محروم کرده اند صدای با آن سوز و گداز؛قدرت؛تنوع تحریر؛تلفیق شعر و موسیقی در حد بسیار خوب و ... که تا مغر استخوان دوستدارانش نفوذ میکرد و هر دل سنگی را هم نرم نموده و عشق را به معنای واقعی آن در دل هانهادینه میکرد و چه بسا عامل موثری میشد در پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی امروز در بین جوانان که به آواهای دل نشین و پر معنی استاد گوش میدادند.ای کاش افتخار پا بوسی استاد را داشتم اگر از شوق دیدار دچار حمله قلبی نمی شدم چرا که با صدای ایشان 45 سال زندگی کرده ام و پکیج کامل آثار ایشان را با کلی زحمت تهیه نموده و ضمن حفظ کامل اشعار آوازها و ترانه ها هر روز به آنها گوش کرده و اشک حسرت از چشمانم سرازیر میشود.
  • علی GB ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    7 0
    تشکر گلپای عزیز که جایگاه واقعی استاد بی همتای آواز ایران ایرج رو به درستی نشون دادی.
  • اسماعیل IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    7 1
    با درود فراوان به استاد آواز ایران و دوستدار تمامی هنردوستان و مردم ایران . من تو را آسان نیاوردم به دست .
  • الیاس A1 ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
    4 0
    افسوس... صدای ملکوتی استاد مسلّم آواز ایران ایرج گلپایگانی دل آدمو لطیف میکنه زندگی همراه با سلامتی و عزت پیشرو داشته باشید.